Skip to main content

Odido heeft vandaag aangekondigd dat de 3,5GHz-5G-frequentie vanaf vandaag geactiveerd is en kondigt ook een snelheidsverhoging voor komende augustus aan. Ik heb twee vragen:

 

1 Wanneer gaat KPN gebruik maken van deze frequenties? Gaan jullie ook snelheidsverhogingen invoeren voor de oudere unlimited abonnementen?

 

2 Wat voor impact heeft dit op de capaciteit van de zendmasten. Heb ik dan geen last meer van een uitvallende verbinding zodra ik in de trein stap? Op mijn traject (Den Haag - Lelystad) heb ik meer dan vier keer een volledig uitval van de internetverbinding. Werken in de trein is bijna onmogelijk, zelfs muziek streamen lukt niet eens meer op dergelijke momenten. Bij Schiphol is zelfs een “Edge” te zien. De klantenservice geeft aan dat ik “pech heb” en weigert met mij mee te denken, meerdere medewerkers hangen de telefoon op. 

Ik ben al vaker geinformeerd over het feit dat een trein een metalen kooi is die signalen blokkeert, etc. Allerlei opmerkingen om niet mee te kunnen denken. Bij Odido had ik nergens last van. Gelukkig heb ik een 1 jarig contract genomen bij KPN, want zoals het er nu voor staat ga ik terug naar Odido, tenzij KPN haar netwerk op orde krijgt.

Bij Samsung in Service Mode "*#0011#” kan man zien, of de nieuwe band 3,5Ghz al actief is.


Hmm…. 500 Mb/s is de snelheid die 5G al haalt via de 700 Mhz band…. Dus of dit de 3,5 Ghz is betwijfel ik.

 

@PeterG

Op 700Mhz haal je geen 500Mb/s. Om die snelheid te halen heb je meerdere frequenties nodig. Dat heet Carrier Aggregation . Stappelen van bijvoorbeeld frequenties 700 +2100+ 1800 Mhz.

 

Zie link hoe Carrier Aggregation werkt.

https://www.3gpp.org/technologies/101-carrier-aggregation-explained

 

KPN gebruikt 5G ENDC, een gebruiker kan simulant 5G en 4G tegelijk gebruiken om hogere snelheid te halen. Maar het lijkt zo dat KPN bewust de snelheid beperkt in tegenstelling tot Odido.

 


Hallo mijn naam is Toine. Ik ben niet zo heel actief opndit forum maar wel uitermate geïnteresseerd in dit soort ontwikkelingen. 
ik heb in ons dorp wel 5G, maar als ik naar de gegevens kijk verbind ik op de band n1, of is dat de 5G band? 
er komt ook te staan band 8. 
wie helpt :-)

 

Admin: 06-nummer verborgen in screenshot


@Toine_Monique is dat uw telefoonnummer in die schermafdruk?

Hoe ver staat de mast bij u vandaan?


Hoi @Toine_Monique,

Het 5G netwerk van KPN, werkt nog nauw samen met het 4G netwerk, waardoor je dus ook banden ziet staan van het 4G netwerk.
Helemaal bovenaan zie je staan 5G NSA, wat bekend Not Stand Alone of te wel het 5G netwerk werkt nog niet volledig zelfstandig, maar dat gaat uiteindelijk wel gebeuren.

Band N01 (2100 Mhz) behoort toe aan het 5G netwerk van KPN, en is dus een frequentie van het huidige 5G netwerk van KPN.

Band 03 en Band 08 behoren toe aan het 4G netwerk van KPN, en werken in jouw situatie (zoals te zien op jouw screen) dus samen met de Band N01 van het 5G netwerk.
Dit zorgt er ook voor, dat je hogere snelheden kunt behalen.

Ook Band N28 (700 Mhz) en Band N78 (3,5 Ghz) zijn frequenties van het 5G netwerk.
Band N78 wordt momenteel nog uitgerold door KPN, en is nog niet overal beschikbaar.

 


Ah dank je wel voor de verduidelijking. Mijn download thuis is 47mbit, nog niet super dus.

ik zit hemelsbreed ongeveef 500 meter tussen 2 masten in


ik zit hemelsbreed ongeveef 500 meter tussen 2 masten in

Het bereik van de 3,5 Ghz is maar een paar 100 meter. Op 500 meter doet het denk ik helemaal niets meer.


Helemaal duidelijk


Ah dank je wel voor de verduidelijking. Mijn download thuis is 47mbit, nog niet super dus.

ik zit hemelsbreed ongeveef 500 meter tussen 2 masten in

De vraag is of dat significant zal gaan veranderen met de nieuwe 3.5GHz band als er niet ook masten dichterbij geplaatst worden. De reikwijdte van 3.5GHz is slechts enkele honderden meters en ook daar zal je zien dat de haalbare snelheid afneemt naarmate je verder van de mast verwijderd zult zijn.

Ik heb geen ervaring met 5G maar met 4G+ haal ik bij mij thuis snelheden boven 200Mbps. Maar bij mij staan de masten van mijn provider (Odido) dan ook op het dak van een 4 etages hoog appartementencomplex een metertje of 100 verderop.

Afstand tot de mast is mijns inziens een hele grote factor in de maximaal haalbare snelheid.


Ah dank je wel voor de verduidelijking. Mijn download thuis is 47mbit, nog niet super dus.

ik zit hemelsbreed ongeveef 500 meter tussen 2 masten in

Werkelijk @Toine_Monique ? Via mobiel 4G?

Dan heb ik op 800 meter en binnenshuis maar 1 à 2 streepjes toch nog 50 Mbps down en 6 up. Samsung A40 uit 2020.


Ik heb net getest en kom bij mij in de tuin op max 170


Ah dank je wel voor de verduidelijking. Mijn download thuis is 47mbit, nog niet super dus.

ik zit hemelsbreed ongeveef 500 meter tussen 2 masten in

Werkelijk @Toine_Monique ? Via mobiel 4G?

Dan heb ik op 800 meter en binnenshuis maar 1 à 2 streepjes toch nog 140 Mbps. Samsung A40 uit 2020.

Ik heb een iPhone 15 met 3 streepjes 5G


Buiten 124 / 31.

Heb ook wel die 170 down aangetikt. 4G dus.

5G via 700 MHz is niet sneller dan 4G++.

Nota bene. Voor één telefoon is zo'n 30 Mbps al redelijk overkill. En dat is dan nog piekbelasting. 


Nota bene. Voor één telefoon is zo'n 30 Mbps al redelijk overkill. En dat is dan nog piekbelasting. 

Dat is jouw mening, anderen denken daar wellicht heel anders over. Als je jouw telefoon regelmatig als hotspot gebruikt voor een laptop dan heb je waarschijnlijk een hele andere behoefte aan bandbreedte.


Nota bene. Voor één telefoon is zo'n 30 Mbps al redelijk overkill. En dat is dan nog piekbelasting. 

Dat is jouw mening, anderen denken daar wellicht heel anders over. Als je jouw telefoon regelmatig als hotspot gebruikt voor een laptop dan heb je waarschijnlijk een hele andere behoefte aan bandbreedte.

 

Hoi @wjb 

Ik zit sinds vandaag ook op het Odido mobiele netwerk, en merk echt een groot verschil ten aanzien van het KPN mobiele netwerk (op mijn woonadres uiteraard).

Op het 5G netwerk van Odido behaal ik midden in mijn goed geïsoleerde woning met HR+ dubbel glas, een downloadsnelheid van 497 Mbit/s en een uploadsnelheid van 28,4 Mbit/s.
Ook ben ik daadwerkelijk verbonden met band 78 (3,5 Ghz) en staat de Odido zendmast op geen 150 meter van mijn woning (op een flatgebouw).

Op het 5G netwerk van KPN behaalde ik midden in mijn woning een gemiddelde downloadsnelheid van 122 Mbit/s en een uploadsnelheid van 6 Mbit/s. 
En switchte mijn iPhone 14 Pro Max continu tussen twee KPN zendmasten, die op ongeveer gelijke afstand van mijn woning staan.

 


 


Reageer