Skip to main content

Ik heb een oude en een nieuwe simkaart van KPN. Beide simkaarten heb ik ingesteld met APN "advancedinternet" en wil ik gebruiken om over VPN in te loggen in mijn netwerk thuis en poorten open te zetten naar mijn apparaat. Bij de oude simkaart werkt dit perfect maar bij de nieuwe simkaart werkt VPN niet en worden de poorten ook niet opengezet (getest met een webserver vanaf mijn Samsung telefoon, poort 8080). Tijdens het testen zijn de simkaarten gewisseld en is er gecheckt of de instellingen wel goed staan. Op dit community forum wordt al gespeculeerd dat APN "advancedinternet" het niet meer doet op nieuwe simkaarten, maar dit kan ik met mijn test denk ik wel bevestigen… Waarom doet KPN dit en hoe kan ik mijn probleem oplossen? KPN moet zich toch ook houden aan de netneutraliteit en mag dus mijn VPN service en poorten niet blokkeren? Ik weet zeker dat het niet aan mij ligt aangezien ik de simkaarten heb gewisseld en ze in mijn telefoon allebei hetzelfde heb ingesteld.

KPN moet zich toch ook houden aan de netneutraliteit en mag dus mijn VPN service en poorten niet blokkeren?

KPN blokkeert helemaal geen VPN service of poorten. Met andere APN dan advancedinternet heb je geen IPv4 adres (IPv6 only of achter CGNAT), je VPN service moet IPv6 ondersteunen.

Dit heeft niets met netneutraliteit te maken. Dat is geen kapstok waar je alles aan op kun hangen.

KPN heeft deze service voor nieuwe abonnementen stopgezet omdat er denk ik teveel gebruik van werd gemaakt. En omdat het in potentie gevaarlijk kan zijn. Als je dit gebruikt hangt je toestel zonder enige bescherming rechtstreeks aan internet. De meeste mobiele toestellen hebben namelijk helemaal geen firewall. 

Reageer