Skip to main content

In maart 2021 heb ik mijn mobiel abonnement verlengd, nu voor een onbeperkt internet / bellen / sms voor € 25,00 p.m. (Incl. KPN kortingen). Op de maandelijks factuur staat € 25,79 vermeld. Het extra maandelijkse bedrag ad € 0,79 is niet te herleiden. Het contract is afgesloten voor € 25,00 p.m. en dit bedrag staat ook in “Mijn KPN". Het extra bedrag betreft geen verrekening tgv de verlenging e.d.

Na een check op mijn 2e abonnement van € 15,00 p.m. zag ik nu dat al maanden een extra bedrag van € 0.42 in rekening wordt gebracht en inmiddels is opgetrokken naar € 0,45. 

Ik kan nergens achterhalen waar dit, weliswaar kleine, bedrag op is gebaseerd. Klantenservice wist het ook niet helemaal en liet de term indexatie vallen???  Bijzonder!

Kunt e.e.a. verklaren?

Hallo @J-Pe ,

Kan het zijn dat jouw contract verlengd is per 31 maart 2021? 
 

De eerste factuur gaat altijd over een periode die langer is dan één maand. Dus dan betaal je eenmalig een iets hoger bedrag. De precieze periode zou je terug kunnen vinden op de specificatie die bij jouw factuur zit. Check daarvoor Mijn KPN. 
 

Wat betreft dat oudere abonnement: Dat zou inderdaad kunnen komen door een prijsindexatie. Dat is contractueel vastgelegd. Jaarlijks mag KPN de prijzen verhogen met het prijsindexcijfer.


V.w.b. het verlengde abonnement, dat is op 18 maart 2021 ingegaan. Ik zal de nieuwe factuur voor de volgende periode afwachten.

Het 2e, oudere, abonnement is dus blijkbaar geïndexeerd. Ik kan dit niet terugvinden op de website van KPN m.b.t de uitleg van facturen: niet onder > Factuur KPN-mobiel, niet onder > Factuur hoger dan verwacht, en niet onder > Kosten op je factuur. 
Je zou als medecontractant verwachten dat je, net als bij verzekeringen, hierover op tijd wordt geïnformeerd. Het onderdeel indexeren sluimert zo ergens in de voorwaarden, lijkt mij.


Over de inflatiecorrectie kun je hier meer over teruglezen: 

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/tarieven/inflatiecorrectie.htm


Over de inflatiecorrectie kun je hier meer over teruglezen: 

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/tarieven/inflatiecorrectie.htm

Dat is toch pas later?

En niet bij een abo wat net is ingegaan?


@Roos79 

Deze klant heeft twee abonnementen. Op het net afgesloten abonnement zit uiteraard nog geen inflatiecorrectie.


Ik heb de link bekeken en onder de kop “Ik zie geen verhoging” staat de tekst:

- Is jouw abonnement ingegaan na 1 juli 2020? Dan geldt voor jouw abonnement geen inflatiecorrectie. -

Ik zie wel een verhoging in het nieuwe contract dat in 2021 is aangegaan voor een periode van 2 jaar, dus zeker na 1 juli 2020. Dit is geen verrekening, die heeft al plaatsgevonden. Het gaat mij niet direct om € 0,79 p.m. maar bij een miljoen klanten is dit € 890.000,- p.m., tel dit uit per jaar! 

Het zal juridisch mogelijk juist zijn maar al lezende krijg ik toch een onbevredigend rechtsgevoel.

 

 


Die 0,79 heeft niets te maken met een inflatiecorrectie. 
 

Staat er niets op de specificatie? Wat ook nog zou kunnen is dat je extra kosten hebt gemaakt. Denk dan aan bv een telefoontje naar een 0900-nummer. Dat soort gesprekken zijn geen onderdeel van jouw abonnement. 


Er staat niets naders vermeld in de specificatie. Een 0900 nummer zou daarin vermeld moeten staat met eventueel het aantal gebelde minuten. Allerlei opties die tot dit kleine extra bedrag kunnen leiden zijn niet van toepassing en ook geen verrekening met eerdere periode(s). Het “kale” bedrag van € 25,79 staat gewoon boven aan de factuur met onderaan hetzelfde totaalbedrag zonder tussenliggende specificatie(s).


@J-Pe Als je het goed vindt, kijk ik even met je mee. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Postcode, huisnummer, klantnummer/06-nummer is voldoende. 
Hoor graag!


Kijk eens op pagina 2 van de factuur en let daar specifiek op de periode waarover deze factuur gaat. Mogelijk is dit 1 dag meer dan een maand. 


Wat betreft de oudere abonnementen: KPN heeft in oktober een inflatiecorrectie doorgevoerd. Op de factuur van september staat de volgende regel:

 


Kijk eens op pagina 2 van de factuur en let daar specifiek op de periode waarover deze factuur gaat. Mogelijk is dit 1 dag meer dan een maand. 

Ja, dat was precies waar ik op doelde in mijn eerste reactie. Misschien gaat deze factuur over de periode van 18 maart 2021 t/m 18 april 2021. En dan heb je dus 1 maand en 1 dag. 


Punt is wel ... bij 25 euro delen door 30 dagen komt je niet op 79 cent, bij delen door 31 ook niet. Blijf je net boven de 80 cent.


@Nick83 en @Noordzee Het 1e abonnement is verlengd, toch? Dus geen nieuw abonnement.  Als zijn abonnement is verlengd per bijv. 25 maart, dan zijn het 5 dagen extra. Maar ook 5 dagen credit van het oude abonnement. Afhankelijk van de prijs van het vorige abonnement en de verlengdatum kunnen we verklaren waar de €0,79 vandaan komt. Om dit te verklaren kijk ik dus graag even mee. 

Het tweede abonnement is vrijwel zeer zeker €0,42 duurder geworden door inflatiecorrectie. 


Vooralsnog wacht ik de volgende factuur in mei af. Dan heb ik na de verlenging en het gewijzigde abonnement (maart 2021) in ieder geval een vergelijking over twee volle abonnementsperioden. We gaan het zien.