Skip to main content
Vraag

Sinds 25 juli regelmatig een DNS foutmelding in de mobiele browser

  • 7 August 2024
  • 25 reacties
  • 313 keer bekeken

De laatste weken (sinds 25 juli 2024) krijg ik op mijn mobiel regelmatig bij het browsen de fout : DNS_PROBE_FINISHED_BAD_CONFIG

De enige remedie is bij de optie Internet de 5G UIT zetten, en direct weer AAN zetten, dan werkt het weer.

De WIFI staat structureel uit bij mij.

Iemand een idee waar dit aan ligt?

Geef de netwerkinstellingen binnen je mobiel eens een reset voor een mogelijke oplossing @Agem1104 


Hi @Agem1104, welkom hier. 

Belangrijk om te weten: ervaar je dit alleen op je mobiele telefoon? Of ook op andere apparaten die verbonden zijn? Dan kunnen we namelijk bepalen waar het aan ligt. Mag ik ook weten welk toestel je hebt? 

Ik hoor graag van je. 


Hi,

Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik heb dit al weken en nog geen oplossing kunnen vinden. 5g blijft bovenin staan en kan wel bellen maar er is totaal geen data verbinding. Ik gebruik een OnePlus Nord 3 5g met android 14.


Hallo, ik heb een Doogee V20S hufterproof 5G toestel met Android 13.

Deze heb ik sinds mei 2024 maar de problemen zijn pas sinds eind juli begonnen. Ik heb alle APN instellingen al 3 keer gecontroleerd en die staan goed.

Mijn work around is het uitzetten van internet via 5G, 3 seconden wachten en weer aanzetten. Dan werkt alles weer voor onbepaalde tijd.


Hi @DennisVP85, als je dus de 5G even uitzet en daarna werkt het dan bij jou ook weer? Dus niet alle data uitzetten maar alleen 5G? Bij Android is dit Instellingen > Verbindingen > Mobiele Netwerk > Netwerkmodus. 

Bedankt voor deze tip Agem1104.


Hi @Alex van KPN ,

Klopt, even de 5g uit en direct weer aanzetten er is weer internet. Het is dus niet alleen in Chrome maar het is de 5g data in het algemeen die compleet wegvalt. 

Erg vervelend was het bijvoorbeeld deze vakantie. Android auto in de auto aan voor de navigatie maar onderweg op een rit van 3 uur tijd 2x de data aan/uit moeten zetten omdat de route dan wegvalt.

Ik had al op jullie fora gelezen dat dit een probleem was van vroeger met OnePlus toestellen maar dat het probleem verholpen zou moeten zijn sinds jullie zelf ook OnePlus toestellen verkopen.

Het is ook niet zo dat ik het op bepaalde plekken heb maar het is heel willekeurig. Het is ook niet een soort van time out na een tijd niet gebruiken want het gebeurt ook terwijl ik actief bezig ben op de telefoon.

Het is ook niet vergelijkbaar met de 5g problemen die er waren / zijn met iPhone 11 en 13 toestellen want 5g blijft in de statusbalk staan en bellen is nog gewoon mogelijk.

Verbindings logger (app) blijft ook aangeven dat er een 5g verbinding is. 


Puur om te testen, zou 5G uitgezet mogen worden en verder op 4G/4G+? Blijft het dan stabiel? 

Mijn advies is in ieder geval om met ons te bellen, dan kan er specifiek een melding worden gemaakt voor je 06-nummer en toestel. Ons gratis nummer is 0800 0402. We zijn bereikbaar maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur. Zaterdag van 08.00 tot 17.00 uur.


Nee, je bent niet de enige. Same here met een Nord 2T 5G.

Op vakantie nergens last van, maar terug in Nederland bij KPN meemalen per dag last.


@Alex van KPN 

Oke, ik heb 5g even uitgezet om te kijken of de verbinding nu wel actief blijft.

Ik zal deze week dan inderdaad even contact opnemen met de klantenservice. 

 


Goed om te lezen dat ik niet de enige ben.

Ik merk het ook sinds een paar weken met een Oppo Reno 12 Pro (ook OnePlus dus). Ik zet vliegtuigstand aan en vervolgens weer uit, dan gaat het weer een tijdje goed. Wifi staat bij mij ook altijd uit.

Het is Inderdaad een DNS-probleem, want apps die niet afhankelijk zijn van een DNS-server blijven wel gewoon werken. Ik heb 5G nu ook uitgeschakeld om te zien wat dat oplevert. 


@Alex van KPN 

Sinds gisteren 5g uit en dus enkel 4g+ aan gehad. Ik heb geen problemen gehad, dus ik kan met zekerheid zeggen dat het puur om de 5g verbinding gaat.


Ik heb 5G gisteren uitgeschakeld, maar heb alsnog twee keer een wegvallende DNS gehad. Ik heb nog een tweede sim in mijn toestel van Odido, eens kijken of daar hetzelfde probleem zich voordoet.


Dan hoor ik graag wat je bevindingen zijn Dennis! 

Ik heb 5G gisteren uitgeschakeld, maar heb alsnog twee keer een wegvallende DNS gehad. Ik heb nog een tweede sim in mijn toestel van Odido, eens kijken of daar hetzelfde probleem zich voordoet.

 


Tot nog toe met Odido geen problemen @Remco van KPN !


Dank jullie wel voor de terugkoppeling. Zou iedereen hier nog willen reageren met specifiek

  1. Merk en modelnummer van het toestel:
  2. Androidversie:
  3. Wel of geen VPN:
  4. Welke foutmelding: 
  5. Welke browser:
  6. Gebeurt dit bij elke website, zo niet bij welke specifiek? 


 


@Alex van KPN

1. OnePlus Nord 3 5g

2. Android 14

3. Geen VPN

4. DNS_PROBE_FINISHED_BAD_CONFIG

5. Bovenstaande foutmelding in Chrome

6. Problemen hebben niets te maken met de browser.

Ter aanvulling: Problemen hebben niets te maken met de browser. Het is de volledige 5g  data verbinding die wegvalt gezien niets betreft internet het doet. Op 4g geen problemen ondervonden. Bellen is tijdens problemen gewoon mogelijk.

Overigens heeft mijn vrouw dezelfde telefoon met exact hetzelfde probleem.


@Dennis033 en @brammd, zouden jullie dit ook willen doen? Dan heb ik meerdere voorbeelden wat het makkelijker hopelijk makkelijker maakt. 


@Alex van KPN 

Jazeker! Ik moet alleen de foutmelding nog eens krijgen. Ik gebruik mijn browser niet zo heel veel, dus ik merk het vooral als apps plotseling stoppen met werken. Dan is het even flight mode aan en uit, en ik kan weer.  Ik heb de foutmelding weleens gehad, maar weet niet meer precies wat het was. Was wel iets wat op DNS wees. Zodra het probleem zich weer voordoet check ik mijn browser even en laat ik het resultaat weten.

Wel vast dit:

1. Oppo Reno 12 Pro

2. Android 14

3. Geen VPN

4. Iets met DNS

5. Foutmelding ooit gezien in Chrome

6. De problemen doen zich voor met allerlei apps. Mijn ervaring is met 4G hetzelfde als met 5G. Ik heb geen problemen met bellen. Odido sim in hetzelfde toestel geeft geen problemen met data/dns.


Top, dank jullie wel. Ik ga hiermee bezig!


@Alex van KPN  bij mij inderdaad dezelfde melding: DNS_PROBE_FINISHED_BAD_CONFIG in Chrome.

 


  1. Merk en modelnummer van het toestel: OnePlus Nord 2T 5G (CPH2399) 
  2. Androidversie: 14, build: CPH2399_14.0.0.606(EX01)
  3. Wel of geen VPN: Geen VPN
  4. Welke foutmelding: DNS_PROBE_FINISHED_BAD_CONFIG
  5. Welke browser: in Chrome wordt deze foutmelding weergegeven. Alle andere apps hebben gewoon geen verbinding. Het is dus niet app-specifiek. 
  6. Gebeurt dit bij elke website, zo niet bij welke specifiek? Elke website, elke app. 

Ik zou eventueel details uit LTE Explorer (zendmast, frequentie/band) en DevCheck (IP-adres IPv4 en IPv6 en DNS-adres) kunnen posten als de fout weer voordoet, is dat nuttig voor jullie? 

Verder heb ik intussen al geprobeerd om mijn telefoon op IPv4 en IPv6 apart vast te zetten, bij beide treedt de fout wel op. 


@DennisVP85 en @Dennis033, ik zet dit in ieder geval door als algemeen maar wil ook een voorbeeld van telefoonnummers hebben om te kijken wat er dan op het netwerk gebeurt. Zouden jullie dit willen invullen in jullie profiel en nog een seintje willen geven? 


@Alex van KPN 

Ik heb zojuist mijn profiel aangevuld.

 

Ik heb het hele weekend geen probl men gehad met 5g. Vandaag is het de hele dag weer een ramp. Tevens heb ik vandaag ook meermaals gehad dat ik telefonisch niet bereikbaar was.

Ik zal nog even screenshots maken van de app die ik draai om de 5g verbinding in de gaten te houden. Hebben jullie daar iets aan?


@Alex van KPN ik heb mijn telefoonnummer toegevoegd. Het is ook bij mij heel wisselend hoe vaak het probleem zich voordoet. Vandaag meerdere keren, afgelopen weekend bijna niet.

Succes met storingzoeken!


@Alex van KPN 

Bij deze een aantal screenshots. 

Deze eerste 3 tijdens storing:

 

En deze laatste 3 nadat ik de data uit en weer aan heb gezet.

 


Reageer