Skip to main content

Goedenavond, mijn moeder is slechtziend en de functie van de voice control van KPN is een drama. Die werkt nl samen met de Google Assistant. Je kunt dus niet bijv Nederland 1 of Sky Radio inspreken om die tv/radiozender op te starten. Je komt in Google op internet terecht. Ze zat bij Ziggo en daar is de voice control van de afstandsbediening echt super. Dan noem je de zender en schakelt tv die direct in. Ook het bedienen van de tv gids is erg lastig voor haar. Ook een andachtspunt is als je bijv. radiozender Sky Radio hebt beluisterd en je gaat volgende keer weer voor radio kiezen, kom je terecht bij een lokale radiozender en moet je weer opnieuw Sky Radio opzoeken. Zou erg fijn zijn als de software van voice control wordt aangepast en dat dan de tv gids daarmee wordt aangestuurd. 

Goedemorgen @Gijs287 en welkom hier op ons forum :)

Wat enorm balen dat de voice control voor je moeder een drama is 😞 Het wisselen van tv zender zou via voice prima moeten werken; als je bijvoorbeeld aangeeft 'RTL5' of 'NPO3 ' dan moet hij gewoon overschakelen. Voor de radiozenders werkt het inderdaad nog niet optimaal en daar wordt achter de schermen aan gewerkt. Op onze kennisbank vind je trouwens ook nog een artikel hoe dit allemaal werkt en wat je hier verder mee kan, misschien nuttig om daar eens naar te kijken en hopelijk kunnen jullie hier wat mee! 


als je bijv. radiozender Sky Radio hebt beluisterd en je gaat volgende keer weer voor radio kiezen, kom je terecht bij een lokale radiozender en moet je weer opnieuw Sky Radio opzoeken.

Volgens mij is de enige functie van het “radio” knopje dat je naar de laatst beluisterde radiozender gaat. (In plaats van dat je zelf het kanaalnummer intikt.) Als ik bijvoorbeeld naar 808 ga (Sky Radio), en dan naar 2 (NPO 2), dan ga ik met het knopje “radio” terug naar 808. Idem als ik de P+/P- gebruik terwijl ik radio luister, of de 3 keer pijltje omlaag voor de Minigids, of de ontvanger uitgezet heb (zowel Eco-stand als volledig uit): de laatst geluisterde radiozender wordt (hier) onthouden.

Of gebruikt ze hiervoor ook een spraakopdracht? (Het lukt mij überhaupt niet om daar een commando voor te verzinnen; “radio” of “ga naar radio” is in ieder geval niet genoeg om hetzelfde te krijgen als het knopje “radio”.)


Op onze kennisbank vind je trouwens ook nog een artikel hoe dit allemaal werkt en wat je hier verder mee kan, misschien nuttig om daar eens naar te kijken en hopelijk kunnen jullie hier wat mee! 

Hmmm, ik lees daar helemaal niet hoe het werkt. Bedoel je misschien een ander artikel?

Op jouw link lees ik eigenlijk alleen hoe je de Assistent uit kunt zetten. (Aangenomen dat die standaard aan staat.) En een vaag verhaal over de rechten voor de microfoon: hoe moet een leek snappen of dat belangrijk is, en wat heeft het met Google Assistent te maken?

Gezien de introductie “In dit artikel leggen we je uit hoe je de Google Assistent op de KPN TV+ Box kunt gebruiken” zou ik vooral voorbeelden verwachten van hoe het gebruikt kan worden. (En wat er nog niet werkt, maar wat in de planning staat.)


Op onze kennisbank vind je trouwens ook nog een artikel hoe dit allemaal werkt en wat je hier verder mee kan, misschien nuttig om daar eens naar te kijken en hopelijk kunnen jullie hier wat mee! 

Hmmm, ik lees daar helemaal niet hoe het werkt. Bedoel je misschien een ander artikel?

Op jouw link lees ik eigenlijk alleen hoe je de Assistent uit kunt zetten. (Aangenomen dat die standaard aan staat.) En een vaag verhaal over de rechten voor de microfoon: hoe moet een leek snappen of dat belangrijk is, en wat heeft het met Google Assistent te maken?

Gezien de introductie “In dit artikel leggen we je uit hoe je de Google Assistent op de KPN TV+ Box kunt gebruiken” zou ik vooral voorbeelden verwachten van hoe het gebruikt kan worden. (En wat er nog niet werkt, maar wat in de planning staat.)

Bedankt voor je feedback @Arjan van B, ik neem dit mee!


@JanZ_is er al bekend wat er zou moeten werken?

Ik weet niet wat ikzelf allemaal al eens geprobeerd had, maar “npo 1” (en “ga naar npo 1”) werkt vandaag prima. Idem voor “npo 2”, “npo 3”, “rtl 4”, “rtl 5”, “rtl 7”, “rtl 8”, “rtl z”, “sbs 6”, “sbs 9”, “net 5”, “paramount”, “bbc first” en meer.

Maar het werkt niet consequent en dan heb je er niks aan.

Zo krijg je voor “veronica” of “npo radio 2” een hele rits TV+ resultaten maar wordt er niet omgeschakeld. En “ga naar npo radio 2” en “ga naar veronica” tonen juist YouTube resultaten.

Zeg ik “zet veronica op” of “kijk veronica” dan werkt het wel voor die zender.

Voor bijvoorbeeld “comedy channel”, “discovery channel” of “veronica disney xd” krijg ik wel iets als “Oké, hier is Comedy Channel”, “Goed, ik zet Discovery Channel op”, of “Prima, ik zet Veronica Disney XD op”. Maar daarna een foutmelding onder de Google Assistant balk:

Niet beschikbaar Kanaalnaam %1$s (kbx-apk-3032) Discovery Channel

Idem voor “zet comedy channel op” of “kijk comedy channel”, enzovoort.

Dingen als “luister naar npo radio 2” en “luister naar sky radio” geeft “Ik stream NPO Radio 2 op TuneIn”, maar niet de radiokanalen van de TV+ Box. Idem voor “zet radio 2 op”. En dan komen er ook push-meldingen binnen (rood envelopje), zoals “Er is maar één Radio 2” (van “Chromecast built-in NPO Radio 2”). Of “Luister nu naar Sky Radio via JUKE.nl. De #1 non-stop radiozender”. Die gaan wel weg zodra je iets anders kijkt. Overigens geen TuneIn app geïnstalleerd.

En “ga naar gids” geeft een routebeschrijving.


Goedemorgen @Arjan van B en bedankt voor je reactie!

Het is een bekend issue. Google Voice Assistent is helaas niet een makkelijk onderdeel dat wij zelf kunnen tweaken. Dit zijn verbeteringen van de lange adem maar weet wel dat het onze aandacht heeft. Alle signalen die we via dit forum ontvangen, zetten we door naar de ontwikkelaars en dat geldt uiteraard ook voor jouw feedback. Ik hoop dat we in staat zijn om dit snel te verbeteren en heb ook goede hoop dat dit op termijn gaat lukken.


Ik zag vandaag het volgende bij “Tips voor je afstandsbediening” in de help in de TV+ Box zelf:

Google Assistant-knop

Je kan de TV+ Box met je stem bedienen. Druk hiervoor op de Google Assistent-knop nsic]. Deze zit rechtsonder de OK-knop. Tips om te proberen: “ga naar RTL4” of “open de TV-Gids”.

Inderdaad, dat werkt (net zoals “open gids” of domweg “gids”. Nu nog Google Assistent op de KPN TV+ Box aanpassen, @JanZ_. En misschien overal consequent de Engelse naam “Google Assistant” gebruiken.

Helaas geen succes voor “open opgeslagen” (lijst met YouTube-resultaten), “open opgenomen” (idem), “open gepland” (idem) of “open opnames” (geeft het laatst actieve scherm van de TV+ app). Met “open instellingen” ga je dan weer wel naar de instellingen, en ook “open apps” werkt (opent de apps in de TV+ Box, waar “apps” onduidelijke resultaten geeft).


Wat jammer. Stem bediening is inderdaad vrij slecht. Nog wel.😏

Waarom is je moeder überhaupt over gestapt. Het werkte bij Ziggo toch helemaal goed voor haar? En ook belangrijk voor slechtziende, ze was het gewend. 


vandaag overgestapt van ziggo naar knp, want ziggo lag er heel vaak uit. KPN is veel stabieler, maar de google assistent werkt heel frustrerend voor mijn slechtziende partner, niet te vergelijken met de ziggo spraakherkenner. We hebben kunnen constateren dat KPN's Google Assistent de afgelopen 6 maanden helemaal niet is verbeterd! 

 

Vraagje: werkt dit in het buitenland met andere talen net zo beroerd?


Ik zit nu bij Ziggo en heb recent een glasvezelkabel van KPN in mijn meterkast.

Maar zolang die spraakbediening van KPN zo slecht is stap ik niet over.

Met geen mogelijkheid naar de opgenomen items te gaan. Vaak geven de stemopdrachten youtube resultaten. Zolang dat niet uit te zetten is, ik wil nooit naar youtube, stap ik niet over.


Reageer