Skip to main content

Vanwege de vergevorderde ouderdom van mijn iPhone 6 zat ik al een tijdje te wachten op de komst van de komst van de nieuwe iPhone 12 pro. Zodra het mogelijk was, op 16 oktober, heb ik daarom als overstappende klant direct een KPN abonnement afgesloten en daarbij online in de pre-order een iPhone 12 pro besteld die ik direct volledig heb betaald.

Maandag 26 oktober zou mijn telefoon geleverd worden en ik zat hier met smart op te wachten. Echter werd ik gevraagd de telefoon, die ik reeds betaald had, alsnog af te rekenen bij de koerier. U snapt mijn verbazing. Omdat ik reeds betaald had, en er aan de iPhone 12 pro absoluut geen kinderachting prijskaartje hangt, heb ik dit niet nogmaals gedaan met het gevolg dat de koerier mijn telefoon niet mocht afleveren. Ik heb onmiddellijk met de klantenservice gebeld maar zij konden niets voor me doen; er werd een formuliertje naar back-office gestuurd met mijn klacht.

In de dagen daarna heb ik herhaaldelijk met de klantenservice aan de telefoon gehangen maar niemand kon mij verder helpen met mijn probleem / de status van mijn klacht. Inmiddels kreeg ik automatische bericht dat mijn bestelling geannuleerd was. Dit wilde ik helemaal niet, aangezien ik met smart op ‘mijn’ nieuwe iPhone zat te wachten!! Echter niemand van de klantenservice kon mij verder helpen.

Op 2 november ontdekte ik, zonder enig bericht dat mijn geld terug op mijn rekening overgemaakt was. Wederom in een gesprek met de klantenservice hebben we gezocht naar een oplossing. Ik kon alleen mijn bestelling opnieuw plaatsen. De medewerker was ‘zo vriendelijk’ om mij de afsluitkosten niet in rekening te willen brengen als tegemoetkoming voor de uiterst vervelende gang van zaken. Een inhoudsloze belofte aangezien ik deze kosten als bestaande klant (internet, televisie, telefoon) überhaupt niet hoefde te betalen! Een kleine korting op een Spotify abonnement was verder het enige wat hij nog kon doen. Iets waar ik niet op zit te wachten.

Na flink slikken ben ik toch maar verder gegaan de bestelprocedure. Tijdens het opnieuw invullen van mijn gegevens krijg ik de mededeling dat de iPhone momenteel niet direct leverbaar is en dat ik ca. 3 weken moet wachten; de volgende teleurstelling in dit verhaal die er uiteindelijk toe heeft geleid dat ik uit frustratie geen bestelling meer heb geplaatst.

U zult begrijpen dat ik erg teleurgesteld ben in de gehele procedure. Vanwege een fout van KPN ben ik ontzettend veel tijd kwijt geweest aan bellen met de klantenservice, ik grijp achter het net bij het bestellen van de iPhone én er is geen enkele handreiking vanuit KPN. Moet ik hier nu echt genoegen mee nemen? U zult begrijpen dat ik zéér mijn twijfels heb om alsnog een abonnement met iPhone 12 pro bij KPN af te sluiten en ik wil graag weten of KPN nog iets voor mij kan betekenen in deze uiterst vervelende situatie.

Tip voor de volgende keer, niet meer via KPN bestellen maar via de bekende online kanalen. Zij kunnen sneller leveren tegen de zelfde of betere condities dan KPN. Voor KPN zijn mobiele telefoons een serviceartikel terwijl de online kanalen hier hun core business van hebben gemaakt en als zodanig sneller leveren en betere service verlenen.


Inmiddels weet ik ook niet meer of mijn abonnement nu wel overgezet wordt of dat dit ook geannuleerd is bij het onterecht automatisch annuleren van de bestelde telefoon. Kan een KPN medewerker mij dit vertellen?


Hallo @W.D., welkom op ons forum.

Heel begrijpelijk dat je met smart zat te wachten op jouw nieuwe iPhone 12 Pro. Het is dan ook ontzettend jammer om te lezen dat er bij de levering iets mis is gegaan, waardoor je nu geen nieuw toestel hebt. Het wil nog wel eens voorkomen dat je een reeds betaald toestel opnieuw moet betalen aan de koerier bij de levering. Indien je dit weigert (wat logisch is), mag de koerier het toestel niet afgeven en wordt jouw bestelling automatisch geannuleerd. Wanneer de bestelling geannuleerd wordt, krijg je ook automatisch de kosten van het toestel terug gestort op jouw rekening. De enige oplossing is om dan een nieuwe bestelling te plaatsen. Ik zie dat dit inmiddels gebeurd is. Ditmaal is het toestel nog niet betaald tijdens bestelling en zal je dit bedrag voldoen aan de koerier. Je kunt jouw bestelling volgen op Mijn Bestelling. Je kunt hier inloggen met jouw bestelnummer en postcode.

Momenteel hebben we de Apple iPhone 12 Pro 5G 256GB, Pacific Blue niet op voorraad. Ik durf je niet te zeggen wanneer we het toestel weer op voorraad hebben, maar zodra deze beschikbaar is, sturen we jou een bericht dat het toestel jouw kant op komt. Je zult dus nog even geduld moeten hebben.


"Het wil nog wel eens voorkomen dat je een reeds betaald toestel opnieuw moet betalen aan de koerier bij de levering.”

Beste Denise, lees ik nu in jouw reactie dat het vrij normaal is dat de klant door KPN gevraagd wordt nóg eens (onterecht) meer dan 1100 euro af te rekenen???! En dat het logisch is om dit te weigeren, maar dat de klant hierdoor wél gewoon weer helemaal achterin de rij voor deze gewilde iPhone kom te staan? Het is niet ‘ontzettend jammer’ dat er iets mis is gegaan; het is schandalig dat KPN blijkbaar op de hoogte is van dit probleem en er helemaal niets mee doet! Niets om het probleem op te lossen en al helemaal niet richting de gedupeerde klant. Je zou van KPN toch anders verwachten…

Ik toon vertrouwen in KPN door reeds op 16 oktober in een pre-order te bestellen en daarbij het gehele toestel af te rekenen. Ik had op 26 oktober mijn IPhone moeten ontvangen, maar door een bekende fout bij KPN krijg ik helemaal niets en moet ik nu nog maar zien wanneer het toestel weer op voorraad is. Dit noem ik stank voor dank!


Ik wil uiteraard niet zeggen dat het ‘vrij normaal’ is. Het is absoluut onterecht en betreft ook een fout. Het wil alleen wel eens voorkomen dat dit ten onrechte toch gebeurt. Het is echter wel normaal dat wanneer je dit weigert aan de deur, jouw bestelling wordt geannuleerd en je daarmee ook weer achteraan in de rij komt voor deze gewilde iPhone. Indien je ervoor had gekozen om de betaling aan de koerier te voldoen, hadden we er uiteraard voor gezorgd dat je jouw dubbele betaalde kosten retour zou ontvangen. Dit is niet de normale gang van zaken, maar een workaround voor het probleem. Ik snap dat dit niet wenselijk is, maar ik kan het op dit moment niet anders maken.