Skip to main content

De laatste weken (sinds 25 juli 2024) krijg ik op mijn mobiel regelmatig bij het browsen de fout : DNS_PROBE_FINISHED_BAD_CONFIG

De enige remedie is bij de optie Internet de 5G UIT zetten, en direct weer AAN zetten, dan werkt het weer.

De WIFI staat structureel uit bij mij.

Iemand een idee waar dit aan ligt?

Dank jullie wel, ik heb ook individueel een melding aangemaakt om te kijken of ze specifiek iets kunnen zien. 

Ik ervaar al maanden exact hetzelfde probleem. Gelukkig kan ik met een VPN-verbinding in de meeste gevallen het probleem omzeilen maar het begint nu wel erg vervelend te worden. Ik blijf graag op de hoogte van de status.

Merk en modelnummer van het toestel: OnePlus Nord 2T 5G (CPH2399)
Androidversie: 14
Wel of geen VPN: Standaard geen
Welke foutmelding: DNS_PROBE_FINISHED_BAD_CONFIG
Welke browser: Chrome
Gebeurt dit bij elke website, zo niet bij welke specifiek? Elke website, ook te merken in enkele apps

Ik heb maar eens het advancedinternet APN ingesteld om te kijken of dat wat uitmaakt. Unlimited abonnement en met een portscan alles dicht staan, dus ik maak me niet direct zorgen over de nadelen daarvan.

Ik ervaar al maanden exact hetzelfde probleem. Gelukkig kan ik met een VPN-verbinding in de meeste gevallen het probleem omzeilen maar het begint nu wel erg vervelend te worden. Ik blijf graag op de hoogte van de status.

Gebeurt dit bij elke website, zo niet bij welke specifiek? Elke website, ook te merken in enkele apps

@Manonnos, zou je ook je 06-nummer in je profiel willen invullen en een seintje willen geven hier? Dan maak ik voor jou ook een melding aan. 

@Dennis033, kan het zijn dat jij een zakelijk abonnement hebt of dat dit nummer via jouw werkgever loopt? 

@Dennis033, kan het zijn dat jij een zakelijk abonnement hebt of dat dit nummer via jouw werkgever loopt? 

Dat klopt!

@Manonnos, zou je ook je 06-nummer in je profiel willen invullen en een seintje willen geven hier? Dan maak ik voor jou ook een melding aan. 

Zijn toegevoegd!

@Alex van KPN 

Is er al iets gevonden waar het probleem precies zit? Het valt me in ieder geval op dat het probleem elke keer bij OnePlus / Oppo gebruikers voordoet met Android 14.

Wij gebruiken hier in het gezin 4 OnePlus toestellen. De 8 pro 5g met android 13 zonder problemen, de Nord 3 Lite 5g met android 14 zonder problemen en 2x de Nord 3 5g op android 14 MET constant verbindingsproblemen.

Nee, helaas nog niet en ben bang dat dit ook even gaat duren. Het is echt specifiek bij deze merken, ik ontdekte vandaag ook dat ze hetzelfde moederbedrijf hebben. Meer duidelijkheid heb ik nog niet. 

In navolging van een eerdere opmerking dat het overschakelen op 4G een oplossing zou zijn kan ik melden dat die NIET het geval is. Ook hierbij regelmatig een DNS-probleem, dus weer teruggezet naar 5G.

Momenteel heb ik in een test een VPN opgebouwd naar mijn Fritzbox en gekeken of hiermee wellicht de problemen minder werden maar misschien wel minder maar nog steeds aanwezig.

Ik gebruik nu een streaming App (Tune IN) om (heel zacht) muziek te draaien om zo tijdig te merken of het DNS-record op de 5G is vernaggeld en dan even UIT/AAN zetten om weer internet te hebben. 

Binnenkort toch maar eens gaan kijken naar een Odido of Vodafone oplossing.

Hallo, ik maakte eerder een post in dit topic, maar mijn post werd afgesplitst (waarom weet ik niet), mijn problemen waren in ieder geval gelijk aan de problemen die hier beschreven zijn, (wegvallende data) met een poco X6 Pro en een sim op het kpn netwerk.

Een oplossing die bij mij werkt is om een custom private dns in te stellen. Bijvoorbeeld ‘dns.adguard.com’ (krijg je ook meteen een stukje add blocking erbij)

Bij zowel de 'off’, als de 'auto’ optie in dit instellingen menu ondervond ik de hier beschreven problemen.

Mogelijk werk deze oplossing ook bij andere telefoons?

Dank je wel, Remy, deze oplossing werkt perfect. Helaas wel te laat, ik heb al een abonnement elders afgesloten.

Hallo, ik maakte eerder een post in dit topic, maar mijn post werd afgesplitst (waarom weet ik niet), mijn problemen waren in ieder geval gelijk aan de problemen die hier beschreven zijn, (wegvallende data) met een poco X6 Pro en een sim op het kpn netwerk.

Een oplossing die bij mij werkt is om een custom private dns in te stellen. Bijvoorbeeld ‘dns.adguard.com’ (krijg je ook meteen een stukje add blocking erbij)

Bij zowel de 'off’, als de 'auto’ optie in dit instellingen menu ondervond ik de hier beschreven problemen.

Mogelijk werk deze oplossing ook bij andere telefoons?

Dankjewel voor je update hier, fijn dat het zo is opgelost maar de vraag blijft wel waarom het niet werkte. Ik neem dit in ieder geval mee! 

Reageer