Skip to main content

Goedenavond,

Ik heb een bericht ontvangen van KPN dat ik een bedrag van 60,50 euro moet betalen voor een databundel gebruik buiten de EU.

Mijn abonnement bevat geen internet bundel. Hoe kan dat ik dit moet betalen? en ik heb alleen wifi verbinding gebruikt in het buitenland en dus geen 3 of 4G. Bovendien had ik de hele tijd Marokkaanse nummer aan en niet de Nederlandse. Ik begrijp dit dus totaal niet!!!!!!!

Hallo @Naya , dan had je mobiele data aan staan op je telefoon, dat is de oorzaak.

Internet doet het altijd ook al heb je geen bundel, verstandig is dus om Mobiele data gewoon uit te laten staan op je mobiel.

 


En misschien zat je ook nog in het vliegtuig op dat moment,  welke landcode staat er achter het bedrag? SAT betekent dat het gebeurt is tijdens de vlucht. 


Hallo @Naya, welkom! Wat jammer om te lezen dat je hier tegenaan loopt! Het lijkt er inderdaad op dat jouw toestel op enig moment toch contact met het mobiele internet in het buitenland heeft gehad. Het hoeft maar heel kort te zijn: als het inderdaad tijdens de vlucht is gebeurd, dan heb je verbinding met een satelliet en zit je zo op 10 euro per MB helaas.


sorry voor mijn woorden maar dat lijkt een oplichting. hoe kan ik daar 24 uur controle over hebben. ik wist niet dat het zo werkt bij kpn. ik neem aan dat het niet bij elke provider op zo´n manier opgelicht wordt. ik ga geen 60 euro betalen voor iets wat ik niet gebruikte. ik ga overstappen.


Het werkt overal hetzelfde. 


sorry voor mijn woorden maar dat lijkt een oplichting. hoe kan ik daar 24 uur controle over hebben. ik wist niet dat het zo werkt bij kpn. ik neem aan dat het niet bij elke provider op zo´n manier opgelicht wordt. ik ga geen 60 euro betalen voor iets wat ik niet gebruikte. ik ga overstappen.

Je hoeft geen 24 uur controle erover te hebben. Je moet het alleen maar een keer uitzetten. Verder werkt het inderdaad bij elke provider hetzelfde. Het is dus ook geen 'oplichting', ze gaan alleen die kosten doorberekenen, die hun zelf van de buitenlandse provider in rekening gestelt worden. Dat dit misschien niet die meest klantvriendelijke regeling is, daar ben ik het wel mee eens. Misschien moeten (alle) providers wel eens over nadenken het limiet van 60 euro te verlagen of instelbaar te maken. Maar op dit moment loop je hier dus overal tegenaan.


Misschien moeten (alle) providers wel eens over nadenken het limiet van 60 euro te verlagen of instelbaar te maken.

Daar pleit ik al tijden voor, een instelbare dataroaminglimiet die ook op €0,- gezet kan worden.

Persoonlijk vind ik dat de providers de maatschappelijke plicht hebben hun abonnees te beschermen tegen dergelijke excessieve kosten.


Het heeft niet zoveel zin om boos te worden op KPN.

De kosten die je gemaakt hebt, zijn zeker in Marokko gemaakt, en deze 60 euro worden via KPN naar die provider overgemaakt. Je ziet het helaas vaak dat de providers in die landen woekerprijzen rekenen voor argeloze toeristen, binnen 10 minuten kun je de 60 euro kwijt zijn.

Dus helemaal mee eens, dit moet een instelling worden met minimum aan 0 euro.


Dit is mij nu ook overkomen. Op een bootreis van Zweden naar Denemarken (dus mogelijk een klein stukje internationale wateren), terwijl ik gebruik maakte van de WiFi.

Ik krijg op precies hetzelfde moment meerdere sms-jes:

1) Je zit op een satelliet.

2) je zit op 80% van de 60,50 limiet

3) je zit op 100%, we blokkeren internet. Wil je alsnog gebruik maken, sms dan blabla.

Zonder de mogelijkheid gehad te hebben hierop te reageren ben ik dus gewoon de Sjaak.

Dat dit nu eenmaal zo werkt is geen excuus. Ze kunnen blijkbaar wel een limiet instellen, maar laten je eerst rustig die 60 euro betalen zonder enige waarschuwing. Hoe moeilijk kan het zijn direct te blokkeren met een sms of je alsnog gebruik wil maken van het internet?

KPN accepteert dit blijkbaar gewoon als normale gang van zaken. Het mag dan misschien geen oplichting heten, maar als klant word je wel genaaid. De reactie van KPN aan Maya (wat vervelend, maar ach, het is nu eenmaal zo) vind ik daarom ook ondermaats.


Dit is mij nu ook overkomen. Op een bootreis van Zweden naar Denemarken (dus mogelijk een klein stukje internationale wateren), terwijl ik gebruik maakte van de WiFi.

Ik krijg op precies hetzelfde moment meerdere sms-jes:

1) Je zit op een satelliet.

2) je zit op 80% van de 60,50 limiet

3) je zit op 100%, we blokkeren internet. Wil je alsnog gebruik maken, sms dan blabla.

Zonder de mogelijkheid gehad te hebben hierop te reageren ben ik dus gewoon de Sjaak.

Dat dit nu eenmaal zo werkt is geen excuus. Ze kunnen blijkbaar wel een limiet instellen, maar laten je eerst rustig die 60 euro betalen zonder enige waarschuwing. Hoe moeilijk kan het zijn direct te blokkeren met een sms of je alsnog gebruik wil maken van het internet?

KPN accepteert dit blijkbaar gewoon als normale gang van zaken. Het mag dan misschien geen oplichting heten, maar als klant word je wel genaaid. De reactie van KPN aan Maya (wat vervelend, maar ach, het is nu eenmaal zo) vind ik daarom ook ondermaats.

Ik ben het volkomen met je eens, het is wat mij betreft schandalig dat KPN niet alles op alles stelt om haar abonnees tegen dergelijke excessieve kosten te beschermen.


Mee eens