Skip to main content

Vorig jaar is mijn zoon overleden,  en ik heb nog steeds zijn WhatsApp op mijn telefoon staan, nu zie ik net een foto, van een voor mij onbekende vrouw,  bij zijn WhatsApp staan.. ik neem aan dat iemand anders nu zijn nummer heeft, maar nu vraag ik me af,  blijft zo'n nummer een (vaste) bepaalde tijd ongebruikt of gaat het weer meteen op de hoop van "nieuwe " nummers?

Ik vind het toch heel apart om daar nu een andere foto bij te zien…

Alvast bedankt voor je antwoord. 

Nellie 

Geen 'afkoelingstermijn'
Hoe lang duurt het voordat een nummer opnieuw wordt uitgegeven? Dat verschilt: wettelijk is er namelijk geen 'afkoelingstermijn'. Vodafone schrijft in een reactie dat originele Vodafonenummers, dat wil zeggen: nummers die door Vodafone zijn afgenomen van ACM, na ongeveer negen maanden terug in de roulatie gaan; voor T-Mobile geldt zes maanden. Hi en Tele2 hebben het over drie maanden.

KPN geeft aan dat er geen termijn bestaat, wat betekent dat 'een telefoonnummer dat vandaag vrijkomt, eventueel morgen alweer uitgegeven kan worden'. De procedure na het beëindigen van een abonnement is altijd hetzelfde, of het nou gaat om overlijden of andere redenen.
Bron: AD

Dit artikel is inmiddels wel 10 jaar oud, inmiddels zijn er meer nummers in gebruik en worden ze dus nog sneller uitgegeven.

Citaat uit https://nl.wikipedia.org/wiki/WhatsApp

Accounts worden geïdentificeerd op een mobiel telefoonnummer. Er is daarom ook nog een apparaat nodig dat beschikt over een telefoonnummer, zoals een smartphone.

Ze maken dus handig gebruik van de (nummer) administratie van een ander, maar dat moge duidelijk zijn voor de gebruikers. De mobile telefoonaanbieders staan helemaal buiten deze club in de verre.
Ga het daar eens vragen (!)

Als ik wat cynisch overkom dan klopt dat, want “dat krijg je ervan als een ieder achter zo’n bedrijf aan loopt” En zich daar van afhankelijk maakt mij zal daar niet tegenkomen.

( De aanleiding voor deze vraag is wel zeer treurig )

Ha ​@Nellie Ha, welkom! Wat een ontzettend onaangename verrassing moet dat zijn geweest! Het klopt wat hierboven wordt gezegd, er is geen wettelijke standaardtermijn. Wij houden bij KPN ongeveer 6 maanden aan. Na die periode kan een 06-nummer dus weer uitgegeven worden. 

Ondanks dat ik me voor kan stellen dat deze periode voor jou extra zwaar kan zijn door het verlies van je zoon, wens ik je toch fijne feestdagen toe!🎄

Er is geen wettelijke afkoelingsperiode maar wel een richtlijn van ACM. Voor 0909-nummer is afkoelingsperiode 1 maand, voor andere nummer (vast en mobiel) een jaar. Voor 06-nummer is de regel dat ACM 1 jaar na toewijzing de nummer kan terug vorderen indien het niet gebruikt is. De toewijzing is maar idR lange tijd geleden in een blok, dus de kans dat de nummer nog niet gebruikt is, heel klein. Bij overstappen naar een andere provider wordt de toewijzing opnieuw berekend, als de nieuwe provider uit welke reden dan ook binnen 1 maand niet gebruik, verval de nummer en wordt terug gegeven aan ACM.

Reageer