Skip to main content

Stel: in een boot zit een alarmsysteem. Is er alarm dan wordt door het systeem via een WiFi verbinding een camarabeeld gegenereerd naar de ontvangende partij. Die WiFi internetverbinding kan bijvoorbeeld via een MiFi router in de boot aanwezig zijn of via een hotspot met een in de boot aanwezige smartphone met mobiel abonnement. Er komen op dit forum wel vragen langs over veel hoger datagebruik door een MiFi router dan door een smartphone.  Vraag: gebruikt een MiFirouter alleen al door het aanstaan, zonder dat een ander apparaat daarop van internet gebruikmaakt van internet, ook data? En een WiFicamera , aangesloten op het WiFi netwerk van de MiFigebruikt die internetdata, terwijl niemand daarmee op afstand verbinding heeft genmaakt?

Hoe is dat met mijn smartphone met mobiel internet: gebruikt die ook data terwijl ik niet met het apparaat werk (behoudens dan de app'jes die gegevens proberen te versturen of op de achtergond werken). 

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is. MVG Jan

Hi @jkb! 

Om direct een antwoord te geven op je vraag: 

 Vraag: gebruikt een MiFirouter alleen al door het aanstaan, zonder dat een ander apparaat daarop van internet gebruikmaakt van internet, ook data? En een WiFicamera , aangesloten op het WiFi netwerk van de MiFigebruikt die internetdata, terwijl niemand daarmee op afstand verbinding heeft genmaakt?

Nee, een mobiel apparaat kan niet door alleen aan te staan, zonder een apparaat of ingestelde apps, gebruik maken van data. Zie het als een startpunt van een snelweg: de weg ligt er en je kunt er gebruik van maken: aan jou de keuze hoe (en hoe je bijv apps of in jou geval het alarmsysteem instelt/ hoe het werkt. Ik kan mij voorstellen dat een alarmsysteem om de zoveel tijd verbinding maakt met een centrale en dat dit bijvoorbeeld data kost).


Weet je zo voldoende? Als er nog vragen of onduidelijkheden zijn, laat het maar weten!


Niet geheel juist. Een 4g apparaat maakt af en toe verbinding. En gebruikt daarbij een heel klein beetje data. Wel degelijk.