Skip to main content
Wij maken heel veel gebruik van ondertiteling, o.a. via Teletext pagina 888, maar dan missen we helaas veel van het beeld, omdat de achtergrond van de letters zwart is.

Is er een mogelijkheid om deze transparant te laten zijn?



Ik heb al het één en ander "gegoogeld", maar wordt er niet wijzer van, helaas.



Kunt u mij verder helpen?



M.vr.gr.



A de Jongh
Beste @Bepna



Helaas is dat niet mogelijk, KPN gaat niet over TT 888, daar zou u toch bij de Publieke Omroep en met de commerciële zenders contact moeten opnemen. KPN kan dit niet veranderen. Alleen het signaal doorgeven van TT 888.
Hoi @Bepna

Jij bedoel de DVB ondertiteling.

Daar zijn al meer topics over geweest.

Helaas ondersteunt de KPN deze (nog) niet en zullen we het met de Teletext ondertiteling moeten doen.
@Bepna Zoals @huistijger al vermeldde is wat u graag zou willen DVB ondertiteling.

Ter aanvulling: DVB ondertiteling is gebruikelijk bij satellietontvangers.
Daar schreef in de loop der jaren ook al vaak over.

Heel jammer om te zien dat er veel tijd en aandacht besteed wordt aan functies waar niemand (of heel weinigen) op zitten te wachten en basale functies niet plezierig werken terwijl de technieken er wel zijn.

(NB, dit geld niet alleen voor KPN maar voor vele apparaten)



Ik ben zelf geen itv gebruiker maar velen in mijn omgeving wel, en daar ben ik dan aanspreekpunt voor technische vragen, er zijn 2 onderwerpen die steeds terug komen, ondertitels en regelbaar geluid over goede (losse) luidsprekers.

De meeste itv gebruikers die ik ken zijn op leeftijd (eigenlijk allemaal bedenk ik nu) en het systeem bevalt op zich goed voor hen, "opnemen", terugkijken.

Maar het ontbreken van de 2 genoemde functies is echt een belemmering.

Voor het geluid via de luidsprekers zette ik in bepaalde gevallen de versterker naast de stoel, een versterker met afstandsbediening kan ook natuurlijk maar dan wel 2 AB's nodig.

Ongelofelijk !



Zelf zijn we onlangs "noodgedwongen" van digitenne overgestapt op de lokale kleine kabelclub en met een Vu+ ontvanger kun je van alles instellen mbt de ondertitels en kun je ook kiezen dat ze altijd aan staan en kun je dus gewoon kanalen wisselen.

De Vu+ heeft weer alleen geregelde audio uitgang, de oude digitenne ontvanger had geregeld en ongeregeld, zo moet het zijn !



( kom er maar in @PeterG 🙂 )
Je... kan toch gewoon het geluid van de tv regelen? Ik snap dat geknoei met losse boxen nooit zo...
Vvroeger konden we de normale teletekst wel transparant maken. Zat een aparte knop voor op de afstandsbediening. Of dat dan ook effect had op 888, dat weet ik niet.
Ik snap dat geknoei met losse boxen nooit zo...

Oei, ik moet er niet aan denken het geluid via de boxen van de televisie te laten lopen.

De geluidskwaliteit haalt het natuurlijk niet bij de geluidskwaliteit via een Home Theater System of goede Soundbar. Kijk je ooit wel eens naar films met Dolby Surround 5.1? Als je dan alleen maar de boxen van de televisie gebruikt, dan mis je toch echt een heleboel.



Ik ben zelf geen itv gebruiker maar velen in mijn omgeving wel, en daar ben ik dan aanspreekpunt voor technische vragen, er zijn 2 onderwerpen die steeds terug komen, ondertitels en regelbaar geluid over goede (losse) luidsprekers.

Maar dat is toch geen enkel probleem met hdmi-ARC?
Tja, weinig toe te voegen aan je verhaal, @KeesYagi .

Zelf heb ik geen enkel probleem met meerdere remotes, dan bedien je tenminste niet net het 'verkeerde' apparaat.

Zoals bekend geef ik de voorkeur aan het bedien van het volume via het betr. apparaat en niet via de tv-box. Want bij dat laatste komt er bij zacht volume (en apparaat dus 'hard') ruis mee. Ook via HDMI, al is dat minder dan wanneer het analoog is.



En via HDMI ARC gaat het volume van de versterker ook via de KPN remote, mits er ook een HDMI verbinding van TV naar versterker gaat.

wjb schrijft: Maar dat is toch geen enkel probleem met hdmi-ARC?

Hoi @Bepna. Welkom op het forum! Ik begrijp dat je de achtergrond liever transparant wilt hebben. Ik zie dat de KPN community al een antwoord heeft gegeven op jouw vraag. Helaas kunnen wij dit niet veranderen. Als je toch nog vragen hebt, dan horen we dat graag van je!
Hallo Beb,



Er zijn 1.5 miljoen doven en slechthorenden in Nederland. Een deel groot deel van deze gehandicapten zijn ouderen dus ook vaak nog slechtziend. Teletext op een groot scherm wordt dus gewaardeerd.



Jammergenoeg lijkt het net of KPN geen enkele aandacht aan deze groep wil geven. Ja ze hebben kanalen voor gesproken ondertiteling voor blinden, maar doofheid herkennen ze als ze pas net als de andere 1 op de 12 nederlanders zelf gaan merken wat een handicap dit is.



Op Interactieve TV is de ondersteuning van Teletext bijna minimaal. Het is zelfs nog slechter dan bij hetzelfde product Digitene van KPN.



Als je hier iets over opmerkt krijg je antwoorden zoals: "Wie gebruikt er nog Teletext, dat gaan we echt niet meer veranderen".



In de UK zit teletext ondertiteling zelfs soms nog onder de reclame.



Dit negeren in Nederland geldt ook overigens bij nederlandse commerciele omroepen die zich alleen nog maar richten op mensen die geen TV meer kijken.
Beste @Bepna



Helaas is dat niet mogelijk, KPN gaat niet over TT 888, daar zou u toch bij de Publieke Omroep en met de commerciële zenders contact moeten opnemen. KPN kan dit niet veranderen. Alleen het signaal doorgeven van TT 888.


Teletekst is digitale informatie, platte tekst, ascii, de opmaak wordt door de decoder bepaald, lettertype en doorzichtigheid ed.

Reageer