Dus mijn vraag is: klopt het bovenstaande? Kan dit omzeilt worden met een VPN verbinding?
Ja dat klopt, met een eSim Holafly kan je onpeberkt data gebruiken, kosten wordt berekend per dag, hoe meer dagen je koop, hoe goedkoper wordt het. B.v. voor 30 dagen 68,90€
Met een VPN aanbieder kan je een USA node kiezen maar sommige diensten weren weer VPN verbinding. Met een VPN naar thuis kan je diensten in NL gebruiken alsof je in NL ben.
Goedemorgen TDN,
Hartelijk dank voor je reactie.
Mijn Samsung S21FE heeft geen eSim ondersteuning, dus de eSim van Holafly is geen optie. Wil ik dus optimaal gebruik maken van het internet, zal ik ergens een Sim kaart moeten kopen en niet de KPN buitenland bundel.
Ik ga eens kijken waar ik zoiets kan uithalen.
Niogmaals dank voor je snelle reactie.
@Maurice-045 Hi Maurice, interessante vraag.
Het stuk tekst dat je deelt, vooral het dikgedrukte deel, herken ik niet. In het buitenland hoor je gewoon te verbinden met het daar aanwezige lokale netwerk. Dat wordt niet eerst teruggeleid naar Nederland voor zover ik weet. Voorbeeld: als ik in Duitsland verbonden ben met een Duits netwerk, dan kan ik wél dingen op de ZDF website zien die ik thuis niet kan zien.
Oftewel, werkt je verbinding in het buitenland niet goed, probeer dan eerst eens een ander netwerk. Dat kan heel veel verschil maken. Je vindt hier verschillende tips voor een goede verbinding in het buitenland:
@Maurice-045 In het buitenland hoor je gewoon te verbinden met het daar aanwezige lokale netwerk. Dat wordt niet eerst teruggeleid naar Nederland voor zover ik weet.
In het buitenland ben je verbonden met het lokale netwerk, maar je houd het IP adres van de Nederlandse provider. Stel jou voor, je ben net bezig met een toepassing bij overstekken de grens NL-DE, en als je meteen een Duitse IP adres zou krijgen, dan werkt jouw toepassing niet meer. Daarom heb je in buitenland eigenlijk altijd 2 IP adressen, een home IP adres en een buitenlandse IP adres. Welke IP adres wordt gebruikt, beslist de buitenlandse provider over de effectiviteit van de routing, het daten volume en de noodzaak van behouden van home IP adres.
Lees meer hier over mobiele IP adres
Mobile IP
A mobile node has two addresses – a permanent home address and a care-of address (CoA), which is associated with the network the mobile node is visiting.
Beste @Alexandra van KPN Alexandra en @TDN,
Dank voor jullie reacties. Het wordt er niet duidelijker op. Alexandra zegt dat hetgeen op het USA forum wordt geschreven eigenlijk niet zou kunnen en TDN onderbouwd het het verhaal wel.
In de tussentijd heb ik eens een aantal van de websites die vermeld worden proberen te bereiken, zonder gebruik te maken van een VPN verbinding. Ik kon ze met mijn Nederlandse IP adres gewoon bereiken.
Ik baal natuurlijk dat mijn telefoon geen eSim ondersteuning heeft, want dat gaf heel veel interessante mogelijkheden. Na een avondje Googelen ben ik helemaal het spoor bijster geraakt als het gaat om het vinden van een betrouwbare Sim only met een goed netwerk voor de USA. Aan de andere kant denk ik dat de buitenland bundel van KPN (m.n. voor Whatsapp en bellen via Whatsapp) en het Wifi netwerk van het hotel (in geval van het niet bereikbaar zijn van websites voor bijvoorbeeld ergens entree kaarten voor te kopen) ook een goede optie is. Ik heb dan via de Wifi een Amerikaans IP adres, dus kan er dan geen sprake zijn van problemen die door eventuele geoblocks worden veroorzaakt.
Jammer dat er geen eenduidig antwoord gegeven kan worden. Ik heb nog een paar maanden de tijd, dus ga nog eens op onderzoek uit.
Nogmaals dank voor jullie bijdrage.
Hallo @Maurice-045 ,
Realiseer je dat je met de KPN-bundel sowieso niet kunt bellen in de VS.
Persoonlijk adviseer ik jou om een lokaal prepaidkaartje te kopen voor het gebruik buiten jouw hotel.
En dan kun je in jouw hotel op de WiFi eventueel jouw eigen e-sim gebruiken.
@Maurice-045 Die onduidelijkheid is niet de bedoeling, daarom ben ik er verder in gedoken.
Inderdaad, wat @TDN al gedeeld heeft klopt! Als je roamt in het buitenland, behoud je je Nederlandse IP adres. In Amerika wordt je verbinding naar NL gestuurd en daarin kunnen ze zien dat het een KPN IMSI/simkaart is. Daardoor kan inderdaad je verbinding met allerlei sites of apps "blokkeren".
VPN kan een oplossing bieden, maar kan ook zorgen dat je daarvoor geen verbinding mag maken. Dat ligt puur en alleen bij de betreffende apps of sites, dat ligt niet aan het IP adres die je van KPN krijgt. Een alternatief is inderdaad om daar een simkaart van een lokale provider te kopen en die te gebruiken zo lang je in Amerika bent.
Sorry voor de verwarring, ik wist het niet, dus dat is gevalletje: weer wat geleerd Ik hoop dat je eruit komt met deze informatie en de tips hierboven. En het duurt nog even begreep ik, maar toch alvast héél veel plezier gewenst in New York!
@Alexandra van KPN
@Noordzee
Excuses dat ik nu pas reageer. Was niet in de gelegenheid om dit eerder te doen.
Hartelijk dank voor jullie toelichting.
@Noordzee: bellen is niet noodzakelijk dat gaat wel via Whatsapp. Kunnen we de thuisblijvers ook meteen even laten zien waar we zijn..
Dan heb ik voor @Alexandra van KPN nog een laatste vraag:
Wordt hotspot / Tethering bij gebruik van de KPN buitenlandbundel voor de USA ondersteund? Ik bedoel dat ik voor een van onze telefoons een bundel aanschaf en dat de tweede telefoon dan toegang krijgt tot het internet via de eerste met daarop de buitenland bundel.
@Maurice-045 Geeft niks, dat kan gebeuren.
Voor zover ik weet is gebruik van hotspot geen probleem, maar ik check dit voor de zekerheid nog even. Kom ik later op terug!
@Alexandra van KPN
Nog even een dankjewel voor je reactie en de moeite die je tot nu toe heb gedaan. Ik heb het erg druk en weinig zin en tijd om in de avond weer achter de PC te zitten. Dus wederom excuses voor mijn zeer late reactie.
Ik hoop dat je inmiddels een antwoord hebt op mijn Hotspot vraag. Hoor het graag.
Geen probleem hoor @Maurice-045! Mijn reactie is ook later dan mijn bedoeling was.
Ik heb navraag gedaan, en hotspot/tethering wordt niet tegengehouden in het buitenland, dat kan je gebruiken als je wilt.