Skip to main content

KPN probeert gewoon op een consument onvriendelijke manier te bezuinigen.

 

Preferred roaming partner is O2. En die provider wordt zelfs door Duitsers die ik spreek als bagger gezien. Op heel veel plekken (ook waar wij zitten) alleen maar 2g.

En het is niet een kwestie van "in Duitsland is het nou eenmaal minder dan in Nederland". 

Want op dezelfde plek met een T-Mobile prepaid simmetje heb je gewoon een vlotte 4g verbinding via Telekom.

 

Maar KPN maakt het nog bonter: als je handmatig Telekom selecteert, dan krijg je een foutmelding dat dit niet kan.…

 

Oftewel: kom je regelmatig in Duitsland? Neem in Nederland dan géén KPN !

 

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Nou, roamen in Duitsland is dus een ramp bij KPN. ..

Mijn Sony Xperia 5 pakt O2 als preferred partner. En die heeft in de regio waar wij zitten nagenoeg alleen 2g. Nog niet eens 3g ofzo, laat staan 4g.

Telekom biedt hier prima 4g, op een prepay simmetje van Tmobile. 

Maar ja, dat is niet de bedoeling van mijn KPN abbo.

 

Handmatig Telekom selecteren voor roaming leidt tot een foutmelding dat dit niet kan met KPN.

Ik raad vanaf nu dus iedereen die geregeld in Duutsland kont aan om met een grote boog om KPN heen te lopen..…

 

BTW, heb gewoon een KPN sim die mij in Nederland ook bv. VoLTE geeft


Nou, roamen in Duitsland is sowieso een ramp bij KPN. ..

Mijn Sony Xperia 5 pakt O2 als preferred partner. En die heeft in de regio waar wij zitten nagenoeg alleen 2g. Nog niet eens 3g ofzo, laat staan 4g.

Telekom biedt hier prima 4g, op een prepay simmetje van Tmobile. 

Maar ja, dat is niet de bedoeling van mijn KPN abbo.

 

Handmatig Telekom selecteren voor roaming leidt tot een foutmelding dat dit niet kan met KPN.

Ik raad vanaf nu dus iedereen die geregeld in Duutsland kont aan om met een grote boog om KPN heen te lopen..…

 

BTW, heb gewoon een KPN sim die mij in Nederland ook bv. VoLTE geeft


Hi @eversteegt,

En het is niet een kwestie van "in Duitsland is het nou eenmaal minder dan in Nederland". 

Want op dezelfde plek met een T-Mobile prepaid simmetje heb je gewoon een vlotte 4g verbinding via Telekom.

Dit geeft juist aan dat het wél minder is dan in Nederland, aangezien we hier geen providers hebben zonder landelijke dekking :wink: Er zullen ook plaatsen in Duitsland zijn, waar O2 een goede dekking heeft terwijl de dekking van Telekom daar iets minder is. 

Als je ergens bent waar de ene provider niet beschikbaar is of erg zwak is, kan je een ander netwerk selecteren, je hoeft absoluut niet per se met O2 te verbinden. Dat je een foutmelding krijgt als je wil verbinden met een ander netwerk is wel vreemd, aangezien alle providers binnen de EU het netwerk open moeten stellen voor andere Europese gebruikers.

Zou je hier een screenshot willen plaatsen van de melding die je te zien krijgt? En zou je ook je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan? Je mag het nummer waar het om gaat, in het opmerkingenveld noteren, zodat ik met je mee kan kijken!


@Maja_  als eerste bedankt voor je serieuze antwoord (ik heb overigens het profiel aangevuld).

 

Hier in de regio ben ik absoluut nog géén plek tegen gekomen waar Telekom geen 4g bood en o2 wel (en ook niet op de reis hierheen). Dat de Duitsers hier zuchtend reageren als je zegt dat je op o2 zit, zegt ook wel genoeg.

 

Overigens  heel vreemd: na ongeveer 1,5 week steeds de foutmelding lukte het me dit keer zo waar om me op het netwerk van Telekom aan te melden. Dus wat er nu anders is weet ik niet, maar het blijkt in ieder geval nu te werken.

 

Blijft wel staan dat ik jullie keus qua preferred partner nog steeds een slechte vind, juist in een land waar, volgens jullie, de dekkingen en beschikbare generaties zo verschillen.

 

Als mijn smartphone in de automatische modus gewoon zonder 'bias' een netwerk had mogen kiezen, dan kon het de ene keer voor 4g van o2 kiezen, d n weer Telekom, etc. Nu kiest hij in praktijk altijd voor o2, ookal is de verbinding onwerkbaar omdat het 2g is.

Maar goed, in ieder geval al fijn dat er geen blokkade (meer) is

 


Ah, heel erg fijn dat het nu wél lukt om met Telekom te verbinden!

Hoe het precies zit met de keuze voor onze preferred partners weet ik niet, het komt echter wel vaker voor dat klanten aangeven slecht bereik te hebben omdat het toestel in de automatische modus verbindt met een netwerk dat minder sterk is in die regio. Een oplossing voor het slechte netwerk van O2 heb ik niet, maar ik ga wel even een balletje opgooien bij onze technische dienst. Als er meerdere meldingen binnenkomen dat O2 niet echt in de smaak valt bij onze klanten, misschien gaan ze dan de lijst met preferred partners herzien :wink:


@Maja_  het beste zou gewoon zijn om helemaal geen preferred partner te hebben. Het toestel kan dan helemaal zelf bepalen op basis van de volgorde van netwerktechnologie die je op een Android toestel kan instellen.

 

En wat O2 (voorheen E-plus, ooit van KPN geweest) betreft: zoek door jullie eigen forum heen of dat van Tweakers. Dit speelt namelijk al jaren.