Skip to main content

Waarom krijg ik geen verlening van mijn mobiel met telefoon  bij al jaren bij KPN nu wordt mijn mobiel slecht en kan ik geen nieuwe krijgen  en zeggen dat ik geen crediet kan krijgen klopt niet

Hoi @Barrymain ,

KPN heeft een koppeling met de landelijke BKR-registratie.

Hierdoor kunnen ze zien dat je mogelijk elders nog leningen hebt lopen. 
 

Vanaf 1 januari 2020 gelden er nieuwe leennormen voor Consumptief Krediet bij de bepaling van de kosten voor levensonderhoud. De aanpassingen zijn door de VFN (Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland) vastgesteld na afstemming met NVB, Nibud en AFM om overkreditering te voorkomen. Per 1 januari 2020 wordt bij alle nieuwe kredietaanvragen het Verantwoord Krediet Maximum berekend op basis van de nieuwe leennormen die dan van toepassing zijn.

Concreet betekent dit dat klanten per 1 januari 2020 minder kunnen lenen! Dit geldt niet alleen voor KPN, maar voor alle providers. 

KPN schrijft : 

Wij willen onze klanten zo goed mogelijk helpen, maar bij kredietverlening staat zorgplicht voorop. Somt betekent dat ook dat we een krediet moeten weigeren. Of alleen een lager kredietbedrag mogen verlenen. Dat voelt misschien niet altijd klantvriendelijk, maar we doen dit in het belang van onze klant. Je zult bij iedere provider hetzelfde proces moeten doorlopen. Dat de praktijk weerbarstiger is, en er mogelijk een andere telco. jou wel het toestelkrediet verleent, is eigenlijk niet toegestaan. Daar kan een flinke boete voor de organisatie uit voortkomen. Een risico dat (bewust) wordt genomen.

 

Mogelijk kun je zelf ergens een telefoon kopen zodat je alleen een SIM-only kunt afsluiten. Bijkomend voordeel is dan ook dat je oude abonnement ongewijzigd kunt laten doorlopen. Niet verlengen betekent namelijk ongewijzigd later doorlopen. Vaak zijn de oude abonnementen gunstiger dan de nieuwe, zodra je niet meer hoeft te betalen voor toestelkosten. 

 


Hi Barry, welkom op het forum. 

Noordzee legt dit goed uit. Er wordt een check gedaan bij de BKR en op basis daarvan krijg je wel of geen toestemming voor een toestel. Dit wordt namelijk als lening gezien. Hier hebben wij verder geen invloed op, dit is wettelijk vastgesteld. Je kunt hier alle informatie hierover lezen. Via de site van BKR kun je ook je gegevens opvragen, mocht je dat willen. 


Wat is het bezwaar om gewoon een toestel te kopen (naar draagkracht). V.a. zo'n € 199 zijn er echt prima toestellen te koop. Heb je nog lagere maandlasten ook en geen BKR registratie.

Een toestellening van zo’n € 25 per maand scheelt al gauw € 5000 voor bijvoorbeeld een hypotheek.


Barry, ik heb helaas geen reactie meer van je gehad. Laat me gerust weten of ik alsnog iets voor je kan doen. 


Ik vindt het tot nog steeds raar BKR registratie is van zes jaar terug en ik ben als jaren klant van KPN nog nooit problemen met KPN gehad  vindt het jammer maar ik ga met mobile KPN verlaten  want bij een andere profider gaat het wel met mobile en zelfde als ik aangevraagd bij KPN en nog goedkoper  bedankt voor alles vindt het jammer dahet zo gelopen is


Dat is opmerkelijk. Dat het bij een andere provider wel lukt. Want andere providers zijn verplicht diezelfde BKR check te doen als KPN.


En ik ben juist blij geen lening te hebben voor mijn phone.

Altijd geleerd: als je iets koopt waar je voor moet lenen is het eigenlijk te duur (huis en auto uitgezonderd).

Er zijn prima smartphones v.a. € 199 te koop en dus direct af te rekenen. Zelfs onder dat bedrag vind je ze nog.


Ik ben ook erg benieuwd hoe dit bij een andere provider lukt. Alle providers doen de BKR check en de BKR checkt dit voor alle providers op dezelfde manier, het is niet zo dat BKR een andere check doen voor KPN dan voor Tele2 of Simyo, om wat voorbeelden te noemen.