Skip to main content

Na de melding via SMS dat er aan het netwerk zou worden gewerkt (periode 17-5 t/m 23-5) is mijn toch al niet florisante bereik verder verslechterd. Volgens de dekkingskaart zit ik thuis (Maaspoort 's-Hertogenbosch) in dezelfde groene dekking als op het werk (Herven). De werkelijkheid is echter dramatisch anders! Bellen en internet zijn binnen in huis inmiddels onmogelijk! H+ met een beetje geluk. Ik hoop dat KPN hier snel wat aan kan doen!

Ik verwacht eigenlijk, dat de providers in het algemeen, bezig zijn met het “ruimte vrijmaken op bestaande frequenties voor 5G” de oorzaak is van de problemen. Immers met Vodafone en T-Mobile is hetzelfde gaande.

Denk dat de providers vast aan het demotiveren zijn om 3G/4G gebruikers tevreden te houden en zo de verwachting hebben dat we snel 5G gaan adopteren. ;-)

Hoi 4-YC, welkom terug. Jammer dat je bereik na de werkzaamheden juist minder is geworden. Hoewel het klopt dat we voorbereidingen treffen voor 5G mag dit natuurlijk niet zorgen voor een verslechtering van de huidige situatie. Kun je wat meer beschrijven wat je precies ervaart in huis? Je geeft aan dat je daar H+ hebt. In principe kun je daarmee prima bellen en internetten. Als je aantal streepjes, om het zo uit te drukken, heel laag is, dan zal dat de grootste invloed zijn op de kwaliteit die je ervaart. En niet direct het feit dat het geen 4G is. Merk je op bepaalde plekken in huis ook dat het beter of slechter is? Heb je in de tuin wel een beter bereik? Vul daarnaast ook je forumprofiel in, dan kan ik hier even meekijken.


@Erik Dank voor je reactie. Maar… Een oplossing is er nog niet. Vanuit professie hoor ik ook geluiden over een verslechtering van het bereik op KPN netwerk. Mijn opmerking omtrent het vrijmaken van bandbreedte op de overige frequenties om 5G beschikbaar te gaan maken lijkt wel een tendens. Ik kan het natuurlijk alleen nooit aantonen. Echter ontevereden klanten, die straks dan te horen krijgen dat ze kunnen overstappen op 5G en dan een veeeeel beter resultaat hebben lijkt mij niet de juiste weg. Overigens zie ik hetzelfde bij de andere providers (VF/T-Mobile) gebeuren. Het minder worden van bereik, is volgens mij een kwestie van zenders richten cq bandbreedte beschikbaar maken. Dichtst bijzijnde zender staat volgens mij op locatie Goulmy en Baarplein.


Nee, een oplossing is er inderdaad nog niet. Dank voor je gegevens, daarmee kan ik je opzoeken in het systeem. Het is me alleen nog niet duidelijk wat je nu precies ervaart. Je geeft dit aan:

Bellen en internet zijn binnen in huis inmiddels onmogelijk! H+ met een beetje geluk.

Wat gebeurt er dan? Kun je een gesprek niet starten of komen gesprekken niet binnen? Of wil dat wel maar is de kwaliteit van het gesprek slecht of valt weg? 

Wat ervaar je met mobiel internetten, is dat traag, of heb je helemaal geen internet?

Als het iets is waar we wat aan kunnen doen kan ik dit bij de technische dienst uitzetten. Maar dan moet ik dus wel eerst goed weten wat precies het probleem is. 

 


Hoi Erik,

Mobiel ben ik regelmatig niet bereikbaar. Binnenkomende oproepen komen direct op mijn Voicemail. Zelf bellen kunnen je regelen, dan ga je maar buiten staan, of tegen het raam….

Verder is het internet dramatisch. H(+) is de standaard. Dit terwijl ik in het verleden eigenlijk nooit thuis op wifi ging, MOET ik dit nu doen. Want anders kan ik niets.

Rond om mij zijn er meerdere gebruikers die hier duidelijk last van hebben. Zo ook mijn dochter die ook een KPN abo heeft.

Wanneer we het hebben over devices: ik gebruik een NOKIA 6.1 en mijn dochter een iPhone 7Plus.

Er is duidelijk iets veranderd!

Hopelijk kan hier snel iets aan worden gedaan.

PS beide abonnementen zijn inmiddels contractvrij. Ben zelf reseller van o.a. T-Mobile, waarop momenteel minder problemen zijn. Vanwege customer lock-in (alles in 1) blijf ik graag bij KPN, maar dan moeten de problemen wel snel oplossen!


Mobiel ben ik regelmatig niet bereikbaar. Binnenkomende oproepen komen direct op mijn Voicemail. Zelf bellen kunnen je regelen, dan ga je maar buiten staan, of tegen het raam….

 

Maar als je wel binnen zelf probeert te bellen, dan maakt ‘ie de verbinding al niet eens begrijp ik?

 

Verder is het internet dramatisch. H(+) is de standaard. Dit terwijl ik in het verleden eigenlijk nooit thuis op wifi ging, MOET ik dit nu doen. Want anders kan ik niets.

 

An sich is H+ geen slechte verbinding, alsnog snelheden tot 42 Mbit. Maar ik begrijp dat het dus eigenlijk een combinatie is van dat hij van 4G naar H+ springt én niet voldoende bereik heeft dan om daadwerkelijk een internetverbinding op te zetten. Klopt dat als ik het zo zeg?

 

Rond om mij zijn er meerdere gebruikers die hier duidelijk last van hebben. Zo ook mijn dochter die ook een KPN abo heeft.

 

Kun je haar 06-nummer toevoegen aan je profiel? Mag wel bij ‘persoonlijke opmerking’ dan kan ik aangeven dat er meerdere mensen in dezelfde omgeving last hebben. 

Het klinkt misschien wat pietluttig allemaal, de extra vragen, maar als ik niet duidelijk genoeg kan omschrijven wat het probleem is, kan het ook niet goed in behandeling worden genomen. 


Pfffff…. Pietluttig is precies het juiste woord! Kortom: sinds dat ik op 15-5 bericht kreeg dat er vanaf 17-5 “gewerkt zou worden aan verbetering van het netwerk” is mijn bereik dramatisch. Inmiddels zijn we 2 maanden verder en er veranderd niets. Hoe simpel kan het zijn? Ik kan mijn mobiel thuis niet meer gebruiken. Zelf bellen is hier rekning mee houden en tegen het raam gaan staan om een verstaanbaar gesprek te kunnen voeren. Het lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk dat er uit mijn directe omgeving niet meer mensen klagen. Zo heb ik een relatie in de bouw, die ook op KPN zit en aangeeft dat het gewoon super slecht is. Ben ik echt de enige die zich laat horen? Want dan begrijp ik dat er in mijn omgeving waarschijnlijk nu alleen nog uitporteringen plaatsvinden…. Hoe ingewikkeld kan het zijn? Ga meten in mijn omgeving (blijkbaar hebben jullie hier al eerder werkzaamheden verricht in de week van 17-5 tot 23-5, maar ook op 9-6? Indien er geen resultaten ter verbetering komen ga ik mijn test doen met T-Mobile SIM…...


Ik heb een melding hiervoor aangemaakt. Er wordt door de technische dienst binnen 10 werkdagen contact met je opgenomen. Dit zal telefonisch zijn, dus probeer je telefoon in de gaten te houden. Let op: voor zover ik weet bellen de collega's nog met een afgeschermd nummer.


Goedemorgen. Inmiddels een goede week geleden een Voicemail van een techneut gehad. Er was een zender uit de lucht gehaald en een andere op een andere locatie actief gezet (nu op Larenweg, die op Goulmy en Baarplein is blijkbaar weg?). Sinds afgelopen week zou het zijn verbeterd? Nou, niet dus! Nog steeds een dramatisch bereik. Gisteren weer een gemiste oproep zonder signalering. Heden ochtend is het bereik zo slecht, dat het uitvoeren van een speedtest (Ookla) niet mogelijk is. E, H, H+ en signaal van bijna niets. Hoop dat hier toch heel snel wat aan gedaan gaat worden!!!!!!!!! Grrrrrrrrrrrrrrrr


Ai, dat is jammer om te horen, 4-YC. Ik zie in de notitie hier dat de verwachting van de technische dienst echt is dat het met deze nieuwe mast actief zou verbeteren. Het is me duidelijk wat je ervaart. Het is ook nog steeds zo dat de anderen in jouw huishouden dit ook ervaren? Of is het bij hen wel beter geworden?


Resultaten zijn voor ieder slecht. In bijlage enkele screenshots van afgelopen dagen

 


Dank je, 4-YC, ik heb zojuist een nieuwe melding aangemaakt hiervoor. Er wordt weer contact met je opgenomen.


Hoi Moderator,

Nogmaals wil ik na het veelvuldig contact ongeveer een jaar geleden reageren omtrent mijn ontevredenheid. Wederom is mijn bereik en dat van huis/buurtgenoten op het mobiele netwerk van KPN dramatisch geworden. Ongeveer een jaar geleden was dit zelfs nog beter, toen ik ook veelvuldig moest klagen voor een oplossing. Inmiddels heeft men wijzigingen doorgevoerd. ZO weet ik dat er zenders zijn verplaatst en dat eea is uitgericht. Een klein jaar was het werkbaar, echter nu wederom problemen. Waarschijnlijk omdat een ander heeft geklaagt en de instellingen weer veranderd. Ik heb regelmatig helemaal geen bereik en mis (oa ook zakelijk) gesprekken en krijg dan pas heel laat een melding van Voicemail bijvoorbeeld. Super vervelend! Hoop nu op een betere oplossing. De engineer die mij de afgelopen keer heeft gehopen moet in zijn historie de opgegeven nummers terug kunnen zien. Succes en hopleijk nu snel verbetering!!!!


Hoi @4-YC, welkom terug. Jammer alleen dat het is omdat het bereik weer slechter is geworden. De gegevens zoals ze in je forumprofielstaan, en wat je vorig jaar aangaf qua ervaringen en apparaten is nog hetzelfde? Want dan kan ik opnieuw een melding aanmaken.


Inderdaad Erik, de situatie is dezelfde. Ik denk dat ze “aan de andere kant” hebben zitten klagen en nu zit ik weer met de gebakken peren! Bereik is echt dramatisch. Ik krijg zelfs af en toe de SMS van een gemiste oproep niet binnen! De beller krijgt direct de Voicemail.


Dank je, @4-YC. Nog een laatste aanvullende vraag, omdat dit vorig jaar nog niet zo wijdverbreid mogelijk was als tegenwoordig: kan jouw Nokia Bellen over Wifi (VoWifi) en zo ja, heb je dat ook aanstaan? Als hij het wel kan, maar je hebt het niet aanstaan, wil je dat eens doen en kijken of dat het probleem verhelpt? Mocht dat niet kunnen, of het helpt niet, dan hoor ik het graag. Dan kan ik op dat moment een melding aanmaken.


Volgens mij heb ik een MOBIEL abonnement om ONBEPERKT mee te kunnen bellen OP HET MOBIELE NETWERK van KPN. Waarom moet ik dan in een gewone woonwijk, waar overigens in het verleden prima bereik was, nu gebruik gaan maken van WiFi? Ik heb wederom een verlenging met 24 maanden afgesloten bij KPN en nu alweer spijt. Jammer, dat niet gewoon het mobiele netwerk kan functioneren. hedenochtend weer een oproep gemist waarop ik dringend zat te wachten…. Mag toch niet zo zijn  anno 2021, dat je je toestel tegen het raam moet zetten om gebeld te kunnen worden?

In een eerder antwoord vernam ik van een KPN medewerker dat er een zender was verwijderd. En dat er geen oplossing zou komen, behalve opnieuw richten van de antennes. Sindsdien is het tijdelijk beter geweest. Nu hebben waarschijnlijk anderen moeten klagen en is het weer terug gezet.

KPN…. zorg nou dat het gewoon werkt. In mijn omgeving stappen mensen over naar andere providers.

 


Volgens mij heb ik een MOBIEL abonnement om ONBEPERKT mee te kunnen bellen OP HET MOBIELE NETWERK van KPN. Waarom moet ik dan in een gewone woonwijk, waar overigens in het verleden prima bereik was, nu gebruik gaan maken van WiFi?

Waarom niet? Als het werkt, dan werkt het. Ik zeg daarmee niet dat het zo hoort dat het mobiele netwerk blijkbaar niet optimaal is, maar waarom geen gebruik maken van wifi als die optie er is?

 

Jammer, dat niet gewoon het mobiele netwerk kan functioneren. hedenochtend weer een oproep gemist waarop ik dringend zat te wachten…. Mag toch niet zo zijn  anno 2021, dat je je toestel tegen het raam moet zetten om gebeld te kunnen worden?

Dat hoeft dus ook niet, aangezien je gebruik kunt maken van bellen via wifi.

In een eerder antwoord vernam ik van een KPN medewerker dat er een zender was verwijderd. En dat er geen oplossing zou komen, behalve opnieuw richten van de antennes. Sindsdien is het tijdelijk beter geweest. Nu hebben waarschijnlijk anderen moeten klagen en is het weer terug gezet.

Zal ik opnieuw een ticket aanmaken richting onze technische dienst? Sinds wanneer merk je dat het weer slechter geworden is? 


Beste Marcia, ik ben het niet met je eens. Ik kies voor een onbeperkt bellen en data abonnement. Daar betaal ik dus voor. En.... Waarom zou ik dan afhankelijk willen zijn van WiFi. Enig idee hoe je goed, stabiel en bovenal veilig hierop kan werken? En dan ben je meteen verplicht om ook weer goede WiFi aan te leggen.

De problemen doen zich vanaf eind Juni weer meer dan frequent voor. Sinds de laatste twee maanden mis ik regelmatig oproepen. Daarnaast heb ik twee andere gebruikers op dit adres met dezelfde problemen. Enkele deuren verder hebben ze al de overstap naar T-MOBILE gemaakt.

 


Bedankt voor je aanvulling! Ik heb een klacht richting onze technische dienst aangemaakt. Zij zullen opnieuw contact met je opnemen.