Skip to main content

Hoi,

Na een weekje vakantie in België zie ik op de nota dat uitgaande gesprekken naar een Belgisch nummer vanaf dit park zijn aangemerkt als Bellen vanuit NL naar EU-landen en daarmee buiten de bundel vallen. Dit lijkt mij (administratief) niet correct en (technisch) een issue als 112 wordt gebeld.

Soortgelijke gesprekken (naar Belgische nummers) buiten het vakantiepark zijn netjes als Bellen vanuit de EU aangemerkt en vallen binnen de bundel.

Op mijn telefoon heb ik Bel via WiFi op Voorkeur Wi-Fi gezet. Het WiFi-netwerk op het vakantiepark is een KPN-hotspot. Ik zie op mijn telefoon dat de gesprekken via WiFi zijn gevoerd.

Zoals hier aangegeven werkt VoWiFi niet in het buitenland: https://www.kpn.com/beleef/blog/mobiel-bellen-met-wifi-van-kpn.htm

Kan ik Mobiel via wifi ook in het buitenland gebruiken?
Nee, dit is niet mogelijk. Mobiel via wifi werkt alleen in Nederland.

 

(Op dezelfde pagina staat ook)

Werkt het ook met KPN Hotspots / FON?
Ja, wanneer je mobiele telefoon verbinding heeft met de WiFi van KPN Hotspots of FON dan kun je bellen en gebeld worden via de WiFi verbinding.

 

Het ip-adres van de KPN Hotspot is 194.151.1.241 en deze is aangemerkt als country BE:

inetnum:         194.151.1.224 - 194.151.1.255

netname:         HOTSPOTS

descr:           KPN Hotspots

country:         BE

 

Met andere woorden, kan dit netblock worden uitgesloten van VoWiFi zodat calls niet ten onrechte worden aangemerkt als ‘vanuit NL’?

Dit is een interessant fenomeen en ik hoop dat er snel iemand van KPN zal reageren om hier eens wat dieper in te duiken. Dit zou betekenen dat je VoWiFi beter uit kunt zetten om zo kosten te voorkomen.


Ben je als KPN thuis- of mbielklant wel gratis verbonden met de KPN hotspot @nescafe ?

Zie onderstaande link voor nadere info:

https://www.kpn.com/beleef/blog/gratis-hotspots-bij-kpn.htm

 

 


Op het vakantiepark hoef je niet in te loggen @JanD, alleen wat voorwaarden accepteren en je bent (onbeveiligd..) online.


Na een weekje vakantie in België zie ik op de nota dat uitgaande gesprekken naar een Belgisch nummer vanaf dit park zijn aangemerkt als Bellen vanuit NL naar EU-landen en daarmee buiten de bundel vallen.

Als NL nummer v.u. '’'Nederland'’ niet binnen de bundel vallen heb je dan misschien een behoorlijk oud abonnement? Even afgezien van waar die belletjes gepleegd zijn.

Had je écht VoWifi via een Belgische provider? Als het goed is wordt dat alleen binnen Nederland ondersteund. https://www.kpn.com/beleef/blog/mobiel-bellen-met-wifi-van-kpn.htm .

In België is beide het alleen te verklaren als het vakantiepark een Nederlandse verbinding had. 


Na een weekje vakantie in België zie ik op de nota dat uitgaande gesprekken naar een Belgisch nummer vanaf dit park zijn aangemerkt als Bellen vanuit NL naar EU-landen en daarmee buiten de bundel vallen.

Als NL nummer v.u. '’'Nederland'’ niet binnen de bundel vallen heb je dan misschien een behoorlijk oud abonnement? Even afgezien van waar die belletjes gepleegd zijn.

Maar @nescafe geeft toch ook aan dat dit kosten zijn voor het bellen naar een Belgisch nummer?

 

PeterG schreef:

Had je écht VoWifi via een Belgische provider? Als het goed is wordt dat alleen binnen Nederland ondersteund. https://www.kpn.com/beleef/blog/mobiel-bellen-met-wifi-van-kpn.htm .

Maar er wordt toch aangegeven dat de verbinding via een KPN Hotspot loopt? Wellicht is dat wel de reden dat dit als gesprek vanuit Nederland gerekend wordt maar dat is dan mijns inziens onterecht.


Tja, maar als een Belgisch vakantiepark (Center Parcs, Lommel wellicht ??) een KPN Hotspot aanbiedt is dat netwerktechnisch waarschijnlijk Nederland.


Maar er wordt toch aangegeven dat de verbinding via een KPN Hotspot loopt? 

Ik had dat er niet zo uit gehaald. Maar dat is heel raar. Volgens de kpn site is dat niet meer buiten Nederland beschikbaar.

https://www.kpn.com/internet/wifi-hotspots/premium 

Er is gestopt met FON wat Europa wijd beschikbaar was.

https://www.kpn.com/search.htm?q=hotspot 

Hoe dan ook. Een KPN Hotspot is een Nederlandse verbinding. Als dat dus bij @nescafe  NIET uit de bundel ging heeft ie een stokoud abonnement. Bij abonnementen afgesloten sinds 26 september 2016 valt v.u. Nederland (...) bellen naar deze landen en gebieden binnen de bundel.


FON is iets anders dan KPN hotspots, die werken in diverse landen nog wel, zie mijn eerdere link naar @nescafe toe @PeterG 

Je moet in MijnKPN alleen even een hotspotaccount aanmaken en dan heb je gratis toegang tot de KPN hotspots waar je in moet loggen of een bundel moet kopen om toegang te kringen als je geen klant van KPN bent.

Mijn accountnaam voor de hotspots is XXX@kpnwifi.nl

XXX is natuurlijk niet mijn echte naam😎

 


PeterG schreef:

Hoe dan ook. Een KPN Hotspot is een Nederlandse verbinding.

Daar ben ik een andere mening toebedeeld immers als die KPN hotspot op een Belgische camping staat en de abonnee zich dus in België bevindt dan zou dit mijns inziens dus niet in rekening gebracht als bellen vanuit NL naar EU-landen.

Het IP adres van de KPN hotspot is ook een Belgisch IP adres en ook dat is een aanwijzing dat dit een telefoongesprek vanuit België geweest is en niet vanuit Nederland.

Dat dit administratief fout gaat bij KPN verbaast me niets maar ik ben van mening dat hier geen kosten voor die gesprekken in rekening gebracht hadden mogen worden.

 

@nescafe, Op welke camping was je?


Met een 'recent' abonnement zijn er sowieso geen kosten van Nederland naar rest EER. Daarom vermoed ik ook dat nescafe een zwaar bejaard abonnement heeft.


Met een 'recent' abonnement zijn er sowieso geen kosten van Nederland naar rest EER. Daarom vermoed ik ook dat nescafe een zwaar bejaard abonnement heeft.

Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar persoonlijk vind ik dat een andere discussie die los staat van het door @nescafe aangekaarte issue. Het kan prima zijn dat @nescafe zelfs nog een oud mobiel abonnement heeft dat destijds bij Telfort afgesloten is en wellicht nog altijd voordeliger is dan een nieuw abonnement bij KPN.

Voor mij zou er maar één ding moeten gelden en dat is dat @nescafe vanuit België belde en dus sowieso geen kosten voor bellen vanuit NL naar EU-landen in rekening gebracht had mogen krijgen.


Dit is inderdaad wel bijzonder, @nescafe. Nu moet ik je zeggen dat ik niet direct een verklaring heb hiervoor. Maar ik heb navraag gedaan! Ik laat hopelijk snel weten hoe dit zit.


Zoals hiervoor ook al is gemeld, zou VoWiFi niet in het buitenland moeten werken. Waarom deze situatie zich dan heeft voorgedaan, is de vraag. Mijn collega zoekt dit uit. Zodra ik meer weet, laat ik het weten.


@nescafe, Op welke camping was je?


@wjb Center Parcs Erperheide (Peer)


@wjb Center Parcs Erperheide (Peer)

Dank voor jouw antwoord. Ik was nog even benieuwd of die camping zo ongeveer op de grens met Nederland lag maar dat is dus niet het geval.

@Denise van KPN, Kan het zijn dat Center Parcs een overeenkomst heeft met KPN t.a.v. het gebruik van KPN hotspots of, zoals het tegenwoordig op de zakelijke markt heet, “Protected Guest Internet” en dat dat wifi netwerk als Nederlands netwerk gezien wordt waardoor VoWiFi wel mogelijk is?

Voor mij staat buiten kijf dat @nescafe zich in België bevond tijdens die telefoongesprekken en dat er dus geen kosten voor bellen vanuit NL naar EU-landen in rekening gebracht hadden mogen worden. Ik ga er dus eigenlijk vanuit dat deze kosten gerestitueerd zullen worden.  

 


Kan het zijn dat Center Parcs een overeenkomst heeft met KPN t.a.v. het gebruik van KPN hotspots of, zoals het tegenwoordig op de zakelijke markt heet, “Protected Guest Internet” en dat dat wifi netwerk als Nederlands netwerk gezien wordt waardoor VoWiFi wel mogelijk is?

Hier durf ik op dit moment nog geen uitspraken over te doen. Dit wordt nu uitgezocht door mijn collega.

Wat betreft de restitutie: ik snap het punt. En misschien is dit ook wel aan de orde. Maar ik wil eerst even wachten op antwoord van mijn collega.


Reageer