Skip to main content

Hallo,

Ik krijg van KPN het 'verzoek’ mijn SIM-kaart te vervangen door een nieuwe. Om de 'veilgiheid’. Over welke veiligheid hebben we het en wat gebeurt er of wat mis ik als ik mijn oude SIM blijf gebruiken?

Alvast bedankt voor je reactie.

 

Hier ben ik ook erg benieuwd naar!


Hoi @freja57 welkom op het forum.

Goede vraag! Momenteel ruilen wij veel oude simkaarten om omdat deze nog geen verbinding maken met het 4G netwerk. Persoonlijk heb ik nog niet gehoord van het omruilen van simkaarten voor de veiligheid. Ik zoek graag voor je uit of dit klopt, zou je voor mij jouw 06-nummer aan jouw profiel willen toevoegen? 

Op wat voor manier heb jij dit verzoek ontvangen? 


Ik heb een e-mail ontvangen van KPN, met daarin onder andere de volgende tekst:

 

Waarom hebt u een nieuwe simkaart nodig?

Uw simkaart met telefoonnummer 06-XXXXX455 krijgt niet meer de laatste veiligheidupdates en andere noodzakelijke verbeteringen. Daarnaast kunt u nog niet al onze diensten gebruiken. Zoals: bellen via wifi en onze overzichtelijke voicemail app. Met een nieuwe simkaart kunt u dat wel. En met het juiste toestel kunt u ook ons snellere 4G- en 5G- netwerk gebruiken.

 

En dan een verwijzing naar alle ‘voordelen’ op jullie site:

 

Waarom heb je een nieuwe simkaart nodig?

Met een nieuwe simkaart krijg je de laatste veiligheidsupdates en noodzakelijke verbeteringen. En nog meer voordelen van de nieuwe simkaart:

 

Ik zie dus nog geen veilgiheidsaspect genoemd dat in het geding is. Graag een toelichting. 

Alvast bedankt!


Hoi @freja57, De sim wissel gaat niet per se om veiligheid maar om het verbeteren van onze diensten. Jouw simkaart is verouderd en niet meer geschikt voor ons huidige netwerk. 


Goedendag, 

Zojuist een nieuwe sim geïnstalleerd, ik moet zeggen, het ging vlekkeloos & vlot, alleen via toestelhulp eerst even de nummers van sim naar toestel verhuisd…

Nu was ik eigenlijk wel benieuwd geworden naar de voordelen die deze nieuwe sim bieden zou, en ik vind het antwoord die "Hanna_" geeft wel ontzettend sumier!

Er wordt wel degelijk in eerste instantie verwezen naar "veiligheid", alsof dat hetgeen is wat jou moet triggeren om 'm maar zo snel mogelijk te installeren.…

Ik had eigenlijk wel een gedetailleerde uitleg verwacht van een KPN-medewerker die ziet dat er gedetailleerde vragen bestaan op een Kpn-forum ten aanzien van een verplichte sim-wisseling.…

Ik krijg hier een beetje conspiracy-rillingen van..

Dezelfde rillingen als ik me bedenk waarom de batterij niet meer (normaal) uit een toestel te halen zijn..

Een uitgeschakeld toestel staat eigenlijk helemaal niet uit, maar blijft nog steeds locatiegegevens verzenden op de vooraf gereserveerde restcapaciteit van de "lege" batterij of van het uitgeschakelde toestel..

Wie kan hierover - waar- informatie vinden? 

Staat dat in de gebruiksaanwijzingen? Bij de providers?

Ik vind die info niet.. 

Zelfde als en een erg sumier antwoord van een KPN medewerker komt, terwijl er wel degelijk gerichte vragen gesteld worden door Frija, ondersteund door Guusje..

 

Gr. 

Buq


Ik had hetzelfde gevoel als jij Buq.

Maar na de laatste nietszeggende reactie van KPN heb ik me afgevraagd of het zin heeft het uit te zoeken. Wat me stoort is dat inderdaad  'beveiliging’ als trigger wordt gebruikt, zonder aan te geven wat er veiliger wordt. Ik krijg ook geen antwoord op de vraag wat er mis gaat als ik mijn oude SIM blijf gebruiken.  “is verouderd en niet meer geschikt voor ons huidige netwerk”. Nou, hij doet het anders nog prima. Ze bedoelt waarschijnlijk dat hij niet geschikt is voor 5G. Waar ik sowieso niet op zit te wachten. Net als alle andere ‘extra diensten’. Zoals een DUO-SIM, waar ik ook geen emplooi voor heb. Lijkt me allemaal een beetje verspilling (die wij dan weer moeten opbrengen met het steeds duurder wordende abonnement). 

Maar ja, de enige optie die je hebt is naar een andere provider over te stappen en dan krijg je daar waarschijnlijk een nieuwe, ‘veilige’ SIM om mee te beginnen. 

Ergo: je hebt de keus, maar niet heus.

Groeten,

Freja57

PS: misschien is er een gat in de markt voor metalen doosjes om je ‘uitgeschakelde’ telefoon in op te bergen als je even niet gezien of gevolgd wil worden….


Whahaha, omg, ik moet hier wel even om lachen, alleen om een nieuwe vervangende simkaart,… :joy: Ben dit nog nooit tegengekomen, wat een paniek voor niks :rofl:


If it is free, YOU are the product.


Beste @freja57 en @Buq

Een verouderde sim-kaart kan bijvoorbeeld niet met ons 5G netwerk verbinden, nog weer oudere sim-kaarten kunnen zelfs niet met het veel gebruikte 4G netwerk verbinden. Ondanks dat jij misschien geen gebruik wil maken van 5G is het belangrijk dat wij elke klant die optie aanbieden. Ook kunnen er andere problemen optreden zoals netwerk verlies of een trage verbinding. Jullie hebben beiden een abonnement van KPN. Jullie betalen maandelijks aan KPN en in ruil daarvoor zorgt KPN dat het gene waar jullie voor betalen goed blijft werken. In de mail van Freja staat ook niks over veiligheid omdat dit, zoals ik eerder al aangaf, niet de reden is dat wij de sim-kaarten omruilen. We ruilen de simkaarten om zodat de producten waar je voor betaald optimaal hun dienst blijven doen. 

 


Maar @Hanna_ er word in de mail (en het sms-je dat ik net kreeg van KPN, vandaar dat ik hier ben) gesproken over ‘...krijgt niet meer de laatste veiligheidsupdates’, dus het betreft dan toch ook veiligheid?
Er staat dan toch zeker wel wat over veiligheid in de mail van Freja? 

In het SMSje van jullie stond ook alleen iets over veiligheidsupdates, niks over betere verbindin of wat dan ook. 
Wat voor updates zijn dit? 


@Ymk3 er zijn inderdaad meerdere redenen waarom we de simkaarten willen vervangen. Onder andere vanwege beveiligingsupdates inderdaad. Wat voor updates dit zijn, weet ik niet precies.