Skip to main content

Het geluid op kanaal 18 national geografic valt bij de reclames regelmatig weg. Soms is er wel geluid, dan weer niet

Hi @hkh0512, welkom op het forum!

Wat gek dat het geluid alleen bij deze zender wegvalt, en dan ook nog eens alleen tijdens de reclames:thinking: Als het geluid bij andere zenders op het zelfde moment wél goed is, lijkt het aan de doorgifte van de zender te liggen. Gebeurt dit nu nog steeds? Zo ja, heb je wellicht een aantal data en tijdstippen voor me? En valt het je wellicht vaak op bij hetzelfde programma?


Leuk dat je het geluid bij de reclames waardeert (ik heb liever dan even helemaal geen geluid en beeld :wink: )

Maar je hebt gelijk: het geluid van oa. Ikea, M&M’s, Tele2, Lay’s, Kruidvat, Kia, Aliance Direct, Klaverblad, Ben & Jerry’s, Cordaid en Lidl is baggerslecht en lijkt idd in tegenfase.

@Maja_

Waar is überhaupt het Dolby geluid bij NGC? Ik krijg het in pcm stereo binnen. Overige zenders hebben wel goed Dolby geluid.


Maar je hebt gelijk: het geluid van oa. Ikea, M&M’s, Tele2, Lay’s, Kruidvat, Kia, Aliance Direct, Klaverblad, Ben & Jerry’s, Cordaid en Lidl is baggerslecht en lijkt idd in tegenfase.

Dank voor deze toevoeging @PeterG! Zijn er ook reclames in hetzelfde blok waarbij het geluid wél goed is? Of benoem je deze nu specifiek omdat je deze toevallig voorbij hebt zien komen?

Waar is überhaupt het Dolby geluid bij NGC? Ik krijg het in pcm stereo binnen. Overige zenders hebben wel goed Dolby geluid.

Dit is mij zelf nog niet eerder opgevallen :thinking:  Ik zal dit samen de reclame-kwestie voorleggen aan de iTV mensen!


Ik hoor dit verschijnsel de laatste maanden ook, op allerlei zenders, radio ook.
Op de radio hoor ik het nu de laatste tijd niet meer en op tv ook haast niet meer.

Gisteren zag cq hoorde ik het hier nog even :

https://www.npostart.nl/AT_2132242
op 10:02
man op vissersboot (heel kort)
Is dat het verschijnsel waar het over gaat hier ?

Want :

Het geluid op kanaal 18 national geografic valt bij de reclames regelmatig weg. Soms is er wel geluid, dan weer niet

Dat ervaar ik niet, als ik de kanalen samenvoeg, L+R=mono dan is het geluidsniveau een stuk minder maar niet weg, maar het lijkt me sterk dat je mono luistert, de moderne apparaten hebben geen mono knop meer.
Of heb je de luidsprekers vlak bij elkaar staan ?

Ik ben ondertussen ook al geruime tijd verwikkeld in een email wisseling met div. partijen die naar elkaar wijzen en dan ook weer mijn spullen thuis in twijfel trekken.
Dus ik ben blij met dit bericht alhoewel ik nog even moet weten of het om hetzelfde verschijnsel gaat.

Tot zo ver voor nu even.


Zijn er ook reclames in hetzelfde blok waarbij het geluid wél goed is? Of benoem je deze nu specifiek omdat je deze toevallig voorbij hebt zien komen?

@Maja_ , het verschilt per reclame. De reclame's van deze merken zijn heel slecht geluid. Lijkt vnml links en dat is niet zuiver. Op rechterkanaal bijna niks aan geluid.
Er zijn dus ook reclame’s in een blok met goed geluid in hetzelfde blok.

Hadden we niet laatst een andere zender met ook dit?

En wat Dolby betreft: NGC ‘hoort’ Dolby 1.0 (center/mono) te zijn met reclameblokken en Dolby 5.1 bij programma's. Dat was tenminste altijd. Anders heb ik dat ook niet zo op m’n site staan (Dolby  geluid bij KPN).
Nu is echter alles pcm stereo, waarbij dus sommige reclame's heel slecht en wat vervormd zijn.


Hebben jullie de ontvanger rechtstreeks op de tv aangesloten? Of loopt dit via een Home cinema set/versterker?


Hier HTS voor geluid. Televisie alleen voor beeld.

Zal voor ‘t geluid v.d. reclames geen verschil maken…

Met een HTS is het denk ik alleen nog duidelijker hoe bagger het geluid van die reclames bij NGC is. En is het ontbreken van het Dolby geluid ook overduidelijk.


@PeterG  Kun je het door mij genoemde stukje eens luisteren ayb.

Ik wil graag weten of het om hetzelfde verschijnsel gaat waar ik al een tijd tegen “vecht” met div. partijen.

Ja, het is maar kort wel erg duidelijk.


Via je genoemde linkje ( https://www.npostart.nl/AT_2132242 ) heb ik op de laptop prima stereogeluid, @KeesYagi . Daar is geen storing in waar te nemen.


https://www.npostart.nl/AT_2132242
op 10:02
man op vissersboot (heel kort)
Is dat het verschijnsel waar het over gaat hier ?

Ik bedoel alleen dat stukje.

 


@KeesYagi

Nee, dat is een heel ander effect.


OK, maar je hoort wel dat het niet klopt ?

Dit verschijnsel lijkt op tegenfase, maar wordt eigenlijk veroorzaakt door een looptijd verschil tussen L en R.

Ik hoor het regelmatig op div media.

Dank, ik trek mij terug op dit onderwerp.


 @KeesYagi schrijft: OK, maar je hoort wel dat het niet klopt ?

Zeker wel, Kees. Hol geluid. Faseverschuiving. Tegenfase zou ik het niet noemen.


Hier HTS voor geluid. Televisie alleen voor beeld.

Zal voor ‘t geluid v.d. reclames geen verschil maken…

Met een HTS is het denk ik alleen nog duidelijker hoe bagger het geluid van die reclames bij NGC is. En is het ontbreken van het Dolby geluid ook overduidelijk.

Ik denk ook dat het hierdoor extra op zal vallen :wink:

@hkh0512 ervaar jij de problemen ook nog steeds? Zo ja, zou je dan je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan? Dan kan ik je gegevens meenemen als voorbeeld voor de iTV mensen :slight_smile:


Dag Maja,

Wel een beetje laat. Sorry.

Ik ben nu bezig met het verzamelen van data. Ik wacht nog even tot ik wat meer data heb..


Kan het zijn dat mijn experiabox verouderd is?


Kan het zijn dat mijn experiabox verouderd is?

Nooit uitgesloten. Kan ook zijn dat je deurknop buiten niet de juiste kleur heeft. 

Nee zonder gein. Verzamel maar eerst die data. 

Maar ik sta best verbaasd in dit topic. Peter heeft naar reclame gekeken. Maar hij schreef ook dat hij via zijn Laptop geen verschil hoorde in zijn stereo geluid. 

Je kan natuurlijk ook zo’n test doen via een ander device via https://tv.kpn.com/. Het komt dan binnen via je experiabox maar digitaal is het een hele andere versleuteling. 


Kan het zijn dat mijn experiabox verouderd is?

Laten we het hier bij het audioprobleem met reclames houden, en dat Dolby niet meer werkt, op NGC (anders gaan er niet gerelateerde onderwerpen door elkaar lopen). Dat hebben meerdere nu geconstateerd dus dat heeft niets van doen met de experiabox.

Deze Experiaboxen worden nog gewoon volledig ondersteund.
v8, v9, v10 en v10a


Waarom heb ik nu het probleem en voorheen niet?


Waarom heb ik nu het probleem en voorheen niet?

We hebben al geconstateerd dat meerderen het probleem hebben. Hier ook namelijk. En dan is ‘t dus geen probleem van u meer, maar een algemene storing.
Als je slecht geluid tijdens de RECLAME al een probleem vind.

Veel raarder vind ik: waarom is het nu PCM STEREO en niet meer Dolby 5.1 geluid? (tijdens reclame 1.0)


Kan het probleem komen door het installeren van netflix?


Nee dit staat helemaal los van Netflix, dit ligt puur aan de betreffende zender.

Ik heb de situatie samengevat voor onze iTV technische dienst en hoop dat ze kunnen uitleggen waar dit mis gaat. Zodra ik een reactie ontvang horen jullie weer van me :slight_smile:


Kan het probleem komen door het installeren van netflix?

Zoek het "probleem” niet bij jezelf. Maak je daar geen zorgen om. Het zit in de aanvoer bij KPN. Iedereen die bij KPN die zender luistert heeft slecht geluid bij een deel van de advertenties.

Ik zou het niet eens gemerkt hebben. Als ik live kijk gaat ie bij reclame altijd direct op MUTE en zie ik wel wanneer de reclame voorbij is. Maar meestal kijk ik via opname. Dan sla ik de reclame helemaal over; op NGC met 4 minuten.


Ik heb een reactie ontvangen!

@hkh0512; de tv-mensen hebben het probleem met het geluid van de reclame niet kunnen reproduceren, wat inhoudt dat het in hun testopstelling op het moment van testen in ieder geval helemaal goed ging. Dat neemt natuurlijk niet weg dat jij (en anderen) hier wél problemen mee ervaart.

Maak je gebruik van een home cinema set of een versterker of iets dergelijks? Of hoor je het geluid via de tv zelf?

 

@PeterG: Ik heb het volgende terug gekregen: ‘National Geographic HD is alleen met stereo audio beschikbaar, er is geen Dolby aanwezig in de aanvoer'. Ik weet niet hoe dit in het verleden is geweest, maar dit is de huidige situatie. Geen Dolby dus :rolling_eyes:


@Maja_ 
Nou, het was hartstikkke Dolby 5.1. Maar ja, ze willen het dus niet (meer) checken.

Mijn gegevens op mijn site baseer ik altijd op het signaal via de decoder. Ik zal toch niet doof en blind (qua 5.1 aanduiding op mijn versterker) zijn geweest toen ik het overzicht maakte (dat was op 3 juli 2017).

Breedbeeldweetjes: Dolby geluid bij KPN.

Overigens maakt het bij zo’n zender natuurlijk niet uit. “Stereo” is natuurlijk prima bij docu’s. En bij reclame is geen geluid natuurlijk de beste oplossing HA HA HA :rofl:. Doe je even rustig je ogen dicht :grin: en wacht je gewoon tot er weer geluid is...