Skip to main content

Hallo, met een mobiele telefoon voor oudere mensen met veel problemen al tenminste 3x naar de KPN winkel geweest. Daar doen ze dan iets waardoor de telefoon voldoende door elkaar geschud is dat het weer even werkt.

Echter, laatste keer, 1 week na afloop garantietermijn, bleek dit niet voldoende en is de telefoon eindelijk ter reparatie aangeboden (terwijl het al eerder is gezegd om het te laten maken).

Nu volgt een prijsopgave van ruim 90 euro! En dat terwijl er al voldoende is geklaagd binnen de garantietermijn. (Daarnaast is een garantietermijn slechts een indicatie, geen harde lijn voor kosten laten betalen door de klant).

Vervolgens is KPN ‘zo vriendelijk’ om te bellen hierover. NAAR HET NUMMER DAT TER REPARATIE LIGT! En dus is er een terugbelverzoek gemaakt.

Ik probeer de klantenservice te bereiken, maar je raad het al: niet te doen! Altijd veel te druk, werkelijk slechte verbinding.

Hoe kan ik alsnog tot ze doordringen?


Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid + topic verplaatst naar juiste board

Vul je profiel aan met relevante gegevens zodat een medewerker je dossier in kan duiken. Als er inderdaad meerdere meldingen zijn is het eerder mogelijk om iets van compensatie te regelen dan als er helemaal geen notities zijn gemaakt. als klant weet ik niet wat kpn gaat beslissen natuurlijk.


Ik begrijp dat mijn profiel zou helpen, maar in dit geval gaat het om mijn ouders. Ze hebben zelf geklaagd en ik heb alweer het idee dat KPN te gemakkelijk doet bij mensen die toch niet mondig genoeg zijn. Helaas bedraagt de wachttijd voor het aan mij gegeven nummer meer dan een kwartier. Dat vind ik werkelijk schofterig.


Dan vult u in het profiel de gegevens van u ouders in. Chatten kan ook, wist u dat?


Nou, ik heb contact gehad met een wederom belachelijk persoon. ‘Tja, dat ligt bij teleplan'. Alsof een klant van KPN iets te maken zou moeten hebben met Teleplan!

Als er een opmerking wordt geplaatst, dan wordt glashard gezegd dat het niet kan worden behandeld om dezelfde reden.

Als ik vraag of er enige indicatie is voor de tijdsduur, dan wederom dezelfde reden.

Als ik vraag of dan een ander telefoonnummer kan worden gebeld dan het nummer waarvan de SIM natuurlijk in de la ligt (omdat het toestel… ja inderdaad, bij Teleplan ligt), dan kan dat niet om alweer dezelfde reden.

Wat een verschrikking is KPN toch eigenlijk! Werkelijk, ze sturen je gewoon met een kluitje in het riet en verwachten dan dat de klanten blijven hangen. Wel, m'n ouders denken er al sterk aan om over te stappen en terecht. KPN is nog slechter dan haar concurrenten. En met name de klanten die minder hard schreeuwen worden gewoon genegeerd.

Dit krijgt nog wel een staartje. Overigens, valt er nog ergens een klacht in te dienen waar ook iets mee gedaan wordt?


Hallo @Arco, spijtig om te lezen dat het toestel van jouw ouders niet meer goed functioneert! Je (en/of je ouders) bent hiermee drie keer naar een KPN winkel gegaan, waarna het toestel weer een poosje werkt. De laatste keer was dit alleen niet de oplossing en is het toestel ter reparatie aangeboden. Je hebt hiervoor een rekening gekregen en bent het hier niet mee eens, omdat er binnen garantie al meerdere malen contact over is geweest.

Nu is het alleen zo dat KPN de reparaties van toestellen niet zelf uitvoert. Hiervoor hebben wij een partner, Reconext (Teleplan) in de arm geslagen. Ik kan dan ook niets inzien over de reparatie van jouw toestel. Voor vragen en klacht met betrekking tot de reparatie moet ik je dan ook naar de KPN Reparatiedesk verwijzen. Je kunt daarvoor het beste telefonisch contact opnemen via 0800 8200008, van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur. Voor vragen over een betaling of ontvangen prijsopgave kan je eventueel ook mailen naar prijsopgave@reconext.com. Voor meer informatie over de garantietermijn op jouw toestel wil ik je verwijzen naar onze website.

 

*Admin: bericht aangepast zodat deze completer is.


Godgeklaagd! Schandalig! Zaterdag is mijn vader nogmaals 2x naar de KPN geweest en ze verzekerden hem daar dat het goed komt!

Het nummer dat je hier doorgeeft heb ik ook gekregen van mijn moeder die inmiddels dooerdie kut-KPN overspannen op bed ligt. Jullie als bedrijf moet je gaan schamen!

Het nummer heb ik gebeld, dat zou mevrouw Zwaluw-De Vries moeten zijn, maar zodra er contact is wordt het gelijk verbroken, consequent. Dat is dus geen oplossing.

Vervolgens krijg ik van jou dat dat nummer niet eens van KPN is, maar van een partner WAAR WIJ NIETS MEE TE MAKEN HEBBEN! Waarom luister je niet? Wij (mijn ouders) hebben te maken met KPN en KPN is ver*(@#$ niet eens normaal bereikbaar. En als je dan al iemand hebt, dan luistert die niet eens.

KPN moet eens goed aanpassen en zich aan de wet gaan houden. Jullie hebben het hier over particuliere klanten en jullie MOGEN dus niets afschuiven, maar dit zelf ter hand nemen. Dat je de reparatie extern oplost is prima, maar zorg er dan wel voor dat jullie de regie hebben en dat dat niet illegaal naar de klant wordt overgeheveld.

KOM MET EEN OPLOSSING VOORDAT M'N MOEDER DOOR JULLIE OVERLIJDT!

 


Het spijt me om te lezen dat jouw moeder door deze situatie overspannen op bed ligt, dat lijkt me niet de bedoeling. Dit verandert echter niets aan de situatie. Wanneer je jouw toestel aanbiedt ter reparatie, ga je akkoord met de Algemene voorwaarden betreffende levering van reparatiediensten voor klanten van KPN via retourkanalen van KPN van Reconext/Teleplan. In artikel 1.2 van deze algemene voorwaarden staat het volgende: "Door een bestelling, verzoek, of aanmelding te doen voor de Diensten van Teleplan, gaat de Klant akkoord met deze Voorwaarden.” Het toestel is aangeboden ter reparatie en dus ben je akkoord gegaan met deze voorwaarden. Voor vragen met betrekking tot jouw reparatie zal je dan toch ook echt bij Reconext/Teleplan moeten zijn. Zij zijn te bereiken via de KPN Reparatiedesk op 0800 8200008 (gratis) op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur.


@Denise_ dank voor je begrip voor mijn moeder. Dat verandert inderdaad niets aan het probleem waar we mee zitten.

Hier spelen twee zaken een rol: de afwikkeling door een externe partij en de termijn van garantie/deugdelijkheid.

 

  • Afwikkeling door een externe partij

Ook al zeggen de algemene voorwaarden dat we op ons hoofd moeten staan, dat doet nog steeds niet ter zake. Er is voldoende jurisprudentie over het niet mogen afwentelen van verantwoordelijkheid m.b.v. deze voorwaarden; het ‘vragen’ om toestemming dat de leverancier zijn verplichtingen naar een ander verschuift staat op de zwarte lijst en is dus niet geldig.

Daarmee wordt dus aangegeven dat KPN onder elke omstandigheid verantwoordelijk is en blijft voor het repareren van het toestel. Jullie willen hier onderuit, maar dat is wettelijk verboden!

Hiermee is het punt dat wij ons moeten wenden tot Reconext/Teleplan van tafel; wij dienen uitsluitend met KPN om te gaan en KPN dient zelf met Reconect/Teleplan in conclaaf, Informatie van en naar ons loopt altijd via KPN.

 

  • Garantie/deugdelijkheid toestel

Binnen de door jullie gestelde garantietermijn is herhaaldelijk geklaagd dat het toestel niet deugt. Dat hebben jullie geprobeerd te verhelpen door het sim-kaartje er even uit- en weer in te steken. (Dat is echter niet de oorzaak; de toevallige oplossing is dat het toestel dan wordt geschud en er intern waarschijnlijk iets op z'n plek valt.)

Nu, enkele dagen na de garantieperiode werkt het toestel op dezelfde wijze weer niet. Dat houdt wel in dat voorgaande reparatie niet correct is uitgevoerd en het probleem nog aanwezig is.

Daarnaast gaat de wet uit van een periode van twee jaar dat een  telefoontoestel deugdelijk is. Aangezien deze nu 1 jaar oud is, valt dit ruim binnen de gestelde deugdelijkheidsperiode.

Dit houdt in dat het gestelde reparatiebedrag van rond de 90 euro niet van toepassing is.

 

Resume:

  • KPN is wettelijk gehouden om zaken met ons te doen en haar verplichtingen niet af te schuiven
  • Het toestel is binnen de wettelijke deugdelijkheidsperiode niet meer bruikbaar en dient dus door KPN te worden gerepareerd, waarbij ik uitga van volledige schadeloosstelling

Het is vervelend, maar mocht KPN hier vooralsnog niet op reageren, dan ben ik genoodzaakt haar aansprakelijk te stellen met de mogelijkheid tot ontbinding van het volledige contract.

 


Het spijt me, @Arco, maar ik kan en wil mezelf niet blijven herhalen. Ik zal het nog één keer zeggen. Ik kan niets inzien over de reparatie van jouw toestel. De eventuele reparatiekosten of onderzoekskosten worden afgerekend met Reconext. Voor vragen over een betaling of ontvangen prijsopgave kan je mailen naar prijsopgave@reconext.com. Voor overige vragen over de reparatie van jouw toestel kan je terecht bij de KPN Reparatiedesk. Zij zij van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur te bereiken op het gratis telefoonnummer 0800 8200008. Voor meer informatie over de garantietermijn op jouw toestel wil ik je verwijzen naar onze website.


Ik zou eens kijken bij de rechtsbijstand wat zij zeggen over garantie op reparatie. Als het om het zelfde euvel gaat dan zou je wel verwachten nog een bepaalde garantie te hebben. Daarvoor zal je wel bij de reparateur moeten zijn volgens mij.


Reparatieafdeling nogmaals gebeld en zij geven gewoon aan dat mijn ouders getekend hebben en dus maar akkoord moeten gaan met de factuur. Waarom beseft die afdeling niet dat het ondertekende niet relevant is, omdat dat de verantwoordelijkheid van KPN uitsluit?

 

Vervolgens de KPN weer gebeld. Die vertelt mij nu doodleuk dat het toestel 2 jaar fabrieksgarantie heeft. Waar zit nou het probleem dan? Helaas mag ze me niet verder helpen zonder contractnummer. Tja… en aangezien ze die zelf hebben gekocht, staat het niet in ‘Mijn KPN’ van hun. Helaas. Hier kom ik nog op terug. Nog wel gehoord dat het toestel gewoon 2 jaar lang fabrieksgarantie heeft, dus waarom doet KPN/reparatieafdeling dan zo moeilijk?

Het contractnummer is helaas niet gevonden, wel bankrekeningnummer, dus nogmaals gebeld naar KPN, nu kon ik ineens wel worden geholpen met alleen postcode/nummer/naam/reparatienummer.

 

Er is nu een klacht gemaakt waarin op basis van de kennisbank van de KPN-medewerker staat dat het toestel 2 jaar garantie heeft. Michael, bij deze alvast bedankt voor de correcte manier om mij te woord te staan. Gelukkig zijn er ook nog mensen bij KPN die wel klantgericht werken.

 

Overigens, hoe kan ik er nu voor zorgen dat KPN dat contract waarbij ze haar verantwoordelijkheid afschuift bij de balie niet meer gebruikt?

 


Denise is afwezig, vandaar dat je een reactie van mij krijgt. Het lijkt mij inderdaad een goed idee dat de afdeling Klantenreacties zich hierover buigt: leg eventueel vragen of opmerkingen vooral bij hen neer!


@Shyrin_ dat is inmiddels gebeurd, zoals je hierboven kunt zien.

Er wordt als het goed is ook gekeken of het juridisch eigenlijk wel juist is dat KPN bij de balie zomaar een papier laat ondertekenen waarbij ze haar verantwoordelijkheid afschuift.

 

Wat ik zo heel jammer vind aan dit soort problemen is dat 80% van KPN gewoon helemaal niet meedenkt met de klant, volstrekt niet klantvriendelijk is. Dat wordt door de KPN-regels wellicht opgelegd, maar lijkt me dat die regels dan anders moeten.

Gelukkig trof ik eindelijk een wel-meedenkende support-medewerker, waarna het probleem zo was opgelost. Terwijl zijn collega's gewoon zeggen dat ze niks kunnen omdat (vul maar in...) was het voor hem geen enkel probleem: alles kon gewoon roden geregistreerd, doorgestuurd naar andere afdelingen, aangegeven wat er moet gebeuren, etc. Is dat een kwestie van niet-willen, of van slechte competentie, of van geen tijd, of…? Lijkt me dat hier toch eens naar gekeken moet worden; klantvriendelijkheid bij KPN staat op een zeer laag pitje.