Skip to main content

Ik zag ergens het idee en dacht, laat ik hier een topic voor starten.

 

Om alles zenders in de hoogst mogelijke kwaliteit te kunnen krijgen, is het misschien een idee om terug te gaan naar minder zenders in het basispakket.

In de link boven lees ik een idee van 35 zenders.

En gezien de groei van de streamingdiensten is dat misschien wel een goed idee.

 

Ik ben heel benieuwd welke zenders voor jou belangrijk zijn.

 

Mijn lijst is: (ik kijk niet al deze zenders en sommige weinig)

NPO1

NPO2

NPO3

RTL4

RTL5

RTL7

SBS6

Net5

Veronica

VRT1 (BRT 1)

Canvas (BRT2)

Ketnet

BBC1

BBC2

BBC first

Eurosport 1

Eurosprot 2 (zit nu in het pluspakket)

ARD

ZDF

Discovery channel

National Geographic

Animal Planet (zit nu in het pluspakket)

Rigionale zenders

Star channel (op verzoek)

 

Ik kwam eerst maar op 21 kanalen, nu iets meer.😉

 

Hoi @joop2011 ,

Welke verder in ieder geval verplicht zijn : 

Ketnet 

Een aantal regionale zenders, de eigen en die van de aangrenzende  provincies. 

De lokale zender

 

Verder zou ik Star Channel ook doen, aangezien daar geregeld voetbal op wordt uitgezonden. (oa de bekerfinale + Johan Cruijff-schaal)) 

Dat maakt minimaal 25, maar als er nu gewoon landelijk alle regionale zenders worden doorgegeven, dan kom je op 37 uit.    

 

 


Ik heb er een paar toegevoegd.😉


Ik vind het een slecht idee om een soort enquête te gaan houden over wat mensen zelf belangrijke zenders vinden. Dan gaat de macht van het getal weer gelden, en vallen minder populaire zenders straks buiten de boot. Laten we gewoon zenders noemen waarvan we vinden dat die er eventueel  bij zouden moeten komen in het basispakket, @joop2011@Noordzee.

Bovendien moeten er helemaal geen zenders uit het basispakket verdwijnen!


@Ratonesque

Op zich is de interesse wel bekend. De NPO-zenders, de Vlaamse zenders, een aantal regionale zenders en de lokale zender zijn verplicht. 

Hoewel dit lijstje een momentopname is, kun je er wel wat uit afleiden: 

 

 


Er moet helemaal niet naar kijkcijfers gekeken worden vind ik, @Noordzee.

Dit zijn overigens ook alleen maar Nederlandse zenders, naar veel buitenlandse zenders wordt ongetwijfeld nóg minder gekeken tov de slechtst bekeken zenders op deze lijst.


@Ratonesque 

Hartelijk dank voor je inbreng.

Ik respecteer uiteraard jouw mening.

 

Ik heb wel 1 vraagje:

Waarom zouden wij moeten betalen voor een zender waar zo goed als niemand naar kijkt?

 

Persoonlijk (dus puur persoonlijk) zou ik dat geld liever geïnvesteerd zien zenders met een beter beeldkwaliteit.

 

P.S.

Na jouw antwoord ga ik niet verder reageren, om te voorkomen dat we een discussie krijgen.

En daar is deze topic echt niet voor bedoeld.

Ik heb die fout al te vaak gemaakt en ga proberen om dat niet meer te doen.

 

Alvast allen mijn hartelijke dank voor de inbreng, ik hoop nog vele reacties te mogen zien.


Denk maar niet dat het goedkoper wordt als er zenders verdwijnen...het belangrijkste is dat er een breed aanbod beschikbaar blijft, ook voor KPN, want anders gaan er nog meer mensen naar NLZiet, ben ik bang, @joop2011. Dus nichezenders hebben wel degelijk toegevoegde waarde.

Wat de beeldkwaliteit betreft, daar heb je wel een punt, maar is voor de gemiddelde gebruiker niet zo belangrijk, denk ik.

Jij ook bedankt voor je reactie trouwens!

Offtopic:

Zit je nou alwéér achter je desktop 😀?

 


@Ratonesque

 

Ik heb wel 1 vraagje:

Waarom zouden wij moeten betalen voor een zender waar zo goed als niemand naar kijkt?

 

Heel simpel omdat die klanten net zoveel betalen als een ander. Van mij mogen die Nederlandse Commerciële kanalen daar waar ze thuishoren achter een betaalmuur. 

 

Zijn we hier TV5 al vergeten plaats gemaakt voor France2. Wat Niche zenders betreft wint Ziggo het.

 

"Na jouw antwoord ga ik niet verder reageren, om te voorkomen dat we een discussie krijgen.

En daar is deze topic echt niet voor bedoeld.Ik heb die fout al te vaak gemaakt en ga proberen om dat niet meer te doen."

 

Dan kan je beter dit soort topics niet beginnen dat is natuurlijk vragen om een discussie. Alle kanalen zijn belangrijk daarvoor kiest men een provider op basis van het pakket.

 

Wat de kwaliteit betreft jarenlang waren diverse kanalen in het pluspakket sd 720, en daar moest je nog extra voor betalen ook. Dus minder kanalen in het basispakket in een betere kwaliteit houd dit dan in dat de rest in een betaald pluspakket gaat en niet in een betere kwaliteit die vlieger gaat natuurlijk niet op.

Uiteraard weet ik dat je het pluspakket kosteloos kan krijgen met een duur betaald mobiel abonnement bij KPN. 


Voor me mag best een pakket met de eerste 10 zenders voor ½ kosten van de basis TV pakket abo of een pakket met 20 meest bekeken zenders voor 2/3 kosten van basis TV pakket. De ander zenders kijk ik toch nooit.


Voor me mag best een pakket met de eerste 10 zenders voor ½ kosten van de basis TV pakket abo of een pakket met 20 meest bekeken zenders voor 2/3 kosten van basis TV pakket. De ander zenders kijk ik toch nooit.

Dat kan dus niet, met de huidige mediawet die 30 kanalen verplicht stelt.

 

 


@joop2011.
Offtopic:

Zit je nou alwéér achter je desktop 😀?

 

Haha, @joop2011 heeft nu zelfs een plekje in de top zeven veroverd van de “meest actieve forumleden “aller” tijden”. 


https://community.kpn.com

 


Voor me mag best een pakket met de eerste 10 zenders voor ½ kosten van de basis TV pakket abo of een pakket met 20 meest bekeken zenders voor 2/3 kosten van basis TV pakket. De ander zenders kijk ik toch nooit.

Dat kan dus niet, met de huidige mediawet die 30 kanalen verplicht stelt.

Dat kan wel, omdat de TV aanbieder is ook verplicht radiokanalen van de Nederlandse en Vlaamse publieke omroepen aan te bieden. 20 TV kanalen en 10 radio kanalen zijn prima.


"In totaal moeten aanbieders van televisieabonnementen minimaal 30 zenders aanbieden. Dit minimum is inclusief de publieke omroepen (must-carry zenders). De bedrijven moeten in ieder geval alle publieke televisiezenders en radiokanalen van de Nederlandse en Vlaamse publieke omroepen aanbieden. Verder mogen zij de kanalen zelf invullen. Zolang het 30 zenders zijn in totaal." Bron

 

Hmm het is maar hoe je het leest maar inclusief radio kom je er natuurlijk iets sneller.

 

Let wel op publieke omroepen dus niet de commerciële bagger kanalen 😉 die zullen wel als eerste worden gebruikt om aan de 30 te komen.


Een wettelijke aanpassing dat het verplicht wordt dat alle regionale zenders doorgegeven moeten worden bij alle aanbieders. En dat de aanbieders geen distributiekosten en/of andere kosten in rekening mogen brengen bij deze zenders. 

Samengevat: Alle regionale zenders in het basispakket 😊


Voor mij persoonlijk is een “basispakket” van pakweg 15 zenders voldoende, met NPO 1 & 2 Extra en NPO Nieuws & Politiek daarbij  inbegrepen, voor een scherpe prijs, dat dan weer wel.

De zenders van de RTL en Talpagroep mogen wat mij betreft in een aanvullend pakket (al is het natuurlijk wel beetje dubbel dat men extra moet betalen om reclame te kijken), de regionale zenders ook. Pluspunt is dan dat elke abonnee die het ‘regiopakket’ afneemt, alle regionale zenders ontvangt, ongeacht in welke provincie de abonnee woont. Radio luisteren doe ik nooit via de TV ontvangers, die mogen ook in een radiopakket. 

Tot slot: wellicht wat offtopic, maar toch:

Omdat ik Thuis en Mobiel combineer, heb ik gratis het pluspakket. Een gegeven paard mag je weliswaar niet in de bek kijken maar om een pakket met zenders die nauwelijks boeien opgedrongen te krijgen, hoe blij ben je daarmee? Liever zou ik zien dat ik de mogelijkheid zou hebben, zélf een aanvullend pakket te kiezen. Of korting 😉


@Ratonesque

 

Ik heb wel 1 vraagje:

Waarom zouden wij moeten betalen voor een zender waar zo goed als niemand naar kijkt?

 

 

"Na jouw antwoord ga ik niet verder reageren, om te voorkomen dat we een discussie krijgen.

En daar is deze topic echt niet voor bedoeld.Ik heb die fout al te vaak gemaakt en ga proberen om dat niet meer te doen."

 

Dan kan je beter dit soort topics niet beginnen dat is natuurlijk vragen om een discussie. Alle kanalen zijn belangrijk daarvoor kiest men een provider op basis van het pakket.

 

 

Dit ben ik niet met je eens.

Een discussie is helemaal niet nodig.

Je mening geven, dat mag natuurlijk.

En je persoonlijke mening moet altijd gerespecteerd worden.

Als dat gebeurd, heb je geen “zinloze” discussie.

 

En als jij TV5 belangrijk vind, dan zet je die er toch gewoon bij.😉


@Ratonesque

Op zich is de interesse wel bekend. De NPO-zenders, de Vlaamse zenders, een aantal regionale zenders en de lokale zender zijn verplicht. 

Hoewel dit lijstje een momentopname is, kun je er wel wat uit afleiden: 

 

 

Zoals hierboven geschreven, is de populariteit van de zenders bekend. Sterker nog, KPN weet precies hoeveel er gekeken wordt naar elke zender. Dat kunnen ze meten. 
 

De indeling van de verschillende pakketten is een complex iets. Los van de populariteit wordt zeker ook gekeken naar de kosten die KPN eventueel moet afdragen aan een zendereigenaar. Wat dit nog ingewikkelder maakt,  is dat de (bv in bovenstaande tabel genoemde) zendereigenaren hun zenders verkopen in pakketten. Bv Comedy Central wordt in één pakket verkocht met bv Nickelodeon Paramount Network en MTV. 

Zo verdwenen bij Canal Digitaal in één keer alle zenders van Warner Bros Discovery nadat de onderhandelingen afgebroken werden. 


Ik ben wel benieuwd naar de bron van het lijstje @Noordzee.

Het lijstje lijkt zeker me niet afkomstig van kpn, ORN TV en SKO light zijn bij mij weten niet bij kpn te ontvangen. En veel zenders die kpn wel doorgeeft ontbreken. Verder denk ik ook, dat providers uit concurrentieoverwegingen en de onderhandelingspositie dit soort informatie niet vrijgeven.

Maar afgezien daarvan, het geeft wel een beeld van de populariteit van de diverse zenders, ook al is het verre van compleet.


Ik ben wel benieuwd naar de bron van het lijstje @Noordzee.

 

Jij wilt ook alles weten! 😉

Maar vooruit, de bron: 

https://www.marketingfacts.nl/berichten/nationaal-media-onderzoek-weinig-verschuivingen-in-kijktijd-en-marktaandelen-januari-2024/


Reageer