Skip to main content
Ook hier hetzelfde verhaal. Na aanvragen van een verlenging met toestel heeft mijn vrouw (al meer dan 20 jaar klant!!!) een afwijzing ontvangen dat het maximum aantal aansluitingen bereikt zou zijn. Klantenservice gebeld en die zegt uiteindelijk dat het aan de BKR check zou liggen. Blijkbaar is daar geen standaard mailtje voor, gezien de reacties hier en krijgt iedereen het mailtje over het maximum aantal aansluitingen. Een beetje knullig als je het mij vraagt.



Maar dan die BKR check. Zoals ook al te lezen is, wordt de BKR registratie opgevraagd en bepaald een afdeling Credit Risk bij KPN of je op basis van die registratie een duur toestel mag aanschaffen op afbetaling van €250 of meer. En daar heeft iemand dus de aanvraag afgewezen. Maar nu komt het. Ik heb zo goed als dezelfde BKR registratie aangezien wij de meeste 'kredieten' delen (zoals rood staan op de gezamenlijke rekening en de gezamenlijke lening voor een auto). Maar ik heb enkele maanden geleden ook verlengd met een nieuw toestel. En ja, afbetaling is ruim meer dan €250. Blijkbaar ben ik (slechts 2 jaar klant bij KPN) wel kredietwaardig in de ogen van de machtige Credit Risk afdeling, want ik kwam wel door de BKR check heen.



Mijn inkomen is iets hoger dan mijn vrouw, maar dat moet niets uitmaken aangezien alle grote leningen die wij hebben op ons beider naam staat. Bij de BKR check wordt waarschijnlijk gekeken naar de maximale kredieten, maar niet naar het feit of die kredieten met iemand anders gedeeld worden. Dan zou je eigenlijk ook je gezamenlijke inkomen in moeten mogen vullen. Maar dat is waarschijnlijk niet de bedoeling. Overigens blijf ik het een rare controle vinden. Je kan in principe elk inkomen invullen.



Dus of er wordt gekeken naar BKR en inkomen (maar het opgegeven inkomen wordt niet gecontroleerd), of er wordt alleen gekeken naar het aantal BKR registraties (positieve of negatieve registratie lijkt ook niet uit te maken), maar dan is het raar dat ik wel door BKR check ben gekomen.



KPN wijst naar BKR, BKR zegt dat een registratie geen reden hoeft zijn om niets te lenen, zolang er maar geen negatieve registratie is (en die is er niet). Kastje <-> Muur.



Ik probeer het echt te begrijpen, maar het lukt mij niet. Des te langer ik er over na denk, des te meer alle neerkomt op slechts één antwoord: slechte bedrijfsvoering.
Welkom op het forum RMK, erg jammer om deze ervaring te lezen.



Ik denk dat er een paar misverstanden zijn ontstaan die ik hopelijk kan wegnemen. Bij het aanvragen van een mobiel abonnement, of een verlenging, worden er twee controles uitgevoerd. De Inkomens- en lastentoets en de BKR-check. Bij de BKR check lijkt het nu mis te gaan. Het is niet zo dat de afdeling Credit Risk bepaalt of de BKR registratie wel of geen issue is, dit gaat geautomatiseerd. Als de BKR check negatief is kun je bij ons geen lening afsluiten voor een toestel. Het klopt ook dat wij je doorverwijzen naar BKR voor meer informatie; wij krijgen de reden zelf niet te horen. Credit Risk kan mogelijk wat meer informatie geven maar zij kunnen de aanvraag niet alsnog doorzetten.



Ik snap goed dat dit vervelend voelt maar wij hebben geen reden om zomaar een aanvraag af te wijzen. Wij zijn er ook bij gebaat als je wel bij ons verlengt met toestel. Ik ben het met je eens dat de mail onduidelijk is en heb daarop feedback ingediend. Als er heel veel aanvragen op een adres worden gedaan kan dit ook een reden zijn voor afwijzing maar dat is hier niet aan de orde. Erg verwarrend.



Er zijn een aantal alternatieven om de verlenging alsnog te regelen. Je kunt ervoor kiezen om meer bij te betalen voor het toestel (met lagere maandlasten tot gevolg) of een ander toestel te kiezen. Je kunt kosteloos inzage krijgen in het kredietoverzicht op bkr.nl.
Hallo Joran,



Natuurlijk hebben wij zelf ook meteen bij BKR gekeken. Het vreemde aan dit geval is dus dat de registratie bij BKR, zoals ik ook al aan heb gegeven, juist niet negatief, maar positief is. Bijna ieder Nederlander heeft een BKR registratie (die krijg je immers al als je rood kan staan op je betaalrekening). Volgens BKR zelf gaat dat om ca. 8,5 miljoen Nederlanders.



Quote BKR:

"BKR geregistreerd zijn is dus niet erg. Dat zijn immers de meeste mensen in Nederland. Bovendien kan de kredietverstrekker aan de hand van uw registratie bij Stichting BKR zien dat u waarschijnlijk, net als meer dan 90% van de geregistreerden, uw betalingsverplichtingen netjes nakomt. Dat schept voor de kredietverstrekker weer vertrouwen, waardoor hij graag zaken met u doet."



Blijkbaar vindt KPN dat niet. Want ondanks een positieve registratie wil KPN geen zaken meer doen.



Overigens is het meer bijbetalen voor het toestel ook een kromme regeling. In het geval van mijn vrouw zouden daardoor de maandelijkse kosten van €48 naar €33 zakken. Een verschil van slechts €15 per maand. Het lijkt er vooral op dat de KPN liever in een keer zo veel mogelijk winst binnen haalt in plaats van verspreid over 24 maanden.



Maar goed, als de automatische systemen geen goed onderscheid kunnen maken tussen een positieve BKR registratie en een negatieve, is er dan misschien een postadres waar wij het bewijs van de positieve registratie naartoe kunnen sturen?
Ik heb zelf contact opgenomen met Credit Risk want ik ben het met je eens dat dit niet duidelijk is verlopen. Met het antwoord ben ik alleen niet verder gekomen, zij verwijzen nog steeds door naar het BKR. Een volgende stap kan zijn om een klachtenprocedure te starten. Zie ook BKR registratie bij toestelfinanciering telefoon: in 1 keer of gespreid | KPN > Klachtenprocedure. Het spijt me dat ik het niet heb kunnen verduidelijken. Het staat je vrij nogmaals contact op te nemen met Credit Risk, anders lijkt een klachtenprocedure me de beste vervolgstap.

Reageer