Skip to main content

I have a 1gbps fiber subscription with KPN Box 12. However, I get less than 500mbps download speed on wifi when I stand right in front of the modem. The upload speed is close to 900mbps.

I have tried the usual things like wifi optimizer and changing wifi channel. The speed is the same on multiple devices that I have tested. I get the full speed of 1gbps when connected via a cable. I also used to get almost 900mbps both when downloading and uploading on wifi with the Odido Zyxel modem. According to KPN support they cannot guarantee wifi speeds.

I would like to ask if others get above 500mbps with KPN Box 12.

@starweb 

ONT als eens uit- en aangezet of opnieuw laten registreren?

U zit sinds kort bij KPN of speelt dit probleem al langer?

@starweb

ONT als eens uit- en aangezet of opnieuw laten registreren?

U zit sinds kort bij KPN of speelt dit probleem al langer?

Ik heb zojuist zowel de ONT als de WiFi-modem opnieuw opgestart. Er verandert niet veel. Het maximum dat ik haal is 600 mbps download en 950 mbps upload.

Ik haalde ongeveer 800 mbps download toen ik vorig jaar overstapte naar KPN. In de WiFi-status zie ik 1201 /1201 mbps linksnelheid, wat volgens mij het maximum is dat wordt ondersteund door KPN Box 12.

@starweb 

Of u pal naast het modem staat of niet maakt niks uit.

De 5Ghz heeft een vrij ver bereik.

Als de wifi bij Odido het kan, zou de box 12 het ook moeten kunnen.

Al eens een router overwogen? Mijn fritzbox heeft een beduidend minder bereik dan mijn huidige router. Icm 2 mesh repeaters heb ik tot aan de zolder bereik.

@starweb

Of u pal naast het modem staat of niet maakt niks uit.

De 5Ghz heeft een vrij ver bereik.

Als de wifi bij Odido het kan, zou de box 12 het ook moeten kunnen.

Al eens een router overwogen? Mijn fritzbox heeft een beduidend minder bereik dan mijn huidige router. Icm 2 mesh repeaters heb ik tot aan de zolder bereik.

Ik overweeg om terug te gaan naar Odido wanneer mijn contract afloopt of te investeren in een router.

In de wifi-instellingen zag ik dat de bandbreedte was ingesteld op 80 MHz. Ik heb dit verhoogd naar 160 MHz en zie dat de linksnelheid is verdubbeld naar 2401 Mbps. Ik haal echter nog steeds maar ongeveer 500 Mbps op de speedtest.

Dit is nu opgelost. Het veranderen van de 5Ghz bandbreedte naar 160MHz deed wonderen. Krijg nu elke keer snelheden van bijna 900mbps. Moet nog steeds dicht bij de modem zijn, anders zakt de snelheid nu naar 500mbps in plaats van 300mbps eerder. Maar ik denk dat dit te verwachten is. Ik ben nog steeds blij dat ik bijna 1gbps op wifi haal.

Met wifi6 ax is het inderdaad mogelijk ongeveer 900Mbit/s te halen op 1 apparaat onder de juiste omstandigheden en optimale instellingen @starweb is ook mijn persoonlijke ervaring.

Reageer