Skip to main content

Vandaag ook een afwijzing gekregen voor een verlenging ivm de bkr registratie. 

Tel contact gehad en ze zeiden dat het bestaande contract van mijn mobiel, deze loopt nog 2 weken, ook nog mee telde in de bkr registratie. 

2 jaar geleden was het geen probleem, ook toen een check gehad, en nu is het een probleem. Had toen de zelfde bkr registratie als nu, dus wat is het probleem. Denk dat jullie veel klanten gaan verliezen op deze wijze. 

Heb al jaren alles van kpn en nu moeilijk doen om 20 euro afbetaling voor de telefoon. Ga zelfs minder betalen voor de nieuwe dan voor het oude abonnement.

Kpn ga je schamen hoe jullie met oude klanten omgaan en ook ik ga kijken om met alles over te stappen. 

 

Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt

Ha @D vd weijden , welkom op het KPN forum. Leuk dat je de KPN community een vraag stelt. Wat jammer dat je aanvraag is afgekeurd. Dat is erg vervelend, ik kan me voorstellen dat je er stevig van baalt. Het huidige toestel dat je nu nog afbetaalt, wordt niet meegenomen in de nieuwe BKR-check wanneer deze (bijna) is afbetaald. Je geeft aan dat je twee jaar geleden wel van ons een toestelkrediet mocht aangaan, de regels zijn sinds dit jaar (2020) aangescherpt. Ik geef graag meer uitleg over wat een toestel op afbetaling inhoudt, en aan welke regels we moeten voldoen om jou een toestelkrediet te mogen verstrekken :) 

Mobiel toestel en de Wft
De Wet op het financieel toezicht (Wft) geldt voor ook de aanschaf van een mobiele telefoon met een gespreide betaling. De overheid stelt dat als je gespreid wilt betalen, je eigenlijk een vorm van krediet aangaat. Bij een toestelkrediet van € 250,- of meer zijn we verplicht om het op te nemen in het BKR-register. Alle telecomproviders moeten hieraan voldoen. 

Tijdens je aanvraagproces wordt BKR-check uitgevoerd. Deze toets bekijkt of je lopende leningen hebt en of er betaalachterstanden zijn. En je moet een Inkomsten en lastentoets (ILT) invullen. Hiermee berekenen we je maximale krediet aan de hand van je gezinssamenstelling, je inkomen en je woonlasten. Met onze online rekenhulp bereken je gemakkelijk je maximaal toegestane krediet. Bij 'bereken nu alvast je maximale krediet'. 

Nieuwe leennorm vanaf 2020

Vanaf 1 januari 2020 gelden er nieuwe leennormen voor Consumptief Krediet bij de bepaling van de kosten voor levensonderhoud. De aanpassingen zijn door de VFN (Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland) vastgesteld na afstemming met NVB, Nibud en AFM om overkreditering te voorkomen. Per 1 januari 2020 wordt bij alle nieuwe kredietaanvragen het Verantwoord Krediet Maximum berekend op basis van de nieuwe leennormen die dan van toepassing zijn.

Concreet betekent dit dat klanten per 1 januari 2020 minder kunnen lenen! Dit geldt niet alleen voor KPN, maar voor alle providers. 

Wij willen onze klanten zo goed mogelijk helpen, maar bij kredietverlening staat zorgplicht voorop. Somt betekent dat ook dat we een krediet moeten weigeren. Of alleen een lager kredietbedrag mogen verlenen. Dat voelt misschien niet altijd klantvriendelijk, maar we doen dit in het belang van onze klant. Je zult bij iedere provider hetzelfde proces moeten doorlopen. 

Aanvraag afgewezen?
Op basis van jouw gegevens in de ILT-toets en/of de BKR-check kan er een negatieve uitkomst worden geven. Dit betekent dat het niet mogelijk is het toestel en abonnement met het gekozen krediet aan te gaan. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • De maandelijkse kosten van het abonnement zijn financieel niet verantwoord volgens de inkomens- en lastentoets.
  • Een negatieve BKR-registratie door bijvoorbeeld een betalingsachterstand.

Heb je een negatief advies? Of wil je geen registratie bij het BKR? Dan zijn heb ik hieronder een tip.

Deels je telefoon betalen
Je voorkomt een BKR-registratie of een negatief advies door minder dan 250 euro voor de telefoon te lenen. Is de waarde van je nieuwe toestel 400 euro? Betaal vooraf al voor een deel van het toestel, bijvoorbeeld 160 euro. Het leenbedrag is dan nog maar 240 euro. Hierdoor voorkom je dat er een Inkomsten en lasten toets afgelegd moet worden én dat je een positieve BKR-registratie krijgt. De resterende 240 euro betaal je dan tijdens de abonnementsperiode af.

Ik hoop dat je vragen hiermee zijn beantwoord. Mocht er toch nog extra informatie willen? Geef het hier gerust aan 🙂


Dit gaat jullie klanten kosten, ik weet hoe het werkt en ik verdien echt niet weinig. Die 20 euro lening/afbetaling kan niet, maar wel zeggen betaal gewoon een gedeelte dan kan het wel.

Er wordt dus niet gekeken hoelang iemand bij jullie klant is en ik heb nog nooit een achterstand van betaling gehad. 

Het vreemde is dat ik bij een andere aanbieder het wel krijg. Verder benoem je dat er gekeken wordt naar de samenstelling gezin, maar niet over inkomen partner.

Dit jaar hypotheek overgesloten en wij konden op ons loon 450000 euro lenen terwijl we maar 70% daarvan nodig hadden. 

Maar die 20 euro bij jullie is niet verantwoord, ghahahaha gewoon een lachertje. 


Hoi @D vd weijden, ik snap de teleurstelling echt. Sorry daarvoor :(

Er wordt inderdaad niet gekeken hoelang je klant bij ons bent of naar je betaalverleden. Dat is niet relevant volgens de richtlijnen van de Wet financiele toezicht (WFT) waar alle providers zich aan moeten houden voor het verstrekken van een toestelkrediet. De uitkomst van de Inkomsten en Lastentoets (ILT): die adviseert of je het toestelkrediet kunt afsluiten, mag daarom niet verschillen bij ons of een andere telecomprovider. Bij wet is vastgelegd dat iedereen zich aan dezelfde leennorm moet houden. 

Op onze site: KPN Toestelkrediet kun je een proefberekening maken. Ik heb het nagekeken en we vermelden inderdaad niets over het gesamenlijk inkomen: inkomen van je partner. Voor de zekerheid stel ik deze vraag bij onze afdeling Finance, waar toestelkrediet onder valt om hierover meer duidelijkheid te scheppen. Ik kom hierop terug als ik het antwoord heb, goed? :)   


Hallo @D vd weijden , als je inderdaad zo'n goed inkomen hebt als dat je beweert dan koop je en betaal je je toestel toch gewoon in 1 keer, heb je ook geen gedoe met de BKR.

Dat je inkomen hoog is zegt niets, het gaat om de lasten die er tegenover staan, als die niet in verhouding zijn tot het inkomen kan die €20 per maand net de druppel zijn die de emmer doet overlopen en je een negatief advies krijgt, jammer, maar helaas.


Hallo @D vd weijden, zoals beloofd heb ik KPN Finance gevraagd over het de Inkomsten en Lastentoets: welke inkomen(s) mag je hierin meerekenen? Ik heb daarop een antwoord:  

Als je het gezamenlijke inkomen wilt laten meerekenen dien je bij de Wet financieel toezicht beide partners te toetsen bij het BKR, te registreren bij het BKR en ook beide partners moeten dan de goederenkredietovereenkomst tekenen. Dat doen wij en de meeste andere providers niet. Het afsluiten van een toestelkrediet is persoonsgebonden, alleen de contractant is verantwoordelijk voor de kredietovereenkomst.

Grote kans dat de inkomens van partners niet gelijk zijn, de één verdient meer dan de ander. Misschien hebben jullie afspraken over de (vaste) uitgaven: zoals de huur / hypotheek. Bij de vraag: Wat geef je maandelijks netto uit aan huur of hypotheek? Vul je alleen jouw deel, dus niet het volledige bedrag, van de woonlasten in.


Hallo D vd weijden, het is hier al een poosje stil.  Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust :)  


Voor mij hetzelfde . altijd netjes betaald en altijd 4 maanden ervoor verlengt en gelijk nieuwe telefoon gekregen. 

Rare is dat mijn collega bij T-mobile dit wel voor elkaar krijgt. 

na al die jaren toch maar weer eens overstappen naar T-mobile.