Skip to main content

In maart kreeg ik van KPN bericht dat mijn Telfort simkaart vervangen moest worden door een KPN simkaart. Op dit moment verblijf ik in Nicaragua. De KPN simkaart is naar mijn adres in Nederland gestuurd en na veel moeite heb ik deze via een koerier in Nicaragua ontvangen. Vervolgens kreeg ik eind april een bericht per e-mail dat de bestelling van de KPN simkaart geannuleerd is. Waarom is mij een raadsel. Inmiddels heb ik verschillende keren geprobeerd om de KPN simkaart te activeren maar zonder resultaat. Ik krijg steeds een bericht dat KPN wegens technische problemen de gegevens niet kan verwerken met het advies het later nog eens te proberen. Via de klantenservice kom ik alleen in contact met een digitale assistent die van toeten nog blazen weet. Ik vind dat KPN hier ernstig in gebreke blijft. Gebruik van mijn Nederlandse telefoonnummer is van vitaal belang en KPN heeft hierin een verantwoordelijkheid. Ik wil dat mijn oude simkaart gewoon actief blijft zodat ik in noodgevallen kan bellen met Nederland en, wat heel belangrijk is, sms berichten kan ontvangen. Of dat KPN alle medewerking verleent om de nieuwe KPN simkaart te activeren. Ondertussen betaal ik braaf de facturen van KPN terwijl er geen enkele prestatie of dienstverlening tegenover staat. Graag en snel een oplossing.

Hallo @Slijkhuis , doet de Telfort simkaart het nog wel? Een nieuwe KPN simkaart ondersteunt weer alle nieuwe zaken en beveiligingsinstellingen, maar ik verwacht niet dat bellen en sms-en via de oude kaart ‘opeens’ zal stoppen. Een KPN medewerker komt hier binnenkort met een reactie.


@Slijkhuis Welkom op het forum. 

Wat een bijzonder ingewikkelde en vervelende situatie. Ik zoek graag uit wat ik hierin kan betekenen. 

Weet je ongeveer hoeveel tijd er zat tussen het versturen van de simkaart en de eerste activatiepoging? 

Zou je voor mij ook je forumprofiel willen invullen met het liefst ook het simkaartnummer van de nieuwe simkaart? En hier een seintje kunnen geven als dit is gelukt? 

 


Tussen het versturen van de simkaart en de eerste activeringspoging is ruim een maand verlopen. Probleem is dat post uit het buitenland in Nicaragua bij de douane wordt vastgehouden dus niet aankomt. Daarom heeft iemand de simkaart voor mij meegenomen. Dat kost tijd. Als ik de nieuwe simkaart in de telefoon stop moet ik een code invoeren. De oude code werkt niet en een nieuwe heb ik niet. Gevolg is dat ik dan mijn telefoon niet opnieuw kan opstarten als de nieuwe simkaart er in zit. Dus laat ik de oude simkaart er in zitten, dan kan ik in ieder geval gebruik maken van mijn telefoon.

Ik heb het forumprofiel ingevuld en daarop het simkaart nummer van de nieuwe KPN simkaart ingevuld.


Hallo @Slijkhuis , na het plaatsen van de nieuwe simkaart vraagt de telefoon om de pincode van die simkaart. Bij aflevering van een KPN simkaart is de standaard pincode 0000 (4x cijfer nul).
Dat staat ook op het briefje waar de simkaart op geplakt zit.


@Slijkhuis Bedankt voor het invullen van je forumprofiel. 

Ik heb een mogelijkheid om de simkaart van afstand te activeren, alleen moet een simkaart bij activatie ook contact hebben met een Nederlandse zendmast. 

Aangezien die mogelijkheid er nu niet is wil ik graag uitzoeken wat we het beste kunnen doen. 

Ik heb de vraag bij mijn collega's neergelegd, zodra ik terugkoppeling heb zal ik het zo snel mogelijk delen. 


Beste Rutger,

Bedankt voor je heldere antwoord. Ik heb de nieuwe KPN simkaart nu in mijn telefoon geïnstalleerd en wacht nadere reactie af.


@Slijkhuis Ik heb geprobeerd om de simkaart van afstand te activeren. 

Dit lukt echter niet, de melding die ik krijg is dat de simkaart niet uitgegeven is. 

Ik begrijp dat de oude simkaart op dit moment nog goed functioneert, klopt dat?

En mag ik vragen hoe lang het verblijf in Nicaragua nog duurt? 


Beste Rutger,

 

Dat klinkt niet goed.

Wonderlijk dat de simkaart niet is uitgegeven terwijl ik hem hier heb, gloednieuw met nieuwe pukcode en alles erop en eraan.

Ik heb gecheckt of de oude simkaart nog functioneert maar dat is niet het geval, sms-jes uit Nederland worden niet ontvangen.

Ik ben gepensioneerd en sinds kort naar Nicaragua geëmigreerd, dus voorlopig kom ik niet naar Nederland.

Omdat de simkaart niet meer werkt kan dit grote problemen geven omdat mijn Nederlandse telefoonnummer gebruikt wordt voor verificatie door instellingen als de Belastingdienst, de bank, de SVB (AOW), Google (dagelijks e-mailverkeer), burgerregistratie (ik ben nog steeds Nederlander) om er een paar te noemen. Nederland is een erg bureaucratisch land.

Kortom ik doe een dringend beroep op KPN om hiervoor een effectieve oplossing te vinden. KPN heeft op eigen initiatief en ongevraagd een nieuwe simkaart opgestuurd en kennelijk de oude buiten werking gesteld, dus ik vind dat KPN hierin een verantwoordelijkheid heeft. Wat mij betreft is de simpelste oplossing dat KPN er voor zorgt dat de oude simkaart weer werkt, op z’n minst om sms-berichten te kunnen ontvangen. De nieuwe registreren lukt kennelijk toch niet.

In afwachting van je reactie,

 

Vriendelijke groet,

 

Henk Slijkhuis

 


@Slijkhuis De reden dat ik deze melding krijg is zeer waarschijnlijk omdat er teveel tijd tussen versturen en activeren van de simkaart heeft gezeten. 

Volgens het systeem dat ik gebruik is de oude simkaart nog wel actief, deze opnieuw activeren is dan ook niet mogelijk voor mij. De nieuwe simkaart activeren lukt dus helaas ook niet. 

De enige optie die dan voor mij nog overblijft is het opnieuw aanvragen van een nieuwe simkaart. Deze kan echter wel alleen verstuurd worden naar het (Nederlandse) adres dat gekoppeld is aan het mobiele nummer. 

Is er wellicht iemand in Nederland die de simkaart zou kunnen aannemen, activeren, tijdelijk in een toestel kunnen plaatsen en vervolgens geactiveerd kunnen verzenden?

Een andere optie kan ik zelf namelijk helaas niet bedenken. 

Wellicht ook nog belangrijk om te vermelden is dat er wel sprake moet zijn van een duurzame band met Nederland, bij een langdurig verblijf in het buitenland. 


Beste Rutger,

 

Bedankt voor je uitleg. Het is niet bepaald oplossingsgericht en ik vind dat KPN zich er wel heel gemakkelijk vanaf maakt.  


@Slijkhuis Ik kan mij voorstellen dat je dit zo ziet. 

Ik heb alleen geen mogelijkheid om de oude simkaart van afstand te activeren, het systeem dat ik gebruik laat dit niet toe. Ook de nieuwe simkaart kan ik niet activeren, vanwege hierboven uitgelegde redenen. 

Mag ik vragen wat je zelf als oplossing ziet? Ik was de simkaart uiteraard graag zelf komen brengen, maar Nicaragua is helaas ook niet om de hoek.