Skip to main content

Ik betaal de telefoon abonnementen voor mijn kinderen. Ben tevreden over het netwerk van KPN etc allemaal geen probleem.  Waar mijn pijn ligt is het volgende. Mijn jongste kon zonder enige vorm van controle of melding aan de abonnement houder (ikke dus) betalingen doen in de Google Play store welke worden afgerekend via MIJN ABONNEMENT??? Wacht wat? ja zonder toestemming kan je kind dus op een normaal abonnement zaken kopen. .. standaard!!! Geen optie.. standaard, en je krijgt er als abonnement eigenaar geen melding van… mooi zeg…

Ik bellen met de helpdesk, ik krijg een mevrouw aan de telefoon die nog ongeïnteresseerder was een pannenkoen (sorry pannenkoen) die mij wist te melden en ik parafraseer “ja mijnheer er kan zoveel tegenwoordig en oplichting kan heel makkelijk zo voor kinderen.. we kunnen dan blokkeren hoor als u dat wil en nee wij nemen geen verantwoording, nog iets? Tot ziens… tuut tuut tuut” 

Dus ik krijg er geen melding van, vraag het niet aan of wens het te gebruiken en moet het expliciet uit laten zetten???? Wat mis ik hier???? Ik ben best geïrriteerd kan ik je melden want ik tik weer geld af omdat een bedrijf omgekeerde wereld gaat spelen? Wat een maf verhaal zeg.

Ik hoop dat ik het allemaal mis heb en dat ik het verkeerd heb begrepen en dat ik dus niet zonder enige vorm van restrictie alles open heb gezet voor oplichting en aankoop zonder toestemming… of krijg ik ee flauw antwoord dat het ergens in de kleine lettertjes staat?

 

Ik vind het maar wat. Wees gewaarschuwd!!! Betalen via je abonnement bij KPN kan zonder enige vorm van controle of restrictie! Heel flauw en bijzonder onprofessioneel.

 

 

Hallo @MennoDre , in de instellingen van de PlayStore op je mobiel is van alles in te stellen om dat soort dingen te voorkomen.

Succes.

 


Hoi @JanD dank voor je tip. Ik was inmiddels ook al zover maar wel nadat het probleem al was ontstaan. Ben ik nou echt de enige die het gek vind dat je een krediet faciliteit zonder toestemming als betaalmiddel kunt aangeven? Dat is toch raar? Laat dan in ieder geval duidelijk weten dat het kan en dat je het actief moet uitzetten?

 

Hoeveel ouderen en kinderen zouden hier nat op gaan? Heel apart vind ik het. 


Welkom op ons forum @MennoDre

Als zulke kosten ineens als verrassing op je factuur staan, snap ik wel dat je daarvan schrikt. Wat JanD aangeeft klopt. We bieden de mogelijkheid om aankopen in de Google Play store via je factuur te betalen, alle informatie staat op onze website. Hoe en wanneer dit gebeurt, en de beveiliging die daarbij ingesteld is, dat bepaal je zelf in de instellingen van de Play store. De eerste keer dat je via de factuur wilt betalen wordt moet je dit specifiek kiezen en wordt dit geverifieerd, zoals ook op de site staat, dus het gebeurt niet ‘zomaar’. Daarom kan ik helaas niets voor je doen wat de kosten betreft.

Ik hoop dat je eruit komt met de instellingen, laat het gerust weten als je daar hulp bij nodig hebt.


Zo dat duurde even. Dank voor de antwoorden, ik waardeer de moeite. Ik ben het er alleen nog niet helemaal mee eens (zul je snappen 😉 )

Het is vooral de situatie die gek is. Het is mijn abonnement, ik betaal het en ben contact persoon. Hoe kan dan iemand die geen contact persoon is zonder mijn tussenkomst het als betaalmiddel in stellen? Dat is wat me vooral stoort. We moeten MFA op zo'n beetje alles doen tegenwoordig maar als minderjarige op abonnement van zijn vader een betaalmethode toevoegen kan zonder restrictie? Dat vind ik gek.. Snap dat het op zijn telefoon is en zijn nummer maar de abonnementhouder ben ik en ik heb geen enkele melding gehad. Hoop dat jullie snappen wat ik bedoel 🙂 Probeer niet mijn gelijk te krijgen alleen een situatie te schetsen die volgens mij niet klopt of op zijn minst nog eens tegen het licht gehouden zou kunnen worden. Helemaal omdat het een krediet faciliteit betreft.. 

Nogmaals dank verder.

grt 


Zo dat duurde even. Dank voor de antwoorden, ik waardeer de moeite. Ik ben het er alleen nog niet helemaal mee eens (zul je snappen 😉 )

Het is vooral de situatie die gek is. Het is mijn abonnement, ik betaal het en ben contact persoon. Hoe kan dan iemand die geen contact persoon is zonder mijn tussenkomst het als betaalmiddel in stellen? Dat is wat me vooral stoort. We moeten MFA op zo'n beetje alles doen tegenwoordig maar als minderjarige op abonnement van zijn vader een betaalmethode toevoegen kan zonder restrictie? Dat vind ik gek.. Snap dat het op zijn telefoon is en zijn nummer maar de abonnementhouder ben ik en ik heb geen enkele melding gehad. Hoop dat jullie snappen wat ik bedoel 🙂 Probeer niet mijn gelijk te krijgen alleen een situatie te schetsen die volgens mij niet klopt of op zijn minst nog eens tegen het licht gehouden zou kunnen worden. Helemaal omdat het een krediet faciliteit betreft.. 

Nogmaals dank verder.

grt 

 

Als ik hier nog even op mag reageren: Ik heb hetzelfde als vader met twee abonnementen op mijn naam (die in werkelijkheid gebruikt worden door twee kinderen).

Jij gaat het abonnement aan op jouw naam en geeft dit nummer met een telefoon vervolgens aan je kind. Dan ben en blijf jezelf toch zelf verantwoordelijk voor wat het kind ermee doet? 

Je kan die verantwoordelijkheid niet doorschuiven naar de provider (KPN in deze dan) want die kan met geen mogelijkheid weten wie in werkelijkheid het nummer en het abonnement gebruikt. 

Daarnaast blijkt volgens mij uit dit verhaal dat de problematiek niet ligt bij KPN maar bij de Google Playstore die niet aan voldoende authenticatie doet.

 

Als ik iets mis in het verhaal hoor ik het ook graag hoor!

 


Zo dat duurde even. Dank voor de antwoorden, ik waardeer de moeite. Ik ben het er alleen nog niet helemaal mee eens (zul je snappen 😉 )

Het is vooral de situatie die gek is. Het is mijn abonnement, ik betaal het en ben contact persoon. Hoe kan dan iemand die geen contact persoon is zonder mijn tussenkomst het als betaalmiddel in stellen? Dat is wat me vooral stoort. We moeten MFA op zo'n beetje alles doen tegenwoordig maar als minderjarige op abonnement van zijn vader een betaalmethode toevoegen kan zonder restrictie? Dat vind ik gek.. Snap dat het op zijn telefoon is en zijn nummer maar de abonnementhouder ben ik en ik heb geen enkele melding gehad. Hoop dat jullie snappen wat ik bedoel 🙂 Probeer niet mijn gelijk te krijgen alleen een situatie te schetsen die volgens mij niet klopt of op zijn minst nog eens tegen het licht gehouden zou kunnen worden. Helemaal omdat het een krediet faciliteit betreft.. 

Nogmaals dank verder.

grt 

 

Als ik hier nog even op mag reageren: Ik heb hetzelfde als vader met twee abonnementen op mijn naam (die in werkelijkheid gebruikt worden door twee kinderen).

Jij gaat het abonnement aan op jouw naam en geeft dit nummer met een telefoon vervolgens aan je kind. Dan ben en blijf jezelf toch zelf verantwoordelijk voor wat het kind ermee doet? 

Je kan die verantwoordelijkheid niet doorschuiven naar de provider (KPN in deze dan) want die kan met geen mogelijkheid weten wie in werkelijkheid het nummer en het abonnement gebruikt. 

Daarnaast blijkt volgens mij uit dit verhaal dat de problematiek niet ligt bij KPN maar bij de Google Playstore die niet aan voldoende authenticatie doet.

 

Als ik iets mis in het verhaal hoor ik het ook graag hoor!

 

Dank je, in essentie heb je gelijk maar wat mij stoort is dat ik niet gekend wordt als abonnement “eigenaar”. Je stelt een krediet faciliteit in en daar zou de eigenaar toestemming voor moeten geven. Je moet iets toevoegen in de store om dit te doen. Vanaf dat moment zou ik als eigenaar gekend moeten worden dat er een verzoek is tot krediet. Niet de eigenaar van de telefoon maar de abonnement houder, ik dus. 

Ik kan het kind dat niet direct kwalijk nemen want die overzien dat vaak niet, net als ouder mensen overigens. Als ik iemand in laat loggen op een Netflix account dat van mij is dan krijg ik als eigenaar een mail dat er een nieuwe inlog is. Dan kan ik actie ondernemen om te kijken of dat klopt. Om het even of ik mijn account gedeeld heb of niet. Het blijft gek dat de telefoon als eigenaar gezien kan worden en niet de fysieke abonnement houder. 

Nogmaals ik wil geen zeur zijn (ben ik inmiddels wel) maar het blijft gek dat de rechtmatige “eigenaar” de persoon die de zakelijke overeenkomst aangaat niet gekend wordt omdat KPN (in dit geval) aanneemt dat de betaler ook de gebruiker is? Het enige dat ik had willen zien is dat het abonnement als betaal middel was toegevoegd aan Google Play dan had ik actie kunnen ondernemen en niet achter de feiten aangelopen. 

Alles wat ik hoef te doen is een telefoon lenen van iemand met een KPN account, account toevoegen en abonnement als betaalmiddel instellen en bestellen maar zonder weten of toestemming van de eigenaar… dat blijft gek in mijn wereld :-)


Nu is het me iets duidelijker. Maar dan ben ik het zeker met je eens. Als er ook maar iets wordt gedaan dat een financiële invloed op je abonnement heeft zou je dit moeten kunnen bevestigen als abonnementshouder. Bijvoorbeeld via Mijn KPN of zoiets. Of een link in een sms waardoor je doorgaat naar een internetpagina waar je met je KPN ID moet inloggen om de extra kosten te bevestigen.


Nu is het me iets duidelijker. Maar dan ben ik het zeker met je eens. Als er ook maar iets wordt gedaan dat een financiële invloed op je abonnement heeft zou je dit moeten kunnen bevestigen als abonnementshouder. Bijvoorbeeld via Mijn KPN of zoiets. Of een link in een sms waardoor je doorgaat naar een internetpagina waar je met je KPN ID moet inloggen om de extra kosten te bevestigen.

 

Exact dat, ik krijg ook de factuur op mijn mail adres waarom dan niet een dergelijke wijziging ter bevestiging. 

Gelukkig nu voel ik me niet helemaal gek :D 

 

grt 


​​Dank voor de extra uitleg @MennoDre. Net als @Ward_ begrijp ik je punt wel. Je krijgt vanuit de Google Play store overigens wel altijd een e-mail ter bevestiging van een aankoop. Op welk e-mailadres dit binnen komt hangt af van het account waarmee ingelogd is op de Play Store. Ik kan geen toezeggingen doen, maar ik neem je signaal mee als suggestie ter verbetering.


​​Dank voor de extra uitleg @MennoDre. Net als @Ward_ begrijp ik je punt wel. Je krijgt vanuit de Google Play store overigens wel altijd een e-mail ter bevestiging van een aankoop. Op welk e-mailadres dit binnen komt hangt af van het account waarmee ingelogd is op de Play Store. Ik kan geen toezeggingen doen, maar ik neem je signaal mee als suggestie ter verbetering.

Dank je wel @Alexandra  voor de terug koppeling. In de context van de vraag is de mail ook het probleem. Er van uit gaan dat de gebruiker de eigenaar is daar gaat het mis. Het minste zou moeten zijn dat je inlogt met je KPN ID om dergelijke wijzigingen toe te staan.

Nogmaals dank voor de terugkoppeling. 

 

grt Menno


Ik lees dit op dit forum en maak nu een jaar later hetzelfde mee. 

Mijn zoon heeft een kids-sim en heeft voor bijna 300 euro gedownload via onze factuur. 

Wat ik raar vind is dat als je normaliter een betaling doet, je tenminste moet bevestigen met gebruikersnaam en wachtwoord en dat mijn zoon dat dus niet hoefde te doen. 

Je geeft je kind inderdaad zelf toestemming voor het downloaden van apps (en bedenk...ook de gratis apps worden "aankopen" genoemd!) maar dat doe je vanwege de leeftijd van je kind. Hij mag bijv. alleen apps downloaden die bij zijn leeftijd passen en omdat hij zelf nog niet mag internetbankieren dacht ik dat hij dan geen stomme aankopen kon doen.

Ik heb zelf namelijk "betalen via je factuur" nooit aangezet en mijn zoon heeft dat dus zomaar zonder mijn toestemming wel kunnen doen. Onbegrijpelijk vind ik dat! Als ik mijn eigen factuur wil inzien moet ik inloggen met MijnKPN-ID, gebruikersnaam en wachtwoord dus. Op het moment dat KPN-Pay ingesteld wordt zou dat dan toch ook moeten gebeuren? Juist dan!!!

Ik heb nu weer opnieuw ingesteld dat mijn puberzoon zonder toestemming geen aankopen mag doen dus nu moet hij mij ook weer voor elk kinderachtig gratis appje om toestemming vragen. Dat gaat heeel gezellig worden 🙈

Ik heb ook gebeld met de klantenservice en kreeg ook doodleuk te horen dat ik voor mijn probleem bij Google moet zijn maar daar ben ik het niet mee eens.

KPN scoort hier wat mij betreft superslecht en dit is voor mij een reden om over te gaan naar een andere provider! 

Gr. Cor