Skip to main content

Beste support,

Ik help mijn moeder bij het overstappen van KPN naar Lebara.

Ze heeft een KPN abbo lopen, maar kreeg een week geleden een telefoontje van een KPN medewerker (die ik zelf uiteindelijk te woord heb gestaan), die haar vertelde dat haar abbo deze maand afloopt en dat het niet verlengd kan worden, omdat het een oud abbo is wat uit het aanbod gaat verdwijnen.

Ik vroeg hem waarom we niet gewoon over zouden stappen naar Lebara, waarop hij antwoorde dat de dekking daar minder is, Lijkt me vrij stug, omdat Lebara gewoon op het KPN netwerk zit. Hierop heeft m’n moeder besloten over te stappen naar Lebara.

Zojuist nummerbehoud aangevraagd voor 1 mei. Maar via notificatie kregen we te horen dat het pas 23 mei wordt. Het schijnt niet eerder te kunnen, ivm 1 maand opzegtermijn.

Maar ja, dat abbo van m’n moeder loopt deze maand al af. Dus kan dat nummerbehoud echt niet gewoon naar 1 mei verplaats worden?

Mvg,

Jay

Bij nummerbehoud heb je inderdaad de 1 maand opzegtermijn bij de latende provider. De wet schrijft dat voor; het kan dus niet eerder. Het kpn abonnement van je moeder zal dus nog tot 23 mei doorlopen. (dat kan, mijn vorige abo heeft 8½ jaar gelopen!)

Een abonnement loopt eindeloos door. Totdat het door verlenging of overstappen met nummerbehoud of opzegging beëindigd wordt.

Niet zelf opzeggen. Bij overstappen met nummerbehoud regelt de nieuwe provider het.


De medewerker aan de telefoon zei dat het abbo deze maand afloopt. In de periode 1-23 mei zal er dus geen abbo zijn en is er ook nog geen overstap geweest. Deze periode zal op de één of andere manier overbrugd moeten worden zonder onbereikbaar te zijn.

Wat is hier nu de meest praktische oplossing?


Loopt niet af, denk dat je een (ingehuurd) verkoopteam aan de lijn hebt gehad die je een nieuwe abonnementvorm die duurder is wilden aansmeren door je bang te maken.

Als het echt zou aflopen had je ruim van tevoren schriftelijk of per mail een opzegging van KPN ontvangen moeten hebben.

@PeterG, De wet schrijft niet voor dat er een maand opzegtermijn is, dat mag een provider zelf bepalen de maximale termijn is 1 maand volgens de wet, mag ook alles tot een maand zijn.


Het klopt dat ze een duurder abbo aan wilde smeren. Maar die mensen mogen toch niet zomaar liegen?

Ze zeggen dat het een abbo met korting was, wat gaat verdwijnen. Maar ja, die opmerking van hen over minder bereik bij Lebara was ook onzin.

Stel nu dat ze op 1 mei niet meer kan bellen, dan is een prepaid kaartje een goede tijdelijke oplossing, toch? Geen abbo nodig, ander nummer, maar dan wel gewoon kunnen bellen. Of zie ik dat verkeerd?

https://shop.kpn.com/mobiel/prepaid/


Het huidige abo loopt gewoon door na de datum! Totdat het nummer wordt overgenomen. Ze zit dus niet zonder verbinding.

Ze zeggen dat het een abbo met korting was, wat gaat verdwijnen.

Waarschijnlijk zal dan wel alleen het kortingdeel vervallen na de minimale looptijd. 

Zoals vermeld: mijn vorige abo heeft 8½ jaar gelopen, totdat IK het beëindigde.

Minimale looptijd = het eerste of eerste 2 jaar. Daarna loopt het door tot wederopzegging.


Tuurlijk verdwijnen die oude abonnementen op den duur, maar dat kan alleen maar schriftelijk gebeuren en KPN heeft dit maar 1x gedaan in het verleden en dat was een vorm waar de klant beter van werd, verslechteringen kunnen niet zomaar doorgevoerd worden, gaat 3 maanden overheen na de schriftelijke aankondiging en dan kun je er zelfs per direct vanaf en overstappen als je dat zou willen zonder consequenties voor jou als klant.

En roepen dat Lebara minder dekking heeft kan gegrond zijn, ligt namelijk aan het aantal verbindingen die ze huren van KPN, als die vol zitten heb je geen bereik op dat moment, maar komt zelden tot nooit voor dat het gebeurd.


Dank voor alle feedback, mensen.