Skip to main content

Goedemiddag, wij zijn momenteel op vakantie en zijn door Duitsland, Zwitserland, Italië naar Corsica gegaan met de boot. Nu krijg ik ineens kosten voor internet gebruik buiten de EU???? Wij zitten niet eens op een grensgeval. Graag hoor ik waar deze kosten vandaan komen. Mét vriendelijke groet 

Hallo @Nienkemickey 

 

Dat komt doordat je telefoon gebruikt is (of zelf data heeft verbruikt) op de veerboot en dat valt niet onder de EU tarieven, dat staat hier op hun website: https://nl.corsicaferries.com/de-ferries/mobiele-telefoon.html

Je zou hierover een SMS moeten hebben ontvangen van KPN.

Op de schepen van Corsica Ferries is er roaming boord, waardoor u uw mobiele telefoon zelfs op zee kunt gebruiken.
De roamingtarieven zijn niet inbegrepen in de gewone tarieven die gelden in de EU.
Voor het vertrek van het schip, moeten klanten de geldende tarieven nagaan bij de klantenservice of op de website van hun telefoonprovider.
Wanneer u uw mobiele telefoon aansluit op het maritieme netwerk, ontvangt u een sms-bericht met de geldende tarieven van uw telefoonprovider.
Om geen gebruik te maken van deze dienst, moet u de roaming-optie deactiveren of de vliegtuigmodus activeren in de instellingen van uw gsm..


Hallo @Nienkemickey 

Aan boord van de veerboot ben je buiten het bereik van de mobiele netwerken aan land. Om toch dekking te hebben verzorgt de ferrymaatschappij een mobiel netwerk aan boord. Dit loopt via een satellietverbinding en heeft daardoor hoge tarieven die buiten de EU-regeling vallen.


Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb hierover geen bericht ontvangen van KPN dus was ook niet op de hoogte van deze kosten. De informatie voorziening van KPN was dus niet voldoende. 


Hi @Nienkemickey , het staat ook op de KPN website onderaan deze pagina:

Internetten, sms'en en bellen in het buitenland | KPN.com


Graag ontvang ik ook een reactie van degene die mij deze kosten in rekening brengt. 


Hallo @Nienkemickey , een KPN medewerker zal hier ook nog reageren, meestal binnen een paar dagen afh. van de drukte. Je geeft aan niets gehoord te hebben van KPN.

Heb je aan boord geen sms’je gehad zoals dit?

Beste klant, let op: u bevindt zich in een gebied zonder mobiel netwerk. Dat betekent dat u gebruikmaakt van satellietcommunicatie. Hiervoor gelden de volgende tarieven: bellen 4,25 euro p/m, gebeld worden 1,75 euro p/m, sms sturen 0,75 euro. Data 10,00 euro per MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Geen tariefberichten meer? Sms INFO UIT naar 1330. Goede reis, KPN


Graag ontvang ik ook een reactie van degene die mij deze kosten in rekening brengt. 

Die kosten worden door Corsica Ferries of de maatschappij van wie dat maritieme netwerk is doorberekend aan KPN.

Je zou dus ook bij Corsica Ferries moeten klagen dat ze je niet (genoeg) gewaarschuwd hebben.

 

Ik verbaas me trouwens nog steeds dat zoveel mensen dit niet weten, toch al een paar keer voorbij zien komen op diverse consumenten programma's.

 


@GeSp KPN brengt mij de kosten in rekening, niet Corsica Ferries, dus daar sla je de plank redelijk mis. @RBxx nee ik heb niets ontvangen van KPN. Behalve de smsjes in Duitsland, Italië etc. Maar deze niet zoals jij het noemt. Ik wacht de reactie van KPN af. 


@Nienkemickey  Waar schrijf ik dat dan, ik schrijf alleen dat KPN die kosten doorberekend krijgt van degene bij wie jij de kosten gemaakt hebt door van dat netwerk gebruik te maken.

KPN berekent ze daarna weer door aan jou, maar dat wist je al.


Hoi @Nienkemickey, welkom op het KPN Forum! 

De KPN-community denkt graag met je mee en helpt bij het vinden van een antwoord op jouw vraag: ik zie dat dit al gedaan is. Dank heren! 😊

Ik begrijp dat je binnen de EU op vakantie bent, onder andere met de boot van Italië naar Corsica. 

Behalve de smsjes in Duitsland, Italië etc. Maar deze niet zoals jij het noemt. 

Je ontvangt wel tarief-informatieberichten per SMS en nu geef je aan dat er ineens kosten berekend worden. Heb je daar ook een SMS over ontvangen of zie je dit terug in MijnKPN? Wat is de hoogte van het bedrag?

Ik kijk graag met je mee en dat kan op basis van je klantgegevens via jouw Forum profiel.
Als je de volgende gegevens kunt noteren in de vakjes waar “Privé” achter staat? Deze gegevens zijn dan alleen in te zien door de KPN Moderators:

  • Jouw volledige naam en geboortedatum
  • 06 nummer waar het om gaat
  • Klantnummer en/of de laatste 3 cijfers van het rekeningnummer wat bij ons bekend is

In het vakje ‘Persoonlijke opmerkingen’ kun je extra informatie kwijt.

Geef je hier een seintje als je het profiel aangevuld hebt? Dan weet ik dat ik je gegevens erbij kan pakken!


Goedemorgen @Shyrin_ 

 

Ik heb de gegevens aangepast. Graag de overige communicatie via mail laten verlopen niet via een forum.

 

Alvast bedankt 


Hallo @Nienkemickey als @Shyrin_ het in het belang van het forum vindt, reageert ze binnen het forum omdat je je vraag ook in een openbaar forum hebt gesteld.

Zijn er privé-dingen aan de orde, doet ze dat niet per mail maar via een privébericht op het forum.

 

 


 

Graag de overige communicatie via mail laten verlopen niet via een forum.

Vanuit het KPN Forum nemen wij inderdaad geen contact op per e-mail. Als er ondersteuning nodig is van een KPN moderator, dan geven wij in het topic, dus openbaar, een reactie/ antwoord. Zo kunnen we van elkaar leren en vinden andere klanten eventueel ook een antwoord op hun vraag.

Mocht je liever één-op-één contact willen, dan is het beste en snelste om te bellen met onze klantenservice. Mijn collega's zijn bereikbaar op het gratis nummer 0800 0402.

Bedankt voor jouw gegevens; op basis hiervan heb ik mee kunnen kijken. 
Ik zie dat er door ons verschillende tarief-informatieberichten per SMS verzonden zijn, waaronder het bericht over het gebruik maken van een satelliet verbinding/ limiet internet buiten de EU:

  • 17-07-2022 23:57 = Beste klant, het mobiele netwerk waar u op dit moment mee verbonden bent maakt gebruik van een satelliet verbinding. Hiervoor gelden de volgende tarieven: bellen 4,25 euro p/m, gebeld worden 1,75 euro p/m, sms sturen 0,75 euro. Data 10,00 euro per MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Geen tariefberichten meer? Sms INFO UIT naar 1330. Goede reis, KPN
  • 18-07-2022 06:22 Beste klant, u hebt 80% van uw limiet van 60,50 euro voor internet buiten de EU gebruikt. Bij 100% sluiten we ter bescherming uw internet buiten de EU voor de rest van de maand af. Kijk op kpn.com/dataroaming voor meer info. Groet, KPN
  • 18-07-2022 06:30 Beste klant, u hebt 100% van uw limiet van 60,50 euro voor internet buiten de EU gebruikt. We hebben ter bescherming uw internet buiten de EU afgesloten. Wilt u doorgaan met internet, SMS dan "JA" naar 1330. Als u doorgaat met internet betaalt u het standaard buitenbundel tarief voor data van het land waar u bent. Bevindt u zich in een vliegtuig of op zee, dan kunnen deze kosten zeer hoog oplopen. Kijk op kpn.com/dataroaming voor meer info. Groet, KPN

Je gaf eerder aan dat je wel de tarief-informatieberichten over andere landen wel ontvangen hebt: heb je deze misschien over het hoofd gezien?