Skip to main content

Waar het om gaat, en ik spreek namens meerdere bewoners van Westpoint Tower, is de plaatsing van de mast pal voor het raam op een naast gelegen lager appartement

Wij het uitermate betreurenswaardig (en drukken we ons beschaafd uit) dat hierover nooit met de bewoners in de directe omgeving is gecommuniceerd. Dan hadden wij de mogelijkheid gehad om bezwaar te maken dan wel invloed kunnen uitoefenen over de plaats waar de zendmast zou komen te staan.

Nu werden we onaangenaam verrast door de plotselinge plaatsing pal voor ons raam.

Men kan zeggen dat het gebouw naast dat van ons staat en dat alleen met de bewoners van dat gebouw gesproken moet worden, en dat klopt. Doch ik heb het hier over het visuele aspect. 

Vanuit de kamer, waar we ook staan of zitten, en dat maakt niet uit waar of voor welk raam, dan zien we de zendmast continu. Dat had voorkomen kunnen worden door deze een flink aantal meters te verplaatsen.

Het gevolg is nu dat het woongenot ons voor een groot deel is ontnomen en de waarde van onze appartementen is afgenomen.

 

Het getuigt, naar onze mening, van onprofessionele deskundigheid om strikt naar de afmetingen en plaats van het gebouw te kijken waar de plaatsing van de mast kan komen en daarover alleen met de bewoners van die appartementen te praten en niet met die van de naastgelegen appartementen waarvan het gebouw beduidend hoger is.

Wanneer naast een strikt technische controle ook een visuele controle door een deskundige had plaatsgevonden had men mogelijk tot een ander besluit kunnen komen en was de mast op een andere plaats geïnstalleerd en had men zeker ook de bewoners van de Westpoint Tower erbij betrokken.

In dat geval, zou plaatsing zonder problemen op de Tower plaats kunnen vinden. Waarom is deze optie niet gehanteerd?

Onze vraag is of de zendmast nog verplaatst of verwijderd zou kunnen worden.

Met wie zouden we daarover in contact kunnen komen?

Hallo @Jevo , heel vervelend als onverwachts zoiets geplaatst wordt.

Heb je al contact opgenomen met de gemeente? Een antennemast mag niet “zomaar” geplaatst worden, daar gaat een traject van vergunningen en aanvragen aan vooraf.


Dag Ruud,
Dank voor je snelle reactie!

Ik heb alle kanalen vooraf benaderd die iets in deze zaak kunnen betekenen. De gemeente is visueel komen controleren en heeft alle informatie bij 2Rey (die de mast heeft geplaatst) opgevraagd. De mast voldoen qua hoogte aan de gestelde eisen (4,9m) en mag dus zonder vergunning geplaatst worden. Ook de VvE van zowel ons appartementengebouw (Westpoint Tower) als dat waar de mast is geplaatst (Westpoint Wing) heb ik benaderd voor nadere informatie. Die kunnen onafhankelijk van elkaar dergelijke contracten afsluiten. Tegen die achtergrond vinden wij het een zeer merkwaardig en dus ook een omissie in de regelgeving dat directe bewoners (in dit geval letterlijk panelkaar gekoppeld) daar vanaf het begin niet in betrokken hoven te worden.
We schatten de afstand tussen de antenne en ons raam ca. 20meter en zou er dus ook sprake kunnen zijn van straling. Dus nogmaals de vraag wie bij KPN daarop aangesproken kan worden die ook bereid is om zelf te komen kijken om de antenne vanuit onze kamer te zien.


Als alle regels zijn gevolgd zal men niet snel vrijwillig de paal gaan verplaatsen. U kunt de situatie eens laten toetsen door een advocaat of een eventueel aanwezige rechtsbijstandverzekering. Wellicht kunt u dit samen met andere bewoners doen zodat u sterker staat. Er zullen waarschijnlijk echt goede reden naar voren gebracht moeten worden. ‘Het is niet mooi’ of ‘misschien krijg ik last van de straling’ zal in ieder geval niet snel een gegronde reden zijn. 


Dank je Fritz. Ik garens kijken wat de mogelijkheden zijn. Maar vooraf zou ik graag een reactie van KPN zelf hebben omdat dit het totaal best belangrijk kan zijn.


Hallo @Jevo 

Een korte zoekactie via Google heeft mij wat wijzer gemaakt op dit gebied.De hoogte van 5 meter wist ik niet. Maar ondanks dat het vergunningsvrij kan, zijn er zeker regels. Hier wat links die ik vond.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/plaatsing-antennes-draadloze-communicatie

https://www.antennebureau.nl/plaatsing-antennes/regels-plaatsing-antennes

https://www.antennebureau.nl/plaatsing-antennes/locaties-antennes-in-nederland

https://www.antennebureau.nl/plaatsing-antennes/documenten/convenanten/2021/januari/26/antenneconvenant-2021-2025


Dank je Ruud voor je speurwerk. Ik ga me hier verder in verdiepen.


Weet je zeker dat de mast KPN is? En niet t-mobile of Vodafone?

Ben wel nieuwsgierig. Kun je eens foto's plaatsen?


Dag Peter,
Mij is door de VvE verteld dat het een KPN-mast is. Hierbij de foto’s. Wellicht kun jij hieruit wat aflezen?

 


@Jevo  Die groene strepen aan de onderzijde van de antenne duiden volgens mij idd op KPN.
Ik heb nog even op de website antennekaart gekeken, maar die geeft (nog) geen duidelijkheid.
https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=51.55912695&lng=5.06884548&zoom=17

De antennes zijn kennelijk te nieuw en daarom nog niet zichtbaar op de kaart.


Ik denk dat, gezien de recente plaatsing, die nog niet op de kaart staat.

Ik mag aannemen dat de VvE het contract heeft geraadpleegd toen zij doorgaven van wie de antenne  is.


Zo…. Mooi is zo'n ding niet. Maar het overige '’uitzicht'’ vind ik nou ook weer niet indrukwekkend.
Je zult nu wel een bere-bereik hebben denk ik zo.

Is dat lager gelegen deel van dezelfde VvE ?

dat hierover nooit met de bewoners in de directe omgeving is gecommuniceerd.

Er had wel een inspraakronde moeten zijn, maar dat is niet iets wat via een provider loopt. Die doen een aanvraag, meestel bij gemeente. Die moet ook in overeenstemming zijn met een gebouw-eigenaar. Als alles rond is krijgt de provider te horen dat er geplaatst mag / kan worden.


Westpoint heeft 3 VvE’s: die van het lagere gebouw (Westpoint Wing), van de hoogbouw (Westpoint Tower) en die van algemeen (Westpoint algemeen). Het uitzicht is natuurlijk een kwestie van smaak, maar op een antenne als deze voor je raam zit denk ik niemand op te wachten.
Een inspraakronde is er wel geweest, maar alleen met die van de laagbouw. De hoogbouw bleek hier niets van te weten.


Een inspraakronde is er wel geweest, maar alleen met die van de laagbouw. De hoogbouw bleek hier niets van te weten.

Dat vind ik een slechte zaak. Je zou haast denken… dat ze bang waren de maandelijkse inkomsten mis te lopen. Want dat de hoogbouw bezwaar zou maken is natuurlijk vrijwel zeker.

Er wordt vaak 2.000 tot 10.000 per maand betaald voor een locatie. Erg interessant voor een locatie-eigenaar natuurlijk.


Dat zou wel eens de reden kunnen zijn. Maar dat is voor ons minder interessant. Zaak is om in contact te komen met degene die enige invloed uit kan oefenen binnen KPN c.q. daar verantwoordelijk is.

Een ding is zeker, binnen de regelgeving mag hier wel wat op aangepast worden.


Een inspraakronde is er wel geweest, maar alleen met die van de laagbouw. De hoogbouw bleek hier niets van te weten.

Dat vind ik een slechte zaak. Je zou haast denken… dat ze bang waren de maandelijkse inkomsten mis te lopen. Want dat de hoogbouw bezwaar zou maken is natuurlijk vrijwel zeker.

Er wordt vaak 2.000 tot 10.000 per maand betaald voor een locatie. Erg interessant voor een locatie-eigenaar natuurlijk.

Het mag zonder vergunning begrijp ik. Maar er zal waarschijnlijk wel een vermelding gestaan hebben in een regionaal weekblad bij de gemeenteberichten. Maar ja ... dan moet je die wel lezen. En dan nog: bezwaar maken had niet mogelijk geweest denk ik.


Een inspraakronde is er wel geweest, maar alleen met die van de laagbouw. De hoogbouw bleek hier niets van te weten.

Die inspraakronde zal een interne aangelegenheid van de VvE zijn geweest denk ik. Elke keer als er iets moet gebeuren aan zo'n gebouw is er dacht ik toch zoiets? Als bijvoorbeeld het dak lekt en vervangen moet worden, dan word er een plan gemaakt, offertes opgevraagd en dan is er ook zo'n inspraakronde toch? Of als men zonnepanelen wil leggen op zo'n gebouw? 


Ik schreef al dat er een inspraakronde in dat appartementengebouw was geweest.Er is echter verder geen enkele andere communicatie verricht met de omwonende. Dat is ook doen gebruikelijk. Ook bij een gemeentelijke mening is daarover niets vermeld. 
 


Hoi @Jevo .  Ik heb het een en ander nagevraagd bij de verantwoordelijke partijen.  Mijn collega's hebben ook de mail van de Vereniging van eigenaren ontvangen.

 Ze geven aan dat er juridisch juist is gehandeld door KPN. Maar de zaak wordt nu wel opnieuw bekeken. Wat de uitkomst hiervan is kan ik je onmogelijk vertellen. Houdt er wel rekening mee dat het een tijd kan duren want er moeten een hoop zaken onderzocht worden.

Ik ga er van uit dat jullie te zijner tijd op de hoogte gesteld worden. 

 


Dank Erwin voor je inspanningen.
Ik geloof onmiddellijk dat er juridisch juist gehandeld is. Dat had ik ook wel verwacht. Waar het mij om gaat is waarom met niet wat verder gekeken heeft naar de visuele aspecten zoals of de antennen hinderlijk voor anderen geplaatst wordt zoals voor het raam van ons. Ook de afstand tot ons appartement is naar mijn bescheiden mening erg kort. Vermoedelijk tussen de 20 a 30meter.
Daar naast zou het KPN (waar ik al jaren klant van ben) sieren als men in dergelijke situaties ook zich als ‘goede buur’ zou gedragen en in hun procedure de naast betrokkenen zou raadplegen. 
Ik heb overigens gisteren een man op het dak gezien die met een iPad wat metingen aan het verrichten was o.i.d. 
Wellicht kun jij de betrokkenen mijn bevindingen meegeven?
Hartelijke groet en nogmaals dank.