Skip to main content

Ik ben regelmatig in BelgiĆ« en heb de laatste dagen gemerkt dat als mijn iPhone XS met IOS 15.5 verbonden is met het Proximus netwerk soms naar 2G schakelt en dan blijft hangen op 2G. Maw mijn iPhone schakelt niet meer terug naar 3G of 4G. Door kort de vliegtuigmode in te schakelen schakelt de iPhone wel naar 4G (of 3G).Ā 

Ik heb gemerkt dat 2G DATAĀ  op iPhone niet meer beschikbaar. Kan voor data alleen kiezen voor 3G of 4G. Dit betekent dat bijĀ  2G er geen data verkeer mogelijk is . Voorheen was er bij 2G een E (edge) symbool zichtbaar. Sinds kort niet meer dus wordt igv 2G data verkeer onderbroken

Hoi @hjabmns. In welk deel van BelgiĆ« ben je? Is dat een landelijk gebied?Ā  Zijn er ook andere netwerken in de buurt?


HoiĀ @hjabmns. In welk deel van BelgiĆ« ben je? Is dat een landelijk gebied?Ā  Zijn er ook andere netwerken in de buurt?

@Erwin_Ā Stedelijk gebied in de buurt van Brussel. (Proximus 5G beschikbaar maar niet icm iPhone XS) Er zijn naast het mobiele netwerk van Proximus ook nog mobiele netwerken van Orange en Base. Echter is signaal sterkte niet overal goed genoeg om op 1 (andere) provider vast te zetten.

Het probleem lijkt alleen met Proximus voor te komen.


Zijn er daar mensen in jouw omgeving die hetzelfde ervaren? Ik wil graag het toestel als boosdoener uitsluiten.

Is er anders een mogelijkheid om het SIM kaartje in een ander toestel te testen?


Zijn er daar mensen in jouw omgeving die hetzelfde ervaren? Ik wil graag het toestel als boosdoener uitsluiten.

Is er anders een mogelijkheid om het SIM kaartje in een ander toestel te testen?

Ik heb sinds vandaag dat de iPhone tussen Orange en Base schakelt. Proximus netwerk is wel beschikbaar maar wordt vandaag nietĀ gekozen door iPhone

Met Orange en Base geen problemen. Met Base op 2G wel data (E symbool zichtbaar) en iPhone schakelt automatisch Ā naar 3G en 4G

Er is hier verder niemand met KPN abonnement. Wel met Proximus, maar die hebben het probleem niet. Probleem doet zich ook voor op IPad 5 met cellular en KPN data sim. ZalĀ wel iets zijn in de KPN roamingĀ configuratie. Heb versie 50.0

Ā 

Ā 

Ā 


Hoe lang ben jij daar nog, @hjabmnsĀ ?


Hoe lang ben jij daar nog,Ā @hjabmnsĀ ?

ben regelmatig op deze locatie.Ā 


Ik zieĀ  twee nummers.

06xxxxx562Ā 

06xxxxx271

Om welke gaat het?Ā 


Ik zieĀ  twee nummers.

06xxxxx562Ā 

06xxxxx271

Om welke gaat het?Ā 

06xxxxx562Ā 


@hjabmnsĀ  Ik kan niks geks vinden in de instellingen van die SIM.Ā Ā 

Heb je al geprobeerd om het handmatig in te stellen?

https://www.kpn.com/service/mobiel/problemen/toestelhulp.htm#!/topic/internet/handmatig-instellen/device/apple/iphone-xs-met-ios-15-model-a1920/os-selection

Ā 

of misschien een provider er vast in te zetten via APN?


@hjabmnsĀ  Ik kan niks geks vinden in de instellingen van die SIM.Ā Ā 

Heb je al geprobeerd om het handmatig in te stellen?

https://www.kpn.com/service/mobiel/problemen/toestelhulp.htm#!/topic/internet/handmatig-instellen/device/apple/iphone-xs-met-ios-15-model-a1920/os-selection

Ā 

of misschien een provider er vast in te zetten via APN?

Had ik idd al gecontroleerd. Het probleem dat alleen bij Proximus de iphone xs en ipadĀ  (beiden met IOS 15.5 en KPN abonnement) regelmatig op 2G (zonder data verkeer) blijft hangen en door vliegtuigmodes kort te activeren, schakelen de iphone en ipad wel weer naar 4G.

Bij BASE gaat het allemaal wel van zelf maar het verschil daar dat er op 2G nog wel data verkeer (Edge) mogelijk is.

Orange heeft volgens mij geen 2G meer want bij Orange schakelt de iPhone tussen 3G en 4G, In beide situatie data verkeer beschikbaar.

Erg vreemdā€¦ā€¦

Ā 

Een provider er vast in te zetten via APN, hoe moet ik dat doen?

Ā 


Ik verwoord het niet helemaal goed. Maar er zijn verschillende APN instellingen. Hier is meer info:

Ā 

Ā 


Ik verwoord het niet helemaal goed. Maar er zijn verschillende APN instellingen. Hier is meer info:

Ā 

Ā 

APN staat al op ā€œinternetā€ Ā gebruikersnaam en wachtwoord zijn leeg


Ik verwoord het niet helemaal goed. Maar er zijn verschillende APN instellingen. Hier is meer info:

Ā 

Ā 

APN staat al op ā€œinternetā€ Ā gebruikersnaam en wachtwoord zijn leeg

Ā 

@Erwin_Ā  Vandaag op de iPad 5 (Cellular 4G) getest met APN ā€œKPN4G.NLā€ en dit werkt (zonder merkbaar verschil met APN "internetā€) met Orange en Base.

Daarna de provider handmatig op Proximus gezet. iPad blijft i.g.v. Proximus opnieuw hangen op 2G, schakelt niet automatisch naar 3G / 4G .Ā  (moet dan eerst vliegtuig mode aan/uit zetten)

Dus met APNĀ  KPN4G.NL wordt er igv proximus ook niet automatisch naar 3G/4G geschakeld.

Met APNĀ  KPN4G.NL krijg ik bij Proximus geen data. Ook niet op 3G/4G. Met APN "internetā€ wel

Ā 

Ā 


Hoe oud zijn de SIM kaartjes die jij gebruikt? Komen die misschien nog van Telfort?


Hoe oud zijn de SIM kaartjes die jij gebruikt? Komen die misschien nog van Telfort?

Ā @Erwin_Ā Ā SIM kaartjes zijn origineel van KPN en hooguit 2 jaar oud


Ik zie dat je net 2 dagen een nieuwe simkaart in gebruik hebt. Wanneer kom je weer in BelgiĆ« om het te testen?Ā 

En kom je ook wel eens in andere landen? Werkt het dan wel?Ā 

Anders hoor ik het graag, dan kan ik denk ik wel een melding maken bij de Technische Dienst voor verder onderzoek.Ā 


Ik zie dat je net 2 dagen een nieuwe simkaart in gebruik hebt. Wanneer kom je weer in BelgiĆ« om het te testen?Ā 

En kom je ook wel eens in andere landen? Werkt het dan wel?Ā 

Anders hoor ik het graag, dan kan ik denk ik wel een melding maken bij de Technische Dienst voor verder onderzoek.Ā 

@Bart_ZĀ ik heb de esim in mijn iPhone XS geactiveerd om te testen of het probleem met Proximus daarmee opgelost is.

recent nog in Duitsland geweest, maar geen probleem ervaren. in belgiē is er alleen een probleem met Proximus, niet met Orange of Base

ben pas over een paar weken weer in Belgiē en zal dan een update plaatsen


Ik zie dat je net 2 dagen een nieuwe simkaart in gebruik hebt. Wanneer kom je weer in BelgiĆ« om het te testen?Ā 

En kom je ook wel eens in andere landen? Werkt het dan wel?Ā 

Anders hoor ik het graag, dan kan ik denk ik wel een melding maken bij de Technische Dienst voor verder onderzoek.Ā 

@Bart_ZĀ ik heb de esim in mijn iPhone XS geactiveerd om te testen of het probleem met Proximus daarmee opgelost is.

recent nog in Duitsland geweest, maar geen probleem ervaren. in belgiē is er alleen een probleem met Proximus, niet met Orange of Base

ben pas over een paar weken weer in Belgiē en zal dan een update plaatsen

@Bart_ZĀ activeren van esim heeft helaas de oplossing niet gegeven. vanochtend had de iPhone XSĀ dmv automatische provider keuze Proximus geselecteerd en stond vast op 2G. Zonder data. na het kort activeren van vliegtuigmode sprong de iPhone XS direct naar Proximus 4G.Ā 

met Base en Orange is dit probleem niet aanwezig.Ā