Skip to main content

Goedemorgen,

Mijn schoonouders zijn met de boot naar Duitsland gevaren, waar ze de komende weken verblijven. Op de boot hebben ze een 4G-router (RUT950 van Teltonika), maar sinds ze de grens over zijn heeft deze geen internet meer, terwijl hun mobiels perfect werken. 

Al voor vertrek heb ik voor hen dataroaming aangezet, dat hebben we gister nog gecontroleerd en staat aan. Toch is er geen verbinding. 

Ik ga vanavond kijken of we handmatig een provider in kunnen stellen.

Zijn er nog tips om verder te checken? Of mensen die hier ervaring mee hebben?

 

Hi @MartJaap! Ik denk dat handmatig een provider kiezen de beste stap is om mee te beginnen. Heb je verder nog een ander apparaat waarmee je kan testen of de simkaart internet geeft? 


Hi @MartJaap! Ik heb al even niks meer van je gehoord. Om die reden ga ik er vanuit dat het handmatig provider kiezen geholpen heeft. Als dat toch niet zo is laat het dan hier weten. Dan kijken we samen verder! 


@Bram_ Het bijzondere is dat toen ze verder Duitsland invoeren de verbinding online kwam. Ik heb dus niet handmatig de provider met mn schoonouders ingesteld. Nu zijn we een week verder, maar is de verbinding helaas weer weg. De vraag staat nu uit bij degene die de router heeft geïnstalleerd. 

Er is helaas geen ander apparaat om te testen. De simkaart in deze Router is groter dan de sim die in de iPhone wordt gebruikt. 


@MartJaap ik wil je aanraden naar de gebruiksaanwijzing van de router te kijken. Op pagina 48 begint de instructie om handmatig een provider te kiezen. Ook kan je met “CTRL+F” zoeken binnen het document. Door te zoeken naar “Operator” kom je terecht bij het juiste gedeelte. 

Ik begrijp dat je contact hebt met de persoon die persoon die het geïnstalleerd. Is het mogelijk die persoon te vragen daarbij te helpen?


De installateur geeft aan dat het probleem waarschijnlijk in de SIM-kaart zit. En dat de Provider (KPN dus) dit om zou kunnen zetten naar een internationale kaart. Het gaat om een data-only. Mogelijk zouden daar wel extra kosten voor in rekening gebracht worden. 

 

Heb nu contact gehad met de helpdesk, maar die geven aan geen wijziging in de SIM te kunnen doen. Wel mogelijk de APN-settings nog aan te passen naar internet of portalmmm.nl

De providersettings instellen op afstand met mijn schoonouders (70+) is erg lastig… Ze door de stappen heen loodsen, terwijl zij op een mobiele telefoonscherm klikken werkt niet heel fijn. 😇


@MartJaap ik heb voor je gezocht omdat ik niet zeker wist wat je bedoelde met “internationale kaart”. Dit omdat de simkaart die je krijgt van KPN geschikt moet zijn om in het buitenland data te gebruiken. Daarbij gelden wel de extra regels met bundels en buitenlandkosten. Maar er is geen beperking om data te gebruiken in het buitenland met een KPN simkaart.

Als ik zoek naar “Internationale simkaart” kom ik uit op websites die claimen goedkoper uit te zijn met data in het buitenland en daarvoor een nieuwe simkaart sturen. Maar omdat het niet gaat om een gebrek aan bundel gaat dat niet helpen. Het moet echt zitten in de instellingen van de Teltonika. 

Verder snap ik dat op afstand hulp bieden lastig is. Vooral als het gaat om iets dat voor iemand niet vanzelfsprekend is. Wel denk ik dat je het hier in moet zoeken. In Duitsland is niet overal dezelfde dekking als in Nederland. Ook verschilt het per gebied welke provider het sterkste signaal geeft. Daarom is handmatig de juiste provider kiezen zo belangrijk. 


@Bram_ Dank voor het meedenken. Het is nog niet gelukt. Maar mijn schoonouders geven het voor dit moment op. We hebben voorlopig alles geprobeerd, wat we aan instellingen konden vinden, maar het niet werkend gekregen.


@MartJaap vervelend om dat te horen. Wat je nog zou kunnen doen is de simkaart in een telefoon doen en een hotspot instellen. Dat kan voor Android of iPhone. Dat geeft niet dezelfde kracht als een 4G router maar laat je in ieder geval data delen op die manier. Hopelijk kan dat nog wat helpen.