Skip to main content

Het is gaaf om de volgende stap naar UHD mee te maken. Ook al biedt KPN niet écht UHD, kan ik genieten van de ontwikkeling tot nu toe. Het blijft wel een beetje knullig vind ik. Maar waar ik nu nog steeds van baal is waarom ik nu ineens elke dag geluidsproblemen heb. Als ik schakel naar UHD bij voetbal dan is het geluid slecht, zacht. Maar erger nog. Zet ik de KPN box uit en schakel volgende dag weer aan dan heb ik geen geluid. Waarom? Ik moet als klant weer van alles uit zitten vogelen. Dat kan toch niet. Ik blijf het zeggen . Ziggo ligt technisch mijlen voor op de brakke KPN box. Dus twijfel je en je wilt geen gedoe? Sorry KPN mijn advies is om niet over te stappen. En nu weer terug naar het probleem. Wie weet de oplossing?

Als we UHD kunnen aanbieden, dan doen we dat graag, @Noke! Maar het is niet aan ons: de zenders bepalen zelf of ze uitzenden in UHD of niet. En tot nu toe zijn er weinig zenders die UHD aanbieden. Extra mooi dus als een zender als NPO besluit om een programma door te geven in UHD, zoals tijdens het EK.

De problemen die jij beschrijft, herken ik zelf helemaal niet. Bij mij thuis is het geluid tijdens voetbal gewoon goed en ook de volgende dag heb ik geen problemen met het geluid. Ik denk daarom dat we het bij jou thuis moeten zoeken. Heb je wel een high speed HDMI aangesloten? Het kan geen kwaad om deze eens te vervangen, mogelijk is daar iets defect.


Heb je wel een high speed HDMI aangesloten? Het kan geen kwaad om deze eens te vervangen, mogelijk is daar iets defect.

Uiteraard is het testen met een andere high speed HDMI kabel een goed idee maar wat als de abonnee die niet heeft. Niet iedereen heeft zomaar een high speed HDMI kabel in de la liggen en om daar nu een high speed HDMI kabel voor aan te gaan schaffen lijkt me niet de bedoeling.

Als het met de originele HDMI kabel niet werkt dan lijkt het mij dat het aan KPN is om voor een vervangende kabel te zorgen.

 


Bij TV+Ontvanger ligt een korte Ultra High Speed HDMI kabel bij, dus het probleem zou niet liggen bij kabel.


Bij TV+Ontvanger ligt een korte Ultra High Speed HDMI kabel bij, dus het probleem zou niet liggen bij kabel.

Tenzij die kabel defect is.


@wjb Als een HDMI-kabel defect is, krijg je helemaal geen verbinding, de TV-scherm is zwart.

Maar omdat de TS zei, dat het probleem is bij aanzetten van HDR, vermoed ik dat zijn TV niet volledig HDM 2.0 compatibel is. Bij HDR is birtates net iets hoger dan de specs van HDMI 1.4


De HDMI kabel kan een groot verschil maken. Een verouderde HDMI kabel kan voor problemen zorgen. Het is mij uit het bericht van de topicstarter niet duidelijk, maar sommige mensen laten de oude kabel liggen en sluiten alleen de nieuwe tv-ontvanger aan. Dit kan dan problemen geven. Daarom is het goed om de meegeleverde kabel te gebruiken. En bij KPN TV+ is dat een high speed HDMI. Heeft de topicstarter deze niet, dan kan @Noke contact opnemen met 0800 0402. We kunnen dan een vervangende kabel toesturen.

Maar omdat de TS zei, dat het probleem is bij aanzetten van HDR, vermoed ik dat zijn TV niet volledig HDM 2.0 compatibel is. Bij HDR is birtates net iets hoger dan de specs van HDMI 1.4

Hier had ik nog niet eens aan gedacht. Een hele goede toevoeging!


De HDMI kabel kan een groot verschil maken. Een verouderde HDMI kabel kan voor problemen zorgen. Het is mij uit het bericht van de topicstarter niet duidelijk, maar sommige mensen laten de oude kabel liggen en sluiten alleen de nieuwe tv-ontvanger aan. Dit kan dan problemen geven. Daarom is het goed om de meegeleverde kabel te gebruiken.

Kan je dan niet beter vragen of de TV+ Box met de meegeleverde hdmi kabel aangesloten is?

 

Het lijkt me overigens onwaarschijnlijk dat zijn LG Oled televisie en/of Marantz Cinema 70s geen hdmi 2.0 zouden ondersteunen.

 


Hallo allemaal! Ik was een weekend weg kon daarom niet eerder reageren. Maar dank voor jullie reacties en het meedenken. Mijn tv, OLED65CX6LA, is best bij de tijd met HDMI 2.1, Dolby Vision, HDR10, Hybrid Log Gamma, Technicolor HDR. Daar kan het niet in zitten. Kabels… tja, de HDMI kabel gebruikt van KPN. Maar toch ga ik daar even mee verder experimenteren. Want misschien is de kabel; of de aansluiting van de box niet helemaal zuiver meer? Nogmaals dank! 


Heel goed om ermee aan de slag te gaan.

Heb je toevallig nog een tweede KPN TV+ Box in huis? Dan kan je deze ook van plek wisselen om te kijken waar het probleem zich dan voordoet. Speelt het op dezelfde locatie? Dan zit het vermoedelijk in de aansluiting. Dan is het dus zaak om dit na te lopen. Verhuist het probleem met de KPN TV+ Box mee? Dan zit het mogelijk in het tv-ontvanger. In dat laatste geval is het dan het beste om even te bellen met 0800 0402.


Bijzonder. Ik heb sind ik thuis kom niet meer geschakeld naar UHD. Is er ook niet meer op 1. En dan lijkt het stabiel te blijven. Daarmee wil ik aangeven dat het geluid in ieder geval aan blijft. De grote verschillen in volume bij schakelen naar anderen kanalen blijft. Maar uitvallen niet. M.a.w. bij dit huidige signaal blijft geluid altijd aan. Bij schakelen naar UHD gaat het mis. Heen ging goed, maar terug altijd een probleem. Kan een “slechte kabel of aansluiting” invloed hebben op het UHD signaal wat KPN doorgeeft? 

En nee, ik heb geen 2e box om te wisselen.

 


Een slechte kabel of aansluiting heeft geen invloed op het UHD signaal dat doorgegeven wordt, maar wel op hoe deze ontvangen wordt. Als het signaal verkeerd zou zijn, dan zou iedereen daar last van moeten hebben. En dat was niet het geval. Daarom is het belangrijk om naar jouw aansluiting te kijken. Maar de vraag is of dat nog zin heeft nu er geen UHD meer uitgezonden wordt en je er geen last meer van hebt.


@Noke @Denise van KPN Een simpel rekenvoorbeeld kan laten zien dat UHD signaal wel invloed heeft als verkeerde kabel is gebruikt.

De standaard instelling van KPN+Ontvanger is Video 4k/50Hz en Audio DD+5.1. De specificatie van HDMI 1.4 is maximaal 10,2Gbs en HDMI 2.0 18,0Gbs

Bij SDR worden 8bit voor een kleur gebruikt, terwijl voor UHD (hier HDR HLG) 10bit voor een kleur. Bij DD+5.1 worden 6 kanalen 16bits met 48kHz gebruikt.

Bitrates SDR resolutie = 3480*2160*3*8*50 + 48000*16*6 = 9020160000 + 4608000 = 9024768000bps (9,0Gbs)

Bitrates HDR resolutie = 3480*2160*3*10*50 + 48000*16*6 = 11275200000 + 4608000 = 11279808000bps (11,3Gbs)

 

Dus bij HDR10 is een HDMI kabel 1.4 niet meer in staat beeld/toon zonder happering uit te geven. Een vastzetten van beeld op 2k/50p of 4k/50i kan dat probleem oplossen.


@Noke @Denise van KPN Een simpel rekenvoorbeeld kan laten zien dat UHD signaal wel invloed heeft als verkeerde kabel is gebruikt.

De standaard instelling van KPN+Ontvanger is Video 4k/50Hz en Audio DD+5.1. De specificatie van HDMI 1.4 is maximaal 10,2Gbs en HDMI 2.0 18,0Gbs

Bij SDR worden 8bit voor een kleur gebruikt, terwijl voor UHD (hier HDR HLG) 10bit voor een kleur. Bij DD+5.1 worden 6 kanalen 16bits met 48kHz gebruikt.

Bitrates SDR resolutie = 3480*2160*3*8*50 + 48000*16*6 = 9020160000 + 4608000 = 9024768000bps (9,0Gbs)

Bitrates HDR resolutie = 3480*2160*3*10*50 + 48000*16*6 = 11275200000 + 4608000 = 11279808000bps (11,3Gbs)

 

Dus bij HDR10 is een HDMI kabel 1.4 niet meer in staat beeld/toon zonder happering uit te geven. Een vastzetten van beeld op 2k/50p of 4k/50i kan dat probleem oplossen.

@TDN Super uitleg! Hier kan ik zeker wat mee en ik vind het ook nuttig om te weten. Dank.

@Denise van KPN dat is wel erg kort door de bocht. KPN gaat hopelijk toch wel door met het ontwikkelen en verfijnen van het UHD signaal met alle ervaringen van het EK? Lijkt me verstandig😉. Er komen vast nog wel andere UHD, echte UHD uitzendingen en dan will ik niet het gekl😡😡i van deze keer 😁


@TDN Een hele fijne en goede uitleg! Ik bedoelde meer dat het signaal door de zender wordt doorgegeven. En in die zin kan een kabel daar geen invloed op hebben. Maar de kabel beïnvloedt natuurlijk wel hoe deze door de klant ontvangen wordt.

@Noke Het is niet aan KPN om dit te ontwikkelen. De zenders bepalen of zij in UHD uitzenden of niet. En op dit moment zijn er 3 zenders die in UHD uitzenden (zie 4K pakket onder zenderoverzicht). NOS zendt eens in de zoveel tijd programma's uit op UHD. Maar dat bepalen ze zelf. Wel snap ik dat je hier natuurlijk niet altijd mee wilt zitten als het weer speelt.


Reageer