Skip to main content

Aanleiding van deze topic is deze (een oude topic) vooral het laatste deel.

 

Voordeel voor KPN is dat ze veel bandbreedte kunnen besparen en vooral voor de klanten een betere beeldkwaliteit met een kleinere stream.

 

Nu is het zo dat je uitgesteld kijken of kijken naar een opname de beeldkwaliteit op de Sagemcom DIW7022 heel veel lager is.

En dat is eigenlijk niet nodig en voor de klant ook niet klantvriendlelijk.

Hiervoor had ik de Arris VIP 2952 en daar was de opname van een HD glas kanaal hetzelfde als live kijken.

 

Hopelijk gaat KPN toch overstag en zet urgent H265 op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en eventueel ook op de Arris VIP 2952.

 

 

Ik zie KPN niet tegelijkertijd zowel h.264 als h.265 ondersteunen en dat betekent dat de 2260's en 2952's eerst uitgefaseerd moeten zijn. Die twee TV ontvangers zijn namelijk niet geschikt voor h.265. Dat is een kostbare aangelegenheid want er staan nog heel veel 2260's en 2952's in Nederland.


@wjb 

Daar ben ik het uiteraard mee eens.

Maar in theorie is het wel mogelijk.

 

En de Arcadyan HMB 2260 en Arris VIP 2952 zijn ondertussen beide aardig op leeftijd.

Voor tv kijken nog wel goed, maar verder allang niet meer.

Het wordt tijd dat KPN deze snel uitrangeert en in die tussentijd H265 er naast zet.

 

Gezien het aantal klachten op het forum is KPN dit de kanten eigenlijk wel verschuldigd als goed goedmakertje.  Toch?


Gezien het aantal klachten op het forum is KPN dit de kanten eigenlijk wel verschuldigd als goed goedmakertje.  Toch?

Welke klachten doel je dan op?

Als je het hebt over de klachten dat op de TV+ Box de beeldkwaliteit bij uitgesteld kijken van kanaal 1 t/m 10 lager is dan bij live kijken dan is er een veel eenvoudigere oplossing namelijk ook uitgesteld kijken gewoon via het "oude" TV platform op vlan 4 laten lopen.


wat onbegrijelijk is het is in 2013 als standaard geintroduceerd

De standaard heeft verschillende namen en begon als "High Efficiency Video Coding" (HEVC). ISO/IEC noemt de standaard MPEG-H Part 2, terwijl ITU-T dit H.265 noemt. De standaard volgde H.264 op in 2013 en ondersteunt een beeldresolutie van 8192×4320 en 8K UHDTV, en kan dezelfde kwaliteit bereiken met ongeveer de helft van de hoeveelheid data.

 

zijn er providers die de h265 wel gebruiken?

 

even voor een leek; kpn krijgt de beelden toch aangeleverd.. is dit al in h264 of codeerd kpn deze?

 


zijn er providers die de h265 wel gebruiken?

De 4K zenders van KPN gebruiken h.265.


zijn er providers die de h265 wel gebruiken?

 

Digitenne van KPN. 😎


Hoe zit het met de zenders in hoge bitrate van 25 mpbs van de NPO?

Geeft KPN deze al door en zijn deze in H265? 


Hoe zit het met de zenders in hoge bitrate van 25 mpbs van de NPO?

Geeft KPN deze al door en zijn deze in H265? 

Nee, KPN geeft die niet door. KPN geeft aan dat zij die 25Mbps streams al lange tijd van NPO ontvangt en dat deze als basis gebruikt worden voor de TV streams die KPN naar de abonnees distribueert.


Gezien het aantal klachten op het forum is KPN dit de kanten eigenlijk wel verschuldigd als goed goedmakertje.  Toch?

Welke klachten doel je dan op?

Als je het hebt over de klachten dat op de TV+ Box de beeldkwaliteit bij uitgesteld kijken van kanaal 1 t/m 10 lager is dan bij live kijken dan is er een veel eenvoudigere oplossing namelijk ook uitgesteld kijken gewoon via het "oude" TV platform op vlan 4 laten lopen.

 

Hoi @wjb 

 

Nee ik doelde op de algemene problemen die je veel op het forum leest.

 

En met H265 kan KPN meteen alle zenders in de originele stream uitzenden en uitgesteld kijken en ook de opnames in de originele stream.

 

En voor KPN scheelt het meteen veel bandbreedte.

Dus een win win situatie voor KPN.

 

En de Arcadyan en Arris 2952 mogen ze best uit het pakket halen.

Zijn beide ondertussen op leeftijd en heeft “verouderde” software (geen H265 o.a.) en een heel erg laag intern geheugen.


Dus een win win situatie voor KPN.

En de Arcadyan en Arris 2952 mogen ze best uit het pakket halen.

 

KPN heeft ongeveer 3,5 miljoen klanten met internetabo. Ik neem aan dat 0,5 miljoenen al de nieuwe TV+box hebben en gemiddeld ieder huishoud 2 tv ontvangers heb. Hoeveel kost het KPN om 6 miljoenen TV+box te kopen en verzenden plus ontwikkelingskosten voor ondersteuning van H265?

Niet minder dan 500 miljoenen € denk ik.


joop2011 schreef:

Nee ik doelde op de algemene problemen die je veel op het forum leest.

Welke "algemene" problemen denk je dan aan?


Dus een win win situatie voor KPN.

En de Arcadyan en Arris 2952 mogen ze best uit het pakket halen.

 

KPN heeft ongeveer 3,5 miljoen klanten met internetabo. Ik neem aan dat 0,5 miljoenen al de nieuwe TV+box hebben en gemiddeld ieder huishoud 2 tv ontvangers heb. Hoeveel kost het KPN om 6 miljoenen TV+box te kopen en verzenden plus ontwikkelingskosten voor ondersteuning van H265?

Niet minder dan 500 miljoenen € denk ik.

 

Nee dat geloof ik niet.

Hoe kom je aan deze getallen?

 

De Arris VIP 5202 hoeft zo wie zo niet vervangen te worden, want die ondersteund ook H265

De Arcadyan HMB 2260 is ondertussen vrij oud.

Blijft over de Arris VIP2952.

En dan worden de getallen in alle gevallen veel en veel en veel lager. Toch? 😉

 

joop2011 schreef:

Nee ik doelde op de algemene problemen die je veel op het forum leest.

Welke "algemene" problemen denk je dan aan?

De problemen van de vele forum leden die je hier en daar leest.

 

Ik denk ook niet dat KPN snel overgaat op H265 (helaas)

Want 2 systemen H264 en H265 naast elkaar is in theorie gen probleem.

 

In gedachten zie ik het wel zitten, meteen alle HD kanalen in de originele stream.😊

 


@joop2011

https://tweakers.net/nieuws/214954/kpn-en-glaspoort-sloten-afgelopen-kwartaal-134000-huishoudens-aan-op-glasvezel.html

Nu zijn er 3,5 miljoen huishoudens met een vastinternetabonnement van KPN.

Reken voor groot afnemer KPN 80,- koopprijs en verzenkosten via PostNL 7,- kom ik bij 6 miljoenen stuken al op 522 miljoenen zonder ontwikkeling kosten.

Hier is een voorbeeld hoeveel KPN rekent voor box 12 (ook van sagecom)

Hallo @j3roentje als je de voorwaarden er op naleest gaat het om de vervangingswaarde van het betreffende product. bij een KPN Box 12 is dat bijvoorbeeld €198 exclusief 21% BTW

 


De Arcadyan HMB 2260 is ondertussen vrij oud.

Blijft over de Arris VIP2952.

En dan worden de getallen in alle gevallen veel en veel en veel lager. Toch? 😉

Je zult de HMB2260 toch echt mee moeten nemen in de cijfertjes want ook die TV ontvanger staat nog in zeer grote getalen bij abonnees.

Je moet hier echt niet te licht over denken @joop2011, die aantallen zijn groter dan dat je denkt.

Het zou me niets verbazen als tussen één derde en de helft van de abonnees nog een 2952 of 2260 heeft. Dan praat je dus echt over grote aantallen.

 

joop2011 schreef:

Nee ik doelde op de algemene problemen die je veel op het forum leest.

Welke "algemene" problemen denk je dan aan?

De problemen van de vele forum leden die je hier en daar leest.

Welke problemen van de vele forum leden die je hier en daar leest?


Welke problemen van de vele forum leden die je hier en daar leest?

Grappig deze vraag.

Maar ik weet 100% zeker dat jij @wjb het antwoord hier zelf wel op weet.😊😊

 

Wat betreft cijfertjes.

Na hoeveel jaar is een KPN tv ontvanger afgeschreven.

Bij € 80,-- en € 1,-- afschrijving per maand is dat 80 maanden of te wel ongeveer 6,5 jaar.

Ik denk eerder dat KPN ze goed en voordelig inkoopt en in bulk. Ik zit eerder aan € 50,- per stuk te denken en afschrijving van minder dan 5 jaar.

 

En als ik het goed heb begrepen, wil KPN graag iedereen over zetten naar KPN tv+.

Ik verwacht tussen nu en 2 jaar dat meer dan de helft wel eens de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) zou kunnen hebben.**

** uiteraard is dit een gevoel dat niet hard gemaakt kan worden. 😉😊😊😊

 

Maar nu:

H265 en H264 naast elkaar.

Hoe haalbaar is dat?


Welke problemen van de vele forum leden die je hier en daar leest?

Grappig deze vraag.

Maar ik weet 100% zeker dat jij @wjb het antwoord hier zelf wel op weet.😊😊

Nee, ik weet oprecht niet over welke “algemene” problemen je het hebt.

Er worden veel problemen gemeld met de TV+ Box maar t.a.v. de 2260, 2952 en 5202 naar mijn weten absoluut niet, ik kom ze in ieder geval niet tegen.

Bedoel je wellicht te zeggen dat de implementatie van h.265 een goedmakertje van KPN zou kunnen zijn voor de vele problemen met de TV+ Box?


Maar nu:

H265 en H264 naast elkaar.

Hoe haalbaar is dat?

Zoals eerder gezegd, dat zal naar alle waarschijnlijkheid niet gaan gebeuren. Alles moet gedupliceerd gaan worden, zelfs de opslag van opnames en dat kost klauwen met geld.


@wjb

Dat klopt helemaal.

Maar zoals ik al schreef is H265 het een Utopia.

Maar zo nu en dan iets bedenken is altijd leuk.

Dagdromen eigenlijk. 😉😊

Maar je weet nooit, we wachten het rustig af. 

 

De techniek is er al (al heel lang zelfs).

Voor 4K passen ze het al toe.

Of het echt veel geld kost? Dat is nog maar de vraag.

 

De Arcadyan HMB 2260 was mijn eerste KPN tv decoder.

En die had aardig wat problemen.

Vooral opnames terugkijken was vaak met stilstaand beeld.

 

De Arris VIP 2952 moest ik regelmatig resetten.

Anders stotterend beeld, ook vooral bij opnames.

 

Beide problemen werden destijds ook ruim op dit forum gemeld. 

En ook dat waren er destijds best wel veel.

En meer dan die 2 die ik hier meld. 😉

 

Van mij mogen deze 2 ook met pensioen.


De Arcadyan HMB 2260 was mijn eerste KPN tv decoder.

En die had aardig wat problemen.

Vooral opnames terugkijken was vaak met stilstaand beeld.

Daar heb ik met onze HMB2260 nooit last van gehad, dat ding heeft vele jaren z'n werk altijd goed gedaan en doet dat vandaag de dag nog steeds.

Het is dus echt zaak om niet te generaliseren en te denken dat als het bij jou zo is dat het dan bij anderen ook zo zal moeten zijn.


 

Het is dus echt zaak om niet te generaliseren en te denken dat als het bij jou zo is dat het dan bij anderen ook zo zal moeten zijn.

 

@wjb mag ik je verzoeken om hier mee op te houden. (het is nu de zoveelste keer)

Ik begin me langzaam hieraan toch te ergeren.

Ik noem het als voorbeeld en niet omdat ik het toevallig had.

Dus niet elke keer iets persoonlijks of zo opvatten s.v.p. 😣😣

Mijn dank is groot. 


Sorry voor mijn uitval, maar het komt bij mij erg kleinerend over.

Echt een leraar of vader die jou even op zijn plek zet.

Dat je zoiets bij je eigen kinderen doet, begrijp ik.

Maar we zijn dacht ik allemaal volwassen hier en enkele (o.a. ik) met zelfs al met pensioen. 


Verder weer graag weer on topic.

H265 invoeren.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe een moderator hierna kijkt.😉


 

Het is dus echt zaak om niet te generaliseren en te denken dat als het bij jou zo is dat het dan bij anderen ook zo zal moeten zijn.

 

@wjb mag ik je verzoeken om hier mee op te houden. (het is nu de zoveelste keer)

Ik begin me langzaam hieraan toch te ergeren.

Ik noem het als voorbeeld en niet omdat ik het toevallig had.

Dus niet elke keer iets persoonlijks of zo opvatten s.v.p. 😣😣

Mijn dank is groot. 

Waarom voel je je toch altijd zo snel "aangevallen", dat is nergens voor nodig.

Ik vat juist nooit iets "persoonlijk" op en dus ook jouw opmerkingen niet.


@wjb

Laat maar. 

Wel 1 tip, als iets bij jou zo is, wil dat niet zeggen dat dat bij een ander ook zo is.

En sorry, de woorden kwamen echt wederom heel erg kleinerend over.

En dat doe ik ook niet bij jou.

Niets met aangevallen te maken, maar met kleineren en laten zien van dat je het beter weet.

 

Verder goede vrienden.

Ik zeg altijd je mag 5 minuten boos zijn, daarna moet het over zijn.


En sorry, de woorden kwamen echt wederom heel erg kleinerend over.

Welke woorden kwamen kleinerend over?

Ik heb nog nooit iets kleinerends op dit forum geplaatst en nu dus ook niet.

Discussiëren doe je immers op de inhoud, niet op de man.

Ik ben ook nog nooit boos geweest, dat is niet mijn steil. Als iemand bij mij iets op de man speelt dan laat ik dat direct van mij afglijden en richt mij weer op de inhoud.