Skip to main content

Wanneer wordt de KPN app geschikt gemaakt voor oudere smart toestellen van voor 2017?

Er zijn heel veel smart tv toestellen van voor 2017 die nu geen gebruik kunnen maken van de app.

Het zou prettig zijn als deze mensen de app ook kunnen gaan gebruiken.

mvg

Ik denk dat dat niet gaat gebeuren. KPN heeft het ook expliciet over tv’s van na 2017:

 

Bij meerdere streaming apps zie je dat ze alleen nog maar tv’s van na 2017 ondersteunen. Je zou een Chromecast met Google TV kunnen overwegen, die is van na 2017 en ondersteunt ook apps (al weet ik niet 100% zeker of de KPN app daar ook in staat)


Zou ik persoonlijk jammer vinden want er zijn genoeg mensen die een toestel hebben van voor 2017.


Klopt, mijn toestel is al meer dan 10 jaar oud. Alleen gebruik ik in z’n geheel geen smart functionaliteit. Als je meewil met de tijd kan je nog beter zo’n Google-tv Chromecast aanschaffen. Dan heb je een nieuw stukje smart-hardware zonder dat je je hele tv hoeft te vervangen.


Klopt dat zijn ook opties maar ik denk niet dat iedereen er op zit te wachten om een Chromecast aan te schaffen.


Ik weet ook niet wat er specifiek in 2017 is veranderd dat meerdere streamingplatforms smart-tv’s van voor die tijd iet meer ondersteunen. Wat ik me kan voorstellen is dat het te maken heeft met technische beperkingen of een beveiligingsprobleem.


ja weet ik ook niet maar mij valt wel op dat op deze toestellen bv wel Netflix en bv Prime video te vinden zijn.

Dus dan vraag ik mij af waarom dan niet KPN.


Ik denk dat alleen KPN zelf daar antwoord op kan geven. Ik zou mikken op technische beperkingen, maar ik ben geen ontwikkelaar voor KPN, dus die kennis heb ik niet.


@Thijs1963 Welkom op het forum. 

Ik durf niet te zeggen of, en zo ja wanneer de smartv app geschikt zal zijn voor tv's voor 2017. 

Mocht je een tv van voor 2017 hebben dan is dit een goede tip: 

Klopt, mijn toestel is al meer dan 10 jaar oud. Alleen gebruik ik in z’n geheel geen smart functionaliteit. Als je meewil met de tijd kan je nog beter zo’n Google-tv Chromecast aanschaffen. Dan heb je een nieuw stukje smart-hardware zonder dat je je hele tv hoeft te vervangen.

Ook kun je je aanmelden voor het testen van de nieuwe iTV app, ook deze zou je dan via je Chromecast kunnen streamen. 


We weten niet wat voor apparaat, maar is dit voor jou van toepassing. 

https://www.samsung.com/nl/support/tv-audio-video/hoe-kan-ik-de-firmware-of-software-versie-van-mijn-tv-bijwerken-via-internet-automatisch/

 

Ik ben overigens wel huiverig  met het updaten van TV firmware. Is ooit misgegaan bij mij.  

Wij gebruiken voor een oude TV de nieuwe chroomcast, werkt fantastisch. 

 


Wanneer wordt de KPN app geschikt gemaakt voor oudere smart toestellen van voor 2017?

Er zijn heel veel smart tv toestellen van voor 2017 die nu geen gebruik kunnen maken van de app.

Het zou prettig zijn als deze mensen de app ook kunnen gaan gebruiken.

mvg

Dat is natuurlijk alleen nuttig voor een tweede of derde TV want standaard heeft elke KPN televisie klant minimaal 1 TV ontvanger. Dat geschikt maken had natuurlijk met de introductie moeten worden gedaan, dat gaat echt niet meer gebeuren.

 

ja weet ik ook niet maar mij valt wel op dat op deze toestellen bv wel Netflix en bv Prime video te vinden zijn.

Dus dan vraag ik mij af waarom dan niet KPN.

Dat is een makkelijk te beantwoorden vraag, KPN hoeft maar met een paar miljoen klanten rekening te houden, waarvan  het merendeel via de mediabox zal kijken. En een deel via een  tablet of de pc of smart tv. Er is destijds natuurlijk bewust gekozen voor Samsungs Tizen dat merk was het meest verkocht. Hoe dit nu ligt weet ik niet mogelijk LG. Hoe meer verschillende besturingssystemen hoe lastiger updaten wordt. 

 

Netflix moet met klanten wereldwijd rekening houden, het belang voor hun om oudere en zoveel mogelijk besturingssystemen te blijven onder steunen is veel groter.

Gerelateerd aan deze vraag.

NPO gaat per 1 december 2023 de ondersteuning stoppen van een  aantal merken televisies en hun besturingssysteem. De kans dat die app blijft werken is aanwezig tot je de tv in kwestie een fabrieksherstel uitvoert. Dat zal puur zijn om te besparen en zaken als updates makkelijker te maken.

 

 


Wanneer wordt de KPN app geschikt gemaakt voor oudere smart toestellen van voor 2017?

Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Dit heeft onder andere te maken met eisen aan het besturingssysteem. 

En een oudere tv is vrij goedkoop ( 4 tientjes) op te waarderen met

https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_google-chromecast-hd-met-google-tv-1736543.html

Zelf heb ik de tv uit 2016 en die uit 2012 ermee voorzien. Die uit 2012 was ook al smart. Maar die apps werken helemaal niet meer.

Als ik ook zie hoe traag de Netflix en Pathé Thuis app op mijn Sony van 2016 zijn lijkt me dat ook niet geschikt voor live tv. Dat gaat flink hakkelen. 


Wanneer wordt de KPN app geschikt gemaakt voor oudere smart toestellen van voor 2017?

Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Dit heeft onder andere te maken met eisen aan het besturingssysteem. 

En een oudere tv is vrij goedkoop ( 4 tientjes) op te waarderen met

https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_google-chromecast-hd-met-google-tv-1736543.html

Zelf heb ik de tv uit 2016 en die uit 2012 ermee voorzien. Die uit 2012 was ook al smart. Maar die apps werken helemaal niet meer.

Als ik ook zie hoe traag de Netflix en Pathé Thuis app op mijn Sony van 2016 zijn lijkt me dat ook niet geschikt voor live tv. Dat gaat flink hakkelen. 

Goedemorgen

Die ervaring heb ik niet dat streams van Netflix enz wat trager werken van oudere smart tv’s wellicht is dit merk afhankelijk.

Mijn inziens moet dit mogelijk zijn tenslotte zie ik op oudere toestellen zoals je net al aangaf oa Netflix,Prime,Viaplay enz. en die zie ik goed en vlot werkend.

Dus het kan allemaal gerust wel


 

Goedemorgen

Die ervaring heb ik niet dat streams van Netflix enz wat trager werken van oudere smart tv’s wellicht is dit merk afhankelijk.

Mijn inziens moet dit mogelijk zijn tenslotte zie ik op oudere toestellen zoals je net al aangaf oa Netflix,Prime,Viaplay enz. en die zie ik goed en vlot werkend.

Dus het kan allemaal gerust wel

Uiteraard, met Google Chromecast en met de KPN ontvanger is de TV alleen maar een dom beeldscherm, die het signaal via HDMI krijgt. (Maar daar kan natuurlijk dan wel weer een bottleneck inzitten). 


Van dat trager werken kan en zal aan de hardware specificaties liggen van die toestellen liggen. 

 

Aangezien er weinig bandbreedte nodig is voor de diverse streamingdiensten zal het mogelijk een geheugen probleem zijn en mogelijk de videocodecs die minder lekker werken door een beperkte werkgeheugen.

 

Op een Blu ray speler uit 2010 draait Netflix nog goed. Wel met de oude software/vormgeving. Prime Video en is niet aanwezig op aparatuur ouder dan 2012 afhankelijk van het merk.

Viaplay gaat niet verder terug dan 2015.

 

Uiteraard kan KPN apps laten ontwikkelen voor oudere operating systemen toch begrijp ik het heel goed als daar geen kapitaal aan wordt uitgegeven.

 

​​

 


Van dat trager werken kan en zal aan de hardware specificaties liggen van die toestellen liggen. 

 

Aangezien er weinig bandbreedte nodig is voor de diverse streamingdiensten zal het mogelijk een geheugen probleem zijn en mogelijk de videocodecs die minder lekker werken door een beperkte werkgeheugen.

 

Op een Blu ray speler uit 2010 draait Netflix nog goed. Wel met de oude software/vormgeving. Prime Video en is niet aanwezig op aparatuur ouder dan 2012 afhankelijk van het merk.

Viaplay gaat niet verder terug dan 2015.

 

Uiteraard kan KPN apps laten ontwikkelen voor oudere operating systemen toch begrijp ik het heel goed als daar geen kapitaal aan wordt uitgegeven.

 

​​

 

ja ben ik met je eens maar wellicht is er toch een grotere doelgroep met een smart tv van voor 2017 en dan is het gemiste kans.

Wat het ontwikkelen kost hiervan weet ik niet als men dit op de zelfde manier doet als de KPN + app dan vallen die kosten wel mee.

mvg


@Thijs1963 laat ik het herhalen wat ik eerder schreef.

Elke KPN klant heeft toch een settopbox of zelfs meer dan één. Voor die groep heeft de app weinig meerwaarde behalve voor een extra scherm om zo een paar euro huur voor een mediabox uit te sparen.

 

Aangezien KPN nog geen TV abonnement aanbied zonder Mediabox zie ik toch weinig nut in een ITV app voor oudere televisies.

 

Ik heb de cijfers niet beschikbaar maar het lijkt erop dat er vrijveel televisies worden verkocht dus het aantal televisies ouder dan 2017 zal steeds kleiner worden. In ieder geval als het om het hoofdscherm gaat voor een tweede of derde tv zal dit anders liggen.


Als ik even naar de reacties kijk, vind ik toch dat er voorbij wordt gegaan aan het feit dat vragen vrij is. 

Je weet het maar nooit, Maar vraagstellers moeten zich wel realiseren dat een vraag als: “Voor een smart tv's ouder dan 2017”  Weinig kans maakt, wie weet nog welke Smart TV’s voor 2017 zijn uitgebracht en zelfs zoeken op Internet schiet dan tekort. 


@Thijs1963 laat ik het herhalen wat ik eerder schreef.

Elke KPN klant heeft toch een settopbox of zelfs meer dan één. Voor die groep heeft de app weinig meerwaarde behalve voor een extra scherm om zo een paar euro huur voor een mediabox uit te sparen.

 

Aangezien KPN nog geen TV abonnement aanbied zonder Mediabox zie ik toch weinig nut in een ITV app voor oudere televisies.

 

Ik heb de cijfers niet beschikbaar maar het lijkt erop dat er vrijveel televisies worden verkocht dus het aantal televisies ouder dan 2017 zal steeds kleiner worden. In ieder geval als het om het hoofdscherm gaat voor een tweede of derde tv zal dit anders liggen.

@Galdor68 klopt wat je zegt dat er een aantal klanten zijn die een STB gebruiken icm het gebruik van de app.

Maar is het niet zo dat men geleidelijk wil overstappen naar Realtime via  een app ipv hardware dus concreet zou het niet zo zijn dat binnen enkele jaren er geen STB’s meer zijn maar dat er alleen gekeken kan worden via een app.

Gedachtenspinsel hoor anders heeft mij inziens deze app ook niet veel meerwaarde als er al een ITV variant  voor buitenshuis is ,met wat aanpassingen kan je deze tenslotte ook geschikt maken.

Wat betreft dat abonnement is het niet zo dat KPN een streaming abonnement aanbied of heeft  dat een ander doel?

mvg


Thijs1963 schreef: zo zijn dat binnen enkele jaren er geen STB’s meer zijn maar dat er alleen gekeken kan worden via een app.

Dat denk ik niet. KPN heeft dit jaar een nieuwe STB uitgebracht. Ziggo ook nog niet zo lang geleden de Next Mini, die iedere klant nu bij een nieuw abonnement krijgt. En Delta komt binnenkort met een nieuwe op Android-TV gebaseerde STB.


@dommeke zeker vragen staat vrij en op zichzelf is het een goede vraag.

Welke Smart TV's voor 2017 zijn uitgebracht is niet zo van belang de hamvraag is om welke besturingssystemen gaat het. 

@Thijs1963 

"Maar is het niet zo dat men geleidelijk wil overstappen naar Realtime via een app ipv hardware dus concreet zou het niet zo zijn dat binnen enkele jaren er geen STB’s meer zijn maar dat er alleen gekeken kan worden via een app."

Voorlopig heeft alleen Odido een TV abonnement zonder hardware ik denk eigenlijk niet dat providers ooit van de verplichte boxen afstappen. Maar de tijd zal het leren de apps moeten dan wel beter worden en er zijn nog andere zaken die meespelen in het nadeel van kijken via de app.

 

"Wat betreft dat abonnement is het niet zo dat KPN een streaming abonnement aanbied of heeft dat een ander doel?"

Met dat abonnement 'huur' je de TV+ box zonder een TV abonnement van KPN. Je 'krijgt' wel titels uit het pluspakket verder zal je zelf abonnementen op de streamingdiensten moeten afnemen. Een echt stream abonnement is het wat mij betreft niet.

 

De app voor IOS en Android was er al ver voor de app voor Smart TV's kortom klanten met een oudere of nieuwere TV hebben allang een Chromecast in huis als deze niet via de mediabox willen kijken, of geen extra box willen huren.

 


Zelfs al zou KPN willen, de benodigde infrastructuur om apps voor deze oude TV’s te ontwikkelen (developer tools) is hoogstwaarschijnlijk al lang niet meer beschikbaar.  Denk daarbij bijvoorbeeld aan het beschikbaar stellen van een app in de appstore van de TV.

Bij mijn oudere TV’s zie ik alleen maar apps verdwijnen, niet meer erbij komen.


Zelfs al zou KPN willen, de benodigde infrastructuur om apps voor deze oude TV’s te ontwikkelen (developer tools) is hoogstwaarschijnlijk al lang niet meer beschikbaar.  Denk daarbij bijvoorbeeld aan het beschikbaar stellen van een app in de appstore van de TV.

Bij mijn oudere TV’s zie ik alleen maar apps verdwijnen, niet meer erbij komen.

Klopt wat je zegt maar zelfs op oudere smart TV kan je Netflix en bv Prime video bekijken dus het kan gewoon.


Als je als consument je oude tv al volledig kan upgraden voor € 39,99... Waarom zou kpn er dan ontwikkelkosten aan moeten spenderen met die 'besturingssystemen’? Bovendien levert kpn voor maar € 5 p/mnd een ontvanger. En met de huidige ontvanger geef je je oude tv ook weer een volledige upgrade naar de huidige tijd.

Mijn Sony uit 2016 heeft alleen Netflix, Youtube en Pathé Thuis. Pathé Thuis is de oude app, die ondersteunen ze nog. Netflix en Youtube zijn nogal traag in de bediening. 

Op mijn Samsung TV (eind 2019) staat de oude én de nieuwe Pathé Thuis 🙂.

En ook nog: voor die oudere tv's waren deze apps er al toen de tv's op de markt kwamen. KPN (en bv ook Ziggo, Odido e.a.) zouden voor oude besturingssystemen dan weer een app moeten maken?? Zonde van de kosten.

Volkomen terecht dat ze niks meer maken voor verlopen (maar bij consumenten nog wel aanwezige) verlopen systemen.

Ook de nieuwe app van de NPO komt niet meer op oudere tv's