Skip to main content

Ik vraag het mij toch en beetje af. Kan het kloppen dat het 4g bereik slechter is geworden sinds dat 5g langzaam aan wordt geïntroduceerd door verschillende providers.

Berichten komen de laatste weken echt heel traag aan, terwijl als ik op mijn Wi-Fi thuis zit het allemaal prima verloopt.

Vrienden van mij onder vinden hetzelfde probleem. En de toestellen variëren dus daaraan zou het niet kunnen en mogen liggen.

Als dat nu al een probleem gaat brengen, hoe gaat dat straks dan voor de 4g gebruikers worden?

Alleen Vodafone zet 4G capaciteit in voor 5G en bij Vodafone zou dat dus impact kunnen hebben op de snelheid van 4G.

Andere providers zijn helemaal nog niet bezig met de uitrol van 5G en hebben aangegeven voor 5G ander frequenties te gaan gebruiken conform de richtlijnen van de Europese unie. 

Ik heb dan ook het vermoeden dat de ervaring die jij hebt t.a.v. het traag aan komen van berichten via 4G geen correlatie heeft met 5G en dat de oorzaak elders gezocht moet worden.

Het is natuurlijk wel zo dat de achterliggende infrastructuur (tussen zendmast en communicatieservers) gedeeld zal worden, maar aangezien er nog vrijwel geen 5G toestellen in omloop zijn is ook daar nu nog geen impact te verwachten, zelfs niet bij Vodafone.

Ik kan me wel voorstellen dat er de laatste weken heel wat meer gevraagd wordt van het 4G netwerk omdat er waarschijnlijk toch heel wat meer gebeld, geappt en gezoomd en geteamd wordt in deze coronatijd.

 

Zelf merk ik overigens niets van een verslechtering van de performance van 4G maar goed, ik heb mijn mobiele abonnement ook niet bij KPN lopen.


Alleen Vodafone zet 4G capaciteit in voor 5G en bij Vodafone zou dat dus impact kunnen hebben op de snelheid van 4G.

Andere providers zijn helemaal nog niet bezig met de uitrol van 5G en hebben aangegeven voor 5G ander frequenties te gaan gebruiken conform de richtlijnen van de Europese unie. 

Ik heb dan ook het vermoeden dat de ervaring die jij hebt t.a.v. het traag aan komen van berichten via 4G geen correlatie heeft met 5G en dat de oorzaak elders gezocht moet worden.

Het is natuurlijk wel zo dat de achterliggende infrastructuur (tussen zendmast en communicatieservers) gedeeld zal worden, maar aangezien er nog vrijwel geen 5G toestellen in omloop zijn is ook daar nu nog geen impact te verwachten, zelfs niet bij Vodafone.

Ik kan me wel voorstellen dat er de laatste weken heel wat meer gevraagd wordt van het 4G netwerk omdat er waarschijnlijk toch heel wat meer gebeld, geappt en gezoomd en geteamd wordt in deze coronatijd.

 

Zelf merk ik overigens niets van een verslechtering van de performance van 4G maar goed, ik heb mijn mobiele abonnement ook niet bij KPN lopen.

Ja dat is natuurlijk ook weer zo, maar je zou verwachten dat juist daar deze situatie mensen juist meer op hun Wi-Fi verbinding zouden gaan zitten. Normaal vond ik Wi-Fi zelf altijd slecht werken, en was mn 4g juist perfect. Maar ik ondervind nu juist het tegenovergestelde. En het is wel gek als ik dan niet de enige ben die dit ondervind.

 

Maar okay, je hebt natuurlijk een punt, dan het een soort van "hele lange jaarwisselingseffect" heeft met deze corona gedoe:sweat_smile:


Ik zou zeggen dat 5G geen impact heeft op 4G, de enige uitzondering hierin is natuurlijk Vodafone inclusief alle resellers op dat netwerk. (Maar ik heb daar nog niet veel klachten over gehoord). De enige reden waarom dat daar impact zou hebben is omdat Vodafone 5G technieken toepast op 5G frequenties (een soort 4G++ dus) en daarvoor capacities inlevert. 

Als KPN klant zal je daar dus geen hinder van mogen ondervinden. Zeker gezien 5G eigenlijk nog niet eens “actief” is op de netwerken. 

Voor KPN klanten zou de grootste zorg zijn dat het “drukker” wordt op het netwerk, zeker op drukbevolkte gebieden en het voordeel van 5G is juist dat iedereen precies het stukje “snelheid” krijgen wat nodig is (Waar 4G meer een one-size-fits-all principe is). 

5G zal, wanneer dit goed geïmplementeerd is in de praktijk eerder het 4G ontlasten omdat de techniek gewoon slimmer is met het opsplitsen van de bandbreedte. 

Verder heb ik een opiniestuk gemaakt over de risico’s van de Vodafone methode en ik hoop eerlijk gezegd dat het los loopt maar ik kan eerlijk gezegd niet wachten tot 5G wordt uitgerold :) 


De enige reden waarom dat daar impact zou hebben is omdat Vodafone 5G technieken toepast op 5G frequenties (een soort 4G++ dus) en daarvoor capacities inlevert. 

Sjors bedoelt hier vast en zeker dat Vodafone 5G technieken toepast op 4G frequenties. :sunglasses:

Dat kan eigenlijk ook niet anders want de 5G frequenties zijn nog helemaal niet geveild. :wink:


Exact :smile:


Ik zou zeggen dat 5G geen impact heeft op 4G, de enige uitzondering hierin is natuurlijk Vodafone inclusief alle resellers op dat netwerk. (Maar ik heb daar nog niet veel klachten over gehoord).

Vodafone biedt 5G aan op telefoons die 5G aankunnen, maar er zijn niet expliciet meerkosten voor 5G. (hoewel die telefoons duurder zijn, als abo niet SIM-only kunnen kosten verweven zijn).

Jij gaat er blijkbaar vanuit dat als iemand een 5G capabele telefoon gebruikt (nu op het Vodafone NL netwerk), die telefoon ineens meer freqentieruimte toebedeeld krijgt dan dat die zelfde telefoon in 4G modus zou krijgen. Maar waarop baseer je die bewering?

Je denkt, zo lijkt het, nog steeds dat 5G alleen 5G is als het op frequenties werkt die eerder nog in gebruik waren voor wat anders (o.a. DVB-T, USA spionage, etc). Maar 4G freqenties zijn ook voor 5G gedefinieerd, zie https://en.wikipedia.org/wiki/5G_NR_frequency_bands#Frequency_Range_1


Jij gaat er blijkbaar vanuit dat als iemand een 5G capabele telefoon gebruikt (nu op het Vodafone NL netwerk), die telefoon ineens meer freqentieruimte toebedeeld krijgt dan dat die zelfde telefoon in 4G modus zou krijgen. Maar waarop baseer je die bewering?

Wie doet die bewering dan?


Vodafone biedt 5G aan op telefoons die 5G aankunnen, maar er zijn niet expliciet meerkosten voor 5G. (hoewel die telefoons duurder zijn, als abo niet SIM-only kunnen kosten verweven zijn).

 

Niet mee eens, het zijn 5G technieken over 4G frequenties, ook al lijkt het op 5G, het is niet 5G zoals bedoeld is. 

...Overigens was mijn 5G capabele telefoon (De Samsung Galaxy S20 Ultra) mijn goedkoopste telefoon ooit :innocent: Maarja ik ben dan wel een echte geluksvogel :D 

 

Jij gaat er blijkbaar vanuit dat als iemand een 5G capabele telefoon gebruikt (nu op het Vodafone NL netwerk), die telefoon ineens meer freqentieruimte toebedeeld krijgt dan dat die zelfde telefoon in 4G modus zou krijgen. Maar waarop baseer je die bewering?

 

Dat is een bewering die ik niet heb gemaakt. Het enige wat ik heb gezegd is dat 5G als techniek efficient is qua toebedeling tot frequentieruimte. Dit kan twee kanten op. Wanneer minder nodig is kan je minder geven. Wanneer meer nodig is kan je meer geven 🙂 Hoe dit werkt op de 5G techniek over 4G frequenties durf ik geen uitspraken over te doen (Gezien de hardware eigenlijk is voorbereid op de 5G standaard, en deze methode afwijkt van de afgesproken standaarden die voor Nederland gelden). 

 

Je denkt, zo lijkt het, nog steeds dat 5G alleen 5G is als het op frequenties werkt die eerder nog in gebruik waren voor wat anders (o.a. DVB-T, USA spionage, etc). Maar 4G freqenties zijn ook voor 5G gedefinieerd, zie https://en.wikipedia.org/wiki/5G_NR_frequency_bands#Frequency_Range_1

 

Dat je frequentiebanden kan repurpose voor andere technieken lijkt mij vrij logisch. Het grootste probleem zit hem in de chipsets (Antenne, SoC) van de apparatuur. Fabrikanten richten zich op de optimalisatie van apparatuur voor de afgesproken frequentiebanden. Je kan afwijken van de afspraken maar dan verlies je de optimalisatie met alle eventuele gevolgen (Die tot nu toe mee lijken te vallen 🙂 Maar daarnaast zijn de voordelen ook niet echt merkbaar). 

 

Voor de afgesproken frequentiebanden verwijs ik naar de agentschap Telecom: 

Agentschap telecom:

Maar hoe werkt 5G?

Draadloze mobiele communicatie maakt gebruik van frequenties in het elektromagnetische spectrum. Dat deden de vorige generaties mobiele technologie ook al, maar 5G is een nieuwe technologie die hogere datasnelheden haalt. Er zijn in principe drie frequentiebanden aangewezen voor 5G: de 700 MHz band, de 3,5 GHz band en de 26 GHz frequentieband. Agentschap Telecom verdeelt deze frequentiebanden onder telefonie- en internetaanbieders bijvoorbeeld middels de Multibandveiling.

Bron: https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/dossier-5g/wat-is-5g

 

Maarja, ik kan wel heel veel roepen maar uiteindelijk is het de klant die bepaald of iets een succes is, maar voor zover ik lees zijn de klanten op het Vodafone forum niet enthousiast over de voordelen tot zo ver. Maar de nadelen lijken gelukkig ook mee te vallen :) 


Vodafone biedt 5G aan op telefoons die 5G aankunnen, maar er zijn niet expliciet meerkosten voor 5G. (hoewel die telefoons duurder zijn, als abo niet SIM-only kunnen kosten verweven zijn).

 

Niet mee eens, het zijn 5G technieken over 4G frequenties, ook al lijkt het op 5G, het is niet 5G zoals bedoeld is. 

...Overigens was mijn 5G capabele telefoon (De Samsung Galaxy S20 Ultra) mijn goedkoopste telefoon ooit :innocent: Maarja ik ben dan wel een echte geluksvogel :D 

 

Jij gaat er blijkbaar vanuit dat als iemand een 5G capabele telefoon gebruikt (nu op het Vodafone NL netwerk), die telefoon ineens meer freqentieruimte toebedeeld krijgt dan dat die zelfde telefoon in 4G modus zou krijgen. Maar waarop baseer je die bewering?

 

Dat is een bewering die ik niet heb gemaakt. Het enige wat ik heb gezegd is dat 5G als techniek efficient is qua toebedeling tot frequentieruimte. Dit kan twee kanten op. Wanneer minder nodig is kan je minder geven. Wanneer meer nodig is kan je meer geven 🙂 Hoe dit werkt op de 5G techniek over 4G frequenties durf ik geen uitspraken over te doen (Gezien de hardware eigenlijk is voorbereid op de 5G standaard, en deze methode afwijkt van de afgesproken standaarden die voor Nederland gelden). 

Je maakt die bewering impliciet. Het is een voor de hand liggende consequentie van de eerste alinea van je oorspronkelijke reactie op de vraag van o0joyce. DSS wat gebruikt wordt, is een tijdelijk ander gebruik van dezelfde resources. Niet meer resources niet minder resources. Als 1 klant van 4G overgaat op 5G (doordat het netwerk ziet dat de telefoon 5G kan), betekent dat niet minder resources voor andere klanten. Althans, dat zou het principe zijn als je alle klanten gelijk behandeld en dat is mijn uitgangspunt, daarom vermeldt ik ‘geen meerkosten’.


Ik had het in mijn het gequote gedeelte over een belangrijke 5G feature (Het dynamisch toewijzen van resources, gebaseerd op vraag, aanbod en profiel). 

Verder heb ik ook niet gezegd dat als iemand van 4G op 5G dat er dan automatisch resources overgezet worden, dat is appels met peren vergelijken. Tuurlijk zal er voor Vodafone een verlies zijn van 4G capaciteit. Ze zenden over een gedeelte van de 4G-frequentie de 5G technieken uit en die twee moeten buiten elkaars vaarwater blijven want anders krijg je stoorzenders. Het is ook maar de vraag of ze de herindeling van hun frequentieruimte dynamisch kunnen (In theorie mogelijk, maar ik verwacht dat dit een herstart van de cellen vereist maar dat kan prima in de avond).  

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag…. MNO’s hebben hun eigen gedeelte frequentieruimte en ze mogen niet zomaar aan dat van anderen zitten. Oftewel het offer dat Vodafone heeft geleverd zal alleen binnen hun gedeelte plaatsvinden. 🙂 Stel dat ze het overschrijden dan gaat de Agentschap telecom blaffen (En dat vinden MNO’s niet zo leuk). 

 

MNO = Mobile Network Operator, oftewel netwerkbeheerder (Oftewel, KPN, T-Mobile en Vodafone). 


Alleen Vodafone zet 4G capaciteit in voor 5G en bij Vodafone zou dat dus impact kunnen hebben op de snelheid van 4G.

Andere providers zijn helemaal nog niet bezig met de uitrol van 5G en hebben aangegeven voor 5G ander frequenties te gaan gebruiken conform de richtlijnen van de Europese unie. 

Ik heb dan ook het vermoeden dat de ervaring die jij hebt t.a.v. het traag aan komen van berichten via 4G geen correlatie heeft met 5G en dat de oorzaak elders gezocht moet worden.

Het is natuurlijk wel zo dat de achterliggende infrastructuur (tussen zendmast en communicatieservers) gedeeld zal worden, maar aangezien er nog vrijwel geen 5G toestellen in omloop zijn is ook daar nu nog geen impact te verwachten, zelfs niet bij Vodafone.

Ik kan me wel voorstellen dat er de laatste weken heel wat meer gevraagd wordt van het 4G netwerk omdat er waarschijnlijk toch heel wat meer gebeld, geappt en gezoomd en geteamd wordt in deze coronatijd.

 

Zelf merk ik overigens niets van een verslechtering van de performance van 4G maar goed, ik heb mijn mobiele abonnement ook niet bij KPN lopen.

Ja dat is natuurlijk ook weer zo, maar je zou verwachten dat juist daar deze situatie mensen juist meer op hun Wi-Fi verbinding zouden gaan zitten. Normaal vond ik Wi-Fi zelf altijd slecht werken, en was mn 4g juist perfect. Maar ik ondervind nu juist het tegenovergestelde. En het is wel gek als ik dan niet de enige ben die dit ondervind.

 

Maar okay, je hebt natuurlijk een punt, dan het een soort van "hele lange jaarwisselingseffect" heeft met deze corona gedoe:sweat_smile:

Als mensen redelijk massaal binnenshuis en tussen gebouwen zitten, is het in theorie zo dat de capaciteit van het mobiele aanzienlijk lager is. Signalen van de mast komen minder goed aan en ook de signalen van je telefoon komen minder goed bij een mast aan. Daardoor kiest het systeem voor meer redundantie, treden er meer hertransmissies op en zijn hogere extra frequenties moeilijker of geheel niet te gebruiken. Of dit ook het geval is voor jouw en je vrienden kan ik niet zeggen. Kan net zo makkelijk een heel ander effect zijn. Misschien zeg je ‘4G’ maar bedoel je ‘mobiel’ en schakelt je telefoon vaak over 3G of zelfs 2G.

KPN moet in theorie dit wel kunnen zien, maar zolang erg geen daadwerkelijke storing of complete uitval is (op jouw locatie) voor vele gebruikers, zal je eerst de gebruikelijke vragen krijgen (heb je je toestal al opnieuw opgestart enz). Net als files op snelwegen kan men wel vaststellen, maar 1-2-3 het verhelpen zal alleen gebeuren in geval van ongeluk of vernieling o.i.d.


Verder heb ik ook niet gezegd dat als iemand van 4G op 5G dat er dan automatisch resources overgezet worden, dat is appels met peren vergelijken. Tuurlijk zal er voor Vodafone een verlies zijn van 4G capaciteit. Ze zenden over een gedeelte van de 4G-frequentie de 5G technieken uit en die twee moeten buiten elkaars vaarwater blijven want anders krijg je stoorzenders. Het is ook maar de vraag of ze de herindeling van hun frequentieruimte dynamisch kunnen (In theorie mogelijk, maar ik verwacht dat dit een herstart van de cellen vereist maar dat kan prima in de avond).

Misschien zou je je eerst eens kunnen verdiepen in wat DSS inhoud, zie o.a. https://www.ericsson.com/en/networks/offerings/5g/sharing-spectrum-with-ericsson-spectrum-sharing of https://www.mobileworldlive.com/huawei-updates/dynamic-spectrum-sharing-dss-an-update-on-recent-vendor-activity/ en realiseren wat er in 1 miliseconde kan.

 


DSS is een coole techniek 😉 Thanks voor de aanvulling! Zo leer je elke dag wat bij 🙂 


Hey @o0joyce, welkom op het KPN forum. Dank voor je vraag, het heeft hier in elk geval tot een diepere discussie over de 5G-materie geleid :)

Momenteel heeft KPN het 5G-netwerk nog niet in gebruik. Uiteraard zijn we al een tijd bezig met de voorbereidingen en testen op het nieuwste generatie netwerk: 5G. Maar we gaan pas helemaal live nadat de multibandveiling door het Agentschap Telecom dit voorjaar is afgerond. Door 5G zou je als KPN-klant geen invloed op je 4G-signaal moeten ondervinden. Ik sluit me aan bij wjb zijn uitleg hierover.

De dekkingskaart 4G geeft je een indicatie wat je in jouw omgeving kunt verwachten van het KPN (4G)netwerk. Heb je nog vragen? Stel ze hier gerust!

 

 


Reageer