Skip to main content

De aanvraag voor verlenging mobiel abo is afgewezen om onduidelijke reden. Ik bel naar 0800-0402 om alsnog te verlengen. Helaas ook hier kon men mij niet helpen omdat de afdeling die de afwijzing kan bekijken niet open is. Kan gebeuren.

Nu moet ik morgen zelf maar weer terugbellen. Dus na 2 online pogingen en 1x telefonisch wordt ik niet teruggebeld.

Ook uitgelegd dat ik gelijk mijn vaste abo (met korting) wil verlengen. Hiervoor heb ik eerder ook al 2x gebeld omdat dit online niet mogelijk is. Destijds telefonisch ook niet mogelijk iv beta-software …

Wil KPN mij nog wel als klant? Gaan jij jullie het nu voor mij in 1x regelen of dwingen jullie mij tot overstappen terwijl ik al ruim 15 jaar een goede klant ben.

Als ze je niet meer zouden willen, dan zouden ze je wel afsluiten. En dat doen ze niet. Toch?


Hallo @Kees de W , om klant te blijven bij KPN hoef je niet te verlengen. Als je vaste contract-periode over is worden de abo's stilzwijgend voortgezet voor onbepaalde duur met de opzegtermijn van 1 (één) maand.

 


Hallo @Kees de W ,

Ik vermoed dat het niet specifiek om het abonnement gaat, maar om een door jou gewenste aankoop van een telefoontoestel.  

Het is dan mijns inziens aan te bevelen dat je de telefoon meteen zelf betaalt. Dan heb je geen lening afgesloten en daarmee voorkom je ook een BKR-registratie. 

Je kunt ook een telefoon elders kopen en dan ga je ook geen last kregen van een check door KPN. 

En ja, je kunt ook gewoon jouw oude abonnement ongewijzigd laten doorlopen, maar dan jouw simkaart wel overzetten naar het nieuwe toestel. 

 

 

De regels zijn al per 1 mei 2017 gewijzigd en strenger geworden. Hieronder vind je daar meer over: 

 

 

De nieuwe regels per 1 mei 2017: 

Wil je een telefoonabonnement afsluiten, dan val je vanaf 1 mei 2017 onder de nieuwe regels van de wet financieel toezicht. Als je een duur toestel wil kopen, kan het zijn dat een provider (zoals KPN) nee tegen je moet zeggen. Er gelden vanaf 1 mei 2017 namelijk nieuwe regels waarbij telecomproviders verplicht zijn te controleren of je wel genoeg geld hebt om de maandelijkse kosten te betalen. Ik leg graag uit wat dit voor jou betekent. 

Vooraf
In 2014 besloot de Hoge Raad dat een 'gratis' telefoon bij een abonnement eigenlijk een lening is. Daarom vallen de providers nu onder de wet financieel toezicht. Dit moet ervoor zorgen dat je beter beschermd wordt tegen het afsluiten van een te hoge lening. Daarnaast wordt zo'n abonnement vanaf nu geregistreerd. Dat kan invloed hebben bij het aanvragen van andere leningen, zoals een hypotheek. 

Wat betekent dit voor mij?
Als je een abonnement voor één of twee jaar afsluit, met een toestel op afbetaling boven de 250 euro, doen wij een inkomens- en lastentoets (ILT). We kijken dan hoeveel je maximaal gespreid kunt betalen. Hoeveel dit precies is, verschilt per toestel en per klant en zijn of haar financiële situatie. 

Daarnaast doen we een BKR-check. Er wordt dan gekeken of er lopende leningen zijn en of je geen betaalachterstanden hebt. Dit is een geautomatiseerde toets, wij kunnen zelf niet zien welke leningen en/of achterstanden je hebt. Besluit je een abonnement af te sluiten met een afbetaling boven de 250 euro en kom je door de check, dan wordt dit krediet ook geregistreerd bij de BKR. Dit is een positieve registratie, vergelijkbaar met de mogelijkheid om rood te staan bij de bank.

Wat als ik niet door de BKR-check kom?
Als je een negatief BKR-advies krijgt, dan kan je niet meer dan 250 euro gespreid afbetalen. Je krijgt dan verschillende alternatieven aangeboden. Samen kijken we naar de mogelijkheden, bijvoorbeeld het toestel in één keer betalen of een goedkoper toestel kiezen.

Wat houdt een BKR-registratie in?
Je hebt een keuze gemaakt: je kiest voor een abonnement met een toestel waarvoor je meer dan 250 euro moet afbetalen. Je hebt nu dus een lening afgesloten voor één of twee jaar. Deze wordt bij het BKR geregistreerd. Als je bijvoorbeeld binnen deze termijn besluit een huis te kopen, dan zul je minder kunnen lenen. Wanneer je je toestel afbetaald hebt, heeft deze lening geen invloed meer op andere zaken. 

Hoe zie ik dit terug op mijn factuur?
De kosten voor het toestel en de kosten voor het abonnement staan nu apart op je factuur. Op deze manier is het voor jou meteen duidelijk hoe je maandbedrag is opgebouwd.

Betaal ik rente over deze lening?
Je betaalt bij KPN 0% rente voor je telefoon.

Betaal ik minder voor mijn telefoon als ik deze in één keer betaal?
De totaalprijs van je telefoon is altijd hetzelfde. Het maakt niet uit of je deze in één keer of gespreid per maand betaalt. 

Ik heb nu al een abonnement bij jullie, wordt deze ook geregistreerd bij het BKR?
Nee, alleen bij nieuwe abonnementen en verlengingen vanaf 1 mei 2017 komt er een BKR-registratie.
 


Gewoon opzeggen. Dan bellen ze je. En dan vraag je om korting. Die je dan echt wel krijgt.


Hallo @Kees de W , om klant te blijven bij KPN hoef je niet te verlengen. Als je vaste contract-periode over is worden de abo's stilzwijgend voortgezet voor onbepaalde duur met de opzegtermijn van 1 (één) maand.

 

Dat klopt.

Alleen nu 3 Gb data en na verlenging 10 Gb.


Gewoon opzeggen. Dan bellen ze je. En dan vraag je om korting. Die je dan echt wel krijgt.

Hallo @Kees de W ,

Ik vermoed dat het niet specifiek om het abonnement gaat, maar om een door jou gewenste aankoop van een telefoontoestel.  

Het is dan mijns inziens aan te bevelen dat je de telefoon meteen zelf betaalt. Dan heb je geen lening afgesloten en daarmee voorkom je ook een BKR-registratie. 

Je kunt ook een telefoon elders kopen en dan ga je ook geen last kregen van een check door KPN. 

En ja, je kunt ook gewoon jouw oude abonnement ongewijzigd laten doorlopen, maar dan jouw simkaart wel overzetten naar het nieuwe toestel. 

 

 

De regels zijn al per 1 mei 2017 gewijzigd en strenger geworden. Hieronder vind je daar meer over: 

 

 

De nieuwe regels per 1 mei 2017: 

Wil je een telefoonabonnement afsluiten, dan val je vanaf 1 mei 2017 onder de nieuwe regels van de wet financieel toezicht. Als je een duur toestel wil kopen, kan het zijn dat een provider (zoals KPN) nee tegen je moet zeggen. Er gelden vanaf 1 mei 2017 namelijk nieuwe regels waarbij telecomproviders verplicht zijn te controleren of je wel genoeg geld hebt om de maandelijkse kosten te betalen. Ik leg graag uit wat dit voor jou betekent. 

Vooraf
In 2014 besloot de Hoge Raad dat een 'gratis' telefoon bij een abonnement eigenlijk een lening is. Daarom vallen de providers nu onder de wet financieel toezicht. Dit moet ervoor zorgen dat je beter beschermd wordt tegen het afsluiten van een te hoge lening. Daarnaast wordt zo'n abonnement vanaf nu geregistreerd. Dat kan invloed hebben bij het aanvragen van andere leningen, zoals een hypotheek. 

Wat betekent dit voor mij?
Als je een abonnement voor één of twee jaar afsluit, met een toestel op afbetaling boven de 250 euro, doen wij een inkomens- en lastentoets (ILT). We kijken dan hoeveel je maximaal gespreid kunt betalen. Hoeveel dit precies is, verschilt per toestel en per klant en zijn of haar financiële situatie. 

Daarnaast doen we een BKR-check. Er wordt dan gekeken of er lopende leningen zijn en of je geen betaalachterstanden hebt. Dit is een geautomatiseerde toets, wij kunnen zelf niet zien welke leningen en/of achterstanden je hebt. Besluit je een abonnement af te sluiten met een afbetaling boven de 250 euro en kom je door de check, dan wordt dit krediet ook geregistreerd bij de BKR. Dit is een positieve registratie, vergelijkbaar met de mogelijkheid om rood te staan bij de bank.

Wat als ik niet door de BKR-check kom?
Als je een negatief BKR-advies krijgt, dan kan je niet meer dan 250 euro gespreid afbetalen. Je krijgt dan verschillende alternatieven aangeboden. Samen kijken we naar de mogelijkheden, bijvoorbeeld het toestel in één keer betalen of een goedkoper toestel kiezen.

Wat houdt een BKR-registratie in?
Je hebt een keuze gemaakt: je kiest voor een abonnement met een toestel waarvoor je meer dan 250 euro moet afbetalen. Je hebt nu dus een lening afgesloten voor één of twee jaar. Deze wordt bij het BKR geregistreerd. Als je bijvoorbeeld binnen deze termijn besluit een huis te kopen, dan zul je minder kunnen lenen. Wanneer je je toestel afbetaald hebt, heeft deze lening geen invloed meer op andere zaken. 

Hoe zie ik dit terug op mijn factuur?
De kosten voor het toestel en de kosten voor het abonnement staan nu apart op je factuur. Op deze manier is het voor jou meteen duidelijk hoe je maandbedrag is opgebouwd.

Betaal ik rente over deze lening?
Je betaalt bij KPN 0% rente voor je telefoon.

Betaal ik minder voor mijn telefoon als ik deze in één keer betaal?
De totaalprijs van je telefoon is altijd hetzelfde. Het maakt niet uit of je deze in één keer of gespreid per maand betaalt. 

Ik heb nu al een abonnement bij jullie, wordt deze ook geregistreerd bij het BKR?
Nee, alleen bij nieuwe abonnementen en verlengingen vanaf 1 mei 2017 komt er een BKR-registratie.
 

Gaat om sim-only. En ik ga minder betalen dan nu.


Apart @Kees de W ,

Dat is dan wel vreemd. Overigens kun je pas verlengen op 120 dagen voor de verlengdatum. Misschien dat het morgen wel online lukt? 

Ik zie geen reden waarom ze een Sim-only-abonnement gaan weigeren. 

Probeer het morgen nog eens online. Lukt het allemaal niet, je kunt altijd jouw abonnement opzeggen per de verzenddatum. Doe dat wel minimaal één maand van te voren. Want anders loopt jouw oude abonnement ongewijzigd door. 

 


Apart @Kees de W ,

Dat is dan wel vreemd. Overigens kun je pas verlengen op 120 dagen voor de verlengdatum. Misschien dat het morgen wel online lukt? 

Ik zie geen reden waarom ze een Sim-only-abonnement gaan weigeren. 

Probeer het morgen nog eens online. Lukt het allemaal niet, je kunt altijd jouw abonnement opzeggen per de verzenddatum. Doe dat wel minimaal één maand van te voren. Want anders loopt jouw oude abonnement ongewijzigd door. 

 

Dank voor de reacties.

Ik hoop dat er iemand van KPN reageert op m’n bericht en het gaat oppakken. Anders ga ik echt eens bij de buren kijken. 


U heeft toch wel verlengt via MijnKPN? Eerst inloggen dus? En niet via de homepage?


U heeft toch wel verlengt via MijnKPN? Eerst inloggen dus? En niet via de homepage?

Hallo Nick, dank voor je reactie.
Alles is gedaan zoals het moet. Na het verlopen van mijn contract, via MijnKPN, ook de medewerker aan de telefoon kreeg een afwijzing. Ik wil alleen een sim-only abo, het is goedkoper dan mijn huidige, ik heb geen betalingsachterstand etc. etc. 
Ik zie het telefoontje van KPN graag tegemoet.


Welkom op ons forum @Kees de W. Dat is natuurlijk wel erg vreemd dat je een afwijzing krijgt bij het bestellen van een sim-only. Ik begrijp uit jouw verhaal dat een collega heeft aangeraden om later tijdens kantoortijden even terug te bellen zodat er contact kan worden gezocht met een achterliggende afdeling. Mijn advies is dan toch om door de weeks, tussen 09:00 en 17:30 even te bellen met 0800-0402 zodat mijn collega contact kan opnemen met de juiste afdeling. Zij kunnen inzien wat er mis gaat en desnoods herstellen zodat er alsnog besteld kan worden. Terugbellen doen zij niet, dus als je wacht op een telefoontje vanuit deze afdeling kun je lang wachten vrees ik.

 Het is uiteraard niet zo dat wij jou niet als klant willen, dat zou wel een beetje raar zijn :grinning:


Welkom op ons forum @Kees de W. Dat is natuurlijk wel erg vreemd dat je een afwijzing krijgt bij het bestellen van een sim-only. Ik begrijp uit jouw verhaal dat een collega heeft aangeraden om later tijdens kantoortijden even terug te bellen zodat er contact kan worden gezocht met een achterliggende afdeling. Mijn advies is dan toch om door de weeks, tussen 09:00 en 17:30 even te bellen met 0800-0402 zodat mijn collega contact kan opnemen met de juiste afdeling. Zij kunnen inzien wat er mis gaat en desnoods herstellen zodat er alsnog besteld kan worden. Terugbellen doen zij niet, dus als je wacht op een telefoontje vanuit deze afdeling kun je lang wachten vrees ik.

 Het is uiteraard niet zo dat wij jou niet als klant willen, dat zou wel een beetje raar zijn :grinning:

 

Nico,
bedankt voor deze top reactie. Ik zie dat KPN nu echt naast hun schoenen aan het lopen is. Het wordt tijd dat bij jullie de klant weer eens op 1 komt te staan.
Klanten behouden kan soms zo makkelijk zijn, je moet er soms wel iets heel simpels voor doen.


Dat is dan jouw mening dat KPN naast haar schoenen aan het lopen is. Ik geef alleen aan dat de afdeling creditrisk (welke kan nagaan waarom er een afwijzing volgt bij het bestellen en dit kan herstellen indien nodig) alleen gebeld kan worden. 1 telefoontje op ons gratis nummer 0800-0402 en het is geregeld.