Skip to main content

Hallo .

 

Wij hebben aan boord van ons stalen jacht slechte ontvangst met gsm en dus ook internet ,

Wat zou hiervoor de beste oplossing kunnen zijn .

Hallo @Scaldis , op open water kan het zijn dat je dan te ver van een zendmast af bent.


Buiten gaat het goed ,maar zodra we binnen zijn is het duidelijk minder ,dus het gaat erom hoe kan ik het beste signaal naar binnen brengen .


Hopen op mooi weer zodat je vaak in de kuip kunt zitten.

Een stalen jacht is al snel een kooi van faraday en dat is killing voor electromagnetische stralen.

Misschien dat deze 4G versterker iets is maar eerlijk gezegd weet ik niet eens of die dingen wel legaal gebruikt mogen worden.


Daarover heeft het Agentschap Telecom een duidelijk standpunt: Repeaters mogen niet

Repeaters gebruiken frequentieruimte die is vergund aan mobiele providers. Daarom verleent AT geen vergunningen voor repeaters. 


Ik vroeg me eigenlijk af of er iets mogelijk is met een buiten antenne op  de radarbeugel , en  zo ja hoe moet het dan binnen verder ?


Ik vroeg me eigenlijk af of er iets mogelijk is met een buiten antenne op  de radarbeugel , en  zo ja hoe moet het dan binnen verder ?

Heb je die 4G versterker dan bekeken, dat is toch een buitenantenne die via een versterker een binnenantenne aanstuurt. 


Ik ga dat eens bekijken bedankt zover


Beste @Scaldis, welkom! Goede vraag, maar ik ben ook bang dat ik hier geen oplossing voor heb. 😞 Er zijn nu eenmaal grenzen en ik denk dat jij die ongeveer bereikt nu!


Beste Marcia er zal toch wel iets zijn dat de ontvangst verbeterd zodra ik binnen ben er zijn toch ook buitenantennes voor vrachtwagens enz .


Met zo'n kooi van Faraday ben ik bang dat de enige mogelijkheid voor het verbeteren van de ontvangst toch echt zo'n versterker plaatsen is.


Voor internet is er wel iets te verzinnen met een doorgeef kastje.

MIFI bv.

Of een USB dongel.

Bellen is lastiger, want mobiele telefoons hebben geen aansluiting voor externe antenne (meer) alhoewel die er zeker nog wel zullen zijn voor speciale gevallen zoals deze, tegen speciale prijzen zws.

Maar, een carkit doet toch hetzelfde ?


Beste WJB .

 

Ik heb inmiddels mail verstuurd naar leverancier van zo,n versterker en wacht op antwoord.

 

Bedankt voor alle reacties


Ik ben ook wel benieuwd of die apparaten legaal te gebruiken zijn en welke je dan moet hebben.


Even nagekeken maar versterkers zijn niet toegestaan 


https://m.routershop.nl/huawei-b315s-22-4g-lte-router-inclusief-4g-omni-antenne/pid=42538

Deze bijvoorbeeld met externe LTE antenne. SIM kaartje erin met een behoorlijke databundel en je kunt gewoon binnen tussen de spanten internetten.


Mijn bedoeling is om via hotspot mobile tel .tv te kijken bijv .kpnitv en netflix ik heb all in abonnement van kpn en onbeperkt data op mobile tel om nou weer een apart abonnement te nemen zit ik niet echt op te wachten .


De optie die @mrGanesha aandraagt, is zeker een goeie. Je hebt hiervoor inderdaad een aparte simkaart met mobiel internet nodig, maar ik zou zo anders ook niet weten hoe je je signaal kunt versterken 😞.


@Scaldis Een gedegen en toekomstzekere oplossing is om buiten op de boot een buitenantenne voor het mobiele netwerk te plaatsen en die met een zo kort mogelijke kabel naar binnen te leiden naar een 4Gmodemrouter (iets dergelijks wat @mrGanesha aangeeft, of een meer compacte mobile variant in de vorm van een MiFi die externe antenne aansluitingen heeft).

Een dergelijke oplossing biedt dan in de boot  (of binnenshuis) WiFi. Via dat WiFi kun je dan internetten en ook ‘mobiel’ bellen. Je smartphone moet dan WiFi-bellen ondersteunen, dat biedt KPN al een tijdje aan. Andere mogelijk kwa ‘bellen’ is als je ook nog een vast nummer van KPN hebt b.v., dat kun je dan thuis uitzetten en de SIP gegevens in je mobiele telefoon invoeren, dan ben je met je vaste nummer op je smartphone bereikbaar en kun je er ook mee bellen.

Je zult wel je abo strategie moeten aanpassen, waarschijnlijk een 2de SIMkaart en dan iets van MB’s delen. Bedenk wel dat onbeperkt maar 5GB per etmaal is, dus landurig ongestoord Netflix kijken is tegenwoordig niet meer bij. Veel hangt af van hoeveel je op de boot bent, wat de beste keus is kwa abo en databundel(s).


Bedenk wel dat onbeperkt maar 5GB per etmaal is, ...

Dat is niet helemaal correct, onbeperkt is onbeperkt, je moet alleen vanaf 5GB telkens gratis bundels van 1GB aanvragen.

 

Misschien is een duo-simkaart in combinatie met een Huawei B315s-22 en een 4G antenne wel het interessant.


Er  is mij tel .verzekerd door Kpn medewerker dat onbeperkt data ook echt onbeperkt is ,ik heb ook specifiek gevraagd of ik dan na 5 gb op moet waarderen of "geknepen " zou worden en dat was volgens kpn beslist niet het geval 


Er  is mij tel .verzekerd door Kpn medewerker dat onbeperkt data ook echt onbeperkt is ,ik heb ook specifiek gevraagd of ik dan na 5 gb op moet waarderen of "geknepen " zou worden en dat was volgens kpn beslist niet het geval 

Onbeperkt is inderdaad onbeperkt maar je zult na 5GB toch echt op moeten waarderen.

Bron knopje "Meer informatie" bij Unlimited data.


Dus mijn gesprekje met Kpn medewerker is dus larie geweest en ben verkeerd voorgelicht ,ik heb nl specifiek naar deze dingen gevraagd .


Don't blame the messenger, maar daar lijkt het dan wel op.

Overigens hebben alle provider die een onbeperkte databundel aanbieden deze restrictie.


Ok bedankt , dit is helaas niet de eerste tegenvaller bij KPN .


Dat is wel flink balen om te horen, @Scaldis :-(. Ik kan er niets aan veranderen, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je hier niet bepaald blij mee bent. Mijn excuses hiervoor!