Skip to main content

Beste forumgenoten, ik heb twee vragen c.q. problemen:

  1. Opnames zie je alleen grote tiles. Op de oude VIP’s zag je deze opnames netjes gegroepeerd en ook voorzien van seizoen/epi informatie. Dit nieuwe overzicht is rommelig en verplicht mij dus om bij elke opname eerst op OK te drukken om te zien welke opname het betreft. Heel lastig. Is dit ergens in te stellen? Zo nee, waar kan ik een feature request invoeren?
  2. Ik heb twee nieuwe TV+ DIW kastjes en twee Samsung 4k TV’s. Op de wat oudere 55” stuurt de DIW netjes een 4k signaal (2160@60). Op de nieuwere 65” wil hij niet verder gaan dan 1080@60. Uiteraard heb ik beide kastjes gewisseld, de HDMI-kabels gewisseld en alle HDMI-poorten geprobeerd, maar dat heeft geen effect. Een op diezelfde TV aangesloten Google TV en Raspberry Pi 4 werken gewoon op 4k.  Suggesties?

Jouw eerste punt staat daar al vermeld.

Als jij de TV+ Box aansluit op de hdmi poort waar nu de Google TV op zit, werkt hij dan wel op 2160@60?


Jouw eerste punt staat daar al vermeld.

Als jij de TV+ Box aansluit op de hdmi poort waar nu de Google TV op zit, werkt hij dan wel op 2160@60?

Op geen enkele HDMI poort.


Niemand? Is dit een van de vele incompatibiliteiten die de DIW's hebben met bepaalde TV’s?

 

Ik ben tot op heden niet onder de indruk van TV+. Bij mijn ouders heeft het weken geduurd voor dat die oudjes enigszins aan de interface gewend waren en waren er veel problemen met de wifi (ondanks dat de Box 12 letterlijk in dezelfde kamer op 5 meter afstand staat). En multicast levert zowel bij hun als ook bij ons, zowel over wifi als kabel, het probleem dat een zender na enige minuten bevriest. Unicast lost dit op, maar dat moet eigenlijk niet nodig zijn. Ik snap niet dat KPN een dergelijk product met zoveel problemen en bugs op de markt brengt.

Gelukkig was dit een welkomstaanbieding en hebben we het eerste jaar een flinke korting. Maar als ik zie wat je daarna voor TV (en de extra kastjes) moet betalen, dan denk ik dat de keuze voor overstap op NLZiet e.d. snel gemaakt is. Want voor wat ik betaal voor TV (+extra pakket) kun je probleemloos een paar streamingdiensten nemen. Toegegeven, ook die zijn niet probleemloos, maar dan kunnen die extra kastjes en AB’s weg en kan ik alles draaien op de Chromecast with Google TV’s die ik sowieso aan elke TV had hangen. Scheelt ook nog stroom en kabels.

 


Heb je misschien de beeldinstellingen van de TV box op automatisch staan?
Misschien gewoon daar in de instellingen de resolutie vast zetten op 2160P60


Heb je misschien de beeldinstellingen van de TV box op automatisch staan?
Misschien gewoon daar in de instellingen de resolutie vast zetten op 2160P60

Uiteraard al geprobeerd, maar ik krijg geen optie groter dan 1080p. Op automatisch schakelt hij zelfs terug naar 720...

Zoals ik al zei, het enige wat nog plausibel lijkt is dat er een incompatibiliteit is tussen dit model TV en deze WIB’s, want ik heb echt alle mogelijke alternatieven en combinaties geprobeerd. Maar dat is dus echt niet fijn want dat is een 65” TV en als je op minder dan 2,5 m afstand zit, dan ziet je duidelijk de lage resolutie in de menu’s e.d. Voor de TV-beelden maakt het niet uit, want dat is niet hoger dan 1080.


Hoi @KIkViAgEmNlRWAuT 
Misschien een domme vraag maar is de 65 inch wel een 4K TV?
Plaats het typenummer eens van de 65 inch TV


Ja, ‘tuurlijk is het is een 4k TV 😴  Samsung 65AU7092.

Even voor de duidelijkheid en achtergrond informatie: ik ben software developer van beroep, 25+ jaar ervaring, testen en analyse is een onderdeel van mijn dagelijks werk, en in het verleden ben ik hardware journalist geweest bij enkele Nederlandse papieren en digitale tijdschriften. Als iets niet werkt, ga ik eerst de voor de hand liggende zaken na (is het wel een 4k tv), ga ik kijken wat wél werkt (de Raspberry en Google TV’s), bekijk ik alternatieven (alle HDMI poorten, andere HDMI kabels, software, hard reset e.d.), zoek ik forums af (zoals hier) en kun je er van uit gaan dat ik de eerste 10 pagina’s met relevante Google zoektermen bekeken heb.


U heeft nog de optie automatisch bij de resolutie instellingen? Ik had begrepen dat KPN dit er uit heeft gehaald en nog niet hersteld. Mogelijk ben ik hierbij in de war met de SDR en HDR instellingen.

Wel bijzonder dat een vrij recente TV problemen geeft.

Zo ver ik weet kunnen we nergens resoluties kunnen instellen op een TV dan moet de oorzaak toch in de DiW zitten, even voor de vorm is deze bekabeld aangesloten of verbonden via wifi?


U heeft nog de optie automatisch bij de resolutie instellingen?

Dit heeft wjb hierboven ook al gevraagd en heb ik al beantwoord.

 

Zo ver ik weet kunnen we nergens resoluties kunnen instellen op een TV dan moet de oorzaak toch in de DiW zitten, even voor de vorm is deze bekabeld aangesloten of verbonden via wifi?

Zoals gezegd, andere 4k devices werken prima op de TV. Of de DIW aangesloten is via wifi of bekabeld ethernet heeft niks te maken met beeldscherminstellingen. Maar hij is aangesloten via een CAT5e kabel.

 


Dat was niet WJB maar CharleyR 

Uw antwoord is dit.

"Uiteraard al geprobeerd, maar ik krijg geen optie groter dan 1080p. Op automatisch schakelt hij zelfs terug naar 720..."

 

Hieruit concludeer ik dat de DIW uw TV niet herkend als geschikt voor 4K resolutie. Dan kom ik al bijna standaard uit bij een HDMI probleem.

U heeft de boxen gewisseld las ik, ging dit probleem met de bewuste box mee, of gedragen beide boxen zich hetzelfde in combinatie met de 65inch tv? Dat komt niet heel duidelijk over.

 

 

Voor de instellingen mag de verbinding methode inderdaad niet uitmaken.


Zoals reeds vermeld in mijn initieel bericht, heb ik beide boxen geprobeerd, evenals andere HDMI-kabels en -poorten.

 

Hieruit concludeer ik dat de DIW uw TV niet herkend als geschikt voor 4K resolutie. Dan kom ik al bijna standaard uit bij een HDMI probleem.

 

Dat lijkt me logisch, ja. Maar los van alle zaken die ik al hier genoemd heb, inclusief dus ook nog factory resets, power resets e.d., zou ik écht niet meer weten wat ik nog zou kunnen doen.


Ja, ‘tuurlijk is het is een 4k TV 😴  Samsung 65AU7092.

Klopt het dat dat een buitenlands model is?

Bron


Correct. Qua hardware volledig identiek aan de 65AU7090, met als verschil dat er geen NL handleiding bij zit en dat de standaard taal niet op NL staat. Ik neem altijd dit soort modellen, de 55” TV is ook zoiets.

Maar dat staat los van de HDMI resolutie-herkenning. Dat is gewoon geregeld in de HDMI-standaarden, ongeacht in welk land je de hardware koopt. En zoals gezegd, alle andere 4k apparatuur werkt gewoon prima. Ondertussen heb ik ook mijn laptop (HP Z-Book) geprobeerd en die levert ook probleemloos 4k. Alleen de beide DIW-kastjes vertikken het.


Zoals reeds vermeld in mijn initieel bericht, heb ik beide boxen geprobeerd, evenals andere HDMI-kabels en -poorten.

Dan heb ik dat niet helemaal goed begrepen. Ik hoopte dat het probleem met 1 box mee ging dan zou ik nog zeggen u heeft een defecte box. Maar beide boxen doen het op de 55 inch samsung dus wel goed.

 

Dat de TV geen NL versie is mag voor externe apparaten inderdaad niks uitmaken, dat is eerder een probleem met CI modules, smartcards en DVB-C.

 

De compatibiliteit  van beide DIW's met dit model samsung hoe vreemd dat ook klinkt, lijkt toch steeds aannemelijker, maar dan niet vanwege het punt dat het een buitenlands model is.  Als andere apparaten netjes de 4k resolutie doorgeven en 2 DIW's in de resolutie instellingen dat niet eens laten zien is er iets vreemds. Mogelijk de handshake, het zal toch geen HDCP versie ding zijn? Want als ik het goed begrijp is zelfs het menu beeld niet om aan te zien. En mogelijk heb ik dit mis maar de resolutie instelling hoort bij mijn weten geen effect te hebben op het menu beeld. Dat hoort zover ik weet juist effect te hebben op het TV beeld.


En mogelijk heb ik dit mis maar de resolutie instelling hoort bij mijn weten geen effect te hebben op het menu beeld. Dat hoort zover ik weet juist effect te hebben op het TV beeld.

Android en ook de KPN interface schalen gewoon mee op de resolutie waarop het apparaat draait. Op 2160 is dit duidelijk scherper dan op 1080, maar uiteraard alleen als je dichtbij genoeg zit. Voor zover ik weet heb ik geen 4k zenders (want: geen 4k abo). En 4k Netflix e.d. kijk ik gewoon via de Chromecast with Google TV 4k. Dus onder de streep heb ik er weinig last van of de DIW draait op FHD of 4k, ik zie alleen verschil in de KPN interface als ik dichtbij genoeg zit. Maar ik vind het wél vreemd. Een HDMI handshake kan wel eens een keer mis gaan of lang duren, maar uiteindelijk lukt het altijd wel. Ik heb iets dergelijks nog nooit meegemaakt.


KlikViAgEmNIRWAuT schreef:

Op 2160 is dit duidelijk scherper dan op 1080, maar uiteraard alleen als je dichtbij genoeg zit.

Dat kan eigenlijk niet immers als 1080i of 1080p aangeleverd wordt dan zal de televisie dat alsnog opschalen naar 2160p en moderne televisies doen dat veelal beter dan settopboxes. Als je geen 4K abonnement hebt dan zal het voor televisiekijken via KPN geen verschil maken of er nu 1080i, 1080p of 2160p aangeleverd wordt.


KlikViAgEmNIRWAuT schreef:

Op 2160 is dit duidelijk scherper dan op 1080, maar uiteraard alleen als je dichtbij genoeg zit.

Dat kan eigenlijk niet immers als 1080i of 1080p aangeleverd wordt dan zal de televisie dat alsnog opschalen naar 2160p en moderne televisies doen dat veelal beter dan settopboxes. Als je geen 4K abonnement hebt dan zal het voor televisiekijken via KPN geen verschil maken of er nu 1080i, 1080p of 2160p aangeleverd wordt.

De native 2160p (van de  WIB op de 55” TV) ziet er beduidend beter uit dan dat ik diezelfde TV laat opschalen vanaf 1080p. En dat is ook logisch, want upscaling is een vorm van slimme interpolatie, dat kan helaas niet tippen aan native resolutie.

Android kan native prima op 4k draaien, en dat zie je ook in de box. Als KPN gebruik maakt van de gangbare development tools (en dat neem ik aan), dan zijn alle componenten en controls vector gebaseerd. De interface van WIB zal dus op 2160p van nature al scherp zijn zonder dat upscaling nodig is.


KlikViAgEmNIRWAuT schreef:

De native 2160p (van de  WIB op de 55” TV) ziet er beduidend beter uit dan dat ik diezelfde TV laat opschalen vanaf 1080p. En dat is ook logisch, want upscaling is een vorm van slimme interpolatie, dat kan helaas niet tippen aan native resolutie.

Of die "slimme" interpolatie nu plaatsvindt op de TV+ Box of op de televisie zelf, het blijft een upscaling van 1080i beelden want dat is de vorm waarin de HD zenders aangeleverd worden door KPN. Native 4K is alleen bij de twee 4K zenders die KPN aanbiedt en uiteraard bij 4K van OTT diensten zoals Netflix.

Blijkbaar is jouw televisie dus minder "slim" bij die upscaling dan de TV+ Box.


Ik heb het niet over de zenders, ik heb het over de interface. Die is op 2160 duidelijk scherper dan dat ik de 55” TV laat upscalen van 1080 naar 2160. En op de 65” TV, dus op 1080, is het simpelweg korrelig als je dichtbij genoeg zit.


Ik zal er eens opletten zelf heb ik de vip5202 ik meen vrij zeker te weten dat scherpte van het menu niet meegaat met de resolutie instellingen of het is mij nooit opgevallen. Het kan een Android ding zijn, maar dat veranderd niks aan het feit dat twee DIW ontvangers uw 65 inch Samsung model niet herkennen als een scherm die geschikt is voor 4K resolutie.

 

Dat u geen 4K abonnement heeft mag verders niks uitmaken want door dit mankement zullen ook de streamingdiensten geen 4K aanbod leveren op de DIW als deze op het 65 inch scherm is aangesloten.

 


Dat u geen 4K abonnement heeft mag verders niks uitmaken want door dit mankement zullen ook de streamingdiensten geen 4K aanbod leveren op de DIW als deze op het 65 inch scherm is aangesloten.

Klopt, maar die gebruik ik op de Google 4k. Dat is sowieso een veel sneller device met een prettigere afstandsbediening.


Ik zal er eens opletten zelf heb ik de vip5202 ik meen vrij zeker te weten dat scherpte van het menu niet meegaat met de resolutie instellingen of het is mij nooit opgevallen.

Dat dat op de “oude” TV ontvangers het geval is staat helemaal los van of dit op de TV+ Box aangezien de TV+ Box op een compleet andere techniek (Android TV) gebaseerd is.

Uiteraard wordt het menu ook geupscaled naar 2160p door de TV+ Box of door de TV zelf.

Het kan heel goed zijn dat de grafische elementen van het menu van een te lage kwaliteit zijn om tot een scherp beeld te leiden op grote schermen maar ook dat zal dan op een full-HD scherm van die grootte hetzelfde zijn. 


Staat de HDMI UHD color voor de betreffende hdmi poort wel aan in de settings van de tv?


Staat de HDMI UHD color voor de betreffende hdmi poort wel aan in de settings van de tv?

Ik heb geen idee wat je daar mee bedoelt, maar drie andere 4k devices werken probleemloos op alle poorten op de betreffende TV, zoals reeds eerder vermeld, dus dan ga ik er van uit dat er niks geks op die poorten is ingesteld. Op de TV staat alles gewoon op de standaardwaarden, out of the box, uitgezonderd wat aanpassingen in contrast, kleurdiepte, geluid e.d. Op de Google TV wordt het scherm herkend als zijnde 4k 10 bits HDR capable (alhoewel je HDR op een dergelijk scherm met een korreltje zout moet nemen).


Staat de HDMI UHD color voor de betreffende hdmi poort wel aan in de settings van de tv?

Ik heb geen idee wat je daar mee bedoelt, maar drie andere 4k devices werken probleemloos op alle poorten op de betreffende TV, zoals reeds eerder vermeld, dus dan ga ik er van uit dat er niks geks op die poorten is ingesteld. Op de TV staat alles gewoon op de standaardwaarden, out of the box, uitgezonderd wat aanpassingen in contrast, kleurdiepte, geluid e.d. Op de Google TV wordt het scherm herkend als zijnde 4k 10 bits HDR capable (alhoewel je HDR op een dergelijk scherm met een korreltje zout moet nemen).

Standaard staat dit uit bij Samsung tv's. Je zou het eens kunnen proberen. 

Settings → Picture → Expert Settings → HDMI UHD Color → Select the HDMI port → On → Yes