Skip to main content

Ik heb een technische vraag:

Welke geluidskwailteit wordt er uitgestuurd uit de 7022?

Dolby + Dolby atmos begrijp ik maar welke bitstream?

 

1 Wat gebeurd er precies als ik de bix op stereo instel? Wordt er een stereo stream gepakt of decodeerd de box de dolby streams?

 Bv een youtube film is 384kb audio stream wat komt er uit de 7022 richting de versterker..

2 welke kwaliteit heeft de Bluetooth verbinding?

Bv aptx HD of aac?

 

Alles wat wij officieel weten staat hier, @steffen1 

Verder is het zo dat stereo en dolby aparte streams zijn.  Ook is de geluidskwaliteit afhankelijk van wat we aangeleverd krijgen. 


Alles wat wij officieel weten staat hier, @steffen1 

Verder is het zo dat stereo en dolby aparte streams zijn.  Ook is de geluidskwaliteit afhankelijk van wat we aangeleverd krijgen. 

Het gaat om de uitgangskwaliteit. Ik heb bv een flac file 192kb/32bit. Wat zijn de tech..specs. van de 7022 ? Als ik mijn thomson box pak die kan deze audio uitsturen maar ik Ie nergens de specs van de kpn 7022.


Die heb ik zo niet paraat, @steffen1 .  Heb je ook op tweakers.net gezocht? Daar hebben ze vaak veel uitgebreidere specs van de kpn hardware


Die heb ik zo niet paraat, @steffen1 .  Heb je ook op tweakers.net gezocht? Daar hebben ze vaak veel uitgebreidere specs van de kpn hardware

Zelfs op de sagecom site staat het niet. Tweakers ook geen gegevens. 

 


Wat gebeurd er precies als ik de bix op stereo instel? Wordt er een stereo stream gepakt of decodeerd de box de dolby streams?

 

Helpt het volgende?

Bijkomende feitje is trouwens dat de TV+ box niet een apart stereo geluidsspoor pakt. Hij zet Dolby om in stereo. Dat zou eigenlijk niet mogen.

Als er dus problemen zijn met het Dolby geluid (wat dus nu voorgekomen is bij NPO1), dan gaat het geluid veranderen naar stereo ook niet goed/helpen.

 

Ik neem blind aan dat het feitje van @Sebas14 klopt, en het klopte ook met die storing op NPO destijds. Maar ik wil ook best geloven dat @Erwin van KPN gelijk heeft:

Verder is het zo dat stereo en dolby aparte streams zijn.

 

En misschien kan het ook nog anders kan zijn voor de content van de TV+ Box launcher, en de content van andere apps? (Ik heb geen idee.)


Wat gebeurd er precies als ik de bix op stereo instel? Wordt er een stereo stream gepakt of decodeerd de box de dolby streams?

 

Helpt het volgende?

Bijkomende feitje is trouwens dat de TV+ box niet een apart stereo geluidsspoor pakt. Hij zet Dolby om in stereo. Dat zou eigenlijk niet mogen.

Als er dus problemen zijn met het Dolby geluid (wat dus nu voorgekomen is bij NPO1), dan gaat het geluid veranderen naar stereo ook niet goed/helpen.

 

Ik neem blind aan dat het feitje van @Sebas14 klopt, en het klopte ook met die storing op NPO destijds. Maar ik wil ook best geloven dat @Erwin van KPN gelijk heeft:

Verder is het zo dat stereo en dolby aparte streams zijn.

 

En misschien kan het ook nog anders kan zijn voor de content van de TV+ Box launcher, en de content van andere apps? (Ik heb geen idee.)

De stream geloof ik wel in, nu de uitgangskwaliteit. Voor alles de hdmi audiokwaliteit dus. 

Daarmee gelijk de vraag welke Bluetooth audio protocollen worden er gebruikt? 

Veel vragen nergens antwoord online te vinden


Ik kan niks beloven maar zal navraag doen bij de developers of ze een specs list hebben waar meer info op staat. 


Waar heb je deze info voor nodig, Steffen1? De bitratie zegt op zich nóg niet veel over de (geluids)kwaliteit. En apparaten herkennen het automatisch voor omzetting naar onze analoge oren.

 

De box ontvangt alleen Dolby geluid bij de tv zenders die dat hebben. Als je de uitvoer op stereo hebt wordt dat omgezet naar pcm geluid.

De radiozenders en sommige tv zenders hebben alleen pcm. Staat de box op uitvoer Dolby Digital Plus dan wordt PCM omgezet naar DDP. Bitrate PCM audio radio is afhankelijk van de zender tot 384 Kb/s MPEG2. Deze bitrate informatie is ooit gegeven voor de oude boxen. De aanvoer van radio/tv zenders is niet anders. Behalve dat de 7022 dus geen '’stereo'’ spoor meer krijgt bij de Dolby tv zenders. 

In Passthrough is wat erin komt gaat er ook uit. Alleen zijn in die stand eventuele volumeverschillen tussen zenders niet geëffend.

HE-AAC gebruikt kpn voor zover ik weet (en mijn apparaten aangeven) alleen bij Digitenne. DAB+ gebruikt het ook.

De topics waar dit in staat zijn helaas door lange inactiviteit al offline.


Waar heb je deze info voor nodig, Steffen1? De bitratie zegt op zich nóg niet veel over de (geluids)kwaliteit. En apparaten herkennen het automatisch voor omzetting naar onze analoge oren.

 

De box ontvangt alleen Dolby geluid bij de tv zenders die dat hebben. Als je de uitvoer op stereo hebt wordt dat omgezet naar pcm geluid.

De radiozenders en sommige tv zenders hebben alleen pcm. Staat de box op uitvoer Dolby Digital Plus dan wordt PCM omgezet naar DDP. Bitrate PCM audio radio is afhankelijk van de zender tot 384 Kb/s MPEG2. Deze bitrate informatie is ooit gegeven voor de oude boxen. De aanvoer van radio/tv zenders is niet anders. Behalve dat de 7022 dus geen '’stereo'’ spoor meer krijgt bij de Dolby tv zenders. 

In Passthrough is wat erin komt gaat er ook uit. Alleen zijn in die stand eventuele volumeverschillen tussen zenders niet geëffend.

HE-AAC gebruikt kpn voor zover ik weet (en mijn apparaten aangeven) alleen bij Digitenne. DAB+ gebruikt het ook.

De topics waar dit in staat zijn helaas door lange inactiviteit al offline.

Zoals ik lees heeft U geen audio kennis.

Bitrate is superbelangrijk.

128kb of 384kb als voorbeeld in mp3

Dan de 16bit 32bit of zelfs 64bit codering .

Flac of wav bestandsindeling is 1 op 1 kwaliteit mits juiste bitrate.

En comprimeren gaat met verlies. Ik zou zeggen zet een goede lp op en dan hezelfde nummer via youtube of spotify of tidal.

Hoor het verschil.

Alleen mijn eigen flac bestanden zijn beter als een lp. 

Sterker doe alle dolby formaten weg. Maak het old school stereo.  Neem 2 goede speakers en kijk dan eens naar een film... En luister muziek zonder alle dolby,s ed. 

Ok ik ben een hifi freak, ik merk zeker verschil. Zelfs de hdmi kabel die meegeleverd wordt is geen hoge kwaliteit. Zet er maar eentje achter van hoge kwaliteit. Minder storingsbits levert ook beter beeld en geluid op.

Ps bitrate met mpeg is anders als bitrate met flac. 

Maar goed helaas nog geen Info over de uitvoer van de 7022. Ik hou er niet van als op een forum niemand iets weet over technische gegevens van een hardware. Hoe kan je dan op het forum helpen?


@PeterG Precies, en vele muziek bestanden worden opgeslagen in MP3 128kbs. Bij uitzending worden ze weer hoog berekend naar andere formaten, je kan met een spectrum analyzer zien, als hoog frequentie hoger dan 19khz ontbreekt, is een indirecte bewijs voor MP3 als bron


Ik ga op mijn oren af.

Het is toch niet te veranderen wat er uit komt. 

Belangrijkste is ook wat er in komt, want meer dan dat kan ook nooit uit.

Verder stop ik hier.


Ik ga op mijn oren af.

Het is toch niet te veranderen wat er uit komt. 

Belangrijkste is ook wat er in komt, want meer dan dat kan ook nooit uit.

Verder stop ik hier.

Ik stop er ook mee als laarste:

Vlc geeft flac 32bit 384 als ingang , zolang de dac in de 7022 dit niet uit kan voeren komt het er niet uit, dus de laatste vraag blijft: welke uitvoer heeft de dac van de 7022?

Mocht er iemand zijn die info heeft graag


Reageer