Skip to main content

Ik krijg op de tv-ontvangers een zwart beeld zonder enige foutmelding behalve bij NPO 1, 2 en 3 (ook glas) en een aantal radiozenders. De gids komt goed binnen en ook terugspoelen en terugkijken werken.

Ik maak gebruik van igmpproxy 0.2.1-1 op een Debian machine.

Voor het gemak sta ik alles toe vanuit het VLAN 4, NAT ik alles wat VLAN 4 uitgaat en heb bij igmpproxy als upstream altnet 0.0.0.0/0

In de DHCP server stuur ik vendor-class-identifier = “IPTV_RG” en broadcast-address=”192.168.1.255” mee.

Ik heb de ontvanger al nieuwe software op laten halen maar dat heeft niet geholpen.

Heeft iemand toevallig hetzelfde probleem of ziet iemand een fout in mijn configuratie?

Alvast bedankt!

@s.lan had je deze al gezien? https://netwerkje.com/routed-iptv


default dev ppp0 scope link
10.138.240.0/20 dev enp5s0.4 proto kernel scope link src 10.138.240.169

192.168.1.0/24 dev enp5s0.1 proto kernel scope link src 192.168.1.1

195.190.228.157 dev ppp0 proto kernel scope link src 86.92.152.52

213.75.112.0/21 via 10.138.240.1 dev enp5s0.4

Dit is overigens mijn routing table, ik zie geen route voor 217.166.0.0/16, hoort dat? Gaat dit verkeer dan niet over ppp0?
Als ik een handmatige route toevoeg veranderd er niks dus het zal niet uitmaken.

@skinkie die had ik al gezien ja, dit heb ik allemaal al toegepast maar helaas krijg ik dan dus dit probleem.

 

Het lastige is dat ik geen errors zie, niet bij de igmp proxy en niet op de tv-ontvanger, en er wordt geen verkeer geblokkeerd door de firewall. Ik heb geen flauw idee waar het verder nog aan kan liggen.


Hoi @s.lan . 

@wjb heeft hier hele nuttige topics over geschreven. Wellicht heb je daar wat aan.

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609

 


@Erwin_ die heb ik ook al gezien ja, helaas zie ik daar niks nieuws staan...


Niet elke router is geschikt om ook TV mee te kunnen verdelen.

KPN verkoopt een switch en ook een router (als je de experiabox niet wilt gebruiken) waar je TV en internet gelijktijdig mee kan verdelen.

 


...ik zie geen route voor 217.166.0.0/16, hoort dat?

Er hoeft inderdaad geen route te zijn voor 217.166.0.0/16.

Kan je ook een de configuratie van de IGMP proxy server posten?


@joop2011 Met een gewone Linux installatie zou het wel moeten kunnen, zie bijvoorbeeld: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/howto-itv-via-linux-router-484425

Dit is mijn igmpproxy.conf:

quickleave

phyint lo disabled
phyint enp5s0 disabled
phyint enp5s0.6 disabled
phyint ppp0 disabled

phyint enp5s0.4 upstream ratelimit 0 threshold 1
    altnet 0.0.0.0/0

phyint enp5s0.1 upstream ratelimit 0 threshold 1
    altnet 0.0.0.0/0

enp5s0.1 is mijn thuisnetwerk met subnet 192.168.1.0/24

Overigens maak ik ook gebruik van 2 switches: de TL-SG108E - en de TL-SG105E Unmanaged Pro Switch V4.0, ik heb gelezen op het forum dat deze switches niet goed werken met IPTV maar ze werken prima met de Experiabox (misschien is dit opgelost in een latere versie) dus ik neem aan dat dit geen problemen zou moeten opleveren met mijn eigen router.

Ik heb maar één ethernet port dus ik kan de TV-ontvanger niet direct op de router aansluiten


Update:

Ik heb het geprobeerd met een pfSense installatie, daarbij had ik precies hetzelfde probleem. Vervolgens heb ik het geprobeerd met een MikroTik router waarop ik OpenWRT geïnstalleerd heb en daarop is het eindelijk gelukt!!:grinning:

Maar ik ben koppig en ik wil het op mijn Debian machine voor elkaar krijgen, ik ben in ieder geval weer iets wijzer:

  • Het ligt niet aan de igmpproxy, als ik deze namelijk uitzet krijg ik alsnog een paar seconde zwart beeld bij alle zenders behalve 1, 2 en 3.
  • Het probleem ligt bij de “herinitialisatie” van de tv-ontvangers (als je het stroom ervan afhaalt en er weer op zet). Als ik de tv-ontvanger verbonden met de MikroTik router herinitialiseer, hierna uitzet, daarna aansluit op de Debian router en vervolgens weer aanzet blijven alle zenders werken totdat ik de tv-ontvanger weer herinitialiseer. Hetzelfde effect de andere kant op: initialiseren op de Debian router en dan aansluiten op de MikroTik router en de zenders blijven zwart.

Het ligt dus waarschijnlijk aan mijn nftables firewall configuratie (deze zal ik hier binnenkort posten als het nog steeds niet gelukt is). De OpenWRT router maakt gebruik van iptables maar deze heb ik wel geconfigureerd met de web-interface, nftables is een opvolger van iptables dus het zal niet al te moeilijk zijn om de configuratie hiervan over te zetten naar nftables op Debian dus dit is iets wat ik ga proberen. Ik zal hier weer een update geven met nieuwe bevindingen.

Als iemand anders nog ideeën heeft hoor ik het graag!


Zo te lezen ben je lekker aan het experimenten. Heel fijn dat je het hele proces hier deelt. Ongetwijfeld zijn er meelezers die hier ook graag mee bezig willen. 

Vanuit KPN kan ik er weinig zinnigs aan bijdragen ;-)  Succes met het vervolg!