Skip to main content

Op 22 juli reisde ik met de nachtferry van Toulon in Frankrijk naar Sardinië, Italië. Toen ik de volgende ochtend wakker werd had ik twee berichten ontvangen van KPN, te weten dat ik 80% en 100% van mijn internet buiten de EU had gebruikt. Ik mocht E 60,50 aftikken voor gebruik van internet tijdens de nachtelijk overtocht. Los van het feit dat ik sliep en überhaupt mijn telefoon niet heb gebruikt, was ik in de veronderstelling dat ik binnen de EU aan het reizen was en wist ik niet dat de ferry kennelijk een automatische internetverbinding via satelliet aanbiedt, tegen een absurd hoog tarief. Uit andere topics op dit forum maak ik op dat veel meer reizigers dit is overkomen en dat KPN niet tegemoet komt in deze kosten omdat klanten zich zelf moeten informeren over het gebruik van data.

Maar per 1 juli 2022 zijn de regels voor roaming binnen de EU aangepast en zijn providers verplicht om hun klanten van tevoren te informeren over mogelijk hogere kosten die zij kunnen maken door dit soort ‘niet-terrestrische netwerken’. Dit is in mijn geval niet gebeurd. Op de site van de Europese Commissie staat vermeld dat per 1 juli 2022 onder de nieuwe roamingverordening providers alle redelijke maatregelen moeten nemen om hun klanten tegen extra kosten te beschermen:

Als u per boot of vliegtuig reist, kan uw telefoon automatisch verbinding maken met een niet-terrestrisch netwerk via satelliet.  De roamingregels van de EU zijn alleen van toepassing op terrestrische mobiele netwerken. Om u te beschermen tegen verborgen kosten, moet u een sms ontvangen om u te waarschuwen dat uw telefoon verbinding heeft gemaakt met een dergelijk netwerk en om u te informeren over de prijzen. Als u uw telefoon blijft gebruiken of als er apps op uw telefoon blijven lopen die mobiele data gebruiken, en u 50 EUR aan extra kosten of een ander vooraf vastgesteld maximumbedrag bereikt, stoppen de mobiele diensten automatisch, tenzij u zelf iets anders hebt bepaald. Volgens de nieuwe regels moeten providers alle redelijke maatregelen nemen om hun klanten tegen extra kosten te beschermen. Het kan onder meer gaan om de mogelijkheid om af te zien van roaming op vliegtuigen en boten, of maatregelen inzake de werking van het netwerk om zo veel mogelijk prioriteit te geven aan terrestrische netwerken. Providers moeten roamende klanten informeren over de mogelijkheid om handmatig en onmiddellijk gebruik te maken van de opt-out van roaming op hun mobiele toestel, hetzij via de instellingen of door de vliegtuigmodus te activeren.”

Bron: https://digital-strategy.ec.europa.eu/nl/faqs/roaming-questions-answers

Hier is naar mijn mening geen sprake van. Ik ben niet vooraf geïnformeerd door KPN dat ik tegen dit tarief data zou gebruiken. De hierboven genoemde waarschuwings-sms heb ik niet ontvangen. Pas bij het bereiken van de 80% en 100% van mijn bundel werd ik gewaarschuwd, maar toen waren de kosten al gemaakt. Ik vind dan ook dat KPN in dit geval niet aan haar plicht heeft voldaan om mij hierover te informeren. Daarom ben ik van mening dat KPN de gemaakte kosten ad E 60,50 aan mij dient terug te betalen.

Los hiervan zal het technisch toch ook mogelijk zijn om een systeem te ontwikkelen waarbij klanten een ‘opting-in’ mogelijkheid hebben, waarbij de rekening pas begint te lopen als de klant -geïnformeerd over de kosten-  bewust ervoor kiest om deze dure data te gebruiken. Dit lijkt mij precies de ‘redelijke maatregel’ zoals de Europese Commissie die voorschrijft.

 

@Xinram  KPN kan kijken of jij een SMS bericht gehad hebt mbt het maken van extra kosten vooraf. Ik heb weleens hier op het forum gelezen dat toen bleek dat er geen SMS verzonden was de kosten werden vergoed. 



 

@Xinram  KPN kan kijken of jij een SMS bericht gehad hebt mbt het maken van extra kosten vooraf. Ik heb weleens hier op het forum gelezen dat toen bleek dat er geen SMS verzonden was de kosten werden vergoed. 

@HoopvolDank voor je reactie. Ik zag het inderdaad ook voorbij komen, hopelijk ben ik daarmee geholpen. Het is alleen goed mogelijk dat die sms wel is verzonden, maar niet is aangekomen aangezien ik nu eenmaal midden op de Middellandse Zee zat. De paradox is dan: je zit heel afgelegen, dus je gaat naar satelliet-internet, maar je daarover informeren lukt niet, omdat je heel afgelegen zit. Zou niet heel sterk zijn als KPN zich daarop beroept, zeker onder die nieuwe EU-regels.


Hoi @Xinram , je bent niet de eerste die dit overkomt en ik vrees ook bij lange na niet de laatste.

De klachten hier op het forum zijn legio en meestal (niet zo vreemd) tijdens de vakantieperiode(s).
Er wordt voor gewaarschuwd op de KPN website (zie hier) en er worden sms-jes verstuurd, maar dit laatste gaat vaak fout (of te laat). Maar gaat het sms-je goed dan zijn de 6 MB à €10,- per MB ook vaak al verbruikt voor de klant kan reageren. Het is inderdaad hoog tijd dat KPN met een opt-in komt, waarbij de klant kan instellen of en voor hoeveel hij hiervan gebruik wil maken.


@Xinram vul je forum profiel zoveel als mogelijk in zodat een moderator kan kijken naar jou geval. Ik heb ook gelezen dat de SMS-berichten vrij snel achterelkaar binnenkomen. Je hebt dus enkel de 2 berichten gehad van 80 en 100% buiten bundel kosten. Nooit een SMS met dat je op een satelliet netwerk zat met de daarbij behorende extra kosten. 


Beste KPN toch, als Simpel het kan moeten jullie het ook kunnen …

 


@obelisk dit is echt een super oplossing. Inderdaad als Simpel het kan dan verwacht je dat KPN als premium provider dit toch ook moet kunnen invoeren. Ik weet niet hoe vaak @wjb dit al niet heeft voorgesteld. 


Ik hoop dat er op korte termijn een moderator van kpn zal reageren met de belofte dat hij/zij zijn/haar stinkende best zal gaan doen om dit onder de aandacht te (blijven) brengen van de persoon binnen kpn die beslissingsbevoegdheid heeft om deze functionaliteit te laten implementeren. Het wordt hoog, zeer hoog, tijd dat dit eindelijk eens getackeld gaat worden zodat niet jaar op jaar duizenden abonnees slachtoffer worden van dit fenomeen.


KPN, ik wacht nog op een reactie.


@Xinram Welkom op het forum. 

Wat vervelend om te lezen dat je kosten hebt gemaakt op de boot. 

Het klopt inderdaad dat er nieuwe regels zijn van de Europese Commissie, regels waar KPN al aan voldeed. Wat dat betreft is er dus met deze nieuwe regels voor KPN klanten niets veranderd. 

Wat in dit geval wel van belang is, is of je de sms ter waarschuwing wel hebt ontvangen (vooraf of achteraf). En dat is bij jou niet het geval. 

Daarom ga ik in deze situatie het bedrag ook vergoeden. Dit bedrag zal dan in mindering worden gebracht op de volgende factuur waarop dit mogelijk is. 


Voor wat betreft de "Opt in" of de mogelijkheid om data buiten de EU uit te schakelen. Deze situatie heb ik intern doorgegeven, ik ben met jullie eens dat dit een mooie optie is. 

Wat er mee gebeurt durf ik niet te zeggen, maar zodra het mogelijk is zullen jullie dat lezen op het forum. 


Beste Rutger,

Zojuist heb ik met u collega Stijn gesproken, echter kon hij ons helaas niet garanderen dat de kosten vergoed zouden worden. 

Helaas hebben mijn vrouw en ik hetzelfde probleem gehad op de ferry van Livorno naar Sardinie. Wij zijn beide niet op de hoogte gebracht dat wij ons buiten de eu bevonden en de een 1,97 buiten EU kosten voor 197kb! en mijn vrouw 60,50 buiten EU kosten voor 6mb!. We zijn wel continu geinformeerd door KPN dat we ons Italie, Frankrijk en tevens Malta bevonden en dat binnen de EU Bundel internet konden gebruiken. Maar geen enkele keer dat we ons buiten de EU bevonden. Alleen op het moment dat het maximale limiet was bereikt van 60,50 en hierdoor konden wij ook niets meer doen.
Graag zien wij dus ook een volledige vergoeding voor gemaakte kosten.
 

@Xinram Welkom op het forum. 

Wat vervelend om te lezen dat je kosten hebt gemaakt op de boot. 

Het klopt inderdaad dat er nieuwe regels zijn van de Europese Commissie, regels waar KPN al aan voldeed. Wat dat betreft is er dus met deze nieuwe regels voor KPN klanten niets veranderd. 

Wat in dit geval wel van belang is, is of je de sms ter waarschuwing wel hebt ontvangen (vooraf of achteraf). En dat is bij jou niet het geval. 

Daarom ga ik in deze situatie het bedrag ook vergoeden. Dit bedrag zal dan in mindering worden gebracht op de volgende factuur waarop dit mogelijk is. 


Voor wat betreft de "Opt in" of de mogelijkheid om data buiten de EU uit te schakelen. Deze situatie heb ik intern doorgegeven, ik ben met jullie eens dat dit een mooie optie is. 

Wat er mee gebeurt durf ik niet te zeggen, maar zodra het mogelijk is zullen jullie dat lezen op het forum. 

 


@JMKROON Welkom op het forum. 

Ik wil graag beginnen met het feit dat ik ook geen vergoeding kan garanderen. Ik zal daarvoor eerst moeten controleren hoe jullie situatie is. 

Zou je daarom voor mij je forumprofiel willen invullen met daarin ook beide telefoonnummers. Dan ga ik controleren of er iets is dat ik in deze situatie kan betekenen. 

 


@Rutger_  aangevuld 

@JMKROON Welkom op het forum. 

Ik wil graag beginnen met het feit dat ik ook geen vergoeding kan garanderen. Ik zal daarvoor eerst moeten controleren hoe jullie situatie is. 

Zou je daarom voor mij je forumprofiel willen invullen met daarin ook beide telefoonnummers. Dan ga ik controleren of er iets is dat ik in deze situatie kan betekenen. 

 

 


@Rutger_ zou je mij een update kunnen geven? 

@Rutger_  aangevuld 

@JMKROON Welkom op het forum. 

Ik wil graag beginnen met het feit dat ik ook geen vergoeding kan garanderen. Ik zal daarvoor eerst moeten controleren hoe jullie situatie is. 

Zou je daarom voor mij je forumprofiel willen invullen met daarin ook beide telefoonnummers. Dan ga ik controleren of er iets is dat ik in deze situatie kan betekenen. 

 

 

 


@JMKROON Excuus voor de late reactie. 

Ik zie dat er ook in jouw geval geen sms verstuurd is, ik heb je een privé bericht gestuurd over de afhandeling.