Skip to main content

De laatste tijd zit ik steeds vaker TV te kijken (terugkijken of opnames) via de KPN app en Chromecast (of Apple TV zo je wil) op de televisie, die ook gewoon aan de settopbox hangt. Dit omdat:

  • opnames niet in de lijst op de settopbox staan, maar wel in de lijst van de KPN app.
  • opnames of terugkijken niet wil starten (zwart beeld)
  • opnames of terugkijken op de verkeerde plek beginnen (begin ontbreekt of terugspoelen is niet mogelijk)
  • opnames of terugkijken halverwege stoppen (of vooruit spoelen is niet mogelijk)
  • het gewoon zoooooooooo lang duurt om een opname te starten, dat je met de tablet sneller bent (snelheid is laatste week wel beter geworden).

En dan betrap ik mezelf er ook nog wel eens op dat ik NPO Start op de tablet en de Chromecast zit te kijken, omdat:

  • opnames of terugkijken op zowel de settopbox als de KPN app niet goed werken, programma's niet te starten zijn of vastlopen, of haperen.

In het laatste geval zit ik dus naar een gratis dienst te kijken, omdat mijn betaalde dienst weigert. Best raar als ik er zo over nadenk. Met regelmaat ben ik met apps, snoeren, chromecasts, etc. in de weer, omdat het allemaal niet helemaal zo lekker werkt. En dan heb ik deze spullen allemaal nog in huis, velen zullen dat niet hebben.

Herkennen mensen dit? 

Zo nu en dan verlang ik vreselijk terug naar de tijd dat je nog gewoon een coax stekker in de muur douwde en je TV kon kijken...

Wat is het merk van uw ontvanger? 


Hi Nick, bedankt voor je reactie. Naar aanleiding van een andere vraag op het forum heeft er zojuist een KPN medewerker met mij gebeld. Ik heb algemene problemen met WiFi, LAN en internet. Maar aangezien ik ondanks een nieuwe settopbox heb gekregen zou ik zeggen dat dat weer fatsoenlijk moet werken. Bovenstaande uiteraard ook met KPN medewerker besproken en hij gaf aan dit klachten zijn die niet voor zou mogen komen en ook niet veel voorkomen.

Met bovenstaande vraag wilde ik vooral even uitzoeken in hoeverre meer  mensen deze problemen ervaren of dat ik een uitzondering ben. Volgens de medewerker het laatste, dus gaat hij probleem voor mij oplossen.

Ik Google veel naar de problemen die ik heb en dan vind ik eigenlijk nooit fora waarop deze specifieke problemen beschreven zijn. Dat duidt erop dat die toch wel vrij specifiek zijn en dus ook lokaal opgelost moeten worden. Hopelijk zeer binnenkort een vlekkeloze TV-ervaring.


Hallo @Ivooooo ,

Omdat ik niet weet of jouw probleem inmiddels opgelost is hier mijn ervaring met een gelijksoortig probleem.

Het klinkt inderdaad alsof je een uitzondering bent. Dat was ik met ongeveer gelijke problemen namelijk ook. Uiteindelijk lijkt het erop dat zowel de settopbox als de modem/router niet goed overweg kunnen met een niet helemaal perfecte internetverbinding (ADSL in mijn geval). Ik heb veel contact gehad, kastjes gereset (wanneer staat KPN nou eindelijk eens toe dat je de instellingen kan backuppen voor een reset?) en kastjes uitgewisseld voor een nieuwe. Tot uiteindelijk de verbinding verbeterd werd. Nu is het bij mij al maanden behoorlijk stabiel. Het vinden van de (voor de kastjes van KPN) te lage verbindingskwaliteit was erg lastig. Gelukkig heeft KPN (en ik) volgehouden en is er nu een stabiele situatie.

Overigens zitten er in de settopbox van KPN meerdere problemen met software welke ik reeds meerdere keren heb aangekaart bij KPN maar verder niks op uit gedaan wordt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het niet werken van het casten van NPO start naar de ingebouwde chromecast of het niet/slecht hervatten van uitzendingen. 
Overigens sta ik nog steeds open voor samenwerking met KPN om dit op te lossen.

Mocht jouw probleem dus nog niet stabiel zijn geworden dan zou ik als ik jou was de verbinding naar buiten (ADSL?) eens kritisch onder de loep (laten?) nemen.

 

Groeten,

Gerwin

 


Inmiddels werkt TV kijken op de settopbox weer goed en op de ITV app zozo. Met regelmaat klapt de uitzending eruit en moet je de opname weer opnieuw starten. Gelukkig weet de app 99 van 100 keer wel waar je gebleven was. Voorheen begon de opname dan weer van voor af aan.

Waarom het nu beter gaat weet ik niet. Intussen hebben we tot twee keer toe een nieuwe modem/router gekregen. Ziggo is een kast in de straat komen vervangen, wegens problemen bij de Ziggo-klanten. De UI van de settopbox is anders dan een jaartje geleden, dus vermoedelijk een complete update. Dus zeg het maar waarom het nu beter werkt.

De enige reden dat ik nu nog met tablet via chromecast kijk is omdat als je een opname halverwege start, dan kun je deze opname op de settopbox niet vanaf het begin terugkijken, maar op de ITV app wel ;-)

 

Â