Skip to main content
Vraag

Probleem iPhone 11 en 4G netwerk geldt ook voor iPhone SE 2020

  • 10 September 2024
  • 7 reacties
  • 203 keer bekeken

Ik ben in het bezit van een iPhone SE. Het betreft hier de tweede versie uit 2020. Zoals al diverse keren op dit forum in diverse berichten gemeld is er een probleem met de iPhone 11 en het G4 netwerk van KPN. In de iPhone SE uit 2020 zit exact dezelfde chip als in de iPhone 11 en ik heb dan ook vanaf begin juni 2024 dezelfde verbindingsproblemen als de iPhone 11 bezitters. Ik heb dit ook al meerdere keren gemeld bij de KPN klantenservice en ook meerdere keren een ticket laten aanmaken. Tot nu heb ik van de KPN geen enkele reactie ontvangen anders dan een mail met dat als ik nog problemen ondervond opnieuw een ticket moest laten aanmaken. Gedaan maar niets...

 

Allereerst wil ik melden dat de eerste vier jaar dus van 2020 tot begin juni 2024 de verbinding perfect was. Nooit enig probleem ondervonden. Maar vanaf begin juni ontstaat er een verbindingsprobleem. De verbinding is vanaf dan niet meer stabiel. Je kunt live zien dat de verbinding wisselt in sterkte. Dan weer 1 streepje, dan weer 2, 3 en 4 en weer terug. Binnen een minuut soms wel twee keer heen en weer. Zeer onstabiele verbinding dus. 

Wanneer werkt het goed ? Ja, bij mij werkt het soms ook goed zoals het hoort 

  1. Blijf op één plaats en verroer je niet. 
  2. Zet de telefoon 10 seconden op de Vliegtuigmodus
  3. Zet de vliegtuigmodus uit
  4. De telefoon zoekt nu opnieuw contact met het KPN netwerk. 
  5. Ga zodra je vier streepjes ziet meteen aan de slag met de app die je wilt gebruiken. 
  6. Zolang je nu actief blijft met de betreffende app werkt het probleemloos zoals het moet. 

Maar als de bel gaat of je moet naar het toilet - kortom als je stopt met waar je mee bezig bent - en je komt later terug is de verbinding weg en kan je weer beginnen op 1.

Ben je buitenshuis en verplaats je je bv. langzaam rijdend op een fiets dan is de verbinding meteen weg. Is dan ook niet meer werkend te krijgen. Totdat je een tijdje stopt. 

 

Ik heb dit nu al bijna 4 maanden durende probleem met de verbinding tussen de Apple A13 Bionic chip (aanwezig in de iPhone 11 en tevens in de iPhone SE uit 2020) en het KPN netwerk met diverse klanten al meerdere keren gemeld. De KPN geeft aan er aan te werken maar zijn er nu na bijna 4 maanden nog steeds niet in geslaagd het probleem boven water te krijgen. Ik heb dit probleem ook al meerdere keren bij de klantenservice gemeld maar wilde het nu toch ook een keer zwart op wit melden op dit forum.

 

Het zou netjes zijn als de KPN in samenwerking met APPLE tot iets zou komen voor de getroffen klanten. 

 

Zoals de KPN via de klantenservice en de site al aangeeft wordt er hard gewerkt aan een oplossing. Dat geloof in best !  Maar is er dan nu na vier maanden niets te zeggen over hoe lang dit nog gaat duren  ? Dat geloof ik eigenlijk niet. 

 

Dus beste KPN (en APPLE) : graag een chique oplossing voor de gedupeerden.  

Ze kunnen de iPhone 11 gebruikers al amper aan, laat staan iPhone SE en iPhone 12 gebruikers. Maar je hebt helemaal gelijk. SE gebruikers hebben exact hetzelfde probleem als iPhone 11 gebruikers. Voor mensen met een iPhone 12 zit het wellicht iets anders in elkaar, maar ook daar zijn problemen. Hopelijk komt de erkenning snel, maar weet wel dat dit drama al sinds eind mei speelt. Dus je moet wel geduld hebben :(


Welkom op de KPN Community @Instabiele verbinding.

Het spijt me om te lezen dat je last hebt van een instabiele verbinding op je iPhone SE. Via dit forum kan ik het helaas niet voor je oplossen. Ik raad je aan om te bellen met onze klantenservice op 0800-0402 (gratis). Als dat nog niet gedaan is, kan er via die weg een ticket voor je aangemaakt worden. Het onderzoek naar de issues rondom het bereik is gaande bij onze technische dienst. Met een ticket weten ze dat het ook bij jou speelt, en krijg je persoonlijk bericht zo gauw er meer bekend is.


Beste @Instabiele verbinding ik zou er werk van maken. Het probleem zit niet in de chip die jij bedoeld maar een andere chip die verantwoordelijk is voor 4G ontvangst in de iPhone. Dus niet de cpu chip maar de chip die antenne mobiele netwerk ontvangst regelt. Dat is de Intel XMM 7660 LTE-modem. We moeten dus kijken naar de ingebouwde modem. 

 

Nou blijkt na ff zoeken (CHATGPT) dat deze chip een exclusieve deal was tussen Intel en Apple. In dat jaar heeft Apple de IPhone 11 range ontwikkeld en ook de iPhone SE. Beide toestellen gebruiken precies bovengenoemde chip (modem). 

Vanaf iPhone 12 en nieuwer is Apple volledig overgestapt op Qualcomm modems.

Kortom, als iedere iPhone 11 vroeg of later dit probleem op het KPN netwerk ervaart en KPN geen oplossing heeft anders dan een telefoon wisseling dan zouden iPhone SE's dit ook moeten krijgen.

Om nog onduidelijke reden gaat er op het KPN netwerk iets niet lekker met de verbinding tussen zendmasten en de specifieke Intel XMM 7660 LTE-modem. 


Dank voor de reacties ! Als het correct is wat Digitaal Citizen schrijft dan zou de KPN dit toch ook moeten weten denk ik dan. En als het correct is wat er staat waarom communiceert de KPN dat dan niet ? Dan weten de betreffende klanten waar ze aan toe zijn. En nogmaals: van medio mei 2020 tot en met medio mei 2024 heeft de verbinding vier jaar probleemloos gewerkt. Dus de vraag is: wat is er medio eind mei 2024 veranderd op het KPN netwerk of wat heeft Apple veranderd aan de software dmv. een update waardoor het juist bij deze toestellen niet meer werkt zoals het hoort ? Of kan het zelfs zo zijn dat er iets aan de zendmasten is verandert en de schuld helemaal niet bij Apple of de KPN ligt ?  De oplossing is blijkbaar veel complexer en niet te verkrijgen door middel van een “update” terug naar de “oude” situatie van hoe het was vóór eind mei 2024 ?  Het blijft wachten op een eerlijk antwoord waarin duidelijk wordt of dit wel of niet opgelost gaat worden en welk aanbod de getroffen klanten vervolgens wordt gedaan.


Hier sinds juni (Netwerkverbeteringen KPN of IOS-update?) exact dezelfde problemen met de iPhone SE 2020.

Ondanks dezelfde hardware als de iPhone 11 zijn de problemen bij de iPhone SE 2020 nog niet door KPN erkend.

Eerste telefonische melding 01-07-2024, eerste ticket 19-07-2024, een nieuw ticket 30-08-2024 en diverse telefonische meldingen tussendoor. Geen enkele reactie van KPN!??

Vorige week is er toegezegd dat er teruggave zal komen op het abonnementsgeld vanaf 23-05-2024 maar dit is nog op geen enkele wijze bevestigd.

Verder zit er helaas weinig anders op dan afwachten wat er uit het onderzoek van KPN komt. De laatste IOS update heeft in ieder geval geen verbetering opgeleverd.

Hopen op een snelle oplossing!


Ik heb van mijn werk een iPhone SE 2020 (maar met Odido). Toen ik even een tijdelijke telefoon nodig had, omdat ik mijn iPhone 11 moest inleveren voor de iPhone 13 swap, had ik mijn KPN SIM in die telefoon gedaan. En ja… exact hetzelfde probleem als de iPhone 11. Toen maar noodgedwongen een oude Android moeten lenen.

Dus ja, je hebt helemaal gelijk. Ik hoop echt dat KPN dat ook gaat beamen en dat ze hier sne werk van gaan maken.

 


Als je googled met de volgende vijf zoektermen

 kpn mobiel storing iphone se

dan zie je bij de resultaten een melding staan van 29 mei 2024 op dit forum waar dit probleem al wordt gemeld. En ook de SE 2020 wordt hier al genoemd. Niet goed of overheen gelezen ?


Reageer