Skip to main content
Beantwoord

Storing mobiel internet (E ipv 4G/5G)

  • 10 June 2024
  • 22 reacties
  • 3550 keer bekeken

Sinds afgelopen zaterdag heb ik geen mobiele dataverbinding meer via 4G/5G. Er is een E te zien of helemaal niets. Wifi werkt wel. Dit betekent dat ik buitenshuis geen internet meer heb op mijn mobiel! Zwaar irritant. De informatievoorziening hierover is zeer slecht. Op de site kan ik niets vinden terwijl een medewerker aan de telefoon mij vertelde dat dit probleem in een groot gedeelte van het land al speelt sinds 03-06-2024 en dat men drukt bezig is om dit op te lossen. Wie kan mij hier iets meer over vertellen?! Ik heb een IPhone 12.

Ik heb sinds vorige week vrijdag precies hetzelfde probleem. Echt ontzettend vervelend en onhandig. En daarnaast betaal ik wel gewoon de abonnementskosten voor 5G. 
Niet bepaald goede service van KPN op deze manier. 


Hoi @Familie Jansen en @Ella81 ,

Er zijn inderdaad problemen met Apple iPhones uit voornamelijk de series 11 en 12, waar meer mobiele klanten van KPN last van hebben.
Er zijn problemen met de mobiele verbindingen tussen het 4G en 5G netwerk van KPN en de iPhone van Apple, waardoor men vaak een E ziet staan (E staat voor Edge en is gewoon het 2G netwerk) in het display.

Het advies van de moderatoren is op dit moment, om daar telefonisch een melding/ticket van te laten maken voor de technische dienst, door even te bellen met de telefonische klantenservice van KPN via het gratis telefoonnummer 0800-0402.
De technische dienst houdt je dan op de hoogte, en er zal bij een oplossing ook een melding komen op het forum.

Er wordt nu onderzoek gedaan, waar het probleem zich bevind en wat daar aangedaan kan worden.

Je kunt buiten de openingstijden ook even bellen met de storingsdienst (technisch dienst) van KPN, die kunnen hiervoor ook een ticket aanmaken.
De storingsdienst is 24 uur per dag en 7 dagen per week telefonisch bereikbaar via bovenstaand telefoonnummer.
 

 


Dankjewel @Michel.uit.Arnhem . Ik ga morgen even contact zoeken hierover. Want zodra er E staat heb je gewoon geen internet meer. Het lost zich op als je even opnieuw je telefoon opstart maar om dat nu steeds te moeten doen gaat me wat ver. 


Ik heb hetzelfde probleem!

zoals hierboven beschreven gebeld met het algemene nummer, maar afgewimpeld met dat ik word terug gebeld door een andere afdeling. Er lijkt dus geen oplossing en wij betalen allemaal dus voor niets🤬


Dankjewel @Michel.uit.Arnhem . Ik ga morgen even contact zoeken hierover. Want zodra er E staat heb je gewoon geen internet meer. Het lost zich op als je even opnieuw je telefoon opstart maar om dat nu steeds te moeten doen gaat me wat ver. 

Opnieuw opstarten hoeft niet per se; alleen uit- en weer aanzetten van Mobiele Data (of anders aan- en weer uitzetten van Vliegtuigmodus) is voldoende. Ik merk dat ik het sinds vandaag (4 juli) ervaar; daarvoor eigenlijk haast nooit.


Zojuist weer gebeld. Overigens werd ik zeer correct te woord gestaan. Er is een landelijk groot probleem zo is me verteld. Heeft niet zozeer te maken met je type telefoon. KPN is al een maand bezig met het zoeken naar de oorzaak. Tot nu toe zonder resultaat. Ze verwijzen naar de pagina storingen voor updates. Ook komt er zeer waarschijnlijk compensatie voor de klanten. De communicatie verloopt slecht vind ik en dit zou niet middels een algemene pagina moeten verlopen naar mijn mening. Vooralsnog is er geen oplossing. 


Heb ook gebeld met de klantenservice. Vriendelijke jongen, aardig gesprek. Bijna hetzelfde verhaal als van Ella, alleen werd mij verteld dat het alleen om de IPhone types 11 en 12 gaat. En laten mijn partner en ik die nou juist hebben. Balen dus, vooral omdat de routeplanner van Carplay niet meer werkt zodra de mobiel van 4G naar E springt. Het zou gaan om ‘iets’ dat KPN in overleg met Apple moet oplossen. Daar zijn ze nu dus kennelijk al een maand over bezig. Wij kijken het nog even aan, maar als er geen oplossing komt, gaan we het bij een andere provider proberen.


Er zijn twee dingen waar het aan kan liggen die vanuit Apple (en KPN samen) moeten worden opgelost. 1 is de Modemfirmware; deze wordt bij bijna elke update voor iOS bijgewerkt en komt vanuit Apple.

2 is een nieuwe Carrier Comfiguration Settings file. Deze komt tot de gebruikers vanuit Apple, kwast KPN is verantwoordelijk voor wat er aan instellingen in staat. Een dergelijk bestand wordt over the air verstrekt en dat kan op elk moment gebeuren.

 

voorzover ik weet is er geen nieuw instellingenbestand uitgestuurd, dus de meest waarschijnlijke oorzaak is de modemfirmware. Deze is voor het laatst vernieuwd bij de laatste software-update; iOS 17.5.1.  Of en wanneer er vóór iOS 18 nog een nieuwe update komt, is mij niet bekend.


Als het het aan iOS 17.5.1 zou liggen, kan iemand testen. Download een oudere firmware van https://ipsw.me/iPhone12,1 en gebruik SHSH Blobs om een unsigned firmware te downgraden (letop dat de data gewist worden, dus eerst een backup maken). Indien een oudere firmware wel weet te verbinden, dan ligt de bug zeker bij 17.5.1


Ik had al problemen vóór de 17.5.1 update. Ik ben juist gaan updaten op advies van KPN.


Ik heb de storing gekregen sinds een wisseling van toestel. Heb geen IPhone maar een MiFi kastje van TP-Link.

Er was heel even een dataverbinding, daarna niks meer. Nieuw simkaartje aangevraagd. En helaas werkte deze ook maar heel even in de MiFi.

Teruggeplaatst in een IPhone 7 en een oudere Samsung. Sommige apps werken, de zwaardere apps niet.

Servicedesk gaf een keurig antwoord dat er op sommige simkaarten een 4G en 5G probleem is. Er is wel een dataverbinding maar een hele trage.

Probleem is nog steeds niet opgelost en ja er zou inderdaad compensatie moeten komen.


Heb hier op mijn iPhone 12 Pro Max sinds de laatste update van iOS (17.6; modemfirmware 4.70.00) nauwelijks of geen last meer van verbindingsproblemen. Voorheen sinds mijn eerste reactie in dit topic zo’n 5 keer per dag een terugval op Edge, waarbij de dataverbinding nagenoeg tot stilstand kwam. De theoretische maximale snelheid van Edge ligt rond 236kbps; het werkelijk behaalde maximum lag rond 64kbps hier in de regio. Nu weer 5G op normale snelheid…


Gebeld met de storingsdienst en later navraag gedaan in een KPN telefoonwinkel.

Daar vond men mijn probleem niet ‘zo handig’ in het bijzijn van andere en nieuw klanten.

Het betreft een storing voor 10-duizenden klanten en duurt al 2 maanden. Men is er bij KPN nog niet uit wat de oorzaak is. Er is m.a.w. geen zicht hoe lang het nog gaat duren. Je moet een restaurant bezoeken om je zaken te kunnen regelen als je op weg bent.

Bellen gaat nog wel, WhatsApp duurt erg lang, de Parkeer app duurt soms wel een minuut en het stoppen ervan gaat bijna nooit goed. Browsen is uitgesloten. Altijd “E”!

Ik heb 4 beveiligingscamera’s op een app en een GPS-tracker. Ze zijn niet te checken!

Mij is een compensatieregeling aangeboden, maar daar heb ik niets aan als essentiële zaken niet werken.

Ik heb na 35 jaar mijn abonnement opgezegd en ga over na een andere aanbieder. Ook dat geeft problemen, want het contract heeft een maand opzegtermijn. Je vraagt je af wat hier eigenlijk speelt. Ik zeg op omdat de KPN zich niet kan houden aan haar leveringsverplichting en moet het nog een maand langer doen met een niet werkend systeem en er ook nog voor betalen.

Ben er nog niet klaar mee.

 

Trouwens, voor de techneuten: Mijn iPhone draait op 15.8.2.  Is verleden week 2 keer helemaal opnieuw geïnstalleerd en heeft nog steeds een “E”

Ik heb nog een oude iPhone 5s mee, die draait op 12.5.7 Dit toestel uit de prehistorie werkt gewoon overal waar ik in Nederland kom op 4G!

 

 


Tot nu toe beloofd het een mooie dag te worden.

Sinds deze ochtend blijft mijn 5G stabiel op mijn iPhone 12 mini.

Hopelijk blijft dat zo de hele dag…


Sinds een paar maanden heb ik ook regelmatig storing bij mijn mobiel internet (E ipv 4G/5G). 
ik gebruik een IPhone 11. 
Wat kan ik doen om dit op te lossen? 


De beloofde compensatie terugvragen en zo snel mogelijk verhuizen naar een andere provider


Sinds een paar maanden heb ik ook regelmatig storing bij mijn mobiel internet (E ipv 4G/5G). 
ik gebruik een IPhone 11. 
Wat kan ik doen om dit op te lossen? 

Bellen naar het 0800-nummer en echt aandringen dat ze voor jou een ticket aanmaken. Je staat dan op de lijst met 8000+ medegedupeerden. Ze zijn momenteel deze lijst aan het afgaan. Het duurt enkel erg lang allemaal :( 


Goedemorgen KPN,

 

de hele vakantie heb ik al weinig tot geen bereik, steeds E in beeld. Ik heb een onbeperkt abonnement zodat ik een hotspot kan aanmaken voor de kinderen. Dit bijna niet kunnen gebruiken in de vakantie.

ik heb een iPhone 11, hier te lezen dat dit dus het probleem is. Dit vind ik zeer teleurstellend, KPN ik hoop op een passende oplossing.

ik hoor graag zo spoedig mogelijk van jullie, over een week zit ik namelijk 3,5 maand in het buitenland.

 

mvg

Herma Bijlsma


Goedemorgen KPN,

 

de hele vakantie heb ik al weinig tot geen bereik, steeds E in beeld. Ik heb een onbeperkt abonnement zodat ik een hotspot kan aanmaken voor de kinderen. Dit bijna niet kunnen gebruiken in de vakantie.

ik heb een iPhone 11, hier te lezen dat dit dus het probleem is. Dit vind ik zeer teleurstellend, KPN ik hoop op een passende oplossing.

ik hoor graag zo spoedig mogelijk van jullie, over een week zit ik namelijk 3,5 maand in het buitenland.

 

mvg

Herma Bijlsma

 

Hoi @Dolfijn (Herma),

Mocht je nog geen ticket hebben laten aanmaken van de technische dienst doen dat dan gelijk.
Dan kom je op de lange lijst te staan van andere gedupeerden met ditzelfde probleem.
Als er wat de melden valt, dan krijg je vanuit de technisch dienst een sms, ook wordt je dan gebeld voor een passende oplossing.

Zo spoedig mogelijk zoals jij dat graag zou willen, gaat helaas niet gebeuren ben ik bang.
Er zijn genoeg mede klanten die al enkele weken (ter vergeefs) wachten op een antwoord op hun ticket en/of klacht.

Daarnaast is het momenteel super druk bij de technische dienst, waardoor het met gemak enkele weken kan duren voordat je wat hoort.
Ik adviseer je daarom ook, om in het buitenland een prepaid aansluiting te nemen bij een mobiele provider in het land waar je verblijft, zodat je in elk geval probleemloos gebruik kunt maken van je smartphone.

Bel voor het maken van een ticket voor de technische dienst met 0800-0402, dit kan ook via de storingsdienst van KPN die 24 uur per dag en 7 dagen per week telefonisch bereikbaar is.
Spreek dan nadat de voice respons stem heeft gevraagd waarvoor je belt, het volgende in: ik heb een storing.

 


Al heb je kans dat in het buitenland de verbinding probleemloos werkt. Het is namelijk specifiek een KPN-verbinding, die de meeste problemen geeft. Buiten Nederland gebruik je roaming en meldt het toestel zich aan bij de gecontracteerde provider aldaar.


Al heb je kans dat in het buitenland de verbinding probleemloos werkt. Het is namelijk specifiek een KPN-verbinding, die de meeste problemen geeft. Buiten Nederland gebruik je roaming en meldt het toestel zich aan bij de gecontracteerde provider aldaar.

 

Klopt wat je zegt @SWkzx !
Maar er zijn ook al meldingen van getroffen klanten, die ook in het buitenland problemen hebben.
​Het is gewoon uitproberen, en als alles goed werkt is er ook niets aan de hand.
 


Ik heb sinds kort hetzelfde probleem, allen dan niet met een iPhone, maar met een Nothing Phone (1). Opnieuw opstarten verhelpt het probleem vaak, maar het is wel vervelend als ik bijvoorbeeld wil navigeren of de parkeerapp wil gebruiken in de auto. Ik hoop dat dit snel opgelost kan worden. 


Reageer