Skip to main content

Beste KPN,

Ik ben momenteel woonachtig net over de grens in het buitenland maar ben actief lid van een jongerenorganisatie in Nederland. Hierdoor zou ik graag een mobiel abonnement/nummer uit Nederland hebben.

Ik ben zelf in Nederland langs geweest in een KPN winkel en er werd mij verteld dat er geen problemen hiermee zijn aangezien ik vaak genoeg aanwezig ben in Nederland (ook al is het minder dan 50%) en het allemaal EU is. Hetzelfde antwoord kreeg ik toen ik belde.

Hier op het forum en op de KPN website had ik wat gelezen over het aantonen van een duurzame band met Nederland indien het abonnement meer in het buitenland gebruikt wordt. Ik krijg dus twee verschillende antwoorden en ben benieuwd naar jullie antwoord.

Alvast bedankt.

... ben actief lid van een jongerenorganisatie in Nederland. Hierdoor zou ik graag een mobiel abonnement/nummer uit Nederland hebben.

Waarom zou je een mobiel abonnement willen als je hier lid bent van een jongerenorganisatie? Ik snap die logica niet.

Ik ben zelf in Nederland langs geweest in een KPN winkel en er werd mij verteld dat er geen problemen hiermee zijn aangezien ik vaak genoeg aanwezig ben in Nederland (ook al is het minder dan 50%) en het allemaal EU is. Hetzelfde antwoord kreeg ik toen ik belde.

Waarom dan hier de vraag stellen? Waarom heb je dan niet allang een abonnement afgesloten? 

Volgens mij moet je een Nederlands adres hebben. Maar daar kom je vanzelf achter als je gewoon afsluit.

... ben actief lid van een jongerenorganisatie in Nederland. Hierdoor zou ik graag een mobiel abonnement/nummer uit Nederland hebben.

Waarom zou je een mobiel abonnement willen als je hier lid bent van een jongerenorganisatie? Ik snap die logica niet.

Waarom dan hier de vraag stellen? Waarom heb je dan niet allang een abonnement afgesloten? 

Volgens mij moet je een Nederlands adres hebben. Maar daar kom je vanzelf achter als je gewoon afsluit.

Ik heb momenteel al een mobiel abonnement/nummer in het buitenland maar wil liever een Nederlandse hebben wegens hoge belkosten naar Nederland met mijn huidige abonnement.

Ik vroeg mij meer af of er nadelige gevolgen aanwezig zijn als ik dat abonnement meer in het buitenland gebruik dan in Nederland, vandaar dat ik dat hier navraag voordat ik iets afsluit.

@LPV 

Algemene Voorwaarden voor vaste en mobiele telecommunicatiediensten

25.2 Roam Like Home

In de meeste landen in Europa betaalt u voor bellen, sms’en en internetten hetzelfde als in Nederland. Dat noemen we ‘Roam Like Home’. Dit geldt in elk geval voor alle landen binnen de EU en ook voor IJsland, Liechtenstein, Noorwegen. U betaalt alleen hetzelfde tarief als u kunt laten zien dat u in Nederland woont of wanneer u een duurzame band met Nederland hebt. Bijvoorbeeld omdat u in Nederland werkt of een bedrijf hebt. Of als u een opleiding in Nederland volgt.

Vraagt u een abonnement aan waarmee u in het buitenland kunt bellen, sms’en of internetten? Dan kunnen we u vragen om gegevens die nodig zijn om te bepalen of u de ‘Roam Like Home’-tarieven kunt gebruiken.

Hebt u al een abonnement waarbij u de ‘Roam Like Home’-tarieven gebruikt? Dan kunnen we af en toe controleren of u nog steeds een duurzame band hebt met Nederland. Bijvoorbeeld door te kijken naar het bel-, smsof internetgebruik in de EU. Twijfelen we of u nog aan de voorwaarden voldoet? Dan laten we dat aan u weten. U kunt dan binnen 2 weken uw gedragspatroon aanpassen. Of u kunt ons op een andere manier laten zien dat u aan de voorwaarden voldoet. Lukt dat niet dan kunnen we maatregelen nemen. We kunnen dan bijvoorbeeld een toeslag rekenen voor dataroaming.

@TDN ,

Dank voor je reactie.

Weet jij of een bewijs van lidmaatschap genoeg is voor het aantonen van een duurzame band?

@LPV Je kan beter bij een KPN winkel een abo afsluiten, dan kunnen ze ook gelijk een buitenlandse IBAN invoeren. Online gaat het alleen met Nederlandse IBAN.

Over de voorwaarden, ik denk niet dat een lidmaatschap genoeg is als bewijs. Maar volgens mij controleert niemand de duurzame band met Nederland. 

@TDN De IBAN is geen enkel probleem aangezien ik een ook een Nederlandse rekening heb. Denk jij niet dat zij een melding krijgen als het abonnement meer gebruikt wordt in het buitenland? 

Het zal waarschijnlijk allemaal wel goed gaan maar ik wil gewoon zeker zijn dat ik er in de toekomst geen gedoe mee krijg.

@LPV Ik weet ook niet meer, maar ik heb nog niemand horen klagen over boete bij "Roam like home”. Ik ken genoeg mensen, die vroeger hier woonden  dan naar EU buitenland emigreerde en gewoon hun NL nummer houden.

Dank voor al jullie antwoorden, ik weet voldoende.

Reageer