Skip to main content

Ik heb een data-only sim-only abonnement bij KPN afgesloten (0970 nummer) naast mijn reguliere sim-only abonnement (met 06 nummer).

De data-only simkaart wil ik toepassen in een mobiel internet router gebaseerd op OpenWRT.

Ik heb speciaal voor KPN gekozen omdat ik weet dat voor alle abonnementen IPv6 ondersteund wordt, wat ik terug zie op mijn iPhone. Mijn iPhone krijgt een IPv6 adres, en is ook in staat unieke IPv6 adressen te delegeren via de Personal Hotspot.

Dit wil ik ook zo op mijn OpenWRT router met de dedicated data-only simkaart. Maar daar krijg ik geen IPv6 adres, terwijl dat in OpenWRT wel wordt ondersteund, en ik weet hoe ik dat moet configureren.

Om te voorkomen dat deze topic over OpenWRT gaat, heb ik als test de data-only simkaart als tweede sim in mijn iPhone geplaatst. Dan zie ik dat het probleem in de simkaart zit. Met mijn 06 nummer krijg ik een IPv6 adres, switch ik naar de 0970 simkaart dan niet.

Dit lijkt mij een provisioningsprobleem, vergelijkbaar met deze topic.

Dit probleem lijkt me veel te ingewikkeld om aan een helpdesk te vragen, daarom vraag ik de moderators om dit op te pakken zoals dat ook is gedaan voor de topic waar ik naar verwijs.

Alvast bedankt.

Ik krijg helaas niet dezelfde aandacht van de moderators als @Dapaool kreeg, dus ik probeer het nu maar eens op 0800-0402.

@Sanne van KPN , @Marcia van KPN en @Jasper van KPN, jullie hebben allemaal @Dapaool geholpen met hetzelfde probleem dat ik heb, en toch duurde het anderhalve maand voor het was opgelost. Ook 0800-0402 geeft aan dat het heel lang kan duren voor ik teruggebeld zal worden.

Zou het niet een kwestie moeten zijn van @Dapaool ‘s dossier erbij pakken en die actie herhalen?

Alvast bedankt,

Pim

Hmm, 0 reacties op dit forum, en 0800-0402 zegt het heel druk te hebben met belangrijker zaken, dus heb ik maar gebruik gemaakt van mijn recht om binnen 14 dagen te ontbinden.

Mogelijk kan ik het zelf oplossen of uitzoeken door over een tijdje weer een abonnement te beginnen, mogelijk doet die simkaart het wel. En anders weten we dat het een structureel probleem is bij KPN.

Hi @pimzand, excuus voor de trage reactie. 

Zou ik je mogen vragen om de APN instellingen te vergelijken tussen die 2 toestellen? Komen ze helemaal overeen? Ik zoek het namelijk in die richting. 

Ik hoor graag van je. 

Ja, als ik de 0970 simkaart in de iPhone stop worden automatisch de juiste APN instellingen gezet: “internet”, net als voor mijn 06 eSim die probleemloos IPv6 krijgt.

In de router moest ik de APN handmatig zetten, ik heb daar “internet” en “advancedinternet” geprobeerd. Maar ik ben gestopt met pogingen nadat ik zag dat het niet op de iPhone werkte.

Zou je het niet eerder moeten zoeken in de provisioning? Dat was bij @Dapaool toch ook het probleem?

Zoals eerder geschreven heb ik opgezegd omdat ik nog binnen de 14 dagen bedenktijd zit.

Als je zou kunnen bevestigen dat in principe IPv6 wordt ondersteund op 0970 simkaarten, dan bestel ik weer een nieuwe simkaart. Maar het zou  ook heel goed kunnen zijn dat IPv6 op geen enkele 0970 simkaart werkt, en dat alleen @Dapaool en ik dat hebben gemerkt cq daarover klagen.

Omdat mijn iPad alleen E-Sim heeft, moest ik eerst de fysieke simkaart met 097x nummer activeren in mijn iPhone. Daar kreeg ik toen gewoon netjes Ipv6 op mijn 097x nummer. 

Maar met het omzetten van fysieke Sim in mijn iPhone naar E-Sim in mijn iPad ging het mis.

Dus IPv6 werkt gewoon op een fysieke Sim met een 097x nummer

@pimzand, zoals je leest hoort dit te werken. Wat je ook kan doen is een KPN Winkel bezoeken om dat gelijk in orde te maken. 

Hi @Alex van KPN , zoals uitgelegd heb ik mijn abonnement opgezegd omdat ik nog in de 14 dagen bedenktijd zat. Aan de hand van @Dapaool s uitleg dat het juist voor fysieke simkaarten wel zou moeten werken, heb ik weer opnieuw een abonnement afgesloten.

Vandaag heb ik de nieuwe simkaart ontvangen. Ik heb hem nu direct in mijn iPhone gestopt, en weer hetzelfde probleem; geen IPv6 adres op de 0970 simkaart, wel op mijn 06 eSim, in hetzelfde toestel met dezelfde APN instellingen.

Er is inderdaad een KPN Winkel vlak bij mij in de buurt. Ik zal eens langsgaan.

Hi ​@Alex van KPN , ik kom net terug van de KPN Winkel.

Ik had er al niet zoveel verwachtingen van, maar het bleek een tijdsverspilling.

Het enige dat de winkel kon doen (na het lezen van dit topic) is een klacht aanmaken, zonder de garantie dat dit binnen de bedenktijd van 14 dagen zou worden opgepakt, laat staan opgelost. En die klacht had ik zelf al ingediend, via 0800-0402.

Waar ik op hoopte is dat de winkel tenminste het probleem zou kunnen reproduceren op hun eigen devices. Maar medewerkers mogen geen simkaarten van klanten in hun eigen devices stoppen, dus ook die bevestiging krijg ik niet.

Ik werd nog in contact gebracht met een medewerker van een andere KPN winkel die goedbedoeld probeerde te bedenken hoe ik zonder IPv6 mijn doelstellingen zou kunnen bereiken, maar zich daarbij vergiste in mobiel versus vast internet.

Het advies van de winkel was om de probleemstelling voort te zetten op dit community forum.

Zou het niet misschien zo kunnen zijn dat _alle_ recente 0970 simkaarten geen IPv6 meer krijgen? De meeste klanten zullen dit nooit merken.

Met “recent” bedoel ik minder dan 5 maanden geleden, want ​@Dapaool kreeg aanvankelijk direct IPv6 op de fysieke simkaart.

De beste suggestie die ik tot nu toe heb gehoord komt van ​@Neville :

Ik denk dat iemand van KPN in het netwerk moet kijken of je E-Sim goed is geprovisioned. Het kan zijn dat je E-Sim niet geprovisioned is met IPv6 voor apn internet.

Wat moet er gebeuren opdat iemand daar inderdaad naar kijkt?

Hi ​@pimzand, bijzonder wel van de winkel. Maar ik pak het zeker met je op hier. De boodschap blijft dat dit zou moeten werken.

Hoe nu verder? Vul in je profiel het nummer in waarmee het niet lukt. Dit neem ik mee en geef ik door aan onze technische dienst. Maak je niet druk over de 14 dagen opzegtermijn, als het niet lukt draai ik het alsnog om. 

Vul het nummer onder "Persoonlijke opmerkingen” in. 

Hi ​@Alex van KPN , bedankt voor je reactie. Ik heb de gegevens ingevuld.

Ik heb daarnaast zojuist ook een prepaid simkaart besteld bij KPN. Daarmee hebben we weer wat extra vergelijkingsmateriaal. Als dit werkt kan ik verder gaan met het configureren van mijn 4G router. Ik weet dat het niet de bedoeling is om simkaarten met een 06 nummer in data-only devices te gebruiken, maar als het goed is, is het tijdelijk.

Dat begrijp ik, en om dit te testen is het ook prima. Nog even voor de duidelijkheid: ik zie in je profiel een 0970 nummer. Daarnaast heb je dus ook een 06-nummer erbij. Werkt het nu wel, of niet? Op beide niet? Of wel op 1? En is dit in een mobiel toestel of alleen in de 4G router? 

Dan heb ik alles op een rijtje. 

Hallo ​@Alex van KPN In deze topic zijn maar liefst 4 simkaarten voorbijgekomen waarvan er nog 3 actief zijn.

1. 06 sim-only op eSim, het primaire nummer van mijn iPhone. IPv6 heeft altijd gewerkt, ook voor mijn laptop via de hotspot
  2. eerste 0970 simkaart, bedoeld voor router, getest op iPhone, geen IPv6. Opgezegd binnen de 14 dagen bedenktijd.
  3. tweede 0970 simkaart, bedoeld voor router, getest op iPhone, ook geen IPv6. Nog actief, maar niet aangesloten. Nog een paar dagen opzegbaar.
  4. 06 prepaid simkaart. IPv6 werkte (als test) direct op iPhone, en na enig tweaken ook op het WAN interface van de router.

Ik kan nu verder uitzoeken hoe ik via prefix delegation de LAN devices een IPv6 adres kan toekennen, net zoals de iPhone Hotspot functie dat doet. Tot het tegoed op is...

Hallo ​@pimzand ik pak hem heel even over van Alex omdat hij afwezig is op dit moment. Ik heb alles even doorgespit en klopt het als ik de conclusie trek dat optie 1 en 4 wel functioneren binnen de interface van de router? En de pure data-abonnementen, 2 en 3, niet? 

Hallo ​@Remco van KPN 

Klopt. Simkaart (1) kan ik niet in de router stoppen want het is een eSim, en de router accepteert alleen fysieke simkaarten. Maar in de iPhone werkt IPv6 volledig, inclusief prefix delegation via de personal hotspot.

Fysieke Simkaart (4) geeft IPv6 in de iPhone en in de router.

De 0970 data simkaarten 2 en 3 geven nergens IPv6, ook niet in een iPhone, waar normaal IPv6 direct uit de doos werkt.

Het lijkt erop dat dit (nu) een structureel probleem is met 0970 data simkaarten. Het zou toch voor KPN eenvoudig moeten zijn om dit te reproduceren.

Duidelijk, ik ga een ticket aanmaken voor onze technische dienst. Wat ik nog van jou zou willen hebben is het tweede 0970 nummer waar IPv6 zowel in de iPhone als in de router niet werkt, dan maakt het makkelijker om het na te kijken. Ik heb nu in ieder geval 1, eindigend op 9605. Dit mag je in je Community profiel invullen onder "Persoonlijke opmerkingen”.

Het zou toch voor KPN eenvoudig moeten zijn om dit te reproduceren.

Eens, dit laat ik dan ook onderzoeken. 

Hi ​@Alex van KPN bedankt voor je reactie. Het nummer van mijn eerste 0970 kaart lijkt me niet relevant, want die is opgezegd binnen de 14 dagen. De huidige, tweede kaart heb ik genomen naar aanleiding van een bericht in dit topic dat het toch zou moeten werken. Inmiddels weten we dat het een structureel probleem is; het ligt niet aan mij want elke nieuwe 0970 kaart heeft het probleem en een nieuwe prepaid kaart werkt gewoon.

Ik ga dus ook mijn huidige kaart opzeggen (vandaag 13e dag) want ik maak nu driedubbele kosten. De prepaid kaart is twee keer zo duur in het gebruik, en de 0970 kaart kost elke maand geld terwijl ik hem nu niet gebruik. Als ik die opzeg beperk ik de kosten nog iets.

Nogmaals, dit is een probleem dat KPN zou moeten kunnen oplossen met hun eigen simkaarten, ik zou daar geen abonnement voor hoeven aan te houden. Zodra het opgelost is ruil ik mijn prepaid kaart graag weer in voor een abonnement.

Duidelijk, ik zie in ieder geval dat de ticket nog open staat, het is dus nog even afwachten tot het op wordt gepakt met de voorkeur om in de middag gebeld te worden. Nog even geduld voor nu dus. 

Reageer