Skip to main content

Ik heb vandaag een raar probleem gehad met 2G.

Ik was met mijn oude mobiele telefoons (zie mijn profiel) in Zaandam. Rond 17:00 wilde ik de Motorola International 1000 (autotelefoon uit 1992) gaan testen. Ondanks uitstekend bereik lukte het mij niet om te bellen (toon 0.25 sec. aan, 0.25 sec. uit). Ik probeerde 1200 te bellen en het 06-nummer van mijn smartphone. Wanneer ik met mijn smartphone (Vodafone) naar het 06-nummer van de Motorola belde, werd ik meteen doorgeschakeld naar Voicemail. Ik heb daarna de telefoon uit- en aangezet maar dit loste het probleem niet op.

Hierna probeerde ik het op de Pocketline Darwin Plus uit 1996, exact hetzelfde probleem!

Vervolgens gesproken met KPN-medewerker via chat, deze adviseerde mij om te controleren of ik doorschakelen actief had voor alle inkomende oproepen. Ondanks dat ik wist dat dit niet het geval was (beide toestellen werken immers prima bij mij thuis) heb ik op de Pocketline geprobeerd de status hiervan op te vragen, deze beschikt over een handig menu hiervoor. In tegenstelling tot thuis, waar ik na ongeveer 2 seconden de status krijg te zien, werkte ook dit niet.

De medewerker vroeg mij of ik wel SMS-berichten kan sturen. Dit heb ik geprobeerd op de Pocketline (de Motorola heeft geen SMS-mogelijkheid), dit werkte wél naar behoren.

Daarna had de medewerker even geen verdere mogelijkheden voor mij om te testen, mogelijk zou er sprake zijn van een lokale storing. Op de site van KPN werd echter geen storing vermeld op het adres waar ik mij op dat moment bevond, evenmin op Allestoringen.

Ik ben rond 17:45 met de trein naar huis gegaan, op station Zaandam nogmaals geprobeerd op de Pocketline (1200 bellen en status doorschakelen opvragen), nog steeds hetzelfde probleem. Waarschijnlijk ben ik toen verbonden geweest met een andere zendmast, die stond toen op zo’n 50 meter afstand, dus perfect signaal.

Eenmaal bij station Castricum aangekomen bovenstaande twee handelingen nogmaals uitgevoerd, nu werkte alles weer naar behoren! Op station Alkmaar nog tweemaal status doorschakelen opvragen geprobeerd, werkte nog steeds. Ik ben nu weer thuis en beide telefoons doen het weer zoals gewoon.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand geweest kan zijn?

Ik heb inderdaad al even niet meer gereageerd, wel heb ik meegelezen. Vooral jullie bevindingen van de laatste dagen zijn interessant. Ik heb geen idee of we hier daadwerkelijk iets aan kunnen doen. Maar, ik ga de bevindingen wel even doorgeven. Zodra ik daar verdere reactie op heb kom ik er op terug. 


Dank voor je reactie, @Erik_. Zou top zijn als je dit intern kan doorgeven. Ik blijf hopen dat hier een oplossing voor kan worden gevonden, de ondersteuning voor oude toestellen is de primaire reden dat ik twee prepaid SIM’s bij KPN heb. Ook als het niet opgelost zou kunnen worden, zou ik het in ieder geval fijn vinden om de oorzaak te weten. Alvast bedankt en ik hoor het graag als je nog iets van mij/ons nodig hebt.


Hoi @Erik_, is hier al meer over bekend?

Hierbij nog een vergelijking. Links de ‘probleem’locaties (congestietoon bij uitgaand gesprek, Voicemail bij inkomend gesprek). Rechts de sites met Huawei BTS.

 


@tobiastheebe Interessant om te zien hoe een oude GSM implementatie nu kennelijk omgaat met nieuwe infrastructuur implementaties. Ik denk dat de kans groot is dat er ergens een incompatibiliteit in 1 van de protocollen zit. Een ‘geaccepteerde bug’ of interpretatie van de 3GPP specificaties destijds 30 jaar geleden waar men nu geen rekening meer mee wenst te houden. Misschien is het wel makkelijk te fixen, maar je kan op de stoel van Huawei/KPN gaan zitten en dan omzet (ARPU) aanschouwen. Als je nu 25+ euro per maand aan abogelden aftikte m.b.t. het toestel en vele anderen in NL deden dat ook, zou het een heel ander verhaal zijn. Maar iedereen weet dat vanaf dit jaar al 2G uitschakeling zal beginnen (nog niet bij KPN welliswaar). Als het je hobby is zou je kunnen kijken of OSMoCom.org iets kan betekenen om legacy apparaten nog tot in lengte van dagen te kunnen gebruiken (in afgeschermede omgeving dan). Als het broodwinning is, is het een kwestie van veel geld vragen voor fixes, vooral omdat de tijd niet kan worden besteed aan nieuwe implementaties en daarmee dus achter gaat lopen op concurrentie.

Maar aangezien kennelijk ook bij moderne 4G/3G/2G toestellen problemen (kunnen) optreden, kan het ook best zijn dat er sprake is van dynamisch spectrum delen en dan is het gezien de eerder genoemde ARPU enz wel duidelijk waar de voorkeur en focus ligt.


Hoi @tmoesel, het gaat hier inderdaad om ondersteuning voor legacy apparatuur, echter omdat KPN het GSM-netwerk garandeert tot tenminste 2025 vind ik het redelijk als intern een onderzoek wordt gestart. Ik ben niet de enige die tegen deze problemen aanloopt en als deze op te lossen zijn dan zou KPN mij en deze andere klanten daar erg blij mee maken.

Het mooiste zou zijn als dit bereikt kan worden met een configuratiewijziging in de Huawei baseband die KPN naar de betreffende apparatuur zou kunnen pushen.

Ook als het (schijnbaar) niet opgelost zou kunnen worden, bijvoorbeeld door een hardwarebeperking, dan verwacht ik tenminste een officiële uitspraak/uitleg van KPN hierover.

Tenslotte ben ik bekend met OSMoCom omdat ik ook analoge technologieën als ATF/NMT interessant vind. Misschien in de toekomst zelf eens een BTS opzetten.


Ik heb inmiddels wat mensen gevonden die hier naar kunnen kijken, dus dat is goed nieuws.

@tobiastheebe, jij hebt je 06-nummers al in je profiel staan, kun je (voor de volledigheid) aangeven welk van die nummers in welk toestel zit? 

@Ewee, wil jij ook je forumprofiel invullen met je 06-nummer(s) en welke in welk toestel zit. 


Dank voor je reactie, @Erik_. Inderdaad mooi nieuws!

  • Nokia Pocketline Darwin+: 06-53*
  • Samsung Galaxy S10+ (SIM2 op 2G-only): 06-30*

Hoor het graag als je nog informatie van mij nodig hebt.


OK.
Ik heb zojuist het volledige nummer (06 - 12 ** ** ** **) ingevuld in mn profiel.
Ik gebruik afwisselend Motorola International 2200 en Motorola International 1000. Beide met dezelfde simkaart, en beide met exact hetzelfde 2G probleem, namelijk dat gesprekken alleen mogelijk zijn in de nabijheid van bepaalde antennemasten, terwijl in de buurt van andere antennemasten de oproep wel doorkomt maar de daadwerkelijke verbinding vervolgens meteen verbroken wordt zodat een gesprek niet mogelijk is.
Als ik een Nokia 6300 gebruik (ook met dezelfde simkaart) treedt het probleem niet op.
Overigens wil iemand de Motorola International 1000 van mij kopen, dus vanaf nu zal ik zelf de Motorola International 2200 gebruiken. De 1000 blijft dus ook nog in gebruik (maar door iemand anders).
Ben heel benieuwd!


Dank voor de info, ik heb het doorgegeven. Zodra ik een update heb, of meer informatie nodig heb, kom ik hier weer aankloppen :)


Dag @Erik_, heb je al een update voor ons?


Dag @Erik_, heb je al een update voor ons?

Beste @tobiastheebe, 

Erik heeft vandaag vrij, ik denk dat ie maandag weer aanwezig is. En andere collega’s van Erik kunnen dit ook eventueel oppakken. Ik kan je alleen niet vertellen wanneer dit gebeurd, want het is erg druk op het Forum.


Dank voor je reactie, ik wacht rustig af. In de tussentijd hoor ik het graag als wij nog iets kunnen testen.

Ik heb trouwens gisteren nog wel zelf een test gedaan. Binnen een Huawei-site heb ik een scanner naast mijn telefoons gelegd en geluisterd naar de zendfrequentie van P-GSM 900 (912 MHz). Bij een uitgaand gesprek op mijn Pocketline Darwin+ (die op een Huawei BTS dus niet werkt) hoor ik wel dat de verbinding wordt opgebouwd maar volgen er geen voice frames en wordt de verbinding verbroken. Op mijn andere toestel (Galaxy S10+) zijn deze voice frames wel te horen na opbouw van de verbinding.

Bovenstaande zette mij aan het denken: zou het iets met voice codecs of bit rates te maken kunnen hebben?


Ik heb trouwens gisteren nog wel zelf een test gedaan. Binnen een Huawei-site heb ik een scanner naast mijn telefoons gelegd en geluisterd naar de zendfrequentie van P-GSM 900 (912 MHz). Bij een uitgaand gesprek op mijn Pocketline Darwin+ (die op een Huawei BTS dus niet werkt) hoor ik wel dat de verbinding wordt opgebouwd maar volgen er geen voice frames en wordt de verbinding verbroken.

Je kan niet de conclusie trekken dat er verbinding wordt opgebouwd aan de hand van wat een scanner aan geluid produceert op grond van wat in in een bepaalde frequentieband (UpLink) analoog binnenkrijgt. En er is ook nog DownLink, ‘dus wat zegt of zei de BTS’. Als die ‘scanner’ een high-end protocol tester van b.v. Rohde & Schwarz of Anritsu zou zijn (10kEuro of exponentieel veelvoud), is het een ander verhaal. Maar dan moet je in principe inbreken op je eigen communicatiekanaal om iets zinnigs te kunnen zeggen. 

In theorie zou je het toestel eerst eens open kunnen schroeven en dan op zoek gaan naar test/log punten op de printplaat in de hoop dat daar op een digitaal niveau informatie af te tappen is die iets zegt over de protocol onderhandeling. Dan nog kan het lastig zijn, omdat een 30 jaar oud ontwerp geen weet heeft van wat dat ontwerp e.v.t. vanuit zichzelf fout doet.

 


Helaas heb ik alleen een oudere handscanner (Yupiteru MVT-7100) ter beschikking en kan ik niet tegelijkertijd de down- en uplink in de gaten houden. Daardoor weet ik niet wat de BTS zegt tegen mijn MS, maar ik hoor wel dat er abrupt geen communicatie vanuit MS naar BTS meer is na opbouw van de verbinding.


Helaas heb ik alleen een oudere handscanner (Yupiteru MVT-7100) ter beschikking en kan ik niet tegelijkertijd de down- en uplink in de gaten houden. Daardoor weet ik niet wat de BTS zegt tegen mijn MS, maar ik hoor wel dat er abrupt geen communicatie vanuit MS naar BTS meer is na opbouw van de verbinding.

Met die MVT-7100 kun je inderdaad wel ongeveer horen dat er communicatie gaande is, net als dat je met een standaard spectrumviewer dat ook wel kan laten zien. Maar het is analoog weergeven van sowieso al compleet versleutelde digitale signalen. Het is zo te lezen een aanzet tot verbindingsopbouw die dan ergens op fout gaat, maar dat is een spelt in een hooiberg voor een analoge scanner.

Je zou kunnen kijken of je ergens een data-achtige kabel kan aansluiten op het toestel. Vrijwel alle chips/SoC’s hebben wel 1 of meerdere UART/serieele poorten. Als je de hoofd serieele poort hebt, kan je daar in principe met een zogenaamde FTDI kabel met een USB poort van de laptop verbinden. En dan een heel scala aan AT-commando’s uitvoeren.


Ik heb nog even nagedacht en denk toch niet dat het aan een incompatibiliteit m.b.t. de voice codecs ligt. Dit omdat ook inkomende oproepen niet gerouteerd kunnen worden naar het betreffende toestel wanneer deze met een Huawei BTS is verbonden. Inkomende oproepen gaan direct naar Voicemail. SMS werkt wel zowel inkomend als uitgaand.

Ik wacht verder bericht af van @Erik_ omdat het gissen blijft.


Wat goed om via dit forum achter te komen wat er (vermoedelijk) aan de hand is met m'n wat oudere autotelefoon.

Mijn originele BMW autotelefoon (bouwjaar 2000) heeft nl. precies deze symptomen: wel SMS maar niet kunnen bellen, althans bijna nergens meer hier in de buurt van Den Haag. Ik heb de antennekaart gefilterd op de KPN/Ericsson masten (lichtgroene cirkel met alleen band 20) en alleen in de buurt van zo'n mast (met een straal van ongeveer een kilometer) werkt de telefoon, verder nergens meer.

Ik begon al te twijfelen of het aan m'n telefoon lag, maar zo te lezen zou het toch wel eens een Huawei probleem kunnen zijn. Hopelijk is er wat aan te doen!

     


Dag @Erik_, heb je al een update voor ons?

Ik heb helaas nog geen terugkoppeling mogen ontvangen. Zojuist heb ik er een herinnering achteraan gestuurd.

 


@Erik_ Dank voor je reactie, ik kijk uit naar een volgende update.

@Gijs R Ook dank voor jouw reactie, goed om te weten dat het probleem met een relatief modern toestel ook voor lijkt te komen.

Ik heb een Nokia 6310i (2002) en @Ewee een 6300 (2006) waarmee we wel kunnen bellen wanneer verbonden met een Huawei BTS. Het probleem lijkt zich dus voor te doen op toestellen van ~2000/2001 en ouder.

Toestellen waar we weten dat ze niet meer correct functioneren op een Huawei BTS:

  • Nokia Pocketline Darwin+ (1996) van mij
  • Motorola International 2200 (1996) van Ewee 
  • Motorola International 1000 (1992) van mij en Ewee

@Erik_ Is hier al meer over bekend?

Aan bovenstaande lijst van betroffen toestellen kan worden toegevoegd:

  • Ericsson GH172 Hotline (1993), uitvoering D2 Privat (getest in Purmerend)

Hallo @tobiastheebe , ik heb sinds kort een Fysic MG-2950 bureautelefoon met sim kaart.

Ik kan er mee bellen en sms en over 2G en werkt perfect.

Aleen jammer dat ik het toestel maar maximaal 5 jaar kan gebruiken, want dan schakelt KPN 2G af.

Ik ben gewend 'eeuwen' met mijn spullen te doen.:thinking:

 


@JanD Op nieuwe(re) toestellen speelt dit probleem inderdaad niet. Met mijn Nokia 6310i uit 2003 kan ik op zowel Ericsson- als Huawei-locaties bellen en gebeld worden. In vergelijking met mijn andere toestellen is dit een nieuw/modern toestel.

De door KPN gestelde datum (april 2025) is volgens mij nog geen ‘harde’ datum waarop het netwerk wordt uitgeschakeld.

Om duidelijkheid te geven over de toekomst van 2G garandeert KPN het 2G netwerk tot tenminste april 2025.

Bron: https://www.kpn.com/zakelijk/blog/-de-toekomst-van-iot-vraagt-om-meer-dan-2g.htm

 


Hallo @tobiastheebe , bedankt, interessante artikelen.

 


@Erik_ Inmiddels twee weken verder, heb je al iets gehoord van jouw collega’s?


Het zelfde probleem met mijn Nokia 2110(i) in Gouda, niet kunnen bellen of gebeld worden, wel sms-en. Aangezien dit probleem al meer dan een half jaar geleden is aangekaart door tobiastheebee,  de enorme trage reacties van KPN, en het voornemen dat netwerk in 2025 uit te schakelen, heb ik weinig hoop dat het nog verholpen wordt. Het probleem gewoon laten bestaan als ontmoedigingsbeleid is meer voorgekomen bij KPN, zie ik ook hier gebeuren.ðŸ˜