Op 22 juli reisde ik met de nachtferry van Toulon in Frankrijk naar Sardinië, Italië. Toen ik de volgende ochtend wakker werd had ik twee berichten ontvangen van KPN, te weten dat ik 80% en 100% van mijn internet buiten de EU had gebruikt. Ik mocht E 60,50 aftikken voor gebruik van internet tijdens de nachtelijk overtocht. Los van het feit dat ik sliep en überhaupt mijn telefoon niet heb gebruikt, was ik in de veronderstelling dat ik binnen de EU aan het reizen was en wist ik niet dat de ferry kennelijk een automatische internetverbinding via satelliet aanbiedt, tegen een absurd hoog tarief. Uit andere topics op dit forum maak ik op dat veel meer reizigers dit is overkomen en dat KPN niet tegemoet komt in deze kosten omdat klanten zich zelf moeten informeren over het gebruik van data.
Maar per 1 juli 2022 zijn de regels voor roaming binnen de EU aangepast en zijn providers verplicht om hun klanten van tevoren te informeren over mogelijk hogere kosten die zij kunnen maken door dit soort ‘niet-terrestrische netwerken’. Dit is in mijn geval niet gebeurd. Op de site van de Europese Commissie staat vermeld dat per 1 juli 2022 onder de nieuwe roamingverordening providers alle redelijke maatregelen moeten nemen om hun klanten tegen extra kosten te beschermen:
“Als u per boot of vliegtuig reist, kan uw telefoon automatisch verbinding maken met een niet-terrestrisch netwerk via satelliet. De roamingregels van de EU zijn alleen van toepassing op terrestrische mobiele netwerken. Om u te beschermen tegen verborgen kosten, moet u een sms ontvangen om u te waarschuwen dat uw telefoon verbinding heeft gemaakt met een dergelijk netwerk en om u te informeren over de prijzen. Als u uw telefoon blijft gebruiken of als er apps op uw telefoon blijven lopen die mobiele data gebruiken, en u 50 EUR aan extra kosten of een ander vooraf vastgesteld maximumbedrag bereikt, stoppen de mobiele diensten automatisch, tenzij u zelf iets anders hebt bepaald. Volgens de nieuwe regels moeten providers alle redelijke maatregelen nemen om hun klanten tegen extra kosten te beschermen. Het kan onder meer gaan om de mogelijkheid om af te zien van roaming op vliegtuigen en boten, of maatregelen inzake de werking van het netwerk om zo veel mogelijk prioriteit te geven aan terrestrische netwerken. Providers moeten roamende klanten informeren over de mogelijkheid om handmatig en onmiddellijk gebruik te maken van de opt-out van roaming op hun mobiele toestel, hetzij via de instellingen of door de vliegtuigmodus te activeren.”
Bron: https://digital-strategy.ec.europa.eu/nl/faqs/roaming-questions-answers
Hier is naar mijn mening geen sprake van. Ik ben niet vooraf geïnformeerd door KPN dat ik tegen dit tarief data zou gebruiken. De hierboven genoemde waarschuwings-sms heb ik niet ontvangen. Pas bij het bereiken van de 80% en 100% van mijn bundel werd ik gewaarschuwd, maar toen waren de kosten al gemaakt. Ik vind dan ook dat KPN in dit geval niet aan haar plicht heeft voldaan om mij hierover te informeren. Daarom ben ik van mening dat KPN de gemaakte kosten ad E 60,50 aan mij dient terug te betalen.
Los hiervan zal het technisch toch ook mogelijk zijn om een systeem te ontwikkelen waarbij klanten een ‘opting-in’ mogelijkheid hebben, waarbij de rekening pas begint te lopen als de klant -geïnformeerd over de kosten- bewust ervoor kiest om deze dure data te gebruiken. Dit lijkt mij precies de ‘redelijke maatregel’ zoals de Europese Commissie die voorschrijft.