Skip to main content

Bijna loopt m’n huidige mobiele-abo contract af….tijd om wat te gaan shoppen….lang verhaal kort, bij een bekende telefoonwinkel /online aanbieder ben ik voor het zelfde toestel, hetzelfde abo, dezelfde korting ivm (K**) hussel, een behoorlijk bedrag goedkoper uit...in mijn geval 216 eurie’s…... hoe is dit mogelijk??? Hieruit blijkt dus maar weer dat je KPN abo elders wel degelijk goedkoper kan uitvallen...O, ja en ook nog ‘s 1 euro p.mnd in de abo-kosten. Was zeer verbaast hierover…..met name omdat ik al jaaaaren klant bij ze ben…..voelt niet goed!!! En in tegeknstelling tot berichten dat je uiterlijk 4 maanden voor einde contract kan overstappen, daar was deze verkoper ook iets helderder in….je kunt WEL eerder dan 4 maanden ( verlengen kan al 3 maanden na ingang abo) verlengen, je moet dan wel restant van de toestelkosten bij KPN aftikken….. 

 

Aanvulling: als ik bij de andere verkoper een 256gb variant neem, betaal ik 24,- eenmalig, bij KPN 369,-

Je moet dan eerst je huidige toestel afbetalen. Je abonnement word dan sim-only. Hier kan wel een maand overheen gaan voor dat het zover is. Daarna kun je verlengen. Voorwaarde is wel dat je bij KPN blijft. En dat je een nieuw abonnement met toestel neemt.


bij een bekende telefoonwinkel /online aanbieder ben ik voor het zelfde toestel, hetzelfde abo, dezelfde korting ivm (K**) hussel, een behoorlijk bedrag goedkoper uit...in mijn geval 216 eurie’s…... hoe is dit mogelijk???

Dat een toestel aanzienlijk goedkoper kan is is heel goed mogelijk. Dit wordt voornamelijk mogelijk gemaakt door grijze import waarbij een toestel welke voor een ander land is bedoeld in Nederland wordt verkocht. Het nadeel daarbij kan dan zijn dat updates later of zelfs helemaal niet beschikbaar komen.

Een interessant artikel: https://www.galaxyclub.nl/tips/samsung-galaxy-telefoon-grijze-import/


Als een telefoonwinkel een toestel elders vandaan haalt, niet via KPN dus, dan zal je hem waarschijnlijk wel meteen moeten betalen. Want toestelkrediet via KPN zal dan niet mogelijk zijn. Lijkt me. Toch?


@Nick83, Jawel hoor, toestel krediet kan gewoon via KPN factuur, of het krediet ook via KPN loopt is een volgende vraag die ik niet kan beantwoorden.

En goedkoper wil niet altijd zeggen dat het grijze import is, die toestel aanbieders is het hun hoofd verkoop voor meerdere providers en kunnen dus meer inkopen voor betere prijzen.

Providers is het neven activiteit.


@Sietse Fliegen ik geloof echt niet dat Apple een uitsluitend voor NL geschikte up-date gaat uitbrengen die niet op “ buitenlandse toestellen” zou werken..….daarnaast zie ik nergens op internet de waarschuwing hier rekening mee te houden, sterker….het maakt niets uit waar je toestel gekocht wordt, Apple verklaard dit zelf ook. Werkt overal en krijgt de updates zoals elk ander toestel.

 

Grijze-import is wel van toepassing op bv TV’s (firmware wijkt dan af)


@Nick83 Zoals ik aangaf…..het gaat om een identiek abo, ik zou anders appels met peren vergelijken…kortom, geen eenmalige kosten, of toestelkosten ineens.


Apple heeft een ander beleid dan de Android fabrikanten, bij Apple betaal je meer voor de software en.minder voor de data vergaren.

Bij android betaal.je met je gegevens, data en  reclame aan Google.😱😱

Daarom is android veel meer in kleine zones opgedeeld


Ik verwacht niet dat KPN met een soortgelijke aanbieding gaat komen, een goede reden/verklaring waarom dit behoorlijke prijsverschil mogelijk is zou al heel wat zijn…...ik ben echt benieuwd!


Ik verwacht niet dat KPN met een soortgelijke aanbieding gaat komen, een goede reden/verklaring waarom dit behoorlijke prijsverschil mogelijk is zou al heel wat zijn…...ik ben echt benieuwd!

Euhm... nou ja... wat verwacht u eigenlijk? Het is niet verboden in Nederland om een product duurder aan te bieden dan dat een ander het doet toch? KPN is toch niet verplicht om de goedkoopste te zijn toch?


Goede reden, Vrije marktwerking, niet meer of minder, als A iets aanbied en B het goedkoper of duurder is mag dit gewoon, zijn geen vastgestelde prijzen.


 @Nick83 Niet verboden nee, en niets verplicht wat mij betreft…..maar…..dan mag je toch als klant een verklaring vragen? En daar hoeven ze niet op te antwoorden, dat is hun goed recht….

Maar ik blijf het vreemd vinden, maar dat zal mijn manko zijn.

Ik ga sowieso niet direct bij KPN verlengen, genaaid worden is prima maar dan uitsluitend als ik het ermee eens ben….. 


Hoi @Pikkepoelie! Goed dat je even aan de bel trekt. Ik kan het uitleggen.
 

Deze telecomwinkel is geen provider maar een winkel waar ze verschillende mobiele abonnementen van verschillende providers verkopen. Hierdoor kunnen zij toestellen groot inkopen bij fabrikanten en daardoor in sommige gevallen goedkoper zijn qua toestelkostenMochten zij een toestel niet kwijtraken met bijvoorbeeld een KPN abonnement, dan kunnen zij datzelfde toestel verkopen met een abonnement van een andere provider. De abonnementskosten zelf zullen altijd hetzelfde zijn als bij de provider zelf. Jij geeft aan dat er een euro verschil in zit, dan heb je hoogstwaarschijnlijk 150 belminuten aangeklikt in plaats van onbeperkt (daar zit namelijk een euro verschil in)