Skip to main content

Mijn vader heeft een 15 jaar oude tv, internet van Ziggo (50mb) met een mediabox waar nog UPC op staat en zijn signaal komt 8 seconden eerder binnen dan bij mij.
Ik heb KPN glasvezel 200mb en een 3 jaar oude 4K tv.

Weet iemand waardoor dit komt? 

Dit komt omdat het tv signaal bij KPN over internet komt. Het word hier en daar gebufferd. 


Dit komt omdat het tv signaal bij KPN over internet komt. Het word hier en daar gebufferd. 

Hier en daar. Ik heb ook het gevoel dat het bij binnenkomst gebufferd wordt. Overschakelen naar een andere zender duurt in totaal zo’n 5 seconden. Eerste 2 staat het beeld stil en na 3 seconden komt het geluid erbij.

Is een hogere internet snelheid bufferloos? 


Of is het die 4K optie die alles vertraagd?


Daar zou ik ook graag wel wat uitleg over willen. 2,50 extra voor toekomstmuziek. Mijn tv probeert nu overal 4K van te maken en dat is drama maar hoe werkt dat qua signaal? Wat gebeurt er nu technisch werkelijk als je die optie niet neemt?


Hallo @Sifco een hogere snelheid voor tv is zinloos, zoveel bandbreedte verbruikt een TV signaal niet.

Die €2,50 optie vind ik persoonlijk ook zinloos voor die 3 'echte' 4k zenders.

 


Hoi Jan, bedankt voor uw reactie maar weet u wat er technisch gebeurt? Ik probeer dat te begrijpen. Ik dacht, kan geen kwaad 4K, wordt er alleen maar beter op maar het is eerder het tegenovergestelde. Contact gehad met KPN en ik kreeg een nieuwe ontvanger (dezelfde) Arris 5202 wat dus totaal geen verschil maakt. Het is dus geen instelling op of in de ontvanger zelf. 🤷🏻‍♂️


Hallo @Sifco zet binnen de tv-decoder de beeldkwaliteit op AUTO, HDR op AUTO en UHD.

Binnen je tv-toestel alle beeldinstellingen op AUTO.

Je 4K-tv-toestel zet alles automatisch naar 4K-beeld om.

Gebruik de glaszenders 660-670 voor een betere beeldkwaliteit als je op glasvezel aangesloten bent.

 


Hallo @Sifco zet binnen de tv-decoder de beeldkwaliteit op AUTO, HDR op AUTO en UHD.

Binnen je tv-toestel alle beeldinstellingen op AUTO.

Je 4K-tv-toestel zet alles automatisch naar 4K-beeld om.

Gebruik de glaszenders 660-670 voor een betere beeldkwaliteit als je op glasvezel aangesloten bent.

 

Hoi Jan, dit heb ik al gedaan maar maakt geen verschil. Ik kan pas 29 april die 4K optie er vanaf (laten) halen omdat ik een nieuwe klant ben maar ik vraag me dus echt af of dat gaat helpen. 
 


Voor de duidelijkheid; ik ben overgestapt van Ziggo naar KPN. Bij Ziggo had ik de Horizon XL box die geen 4K door gaf en daar had ik prima beeld. Deze werd (helaas) vervangen door de Next box die dus wel van die nieuwerwetse fratsen heeft. 
En de Arris van KPN dus ook.
Alles probeert mijn TV nu om te zetten naar 4K met als gevolg minder beeldkwaliteit en vertraging maar wat ik echt probeer te begrijpen is of die optie uitzetten wel zin heeft of dat ik moet vragen om een (verouderde) tv ontvanger want ik zie niet hoe die 4K optie technisch werkt. Het is geen kraantje wat je open of dicht zet. Dat probeer ik te begrijpen.


Klopt. Via KPN doet het signaal er ietsje langer over. Maar… het blijft live als je het 8 seconden later ziet, toch?

Ik heb KPN glasvezel 200mb

De glasvezel kanalen 661 - 670 zijn ook weer een seconde of 4 later dan de '’gewone'’ kanalen 1 - 10.

Overschakelen naar een andere zender duurt in totaal zo’n 5 seconden. Eerste 2 staat het beeld stil en na 3 seconden komt het geluid erbij.

Hier geen last van. Met zappen direct de volgende zender. Met cijferinvoer wat langer (hij wacht op het volgende cijfer). Maar dan komt de zender ook direct.

Is een hogere internet snelheid bufferloos? 

Interactieve TV maakt gebruik van de volledige glasvezelsnelheid. Je abonnement is 200 Mb/s. Dus je Interactieve TV maakt gebruik van de overige 800 Mb/s en zal het dus niet van je snelheid af gaan. Een HDglas zender is 12,5 Mb/s en HD zender is 7,2 Mb/s.

Ik kan pas 29 april die 4K optie er vanaf (laten) halen omdat ik een nieuwe klant ben maar ik vraag me dus echt af of dat gaat helpen. 

Dat maakt op de '’vertraging'’ van de andere zenders natuurlijk geen enkel verschil.

Alles probeert mijn TV nu om te zetten naar 4K met als gevolg minder beeldkwaliteit en vertraging maar wat ik echt probeer te begrijpen is of die optie uitzetten wel zin heeft of dat ik moet vragen om een (verouderde) tv ontvanger want ik zie niet hoe die 4K optie technisch werkt. Het is geen kraantje wat je open of dicht zet. Dat probeer ik te begrijpen.

Bij de instelling Auto op de ontvanger (hdmi uitvoer) zal ie een 4k tv herkennen en opschalen naar 4k, ook de HD zenders. Meestal laat je dat beter over aan de tv zelf (zoals met de Horizon XL gebeurde). Daarvoor zet je hdmi uitvoer op 1080i. Zelf vind ik het met 1080p 50 wel net even strakker. De opschaling zal dan gebeuren door de tv. Die verviervoudigd het aantal pixels om HD op een 4k scherm te laten passen. .

Enige '’nadeel’’ is dat de 4k zenders en espn uhd ook in HD worden doorgegeven aan de tv.


Hi @Sifco, welkom op het forum. 

Ik lees 2 verschillende dingen. Ten eerste dat het beeld bij je vader via Ziggo eerder binnenkomt dan via KPN. Dit klopt, omdat het signaal bij ons op een andere manier binnenkomt dan bij Ziggo. 

Daarnaast geef je aan dat zappen naar een andere zender 5 seconden duurt, dus wanneer je van Ned1 naar Ned2 gaat bijvoorbeeld. Klopt dit? Dit is namelijk iets totaal anders, en dat hoort niet zo. Hoe is jouw ontvanger aangesloten op de modem? Rechtstreeks met een kabel of maak je gebruik van draadloze adapters in je stopcontact? 

Ik hoor graag van je. 


Hoi Alex, bedankt voor je reactie. De ontvanger is direct met het modem verbonden.
Ik heb ook al een andere ontvanger geprobeerd.

Overschakelen naar een andere zender duurt inderdaad in totaal zo’n 5 seconden. De eerste 2 staat het beeld stil, dat gaat dan lopen en 3 seconden later komt het geluid erbij. 
En ik denk dus dat het komt omdat mijn TV het signaal gaat upscalen naar 4K.

Ik heb nu dus gevraagd om een ontvanger die geen 4K doorgeeft om te kijken of dat het probleem oplost.


En was de andere ontvanger ook een 4K ontvanger? Ik verwacht namelijk niet dat dit aan de 4K ontvanger ligt, die heb ik zelf thuis ook. 

Heb jij ook je modem en het glasvezelkastje even 10 seconden stroomloos gemaakt? 


Ja die andere ontvanger is ook een 5202. Die moet ik terug sturen en ja ik heb echt alles al geprobeerd. Ik heb zelf zelfs een 6a ftp kabel gekocht maar dat veranderde ook niets.

De vertraging is niet het enige, ik vind de beeldkwaliteit ook echt minder. Ik kan er wel aan wennen hoor maar het is niet het rustige kraakheldere beeld wat ik bij de Horizon media box had.

De logo’s zijn korrelig en van dichtbij lijkt het wel op een waterverfschilderij.

En ik vraag me dus echt af hoe dat kan. Het ligt in ieder geval niet aan mijn TV. Netflix, PlayStation gewoon kraakhelder beeld.

 


De logo’s zijn korrelig en van dichtbij* lijkt het wel op een waterverfschilderij.

Je hebt KPN glasvezel. Dan heb je via 661 t/m 670 zelfs een ietsje beter beeld dan bij Ziggo met diezelfde zenders. Ziggo: 12 Mb/s en KPN 12,5 Mb/s.

Overige zenders: Ziggo: 9 Mb/s, KPN 7,2 Mb/s.

*dichtbij: minimale kijkafstand met HD ontvangst: 2,5 x de beelddiagonaal.


En hoe werkt dat technisch die 8 seconden? Ik weet dat Ziggo 97% glasvezel is en daarna Coax. Waar zit die vertraging in? First world problems maar ik probeer het te begrijpen.


Ziggo 97% glasvezel

Dat is het niet alleen.

Ziggo heeft een andere aanvoer op de Mediagateway dan KPN.

KPN krijgt vu Hilversum een eigen signaal aangevoerd. Dus waarschijnlijk zit daar al wat verschil.


Ik weet dat ik vroeger bij Demon en XS4ALL rechtstreeks op de backbone zat maar dat was KPN