Skip to main content

Hoi,

Gister is mijn nieuwe contract ingegaan van een jaar. Nu is terwijl ik deze bestelling al geplaatst had mijn telefoon stuk gegaan en wil ik ipv alleen een contract, graag een contract met telefoon. Ik wil mijn huidige Sim Only abonnement (die ik nog mag annuleren) dus graag op een manier omzetten naar een nieuw 2-jarig KPN contract met telefoon erbij (een stuk goedkoper dan los het toestel aanschaffen).

De makkelijkste optie is om het huidige 1-jaar contract te annuleren en een nieuw abonnement met telefoon aan te vragen. Nu komt alleen het probleem dat ik bij het annuleren van het contract niet meer mijn nummer mag behouden. Zelfs niet als ik van contract wissel binnen KPN zelf. Dit is vrij hinderlijk met de mate van ingestelde SMS-controles en alle plekken waar je nummer veranderd moet worden.

Ik vind het zelf een beetje scheef dat ik wel het recht heb om mijn contract te annuleren, maar het contract niet gewijzigd mag worden (naar bijvoorbeeld een maandelijks contract) of het nummer niet behouden kan worden (wat bij opzegging van een contract normaal wel gemakkelijk gaat).

De enige optie om mijn nummer te behouden lijkt voor mij dit contract minimaal 3 maanden uit te zitten voor hij mag worden gewijzigd/opgezegd. Is er mogelijk een manier waarop ik wel hetzelfde nummer binnen KPN kan behouden?

Ik neem aan dat het wel eens vaker voorkomt dat iemand zijn contract binnen de 2 weken termijn opzegt en het lijkt me apart dat al die mensen hun nummer daardoor verliezen.

Hoi @JC_ 
De beste optie is om zelf een toestel aan te schaffen en daar je simkaart in te  stoppen.
Het nadeel is dan wel dat je ineens meer geld kwijt bent, maar in jouw geval is het de enige optie.
Je kunt ook nog even bellen met 0800 0402 of die nog een andere optie zien, maar ik ben bang van niet.
Maar aan de andere kant Niet geschoten is altijd mis.
 

Je kunt ook hier wachten op antwoord maar dat duurt wel langer, zo ja zet dan vast je klantnummer(s) en Postcode en huisnummer en telefoonnummer in je forumprofiel, wat alleen zichtbaar is voor KPN en voor jou, dan kunnen ze je sneller helpen.

Dus niet hier plaatsen maar in de link die je kunt aanklikken.


Hi @JC_ , welkom hier. 

Ik kan hier kort over zijn. Je contract kan na 3 maanden worden opengebroken, dan kun je een toestel toevoegen en gelijk verlengen met 1 of 2 jaar. 


Hoi Alex,

Bedankt voor de snelle reactie. Mijn vraag heeft echter meer betrekking tot of er een optie is voor nummerbehoud bij het annuleren van mijn contract. Want deze mag dus wel geannuleerd/opgezegd worden, maar zoals ik het nu begrijp niet met nummerbehoud.

En het binnen de termijn opzeggen van het contract lijkt me iets dat toch wel vaker voorkomt, maar op deze wijze wel hinder veroorzaakt.


Binnen het termijn van 14 dagen bedoel je? Dan is dat mogelijk. Wel even bellen met 0800 0402. Of begrijp ik het wederom verkeerd? 


Ik heb hiervoor contact opgenomen maar kreeg te horen dat ik mijn nummer op geen enkele manier zou kunnen behouden als ik mijn contract zou annuleren. Daarom hoopte ik hier misschien een ander antwoord of oplossing te vinden.


@JC_ Zou je in je profiel ook je naam willen invullen en mij een seintje willen geven? Ik zie meerdere nummers op dat adres. 


Staat erbij!


Dankjewel. Dit is mogelijk aangezien je nog binnen de annuleringstermijn zit. Vraag een abonnement aan bij je gewenste provider met nummerbehoud, dan wordt je nummer meegenomen. Ik ga er tenminste vanuit dat je niet bij ons wil blijven?

 


Bedankt voor het antwoord!

Ik wil juist wel bij KPN blijven, alleen nu met een telefoon + abonnement ipv sim only.

Huidige situatie: 1 jarig contract KPN Sim Only, gister ingegaan.

Gewenste situatie: 2 jarig contract KPN abonnement + Pixel 6, via gsmweb.nl (met nummerbehoud)

Doordat mijn telefoon kapot is gegaan terwijl ik het sim only abonnement al had besteld, wil ik dit abonnement veranderen voor een voordeligere prijs van de telefoon. Op de site van KPN was de Pixel 6 niet beschikbaar, maar via gsmweb wel. Voor duidelijkheid om dit het handigst aan te pakken, omdat ik eigenlijk tussen 2 contracten bij KPN wissel, had ik met de klantenservice gebeld. Hier werd me verteld dat nummerbehoud niet mogelijk zou zijn als ik een nieuw abonnement aan zou vragen.

Uit jouw antwoord leid ik af dat ik aan de telefoon verkeerd ben geholpen. Als ik bij gsmweb een telefoon + KPN contract bestel met nummerbehoud, zou dit dus goed moeten gaan?

En ik heb vandaag helaas al wel mijn SIM geactiveerd, het annuleren van mijn contract zal dus minimaal €25 gaan kosten?


Je bent goed geholpen hoor. Als je bij ons wilt blijven zal je helaas 3 maanden moeten wachten. Daarna zal je je abonnement kunnen openbreken en verlengen met een toestel. 

Het is echt niet anders, anders had ik het graag voor je gedaan. 


@JC_ Ik weet niet of je er nu klaar mee bent, maar als je informatie wilt over nummer behoud en je rechten is dit het adres. 

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/telefoonnummers/telefoonnummers-gebruiken/nummerbehoud

Als ik dit soort problemen heb begin ik ook eerst daar te zoeken. Ik heb geen flauw idee waar je probleem ligt (hoef het ook niet te weten want ik kan het ook niet oplossen). 


Dan begrijp ik dit niet helemaal:

“Dit is mogelijk aangezien je nog binnen de annuleringstermijn zit. Vraag een abonnement aan bij je gewenste provider met nummerbehoud, dan wordt je nummer meegenomen.”

Dus stel ik zal een nieuw abonnement afsluiten bij een andere provider met nummerbehoud, dan wordt mijn contract bij jullie geannuleerd en is het verder opgelost. Maar juist doordat ik een nieuw abonnement afsluit, en dit nieuwe abonnement ook bij jullie zit, is nummerbehoud ineens niet mogelijk?

Ik probeer mijn huidige abonnement niet te wijzigen, want ik snap dat dit niet mogelijk is. Ik wil mijn huidige contract annuleren. Vervolgens wil ik een nieuw contract bestellen, waarbij jullie nog steeds de voordeligste optie zijn. Hoe is het mogelijk dat ik bij vertrek naar een andere provider wel mijn nummer kan behouden, maar juist belemmerd word doordat ik niet bij jullie weg wil gaan?


Daarnaast staat in de telecommunicatiewet het volgende:

“Bij algemene maatregel van bestuur kan worden bepaald dat een aanbieder (...) van openbare elektronische communicatiediensten verplicht is degene die op grond van een met hem gesloten overeenkomst die elektronische communicatiedienst afneemt:
de mogelijkheid te bieden het in het kader van de afgenomen elektronische communicatiedienst bij hem in gebruik zijnde nummer te blijven gebruiken na beëindiging van de levering van de dienst in het geval de beëindiging van de levering plaatsvindt ten gevolge van een rechtsgeldige beëindiging van de overeenkomst” (https://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/2017-01-01/#Hoofdstuk4_Artikel4.10)

Hieruit lijkt me dat ik recht heb op nummerbehoud en ik zie niet in waarom dit recht zou vervallen wanneer ik het eerste contract annuleer en een nieuw contract bij jullie aanga.


Jij probeert nu je zin te krijgen door zaken erbij te halen die niet relevant zijn. Wat jij wilt kan simpelweg niet. 


Ik vraag alleen om een inhoudelijk antwoord waarom nadat ik mijn contract annuleer, ik alleen een nieuw contract bij jullie aan kan gaan met een nieuw 06 nummer, maar bij overstap naar een andere provider wel mijn nummer kan behouden.

Dat ik recht heb tot nummerbehoud vind ik zelf wel relevant aangezien mijn hele vraag daarom draait.


Als ik dit lees denk ik dat @Alex_P creatief antwoord. Gewoon even 2 woordjes weglaten. 

Wat jij wilt kan bij ons simpelweg niet.

Dat zou duidelijkheid geven, het lijkt mij ook stug dat het is zoals Alex het weergeeft. Als het dat is, dan is het een constatering die Alex gewoon (of misschien heeft hij dat al gedaan) even moet doorgeven. De realisatie hiervan zal ongetwijfeld veel langer duren dan dat jij er nog baat bij hebt.